تاثیر لتنسی (Latency) بر بازار ارزهای دیجیتال

  چهارشنبه، 29 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاثیر لتنسی (Latency) بر بازار ارزهای دیجیتال
میزان تاخیر (کم و زیاد بودن تاخیر) یک مفهوم کاملاً نسبی است و با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال و نوسانات زیاد آنها سرعت زیاد و تأخیر کم، یکی از عوامل مهم در انتخاب صرافی‌ها و پلتفرم‌های ارز دیجیتال در میان کاربران و تریدرها خواهد بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لتنسی یا latency در لغت به معنای تاخیر است؛ تاخیر زمانی که هنگام ارسال سفارش و دریافت پاسخ اتفاق می افتد و به سرعت انتقال داده ها اشاره دارد. در بحث معامله گری و ترید ، تاخیر یا لتنسی مدت زمان بین کلیک کاربر برای ارسال سفارش و دریافت پاسخ از صرافی است که برای معامله گران آنلاین در بازار ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است.

در دنیای دیجیتال لتنسی نسبتا مهم است چرا که نشان می دهد داده ها با چه سرعتی بین سیستم های مختلف جابجا می شوند. “لتنسی پایین یا کم” به معنی انتقال سریع داده ها است و “لتنسی بالا یا زیاد” به سرعت انتقال دیتای کمتر اشاره دارد. البته کلمات ” کم” و “زیاد” نسبی هستند و با پیشرفت تکنولوژی این کلمات در بیشتر شبکه اینترنت جای خود را به سطوح لتنسی “کم” و “کمتر” داده اند.

داشتن لتنسی پایین یا تاخیر زمانی کم مخصوصا برای سیستم های آنلاین مانند سیستم بازی های رقابتی و البته سیستم های معاملاتی که زمان بندی دقیق در آن ها لازم است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معامله گران آنلاین می خواهند اطمینان حاصل کنند که سفارش های آن ها به محض فشردن دکمه “confirm” ثبت شود. هر چه تاخیر بین کلیک کاربر برای درخواست و ثبت سفارش و پاسخ دریافتی بیشتر باشد، احتمال این که قیمت دارایی مورد معامله بیشتر نوسان کند هست. و این می تواند روی اجرای استراتژی مد نظر معامله گر تاثیر بگذارد که زیاد مورد مقبول تریدرها نیست.

برای به حداقل رساندن این مشکل، بیشتر صرافی های آنلاین حوزه ارزهای دیجیتال با بهره گیری از آخرین تکنولوژی تلاش دارند تا جایی که ممکن است لتنسی پایین را به کاربران خود ارایه دهند. هر چند که این موضوع در سیستم های معامله گری و ترید سنتی مدت هاست که سعی بر انجام آن شده است، در دنیای جدید کریپتوکارنسی مهم تر و لازم تر است.

لتنسی یا تاخیر در انتقال داده در صرافی های مختلف متفاوت است؟

در دنیای رمزارزها و با توجه به نوسانات زیادی که ممکن است در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد، مفهوم تاخیر یا لتنسی بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا می کند. عدم وجود لتنسی یا وجود تاخیر کم در انتقال داده ها می تواند سرمایه های بسیاری را از سوی مؤسسات و شرکت های مختلف به این حوزه جذب کند. علی رغم وجود دغدغه ها و عدم اطمینانی که از سوی کاربران در این حوزه وجود دارد، ماهیت دیجیتالی رمزارزها باعث به وجود آمدن نوسانات بسیاری در این حوزه شده است. به همین دلیل و با توجه به اینکه ممکن است در کمتر از چند ثانیه یک استراتژی یا معامله با شکست مواجه شود، سرعت بالا در ثبت سفارشات و تراکنش ها برای کاربران بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از مسائلی که در صرافی های ارز دیجیتال برای کاربران وجود دارد، عدم وجود یکپارچگی و استاندارد مشخص است. به همین دلیل ممکن است برخی از صرافی ها از امکانات، زیرساخت ها و سرعت بسیاری برخوردار باشند، در حالی که صرافی های دیگر دنباله رو این صرافی ها هستند و امکانات و سرعت کمتری دارند.

این موضوع می تواند برای کاربرانی که از چندین پلتفرم استفاده می کنند یا معامله گرانی که از آربیتراژ بین صرافی های مختلف استفاده می کنند، گیج کننده باشد. اگر لتنسی یا تاخیر در صرافی ها وجود نداشته باشد، امکان کسب سود برای این افراد به حداکثر می رسد.

همچنین با توجه به روی آوردن مؤسسات و نهادهای سرمایه گذاری مختلف به این حوزه، عدم وجود لتنسی یا تاخیر در معاملات می تواند بر جذب سرمایه بیشتر از این نهادها نیز تأثیرگذار باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده است نیاز به سرعت حداکثری در ثبت معاملات به اوج خود برسد، وجود یک استراتژی معاملاتی به نام معاملات الگوریتمی است. در این نوع معاملات، کامپیوترها و ربات های مختلفی با استفاده از استراتژی هایی که برای آنها برنامه ریزی شده است، به باز کردن یا بستن یک پوزیشن معاملاتی می پردازند. به همین دلیل مفهوم دیگری به نام ترید با فراوانی بالا یا High Frequency Trading (HFT) روی کار آمد.

High Frequency Trading (HFT) چیست؟

روش HFT یا ترید با فراوانی بالا، روشی است که در آن از الگوریتم ها برای باز کردن معاملات استفاده می شود تا فرآیند ترید و ثبت معاملات به صورت کاملاً خودکار انجام شود. با توجه به نوسانات و ناپایداری هایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و همچنین به دلیل فعالیت دائمی بازار رمزارزها (24 ساعته و 7 روز هفته)، افراد بسیاری ترجیح می دهند که معاملات خود را به صورت رباتیک و الگوریتمیک و خودکار انجام دهند. با استفاده از این روش ها می توان از نوسانات بازار حداکثر استفاده را داشت و سود زیادی کسب کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که این روش ها معجزه نمی کنند و در صورتی که از استراتژی ها و برنامه ریزی های مناسبی برای آنها استفاده نشده باشد، می توانند با شکست مواجه شوند و ضررده باشند.

با توجه به ماهیت این روش ها و اینکه با استفاده از آنها می توان چندین تراکنش را در ثانیه به ثبت رساند، سرعت در ثبت معاملات بسیار حائز اهمیت است. پس اگر داده ها یا سفارشات با سرعت مناسبی ثبت نشوند یا در ثبت آنها تاخیر یا لتنسی وجود داشته باشد، ممکن است باعث شکست یک استراتژی یا کاهش سود افراد بشود. به همین دلیل تریدرها به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت ترین ابزارها و پلتفرم ها برای ثبت سفارشات خود هستند و صرافی ها و پلتفرم هایی که لتنسی و تاخیر کمتری نسبت به دیگر رقبای خود داشته باشند، برندۀ گوی رقابت خواهند شد.

چگونه می توان به کمترین تاخیر یا لتنسی دست یافت؟

در حال حاضر صرافی های ارز دیجیتال برتر در بازار کریپتوکارنسی ها از سرعت لازم برای ثبت سفارشات و انتقال داده برای کاربران معمولی برخوردار هستند. اما میزان لتنسی یا تاخیر در این صرافی ها باید به حداقل ممکن برسد تا بتوانند به واسطۀ آن، تریدرهای باتجربه و حرفه ای تری را به سوی خود جذب کنند.

به طور کلی صرافی های کوچک تر قادر به استفاده از برترین و به روزترین تکنولوژی ها برای افزایش سرعت در عملکرد خود نیستند و این موضوع طبیعتاً بر عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت. موضوع سرعت و مدت زمان انجام تراکنش ها برای برخی از تریدرها، همچون کسانی که به جمع آوری ارزهای دیجیتال می پردازند یا با دید بلندمدتی (هودل) به معاملات وارد می شوند، چندان اهمیتی ندارد، اما بر خلاف این افراد، این موضوع برای تریدرهای روزانه (Day traders) یا افرادی که از معاملاتی همچون HTF ها استفاده می کنند، بسیار بااهمیت است. به همین دلیل این افراد به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت ترین پلتفرم ها هستند تا لتنسی یا تاخیر کمتری را در ثبت سفارشات خود تجربه کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت اینترنتی است که شما به عنوان یک تریدر از آن استفاده می کنید.

صرافی های ارز دیجیتال به هر میزانی که پرسرعت باشند و از لتنسی کم برخوردار باشند، تراکنش ها و سفارشات را به محض دریافت از شما پردازش می کنند. به همین دلیل یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در این موضوع، سرعت اینترنتی است که از آن استفاده می کنید.

لتنسی (Latency) چه تأثیری بر بازار کریپتوکارنسی ها دارد؟

افراد بسیاری معتقدند که عدم وجود لتنسی در بازار می تواند به عملکرد بهتر و کارآمدی بازار بینجامد. این در حالی است که دسته ای دیگر معتقدند که این موضوع تنها به نفع کسانی است که از روش HTF استفاده می کنند و برای دیگر افراد تأثیر خاصی ندارد.

برخی بر این باورند که وجود تاخیر کم در بازار می تواند به کشف قیمتی بهتر بینجامد. از نظر تئوری، افزایش سرعت در معاملات و افزایش رقابت میان معامله گران باعث می شود که معاملات با قیمت واقعی تری نسبت به قبل صورت بگیرند. علی رغم این موضوع، این امر می تواند نوسانات قیمتی زیادی در بازه کوتاه مدت ایجاد کند. طرفداران این موضوع ادعا می کنند که با رشد بازار کریپتوکارنسی ها این موضوع نیز ثبات پیدا می کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، ممکن است افراد تازه کار از اینترنت پرسرعت و عوامل دیگر دخیل در این موضوع برخوردار نباشند؛ بنابراین افراد حرفه ای سود بیشتری از این شرایط به دست خواهند آورد. این موضوع یادآور مثال معروف «پول، پول می آورد» است.

به رغم اینکه این موضوع بر خلاف اهدافی است که باعث ایجاد ارزهای دیجیتال شد، اما ماهیت بازارهای آزاد و بدون دامنه، از چنین موضوعاتی مبرّی نخواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (12 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند