طرز تهیه نارنج پلوی لذیذ

  دوشنبه، 25 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه نارنج پلوی لذیذ
طرز تهیه نارنج پلو موضوع مورد بحث ماست. این غذا یکی از غذاهای مجلسی افغانستان است. می توان نارنج پلو را در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی سرو نمود و لذت را به مهمانان هدیه کرد.

نارنج پلو یک غذای افعانی است که دارای طعمی ناب و منحصر به فرد بوده و در کنار این طعم و مزه ی دوست داشتنی, ظاهری زیبا و اشتهابرانگیز دارد. نارنج پلو از جمله غذاهای ملل به شمار می رود که مواد اصلی تشکیل دهنده ی این غذا گوشت چرخ کرده، برنج، پوست نارنج می باشد. در ادامه برای آشنایی با طرز تهیه نارنج پلو همراه ما باشید.

مواد لازم جهت تهیه نارنج پلو

  • برنج: ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
  • روغن کنجد یا روغن ویتامین دی: به مقدار لازم
  • پوست نارنج (خلالی خرد شده): به مقدار لازم
  • خلال بادام (خیس کرده): ۱۰۰ گرم
  • خلال پسته: ۱۰۰ گرم
  • پیاز (نگینی خرد شده): ۲ عدد
  • هل (ساییده شده): ۱ ق چ
  • زعفران (دم کرده): ۲/۱ لیوان
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زرد چوبه و دارچین: به مقدار لازم

مراحل تهیه نارنج پلو

خلال نارنج را در آب به مدت ۳۰ دقیقه خیس می کنیم، سپس آن ها را از صافی رد کرده، در قابلمه ای کوچک یک لیوان آب ریخته تا جوش بیاید، پس از جوش آمدن، آب نارنج را خالی می کنیم (۳ تا ۴ مرتبه آب نارنج را خالی کنید تا تلخی خلال از بین برود و خلال ها آماده شود)بعد از آخرین مرحله تلخی گیری ۳/۱ لیوان آب به همراه شکر، زعفران و هل شده به خلال ها اضافه کرده و اجازه دهید با حرارت ملایم خلال ها طعم گیرد و آب آن کامل برود.در این مرحله از طرز تهیه نارنج پلو پیاز نگینی را با روغن کنجد یا روغن ویتامین دی تفت داده و گوشت چرخ شده را به آن اضافه می کنیم، سپس نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه را به همراه زعفران دم کرده به مدت ۲۰ دقیقه طبخ می کنیم.برنج را آبکش کرده آن را درون قابلمه می ریزیم و لایه لایه از مواد و برنج قرار می دهیم. در پایان کمی روغن و زعفران دم کرده روی برنج داده و به مدت ۳۰ دقیقه دم می کنیم. جهت سرو پلو را با خلال بادام و پسته تزیین می کنیم.

خواص نارنج پلو

مصرف میوه نارنج مفید برای سلامتی و مراقبت از کلیه ها، سرماخوردگی، سیستم گوارشی، افسردگی، بیماری دیابت، پیشگیری از سرطان، کم کردن وزن، سوء هاضمه، افزایش اشتها، یبوست، افزایش نیروی جنسی، درد مفاصل، افزایش میزان یادگیری، سلامت و زیبایی پوست، تقویت مو، ریزش مو، پیری پوست، بوی بد دهان می باشد.

1. خواص روغن کنجد در نارنج پلو

یکی از خواص روغن کنجد این است که نقطه ی دود آن، ۴۰۰ درجه ی فارنهایت (۲۰۴.۴ درجه ی سانتی گراد) است. بنابراین می توان از این روغن برای طبخ انواع مختلفی از غذاها استفاده کرد؛ بدون اینکه هیچ ماده ی مضری در هوا آزاد شود.

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

2. خواص پوست نارنج در نارنج پلو

پوست نارنج سرشار از خاصیت است. طبیعت (مزاج) پوست نارنج، گرم و خشک است. از خلال پوست نارنج هم می توان مانند خلال پوست پرتقال مربا تهیه کرد و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی ساخت.

مربا و ترشی پوست نارنج تقویت کننده معده است. پوست نارنج نشاط آور و تقویت کننده قلب و معده است. اگر ده گرم پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید، از استفراغ و تهوع جلوگیرى مى کند و انگل هاى معده و روده را از بین مى برد.ضماد آن با سرکه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى مى نماید. مصرف حدود چهار گرم از پوست خشک نارنج حالت تهوع و استفراغ را رفع می کند. برای جلوگیری از سردرد پوست نارنج را در سرکه خیس نموده صاف کنید از محلول به شقیقه ها بمالید.

3. خواص بادام در نارنج پلو

از فواید بادام می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بهبود عملکرد مغز
  • پیشگیری از آلزایمر
  • کاهش کلسترول بد خون
  • استحکام استخوان ها
  • پیشگیری از بیماری های قلبی
  • حفظ سلامت پوست و مو
  • کاهش فشار خون بالا
  • پیشگیری از سرطان

4. خواص پیاز در نارنج پلو

ترکیبات پیاز حاوی موادی است که باعث رقیق شدن خون می شوند که همین هم از حملات قلبی پیشگیری می کند. کورستین در پیاز نیز دارای توانایی مبارزه با بیماری های قلبی است. این ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی هستند که باعث تقویت و سلامت قلب می شوند.پیاز همچنین بخشی از رژیم غذایی فرانسوی است، در حقیقت پیاز بخش مهمی از غذاهای فرانسوی را شکل می دهند و محققان بر این اعتقاد هستند که همین رژیم غذایی پر از پیاز فرانسوی ها باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی در بین آن ها شده است.حتی با وجود مصرف غذاهای پر کالری، چون فرانسوی ها از پیاز استفاده زیاد دارند، از بیماری های قلبی و عروقی هم در امان هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (317 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (153 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس