تاثیر طب سوزنی بر افزایش باروری

  دوشنبه، 24 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیر طب سوزنی بر افزایش باروری
به گزارش هلث‌دی نیوز، کارشناسان پزشکی اعتقاد دارند که این درمان باستانی چینی که شامل فروکردن سوزن‌های باریک متعدد در نقاط معین بدن است، باروری را هم در مردان و هم در زنان بهبود می‌بخشد. اما نمی توان در این مورد با قطعیت سخن گفت. با ما همراه باشید تا به بررسی طب سوزنی و تاثیر آن در باروری بپردازیم.

تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است برای زوج هایی که در حال تلاس برای بچه دار شدن، از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) هستند، مفید است، اما نمی توان به طور قطع گفت که طب سوزنی بر افزایش باروری موثر است. گرچه تحقیقات نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد اما برای ارائه نظر قطعی به بررسی ها بیشتر نیاز است. چیزی که به طور قطع می تواند گفت این است که این درمان قدیمی می تواند به باردار شدن کمک کند.
طب سوزنی بر اساس نظریه ای استوار است که معتقد است که انرژی حیاتی (“چی”) از طریق بدن، در امتداد مسیرهای خاص جریان دارد. متخصصان طب سوزنی سعی می کنند این انرژی را متعادل کنند و با تحریک نقاط حساس بدن با سوزن، انرژی را در بدن به جریان بیاندازند. این طب سنتی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد.

دکتر جیمی گریفو رئیس مرکز باروری دانشگاه نیویورک و رئیس بخش غدد تناسلی در مرکز پزشکی لانگون در این دانشگاه می گوید: "طب سوزنی دوای همه دردها نیست، اما به برخی از بیماران کمک می کند تا احتمال موفقیت شان در باروری را بالا ببرند.
این روش غیرمتعارف به کنترل استرس ناباروری کمک می کند و به بهبود میزان بارداری و کیفیت زندگی در برخی از افراد خواهد انجامید."
طب سوزنی با کاهش استرس ناباروری و بهبود جریان خون به تخمدان ها و رحم به بهبود باروری زن کمک کند.به گفته لیلین فیلد طب سوزنی علاوه بر تخفیف دادن استرس ممکن است با بهبود بخشیدن جریان خون به تخمدان ها و رحم نیز به بهبود باروری زن کمک کند. بهبود جریان خون ممکن است به ضخیم تر شدن پوشش داخلی رحم کمک کند و شانس باروری را افزایش دهد.

تصویر

تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر طب سوزنی بر افزایش باروری

در سال ۲۰۰۲، یک تیم از محققان آلمانی کشف کردند که طب سوزنی به طور قابل توجهی شانس بارداری را در میان یک گروه از ۱۶۰ زن که تحت درمان IVF قرار داشتند، افزایش داده است. چهل و دو درصد از زنانی که طب سوزنی دریافت کردند، باردار شد. این در حالی است که بدون انجام طب سنتی، تنها ۲۶ درصد از این افراد باردار می شدند. پژوهشگران بر این باورند که طب سوزنی با افزایش جریان خون به رحم و استراحت عضلات، شانس بیشتری برای کاشت جنین در رحم به همراه دارد. در واقع با افزایش خون رسانی به رحم، عمل کاشت تخمک های بارور شده در رحم ساده تر می شود.

آیا طب سوزنی بر افزایش باروری موثر است؟

تحقیقات دیگر نشان می دهد که طب سوزنی در کاهش استرس موثر است. از آنجا که استرس با باردار شدن تداخل دارد، کاهش استرس از طریق طب سوزنی از لحاظ نظری می تواند به بهبود شانس بارداری منجر شود. برخی از زنان از طب سوزنی برای مقابله با استرس، در زمانی که در حال تلاش برای باردارشدن هستند، نتایج مثبتی به دست آورده اند.
طب سوزنی ممکن است به درمان ناباروری در مردان کمک کند. تعداد کمی از مطالعات نشان داده اند که درمان به این روش و به طور منظم، به طور قابل توجهی تعداد اسپرم و تحرک آن ها را افزایش می دهد.
با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که طب سوزنی به طور قابل توجهی می تواند به بهبود کیفیت و سلامت اسپرم ها کمک کند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در مجله Fertility and Sterility منتشر شد، محققان نمونه ای از اسپرم مردان نابارور با علت ناشناخته را قبل و بعد از درمان طب سوزنی بررسی کردند. آنها دریافتند که طب سوزنی منجر به کاهش نقص ساختاری اسپرم و افزایش تعداد آن ها در سطح نرمال می شود.
طب سوزنی ممکن است به تصحیح مشکلات دستگاه عصبی - هورمونی بدن هم کمک کند. به گفته لیلین فیلد طب سوزنی ممکن است به فعال کردن مغز برای آزاد کردن هورمون هایی که تخمدان ها را تحریک می کنند، غده های فوق کلیوی و سایر اندام های دخیل در تولید مثل کمک کند. او می گوید اثر طب سوزنی بر دستگاه عصبی -هورمونی ممکن است به تحریک تولید اسپرم در مردان هم کمک کند.

بررسی های انجام شده درباره اثر طب سوزنی بر باروری، نتایج متناقضی داشته است. برخی از این بررسی ها بیانگر سودمندی این شیوه بوده اند و برخی دیگر اثر مفیدی را نشان نداده اند.
پس با وجود تمام این تحقیقات می تواند گفت که طب سوزنی بر افزایش باروری موثر است اما به شیوه خود نه به شیوه ای که در ذهن عموم مردم است. نکته مهمی که می توان به آن اشاره کرد این است که حتی اگر طب سوزنی بر افزایش باروری بی تاثیر باشد باز هم به دلیل امن بودنش، انجام آن بی ضرر است. البته به یاد داشته باشید که این عمل حتما باید توسط متخصص انجام شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (142 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (66 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!