تاثیر گذاری شگرف روغن بادام تلخ برای پوست و مو

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تاثیر گذاری شگرف روغن بادام تلخ برای پوست و مو
بادام ها، دانه ‌های خوراکی درخت بادام هستند که معمولا بصورت کاملا آسیاب ‌شده و یا به شکل شیر بادام مصرف می شوند. از نظر چربی بسیار غنی هستند و همین موضوع باعث می شود منبع خوبی برای استفاده ی روغنی باشند.

بادام منبع انرژی است، در هر دانه بادام چربی های سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی بسیاری وجود دارد، بنابراین بیشتر انسان ها با خواص آن آشنا هستند و سعی می کنند این دانه را بیشتر مصرف کنند. امروزه کالیفرنیا بزرگ ترین تولیدکننده بادام در جهان است که تولیدات آن در ۲۰ سال گذشته دو برابر شده است. انجمن قلب آمریکا با آزمایش ها متعدد به این نتیجه رسیده است که مصرف بادام و چربی های سالم آن برای سلامت قلب بسیار مفید است. شما می توانید بادام را به صورت میان وعده مصرف کرده و یا از روغن آن برای سلامت پوست و موی خود بهره ببرید، امروزه از روغن بادام در بیشتر محصولات مراقبتی از پوست و مو استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص و قابلیت های باورنکردنی بادام تلخ برای بدن حرف بزنیم.

تقریباً نیمی از وزن بادام خشک شده را روغن آن تشکیل می دهد، این روغن سرشار از مواد مغذی است؛ درصورتی که حرارت بیش از اندازه ببیند مواد مغذی خود را از دست می دهد، روغن بادام به دو شکل روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ در دسترس است که با یکدیگر تفاوت دارند. ۵۰ درصد روغن بادام تلخ دارای سه جزء اساسی است: آمیگدالین، هیدروسیانیک اسید (HCN)، بنزآلدهید و ۵۰ درصد دیگر نیز شامل مونواسیدهای چرب غیر اشباع و سایر اجزای مشابه در روغن بادام شیرین است. روغن بادام تلخ ضد باکتری، ضد قارچ، آرام بخش و مناسب پوست و مو است، البته همانطور که گفتیم اندکی سمی است و نباید در دوزهای بالا مصرف شود.

بادام ها، دانه های خوراکی درخت بادام هستند که معمولا بصورت کاملا آسیاب شده و یا به شکل شیر بادام مصرف می شوند. از نظر چربی بسیار غنی هستند و همین موضوع باعث می شود منبع خوبی برای استفاده ی روغنی باشند.

روغن بادام همان روغن بادام شیرین است با روغن بادام تلخ متفاوت است. روغن بادام تلخ از نوع دیگری از بادام ها تهیه می شود. در واقع، بادام های شیرین، گونه مرسوم بادام هایی هستند که برای خوردن، طبخ غذا، روغن ها و مواد آرایشی استفاده می شوند. اگرچه این اعتقاد وجود دارد که بادام تلخ خواص درمانی دارد، اما اگر به طور درستی فرآوری نشود می تواند حتی سمی باشد. این نوع بادام معمولا به فراوانی یافت نمی شود.

ارزش غذایی روغن بادام

اگرچه روغن بادام از نظر ارزش غذایی به غنای خود بادام درختی نیست اما فواید تغذیه ای زیادی دارد. در ادامه ارزش غذایی یک قاشق سوپ خوری (۱۴ گرم) روغن بادام را بررسی می کنیم:

  • کالری: ۱۱۹
  • چربی کل: ۱۳٫۵ گرم
  • چربی اشباع: ۱٫۱گرم
  • چربی تک غیر اشباع: ۹٫۴ گرم
  • چربی چند غیر اشباع: ۲٫۳ گرم
  • ویتامین E: 26 درصد نیاز روزانه
  • فیتوسترول: ۳۵٫۹ میلی گرم

روغن بادام منبع عالی ویتامین E و حاوی مقدار اندکی ویتامین K است. بیشتر خواص بادام ناشی از مقدار بالای چربی های سالم آن است.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو

ترمیم موهای آسیب دیده

روغن بادام یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روغن ها برای سلامت مو است. روغن بادام تلخ مو را تغذیه و سلامت آن را بیشتر می کند. این روغن شکنندگی و آسیب مو را درمان می کند و درخشش آن را افزایش می دهد.

درمان ریزش مو

از دیگر خواص روغن بادام تلخ برای مو می توان جلوگیری از ریزش مو را نام برد. برای تقویت و درمان ریزش مو کافی است چند قطره از این روغن را روی پوست سر بریزد و سپس کف سر را ماساژ دهید.

تقویت مژه و ریش و سبیل

این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به کار می رود. استفاده از روغن بادام تلخ برای ابرو، مژه، ریش و سبیل هم می تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

آب رسانی به پوست

روغن بادام تلخ به راحتی توسط پوست جذب می شود. این روغن خاصیت آب رسانی دارد و می تواند برای درمان چین و چروک پوست مفید باشد. ماساژ بدن با این ماده موجب درمان خشکی پوست می شود.

تقویت ناخن ها

با توجه به خواص ذکر شده، می توانید این ماده را برای درمان خشکی و تقویت ناخن ها هم به کار ببرید. به طور کلی روغن بادام تلخ برای درمان پوسته پوسته شدن، پیری و چین و چروک مفید است.

درمان سیاهی دور چشم

استفاده از روغن بادام تلخ برای سیاهی دور چشم هم نتایج مثبتی دارد. یک تا دو قطره از روغن را هر شب قبل از خواب در ناحیه اطراف چشم بمالید و صبح آن را بشویید.

ترمیم جای جوش

این روغن برای رفع ترک پوست و لکه های پوستی هم مفید است. پس مصرف آن را برای از بین بردن جای جوش فراموش نکنید. تأثیر روغن بادام تلخ بر پوست سریع مشاهده می شود.

درمان عفونت های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن بادام تلخ برای پوست، درمان عفونت پوستی، خصوصاً عفونت های مربوط به پا است. روغن بادام تلخ را با آب مخلوط کنید و آن را روی پوست در ناحیه عفونی بمالید تا آن را تیمار کند و رشد قارچ ها را از بین ببرد. این روغن زخم عفونی را هم درمان می کند.

محافظت از اشعه ماوای بنفش

این روغن از آسیب اشعه ماورای بنفش هم تا حدی جلوگیری می کند. البته بهتر است همیشه برای محافظت کامل در برابر نور خورشید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.بهتر است قبل از استفاده کردن از این روغن روی پوست و مو، کمی آن را با دست گرم کنید تا به دمای بدن شما برسد.

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین

امروزه در بین عوام به ویژه متخصصان و طرفداران طب سنتی و طب گیاهی، از دو عبارت روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین یا روغن بادام خوراکی و روغن بادام غیرخوراکی زیاد استفاده می شود.بادام درختی در دو نوع شیرین و تلخ وجود دارد که هنگامی که روغن هر کدام از آنها استخراج شود، آن روغن نیز تلخ یا شیرین می شود.به دلیل مواد موجود در این دو نوع بادام خواص روغن های استخراج شده از آنها نیز کمی متفاوت است، به طوری که روغن بادام شیرین می تواند خوراکی باشد، اما روغن بادام تلخ به دلیل اینکه در فرایند روغن گیری ماده ای سمی به نام اسید سیانیدریک تولید می کند، غیر خوراکی است.

ضمن اینکه توجه کنید که برخی از روغن بادام های شیرین نیز به دلیل اینکه مراحل تصفیه را طی نکرده اند، خوراکی نمی باشند و شما باید هنگام خرید به خوراکی و غیرخوراکی بودن روغن بادام توجه کنید.
بنابراین به طور کلی تفاوت روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ در نوع بادام درختی است که از آنها روغن تهیه می شود و متعاقبا در خواصی که آنها دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان