تفکر انتزاعی چیست و چگونه تقویت می شود؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
تفکر انتزاعی چیست و چگونه تقویت می شود؟
تفکر انتزاعی (Abstract Thinking) توانایی درک مفاهیم واقعی مانند آزادی یا آسیب‌پذیری است، اما به صورت مستقیم با اشیا و تجربیات ملموس فیزیکی سروکار ندارد. در این مطلب از ساعد نیوز درباره‌ی این که تفکر انتزاعی چیست بحث می‌کنیم.

احتمالاً تاکنون بارها عبارت تفکر انتزاعی را شنیده‌اید اما آیا می‌دانید که این نوع تفکر چیست و چه کاربردی دارد؟ اساساً تفکر انتزاعی به نوعی از تفکر اشاره دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا در مورد چیزهایی که در فضا و لحظه فعلی وجود ندارند، تأمل کنید. همچنین تفکر انتزاعی موجب می‌شود تا بتوانید به مفاهیم و اصول کلی، هم در زندگی روزمره و هم در محیط آکادمیک و حرفه‌ای، فکر کنید.

تفکر انتزاعی چیست ؟

از دید علم روانشناسی، تفکر انتزاعی به معنای توانایی درک خصوصیات اساسی و مشترک است. این کار برای حفظ جنبه‌های مختلف یک موقعیت در ذهن، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده، تفکر نمادین و نتیجه‌گیری به کار می‌رود. تفکر انتزاعی نقطه مقابل تفکر انضمامی یا عینی است زیرا تفکر عینی به تفکر مبتنی بر زمان و مکان کنونی اشاره دارد.

تفکر انتزاعی برای چه کاری مناسب است؟

تفکر انتزاعی به شما در پیوند دادن بین ایده‌ها، عقاید یا عناصر مختلف محیط بیرونی و درونی کمک خواهد نمود. علاوه بر این، به نوآوری، خلاقیت، تصور، ایده‌های جدید، یادگیری از تجربیات گذشته و تأمل در مورد آینده نیز کمک می‌کند.

تفکر انتزاعی

تفکر انتزاعی ذاتی است یا اکتسابی؟

پیچیدگی ساختار مغز انسان‌ها یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که می‌توانند انتزاعی فکر کنند، اما این مهارت از بدو تولد در انسان وجود ندارد و به‌مرور زمان به دست می‌آید. کودکان با شناخت دنیای اطراف، خواندن و شنیدن داستان‌ها و آموزش‌دیدن این شیوه فکرکردن را یاد می‌گیرند و در دوران بلوغ می‌توانند از آن استفاده کنند.

داستان بهترین معلم برای آموزش این شیوه از تفکر است. در داستان‌ها شخصیت‌هایی با ویژگی‌های مختلف حضور دارند. گاهی به‌راحتی می‌توان شخصیت مثبت را از منفی تشخیص داد، اما گاهی شخصیت مثبت کارهای مشکوکی می‌کند و شخصیت منفی کمی دلسوز است. در این حالت، کودکان و نوجوانان برای تشخیص خوب و بد در داستان به استدلال انتزاعی نیاز دارند.

چگونه از تفکر انتزاعی استفاده کنیم؟

تفکر انتزاعی به عنوان قدرت استدلال سطح بالاتر در نظر گرفته می‌شود. شما در مواقع زیر از این تفکر استفاده می‌کنید:

  • ساختن اشیا

  • صحبت‌های کنایه‌ای

  • حل مسائل

  • درک مفاهیم

  • تحلیل موقعیت‌ها

  • شکل دادن نظریه‌ها

  • مطرح کردن دیدگاه‌ها

تفکر انتزاعی و تفکر عینی چه تفاوتی دارند؟

پس از این که متوجه شدید تفکر انتزاعی چیست، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت آن با دیگر تفاوت‌ها در چیست؟ به طور معمول، تفکر انتزاعی در مقابل متضاد آن، یعنی تفکر عینی، تعریف می‌شود. تفکر عینی به‌ صورت نزدیک با اشیا و تجربیاتی که به‌ طور مستقیم به‌ دست می‌آیند، در ارتباط است. برای مثال، هنگامی که پروژه‌ای را به گام‌های مشخص، با ترتیب زمانی تقسیم می‌کنیم، تفکر عینی را به‌ کار گرفته‌ایم. در این مسئله، تفکر انتزاعی درک دلایلی است که پروژه را مهم‌تر کرده‌اند. بسیاری از ما نیاز داریم از ترکیب تفکر عینی و انتزاعی استفاده کنیم تا در زندگی روزمره‌ خود موفق عمل کنیم.

تفکر انتزاعی

چطور تفکر انتزاعی را در خود بهبود ببخشیم؟

اگر می‌خواهید مهارت‌های تفکر انتزاعی خود را بهبود دهید، می‌توانید راهکارهایی مانند بداهه‌گویی، حل پازل، ساخت مدل‌های سه‌بعدی و بازی با زبان را بیازمایید. در ادامه مقاله بیشتر راجع به این تمرین‌ها توضیح می‌دهیم.

  • بداهه‌گویی: اگر امکانش وجود دارد، در جمع دوستان و یا هر جایی که گروه‌های تئاتر تمرین می‌کنند، در کلاس‌ها و تمرین‌های بداهه‌گویی شرکت کنید تا قادر به اکتشاف هرچه بیشتر تفکر انتزاعی باشید.

  • حل پازل: معماهای سه‌بعدی، معماهای بصری و پازل‌های کلمات باعث می‌شوند به گزینه‌هایی فراتر از آنچه به صورت آنی در ذهن متبادر می‌شوند فکر کنید.

  • ساخت مدل‌های سه‌بعدی: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد فعال در حوزه‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی با انجام دادن کارهای هنری و رسیدگی به پروژه‌های خلاقانه، توانایی‌ خود در تفکر به صورت انتزاعی را بهبود می‌بخشند.

  • بازی با زبان: نوشتن تشبیهات، استعاره‌ها، تمثیل‌ها و حتی تشخیص (در ادبیات) باعث تحریک تفکر انتزاعی می‌شود. برای تمرین می‌توانید به چیزی انضمامی فکر کرده و آن‌ را به چیزی انتزاعی ربط دهید: «در روزی که محکوم به اعدام شد، باران بی‌وقفه بارید، گویی که عدالت در حال گریستن بود.» یا «روان‌شناس جمله‌ای جنسیت زده گفت،‌ او می‌گوید ذهن زنان مانند یک ظرف اسپاگتی است».

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که تفکر انتزاعی به‌معنی درک مفاهیم فراتر از جهان ملموس و دیدنی ماست. شناخت الگوها، تجزیه‌وتحلیل ایده‌ها و داده‌ها، ترکیب اطلاعات، حل مسائل و خلق‌کردن مفاهیم تازه جزو این شیوه تفکرند. انسان‌های سالم به‌مرور زمان و با نزدیک‌شدن به بلوغ، قدرت فکرکردن انتزاعی را به دست می‌آورند. اما برای زندگی سالم و سلامت روان، باید مهارت ایجاد تعادل بین تفکر عینی و انتزاعی را یاد بگیرند تا در زندگی روزمره‌شان هم بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (386 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (61 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (47 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس