تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟

  شنبه، 30 شهریور 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
تمرین با کش بدنسازی چه فوایدی دارد؟
ساعد نیوز: شاید فکر کنید تمرین با کش بدنسازی در مقایسه با یک جفت دمبل یا هالتری که از استیل ساخته شده وسیله‌ی بیخودی است، اما نباید تاثیری را که این وسیله بر بدن‌تان دارد دست کم بگیرید. شما تنها با استفاده از همین کش بدنسازی می‌توانید تمرین‌های زیادی را انجام دهید.

اگر تمرین با دمبل، دل تان را زده، می توانید با کمک کش بدنسازی، در تمرینات خود تنوع ایجاد کنید و عضلات خود را به گونه ای متفاوت تمرین دهید. حتما این را می دانید که گاهی «باید» با روشی جدید به عضلات خود شوک وارد کنید. باند مقاومتی امتیازاتی دارد که دمبل و باربل ندارند. در این مطلب نگاهی می اندازیم به اینکه چرا باید تمرین با کش بدنسازی را در روتین تمرین های خود داشته باشید.

تمرین با کش بدنسازی مقاومت های گوناگونی ایجاد می کند

وقتی شما از دمبل استفاده می کنید، وزنی که در اختیار دارید ثابت است. پانزده پوند همان پانزده پوند است و وزنی که با آن تمرین می کنید، در سراسر حرکت، ثابت می ماند. اما در مورد باند مقاومتی یا کش بدنسازی اینطور نیست؛ چون باند مقاومتی، مقاومت های متنوعی برای تان ایجاد می کند.

مثلا، وقتی یک ست تمرین دوسر بازو را با باند مقاومتی انجام می دهید در شروع تمرین، حرکت راحت به نظر می رسد، اما اگر با کمک باند، این عضلات را بیشتر منقبض می کنید، کشسانی باند، تنش بیشتری تولید می کند. در نتیجه، عضلات شما مجبورند فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری را فعال کنند تا تکرارها را کامل کنند چون کشیدن ِ باند، سخت تر شده است. این را هم می دانیم که هر چه فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری را به کار بگیریم، قدرت بیشتری ایجاد خواهد شد. باند مقاومتی می تواند به شما کمک کند قوی تر شوید، درست مانند باربل و دمبل.

تصویر

در طیف های حرکتی بیشتری می توانید تمرین کنید

با استفاده از کش بدنسازی، بر خلاف وزنه، برای ایجاد مقاومت کاملا وابسته به جاذبه ی زمین نیستید. با کمک باند مقاومتی می توانید در جهت افقی و گردشی نیز تمرین کنید، نه فقط عمودی. ضمنا، تمرین عمودی با وزنه، فشردگی مفصل بیشتری نسبت به تمرین افقی ایجاد می کند.

این هم نکته ی مهمی است که تا حد ممکن باید فشردگی مفاصل تان را محدود کنید. با کش بدنسازی، شما می توانید به مفاصل خود استراحت بدهید و غیر عمودی تمرین کنید. توانایی تمرین کردن در طیف های حرکتی مختلف، عضلات شما را به شیوه های مختلفی به کار گرفته و دچار یکنواختی نیز نخواهند شد که این هم نکته ی بسیار مهمی است. پس با استفاده از تجهیزات گوناگون، یکنواختی را از تمرینات خود دور کنید.

استفاده ی کمتر از گشتاور

وقتی با دمبل تمرین می کنید، احتمال تقلب زیاد است! ممکن است وزنه را کمی تاب دهید یا بدن تان را کمی کج کنید تا از پس قسمت سخت تمرین بربیایید. شاید وقتی این کار را می کنید، احساس پیروزی داشته باشید و فکر کنید توانسته اید تمرین را کامل و بی نقص به پایان ببرید، اما این واقعیت را فراموش نکنید که با این تقلب ها، از فواید و تاثیر گزاری تمرین تان کاسته اید. اما با باند مقاومتی نمی توانید تقلب کنید. در واقع، باند مقاومتی وسیله ای ضد تقلب است! زیرا فشار و تنش آن از کشش می آید نه از جاذبه ی زمین. سعی کنید با باند مقاومتی تقلب کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد! کار راحتی نیست.

تصویر

تمرین با کش بدنسازی باعث کاهش ریسک آسیب می شود

اگر با دمبل یا هالتر سنگینی تمرین کنید و ناگهان متوجه شوید نمی توانید کنترلش کنید، این وزنه ممکن است روی خودتان بیفتد و به شما آسیب بزند، اما در مورد باند مقاومتی اینطور نیست، چون برخلاف وزنه، تحت تاثیر جاذبه نیست. شما می توانید در هر قسمت از تمرین که احساس کردید کنترل ندارید، باند را رها کنید بدون اینکه آسیبی به خودتان برسانید. اگر وزنه روی پای تان بیفتد؟ وای …، اما اگر باند مقاومتی از دست تان رها شود؟ چیزی حس نخواهید کرد. البته این امکان وجود دارد که باند مقاومتی پاره شود اما واقعا نادر است. این باندهایی که آنها را دست کم می گیرید واقعا محکم هستند.

کمک به تمرینات کاربردی

باند مقاومتی وسیله ی مناسبی برای ایجاد قدرت کاربردی و تمرینات مخصوص رشته های ورزشی به حساب می آید چون با آن می توانید به صورت عمودی، افقی و چرخشی تمرین کنید. با باند مقاومتی می توانید حرکاتی را تمرین کنید که هدف بسیار خاصی دارند، مثلا بهبود حرکت ِ چرخش دست در تنیس. با دمبل نمی توانید در جهت افقی، این حرکت را به خوبی تمرین کنید و کاربردی نیست. باند مقاومتی، انتخاب ها و امکانات بیشتری به شما می دهد.

قابل حمل و نقل است

دلیل اینکه خیلی از افراد کش بدسازی یا کش پیلاتس می خرند، به راحتی قابل حمل و نقل بودن آن است. وقتی می خواهید به سفر بروید یا جایی قرار است بمانید که دسترسی به باشگاه و تجهیزات آن را ندارید، باند مقاومتی یک راه بسیار خوب برای ادامه ی تمرینات شماست. با داشتن باند مقاومتی، در واقع یک باشگاه کوچک در چمدان خود دارید که فضای زیادی اشغال نمی کند و وزنی هم ندارد، اما آنقدر مقاومت ایجاد می کند که با آن عضلات تان را بتراشید و قدرت تان را بالا ببرید! شما حتی در محل کارتان هم می توانید با این وسیله ی بسیار مفید تمرین کنید.

تصویر

بیشترین بهره را از تمرین با کش بدنسازی ببرید

حالا که متقاعد شدید چرا کش بدنسازی باید جزئی از تمرینات شما باشد، باید نکاتی را هم در مورد خریدن و استفاده شان بدانید. باندهای مقاومتی رنگ های متنوعی دارند که بیانگر میزان مقاومتی است که ایجاد می کنند؛ زرد، کمترین مقاومت را دارد و با ادامه ی تیره شدن رنگ ها، باند سیاه، بیشترین مقاومت را ایجاد می کند.

بهترین کار این است که با کمترین مقاومت شروع کنید و تدریجا آن را افزایش دهید. شاید هم بخواهید باندهایی با مقاومت های گوناگون داشته باشید. تمرین هایی هستند که می توانید آنها را با مقاومت های مختلف انجام دهید، پس می توانید به خریدن ِ بیشتر از یک باند مقاومتی هم فکر کنید. مطمئن باشید از تمرین کردن با این باندها لذت خواهید برد.

حرف آخر

شک نکنید که با باند مقاومتی، تمرینی موثر خواهید داشت. مطالعات نشان داده تمرین با باندهای کشی در مقایسه با تمرین با وزنه، نتایجی مشابه و یا در برخی موارد بیشتر بر فعال سازی عضلات دارد. ضمنا، شما امکان استفاده از گشتاور را با این وسیله نخواهید داشت که باعث می شود از بار محرکی که عضلات تان را هدف می گیرند کم نشود. دمبل و باربل را کنار نگذارید، اما باند مقاومتی را با آنها ترکیب کنید تا تمریناتی متنوع تر انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (203 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (123 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (99 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (96 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (92 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (54 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (57 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (49 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین عوامل در انتخاب کمربند مردانه برای داشتن یک استایل مناسب
قتل دختر 4 ساله به دست مادر سنگدل / رازی که بعد از 11 سال فاش شد
علاقه شدید ناصرالدین شاه به عینک طلا/ روزی که شاه، سوگلی کردستانی اش کور شد! +عکس
فال روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم