دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

اقتصاد /

تب دلار خوابید؛ خوش بینی بازار به دولت مسعود! 

سه شنبه، 19 تیر 1403
کد خبر: 396426
ساعدنیوز: بازار ارز از صبح شنبه 16 تیرماه 1403، هم زمان با نهایی شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان در برابر سعید جلیلی، روند کاهشی را آغاز کرد. به گونه‌ای که در همان ساعات نخست روز شنبه، نرخ دلار در بازار آزاد به کانال 58 هزار تومان سقوط کرد. این در حالی است که تا چند روز قبل، دلار به 62 هزار تومان هم رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فعالان ارزی معتقدند فضای بازار ارز با تخلیه انتظارات تورمی همراه شده است و دلیل اصلی آن نیز صحبت‌های پزشکیان در مناظره‌های اقتصادی است؛ چراکه وی بر رفع تحریم و مذاکرات برجامی تأکید داشته است و این باعث شده تا ریسک‌های مربوط به نامزد مقابل پزشکیان، از بازار خارج شود و در نتیجه تب صعودی نرخ ارز سرد شود و بازار به سمت آرامش حرکت کند.

گفت و گوی بازیگران ارزی در یکی دو روز گذشته نیز بر این نکته مشترک است که دولت چهاردهم از ابزار دیپلماسی برای جلوگیری از ایجاد فشار جدید بر بازار استفاده خواهد کرد و در نتیجه پیش‌بینی‌ها از کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز خبر می‌دهد. گروهی نیز بر لزوم اصلاح سیاست‌های ارزی کنونی تأکید دارند تا منجر به بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی شود.

خوش بینی بازار به دولت مسعود

کامران سلطانی زاده کارشناس ارشد بازار ارز در گفتگو با تابناک با اشاره به کاهش نرخ دلار به کانال 58 هزار تومان پس از پیروزی پزشکیان در انتحابات روز جمعه اظهار داشت: بازار ارز به حضور دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور خوش بین است و انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی، شاهد بهره گیری از تیم اقتصادی قوی و دارای تجربه حرفه‌ای در زمینه‌های اقتصادی و ارزی در دولت چهاردهم باشیم. به بیان دیگر؛ با توجه به گمانه زنی‌ها در انتخاب تیم اقتصادی کارکشته و کاربلد و با تجربه، بازار ارز به نتایج انتخابات پاسخ مثبت داد.

وی افزود: مسلماً با خارج‌شدن تیم اقتصادی قبلی و تغییرات قابل انتظار در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صمت، شاهد رونق دوباره در فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر علم اقتصاد خواهیم بود و امیدواریم که خبری از صحبت‌های غیرکارشناسی در حوزه ارزی نباشد. چراکه در یکی دو سال اخیر، برخی از مسئولان بانکی و اقتصادی دولت صحبت‌های غیرکارشناسی داشتند، به‌عنوان نمونه گفته می‌شد که «بازار را قبول نداریم» و یا «نرخ ارز آن چیزی است که ما می‌گوییم»؛ بنابراین خروجی این تفکر اشتباه که بازار آزاد ارز را قبول نداریم، باعث ایجاد رانت با نرخ‌گذاری دستوری ارز شد و تلاش‌های چند ساله از سال 97 برای کاهش فاصله بین ارز نیمایی و بازار آزاد که با زحمت به‌دست‌آمده بود، عملاً هدر داده شد و در نهایت کالا‌های وارداتی با نرخ ارز دستوری، به قیمت مناسب به دست مردم و مصرف‌کننده نرسید.

سلطانی زاده در ادامه با اشاره به سبزپوشی بورس در واکنش به پیروزی پزشکیان گفت: این امر نشانه خوبی از آغاز یک دوره تصمیم‌گیری بر اساس واقعیات علم اقتصاد و واقعیات جاری و درست در بازار است. معتقدم اقتصاد یک علم است و باید از نخبگان، برای بهترین برنامه‌های اقتصادی بهره گرفت.

این کارشناس و فعال ارزی با اشاره به ضرورت تشکیل تیم اقتصادی و فنی قوی در دولت آینده گفت: پیشنهاد من به‌عنوان یک فعال و کارشناس اقتصادی تغییرات سریع در مدیریت کلان اقتصادی کشور و بهره‌گیری از مدیران دارای سوابق تحصیلی و مدیریتی و عملیاتی در اقتصاد و تشکیل تیمی از کارشناسان و اقتصاددانان قوی برای درمان بیماری‌های مزمن اقتصادی است. همانند مدیرانی که در دوران آن‌ها یکی از باثبات‌ترین بازار ارز و کمترین اختلاف نرخ بین سامانه‌های رسمی و بازار‌های غیررسمی را تجربه کردیم.

سلطانی زاده در پاسخ به این سؤال که چرا روند نزولی دلار متوقف شد گفت: بازار در برابر این کاهش نرخ مقاومت کرد؛ به‌گونه‌ای که در این مدت کوتاه بسیاری از دلالان سعی در نگه‌داشتن بازار در نرخ‌های بالا جهت خالی‌کردن منابع ارزی و جلوگیری از ریزش ناگهانی و ضرر‌های هنگفت ارز داشته و دارند. اما معتقدم تلاش دلالان کوتاه‌مدت خواهد داد و بازار ارز با نگاه مثبت به انتخابات، روند کاهشی را ادامه خواهد داد. زیرا با برنامه‌های خوب دولت در زمینه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و تغییرات اثرگذار در بخش‌های اقتصادی، خوش‌بینی بازار به آینده بسیار زیاد است.

تحلیل‌گر بازار ارز معتقد است در این شرایط، افزایش فعالیت سامانه‌های رسمی، واقعی‌سازی نرخ ارز، بازگشایی و فعال‌کردن و بازگشایی شبکه صرافی‌ها در سراسر کشور، بازگشایی بازار متشکل ارزی که دستاورد دو رئیس‌کل بانک مرکزی قبل است، از بین رفتن توهم نرخ‌های نادرست ارز، قبول کردن واقعیت بازار و استاندار‌های اقتصادی بازار، کاهش اختلاف سامانه نیما با بازار آزاد ارز، توقف رانت اختلاف نرخ ارز و تسهیل بازگشت ارز صادراتی به شبکه اقتصادی و ارزی کشور، از جمله اقدامات پیشنهادی به تیم اقتصادی دولت پزشکیان است تا شاهد مدیریت مؤثر بازار ارز، تعدیل شاخص ارزی و رسیدن به ارز تک‌نرخی در دولت جدید باشیم، وگرنه تداوم رویه فعلی، نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت و انگیزه صادرات و ارزآوری از بین می‌رود.

پیش بینی روند قیمت دلار

دبیرکل سابق کانون صرافان در بخش پایانی گفتگو با اشاره به اینکه باتوجه‌به اقدامات آتی دولت جدید، روند نرخ ارز در بازار کاهشی خواهد بود، بیان داشت: هم‌وطنان هوشیار باشند در این شرایط به‌هیچ‌عنوان برای خرید ارز اقدام نکنند، زیرا در این روزها، بیشتر فروشنده هستند. به‌گونه‌ای که بسیاری از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به دنبال فروش ارز هستند؛ ولی واردکنندگان و خریداران عمده ارز، به‌اصطلاح دست نگه داشته‌اند و خرید ارز را متوقف کرده‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که روند بازار ارز، کاهشی باشد و امیدواریم در تیم اقتصادی دولت پزشکیان به پیشنهاد‌های مذکور توجه شود تا نتایج مثبتی برای کلیت اقتصاد کشورمان رقم بخورد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 26 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف
اولین واکنش احمدی‌نژاد به ترور نافرجام ترامپ به زبان انگلیسی+عکس
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
هدیه فوق‌لاکچری معروف‌ترین داماد جهان به ساقدوش‌هایش+عکس
حضور نسرین مقانلو، ناریه سریال مختارنامه در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرش+ عکس/ چهره غمگین و پژمرده تمام بازیگران
(عکس) گوش خونی و زخمی ترامپ بعد از شلیک امروز به سمت او / از ترور جان سالم به در برد
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(ویدئو) خاطره جالب و شنیدنی بسکتبالیست بلند قامت ایران ، حامد حدادی در برنامه"شب آهنگی" از گریم متفاوت و عجیب در سریال مختارنامه/ پیش خانواده آبروش رفته کلا
(عکس) تصویر جالبی از مسعود پزشکیان و امام جمعه شهید تبریز / وقتی رئیس‌ جمهور منتخب مارک لباسش را نشان آیت‌الله آل‌هاشم می‌دهد