طرز تهیه آش ماست

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه آش ماست
آش ماست، یکی از آش‌های معروف و سنتی ایرانی است که در اصل از تبریز و اردبیل سرچشمه می‌گیرد. این آش محبوب و پرطرفدار، در نقاط مختلف ایران با دستورپخت‌های متفاوتی طبخ می‌شود. پایه اصلی این غذا، ماست است و از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به عدس، نخود، برنج، بلغور گندم، سبزی مخصوص، پیاز، آب گوشت و غیره اشاره کرد.

آش ماست یکی از آش های خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. معروف ترین آش های ماست در شهرهای شیراز و تبریز پخته می شود. آش ماست را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه نمود و در روش با گوشت از گوشت گوسفندی ریش ریش شده و یا گوشت چرخ کرده قلقلی استفاده می کنند. آش ماست به دلیل موادی که در آن استفاده می شود بسیار سالم، مقوی و انرژی زا است. از لحاظ طب سنتی، طبع آش ماست سرد است و بسیار مناسب برای فصل های گرم سال است. همچنین آش ماست به دلیل حضور ماست و برنج در خود، سرشار از کلسیم است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

مواد لازم آش ماست

  • پیاز ۱ عدد
  • برنج ۵۰۰ گرم
  • لپه نصف پیمانه
  • ماست ترش ۱ کیلو
  • شوید و ترخون ۵۰۰ گرم
  • پیاز داغ ۶ قاشق سوپخوری
  • گوشت گردن بدون استخوان ۶۰۰ گرم

طرز تهیه آش ماست

برای تهیه آش ماست شیرازی ابتدا لپه را پاک می کنیم و در کاسه ای از آب می ریزیم و به مدت ۵ ساعت اجازه می دهیم تا لپه خیس بخورد و ۲ الی ۳ بار آب کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لپه ها از بین برود.(می توانید این کار را از شب تا صبح انجام دهید) همین طور ماست را نیز از روز قبل از یخچال بیرون می آوریم و ۱ قاشق نمک به آن اضافه می کنیم و مجددا داخل یخچال قرار می دهیم. ابتدا گوشت را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و همراه با کمی نمک و فلفل به گوشت اضافه می کنیم و تا روی مواد ۷الی ۸ لیوان آب می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت به آرامی با حرارت ملایم پخته شود. دقت کنید ما به آب گوشت نیاز داریم پس حرارت را نباید زیاد کنیم تا آب گوشت بخار شود. پس از پخت کامل گوشت ،آب آن را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و اجازه می دهیم تا گوشت ها کف قابلمه کاملا خشک شوند و حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا گوشت خنک شود.لپه را در آبکش می ریزیم و می شوییم و در قابلمه ای می ریزیم و آب گوشت که تقریبا باید ۶ پیمانه باشد را به لپه می افزاییم و کمی نمک و فلفل روی آن ها می پاشیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا لپه و کاملا پخته شوند.

سپس ترخون و شوید را تمیز می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و در خرد کن می ریزیم و یا روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.به لپه سر می زنیم و از آن لای دندان تست می کنیم اگر اطرافش پخته بود و کمی گیر داشت، برنج را می شوییم و به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم کاملا بپزد و له شود.آن وقت کمی نمک روی مواد می پاشیم و سبزی را نیز به مواد اضافه می کنیم (رنگ سبزی حفظ شود) صبر می کنیم تا ۳۰ دقیقه سبزی کاملا پخته شود.ماست را نیز زودتر از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود. در این فاصله گوشت را با گوشکوب کاملا له می کنیم.پس از پخت سبزی گوشت کوبیده شده را نیز به مواد آش اضافه می کنیم در این مرحله اجازه می دهیم تا آش غلیظ تر شود. آش را گه گاه هم می زنیم تا ته نگیرد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه آش غلیظ شده و حتی کمی سفت ، زیر شعله را خاموش می کنیم چون تمام مواد کاملا پخته است و ماست را هم می زنیم و به آش اضافه می کنیم. چون داغ بودن آش ممکن است باعث بریده شدن ماست شود. ماست را کاملا با آش مخلوط می کنیم و در ظرفی آش ماست آماده شده را می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم.

نکات مهم در طبخ آش ماست تبریز

  • بهتر است از برنج های لعاب دار مانند برنج ایرانی استفاده کنید.
  • ابتدا قابلمه را از روی گاز بردارید و پس از خنک شدن آش، ماست را به آن بیفزایید.
  • می توانید به جای آب گوشت، از آب برای تهیه آش ماست استفاده کنید.
  • قابلمه مسی با دهانه تنگ و کف پهن، بهترین ظرف برای طبخ آش ماست تبریز است.
  • سعی کنید شعله گاز در حین پخت آش، کم باشد؛ زیرا در غیر این صورت آش ته می گیرد و کیفیت طعم آن، تغییر می کند.
  • ماست به دو صورت به آش ماست تبریز اضافه می شود. شما می توانید حدود یک تا دو لیوان از ماست را قبل از سرو، داخل آش بریزید و کاملا هم بزنید و سپس سرو کنید و باقی مانده ماست را موقع خوردن غذا روی آن بریزید یا ماست را بدون اینکه داخل آش بریزید، در یک ظرف جداگانه در کنار آش سرو کنید تا هرکس بسته به ذائقه و سلیقه خود به مقدار دلخواه، ماست را به غذا اضافه کند.
  • برای افزودن سیب زمینی، باید آن ها را نگینی خرد کنید و در روغن به صورت جداگانه سرخ کنید. سپس در زمان افزودن سبزی، سیب زمینی ها را داخل آش بریزید. برای این مقدار آش، ۱ عدد سیب زمینی متوسط کافی است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان