تاثیرات فیلم ترسناک بر کودکان

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیرات فیلم ترسناک بر کودکان
هرچند که ترس مانند اضطراب جزئی از زندگی است، اما لازم است یادآور شویم ترس و اضطراب برای کودکان در سنین رشد مضر بوده و باعث اختلال در سیستم رشدی آن‌ها می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بيشتر تحقيقاتي که در مورد تاثير فيلم هاي ترسناک انجام گرفته، روي کودکان متمرکز شده است چون کودکان تفاوت بين خيال و واقعيت را به خوبي تشخيص نمي دهند و تاثير منفي اين گونه فيلم ها روي کودکان بيشتر است تا بزرگسالان اما تاثير کلي فيلم هاي ترسناک را بايد ابتدا از هدفي که از ساختن اين فيلم ها وجود دارد، بررسي کرد. هدف از ساختن اين گونه فيلم ها ايجاد رعب و وحشت و اضطراب در بيننده است. ممکن است در يک جاي آرام نشسته و با هيجان و در عين حال لذت، مشغول ديدن فيلمي ترسناک و مهيج باشيد اما تغييرات فيزيکي و جسمي ناخوشايند و مضري در بدن شما در حال وقوع باشد مثل افزايش ضربان قلب و بالا رفتن فشارخون و حتي لرزش دست.آنچه که اهمیت دارد افزایش آگاهی والدین و راهکارهایی برای کاهش مشکلاتی است که در اثر تماشای فیلم های ترسناک در کودکان به وجود می آید که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت. همچنین به عوارضی که فیلم های ترسناک و خشونت آمیز بر کودکان دارد اشاره می کنیم.

تاثیرات دیدن فیلم ترسناک در کودکان

از آن جا که کودکان درک مشخصی از واقعیت ندارند و نمی توانند مانند یک بزرگسال مفاهیم شناختی را تجزیه و تحلیل کنند، تاثیری که از فیلم های ترسناک می بینند به مراتب بیشتر از یک فرد بزرگسال است. عدم توجه به مفاهیمی که کودکان از طریق تلویزیون و یا دیگر منایع دریافت می کنند از اشتباهاتی است که آثار آن در دراز مدت مشخص می شود. در ادامه به برخی از تاثیرات فیلم ترسناک بر کودکان اشاره کرده ایم. برای آنکه بتوانید از کودک خود به خوبی مراقب کنید

1- تقلید

کودکان هر آن چه که در فیلم ها می بینند را به دنیای کودکانۀ خود وارد کرده و سعی می کنند از آن ها تقلید کنند تا به نوعی وارد دنیای بزرگ ترها بشوند. کودکان درست نمی دانند که دنیای بزرگ تر ها به پاکی و آرامی دنیای کودکان نیست. تماشای فیلم های ترسناک و خشونت آمیز به شدت کودکان را تحریک می کند تا از محتوای فیلم ها تقلید کرده و به خود و دیگران صدمه های غیر قابل جبران وارد کنند. این مسئله به مرور و در بزرگسالی می تواند زمینه ساز اختلالاتی از جمله سلوک و نافرمانی مقابله جویانه گردد.

2- اختلال در خواب و اشتها

همانطور که گفته شد کودکان مرز خیال و واقعیت را به سختی تشخیص می دهند و زمانی که در یک فیلم صحنه های متفاوت و عجیب و ترسناک را مشاهده می کنند؛ تصاویر را به زندگی واقعی خود می آورند. فیلم ترسناک تا مدت ها فکر و ذهن او را مشغول کرده و باعث می شود اشتهاء او کم شود. همچنین خواب های او نیز مغشوش خواهد شد. علاوه بر این کابوس های شبانه کودک یا از خواب پریدن ها و... می تواند از دیگر عواقب فیلم ترسناک برای کودکان باشد.

3- اختلال در رشد

گاه تخیلات ترسناک یک کودک موجب استرس و اضطراب کلی در او می شود. استرس و اضطراب، سیستم بدن را به حالت دفاعی درآورده و باعث می شود کودک شما به جای حرکت به سمت رشد و ذخیرۀ مواد غذایی و تنظیم مناسب هیجانات؛ تنها به حل تعارضات حال حاضر بپردازد و سیر رشدی او را مختل کند. در چنین شرایطی برای به جریان انداختن سیر رشدی، حضور یک مشاوره برای درمان استرس کودکتان بسیار ضروری است.

4- بیش فعالی

گاهی بدن کودک برای فرار از خیالات ترسناک و کاهش اضطراب با ایجاد فعالیت بیشتر و پرت کردن حواس، به نوعی از خود دفاع می کند. در روانشناسی این کودکان برای فرار از اضطراب کلی که حس می کنند، با استفاده از مکانیسم های دفاعی مثل بیش فعالی یا پرخاشگری و تکانشگری، دست به تخلیه هیجانی خود می زنند و به صورت موردی خود را تسکین می دهند.

5- شب ادراری

شب ادراری می تواند از عواقب تماشای خشونت و فیلم ترسناک در کودک باشد. این اتفاق احتمالا نشانه ای از اضطراب کلی در کودک شماست که نیازمند توجه و درمان می باشد.

6- چاقی

بعضی از کودکان در مقابل هیجان های خود، به خوردن پناه می برند؛ بنابراین تماشای فیلم های ترسناک با ایجاد هیجان زیاد در این کودکان، خوردن بدون کنترل را در آن ها افزایش می دهد. طولی نمی کشد این الگو در فرزند شما تقویت شده و هر بار که با مشکلی روبرو می شود، به خوردن رو می آورد. در چنین شرایطی باید برای درمان چاقی کودک اقدامی صورت بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (436 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (128 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (16 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس