ساعدنیوز
ساعدنیوز

تولید پنج خودرو متوقف شد/ منتظر استانداردسازی اینترنت باشید

  جمعه، 22 مهر 1401   کد خبر 226395
تولید پنج خودرو متوقف شد/ منتظر استانداردسازی اینترنت باشید
ساعدنیوز/ اینترنت، طلا، نان، خودرو و ... .نام هر کالایی را ببرید ، پای استاندارد نیز وسط می‌آید ولی رئیس سازمان استاندارد تاکید دارد جایی که موضوع جان، ایمنی، سلامت و کیفیت و رضایت مردم مطرح است ، هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش پایگاه خبری_ تحلیلی ساعدنیوز به نقل از خبرآنلاین، یک سال و اندی از ریاست مهدی اسلام پناه بر سازمان استاندارد می گذرد و حالا تغییر آرم استاندارد حواشی بسیاری را ایجاد کرده است . این حواشی البته از وسط بودن نام مرتضی ممیز نیز نشات می گیرد . مهدی اسلام پناه در حالی در خبرگزاری خبرانلاین حضور داشت که علامت استاندارد را بر یقه ی کتش زده بود و تاکید داشت با اعتقاد این آرم را بر سینه زده است . او درباره مساله استاندارد و تلاش برای ورود به حوزه های جدید سخن گفت. از مهدکودک ها تا زندان . بخش هایی از صحبت های وی به مساله انسان استاندارد مرتبط بود .

قبل از ورود به حوزه استاندارد، می خواهم از شما سئوالی درباره ی میزان اعتماد عمومی به این علامت بپرسم. در سال های اخیر اعتماد مردم به اینکه کالای دارایی علامت استاندارد فاقد مشکل است، کاهش یافته و انتشار اخبار متعدد درباره ی غیر استاندارد بودن اقلام مصرفی خصوصا خوراکی، گاهی امنیت روانی جامعه را با مشکلاتی روبرو می کند . برای رفع این مشکل تدبیری اندیشیده اید؟

این که ما امروز روبروی شما نشستیم بدان معناست که می خواهیم با همکاران رسانه ای، ارتباط عمیق و پرمعنایی پیدا کنیم. ما هم حس کردیم یک خلاء اجتماعی در این میان وجود دارد. من خودم استاد دانشگاه هستم و باید جواب قانع کننده ای برای نسل حاضر داشته باشم. نوع کارهایی که در دور جدید سازمان شکل گرفته است ناظر بر ادای حقوق اجتماعی یا حق الناس است. به هر حال باید تلاش کنتیم، تنش و فاصله ای که ایجاد شده کمتر شود. در این میان نقش تولیدکننده را نیز نباید نادیده گرفت. تولیدکننده باید در همه ی مراحل تولید و عرضه، حق الناس را رعایت کند . این بدان معناست که باید به تکلیف شرعی، قانونی، اخلاقی و عرفی خود عمل کند. نکته بعدی اعتماد به این نشان است . این یک سرمایه اجتماعی است. شخصا با اعتقاد، نشان استاندارد را به سینه ی خودم می زنم چرا که این نشان، نشان ملی ایران است. یک برند معنادار که باید از آن دفاع کرد. پیش از این، شاید به دلیل برخی عدم برنامه ریزی های رسانه ای، فاصله ای میان ما و مخاطبانمان ایجاد شده که حتما لازم است با برنامه ریزی و کار مداوم پر شود.اگر از من بپرسید برنامه شما چیست؟ می گویم اولین و مهمترین برنامه ی ما این است، کاری کنیم که مردم صد درصد به نشان استاندارد اعتماد کنند. منظورم این نیست که بگویم در یک فضای مشکوک، می خواهیم چنین طرحی را پیاده کنیم. اتفاقا استانداردها در شرایط مطمئن، ایمن و کیفی باید به کالاها و خدمات داده شود تا بتوانیم از هویت این نشان دفاع کنیم.

حالا بهتر است نقبی به کالاها بزنیم . فکر کنم مساله ی خودرو یکی از مهمترین دغدغه های جامعه ی ایران باشد. اینکه خودروهایی با این کیفیت چطور نشان استاندارد دارند.

شما هم از خودرو می خواهید شروع کنید؟ ما هر جا می نشینیم می پرسند خودرو استاندارد است یا نه؟ البته که این سئوال جذاب است اما سبب شده کسی به انبوه اقدامات سازمان توجه نکند . بالاخره سازمان استاندارد هزاران قلم کالا و خدمت را باید استانداردسازی کند.

خوب این که موضوع استاندارد بودن خودرو برای افکار عمومی جذاب است، دلیل دارد. شاید حجم تصادفات، و شاید هم مساله ی مهم قیمت خودرو این حساسیت را ایجاد کرده است.

بله اما درباره ی خودرو بسیار توضیح دادیم.

ولی من دوست دارم این جا هم از شما توضیحی بشنوم. جور دیگری به این سئوال ورود می کنم. چهارم فروردین ماه بود که اعلام شد در فاصله ی هشت روز ۳۲۲ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. این آمار برای کالایی که استاندارد دارد، عجیب نیست؟ اصلا من سئوالم را عوض می کنم. می گویم برنامه تان برای استانداردسازی خودرو چیست؟

خوب من یک توضیحی بدهم. ببینید شما آمار تصادف را می بینید و به استاندارد این اتهام وارد می شود که استاندارد با مافیا و لابی ها و ... در ارتباط است اما این حرف ها نیست. برابر گزارش های رسمی و آمار و اطلاعات دولتی، هفتاد درصد تصادفات به نقص و ایراد راکب برمی گردد. یعنی متوجه راننده است. این گزارش رسمی است. فکر نکنید دارند تقصیر را گردن کسی که مرده، می اندازند. به هر حال قسمتی از تصادفات هم به ایمنی برمی گردد اما ایمنی تنها ایمنی خودروها نیست. در مساله تصادفات، ایمنی راه ها، ایمنی نظارت بر راه ها، مدیریت راه، کیفیت علایم، دوربین های کنترل، زیرساخت ها و مسایلی از این دست مهم است. پس می بینید که مجموعه ای بزرگ در شکل گیری این وضعیت دخیل هستند.

حالا اگر بخواهیم تنها موضوع خودرو را مد نظر داشته باشیم، پاسخ شما چیست؟

قسمتی از ماجرا نیز به کیفیت خودرو برمی گردد. به هر حال می بینیم برخی خودروها سالیان بسیار طولانی تولید می شوند در حالی که تکنولوژی و فناوری تولید خودرو در این سال ها به شدت دگرگون شده است. در دوره فعالیت من تولید پنج نوع خودرو متوقف شده است. البته شما می توانید از زاویه ی دیگر ببینید و برهان خلف بیاورید و بگویید چرا پنج خودروی غیراستاندارد مثلا پنجاه سال تولید شدند اما نکته مهم برای ما توقف تولید خودرواست. ما باید علمی، فنی و تخصصی صحبت کنیم. شما از من نباید حرف غیرعلمی بشنوید. ما باید در فرآیندی تدریجی قرار بگیریم تا چندهزار قطعه ای که کالایی چون خودرو را می سازند و مولفه های عناصر تولید هستند، استاندارد شود.

این که روند طبیعی استانداردسازی یک کالاست، به هر جال مجموعه ای از قطعات استاندارد است که استاندارد کالای نهایی را تضمین می کند

موضوع فقط سازمان استاندارد نیست. نباید در این حوزه تک بعدی نگاه کرد. ببینید من چند نوع استاندارد را در ذهن دارم. یکی از این ها استاندارد کارخانه ای است . مدیر یا صاحب کارخانه این استاندارد را تعیین می کند تا برند خودش را حفظ کند. درست است که ما استانداردهای اجباری، تشویقی، ملی، بین المللی و... را داریم اما در این میان حساسیت صاحب کارخانه یا برند نیز بسیار مهم است. این مساله بسیار مهمی است. اصلا بررسی کنیم ببینیم چرا برخی کالاها حرفی برای گفتن دارند؟ چون خود کارخانه ها استاندارد خوبی را برای خودش تعریف می کند و هدفش ساخت برند است. پس کارخانه دار باید به برند خودش توجه کند. متاسفانه کارخانه های ایرانی کمتر این رفتار را دارند.منظورم این نیست که چنین حساسیتی نیست، می گویم کمتر به این موضوع توجه دارند. شاید ریشه ی این بی توجهی دولتی بودن بخش مهمی از واحدهای تولیدی است. البته در همین فضا کارخانه ای رفتم که مالک آن می گفت به کیفیت کالاهایم حساسم و اعتقاد دارم باید کالای من بهترین باشد. ایشان تعریف می کرد زمانی آلاسکافروش دوره گرد بوده است و روزانه ۳۲ کیلومتر چرخ بستنی فروشی را از بالا تا پایین تهران هل می داده . اتفاقا همین چرخ را کنار میز کارش گذاشته تا یادش باشد چطور پیشر فت کرده است. ایشان تعریف می کرد همان زمانی که آلاسکافروش بوده هم از رقبایش پیشی می گرفته. پس علاج خیلی از مجموعه های دولتی ما این است که خصوصی شود و به اهلش واگذار شود. تعارف که نداریم. مدیر دولتی با خودش می گوید من امروز هستم و فردا نیستم پس تکلیف و ماموریتی برای خودش حس نمی کند. پس وقتی بنگاه دولتی مسئولیت و پاسخگویی را راهبرد خود قرار نمی دهد، انتظار دارید چه محصولی تولید کند؟ همه ی این ها در حالی است که بخش خصوصی به کالا و خدماتش هویت می دهد. خودش به استانداردسازی معتقد است. ما استانداردها را طبق قانون می سازیم. انطباق ها را هم تشخیص می دهیم اما چه کسی باید خودش را و استانداردش را ارتقا می دهد؟ طبیعی است بنگاه.

سه دهه است سیاست خصوصی سازی در ایران اجرا می شود و مدیران نیز به ضرورت خصوصی سازی و ... اشاره می کنند اما در عمل نتیجه ای حاصل نشده است . وقتی سالیان طولانی می گذرد و تغییری اتفاق نمی افتد، طبیعی است که اعتماد به این علامت، به این نشان کاهش یابد.

درست می گویید. وظیفه ی من این است که استاندارد را به مطالبه عمومی تبدیل کنم. چرا انتظار داریم یک وزارتخانه ی ستادی، کیفیت هزاران محصول را تعیین کند؟ حیاط خلوت های دولتی باید تبدیل به بنگاه خصوصی شوند. باید به نحوی اداره شوند که هم دولت راضی باشد و هم مالک آن، سود ببرد و هم مشتری منفعت کند.

باز هم می گویم سال هاست این حرف ها را می شنویم اما در عمل در بر همان پاشنه می چرخد و تغییری اتفاق نیفتاده است.

تغییر در حال رخ دادن است. نگاهی به قوانین بکنید، می بینید امروز مجوز دانش بنیانی را به شرکت های دولتی نمی دهند. این یک مشوق مهم برای بخش خصوصی است. نهضت فناوری در کشور رقم نمی خورد الا به دست جوان های متخصص علاقمند و فعال در بخش خصوصی. در حوزه دانش بنیان که تاکید چندساله ی مقام معظم رهبری است، قانون حکم می کند رقابت پذیر باشیم و مطابق فناوری روز حرکت کنیم. پس طبق قانون، باید خصوصی باشید که بتوانید مجوز بگیرید. من در پژوهشگاه رویان نایب رئیس بودم. ما در لبه ی علم کار می کردیم اما کارگروه تایید صلاحیت اجازه نمی داد دانش بنیان های ما مجوز بگیرند؛ می گفت باید خصوصی شوید. ما رفتیم و چند تا شرکت را خصوصی کردیم. این ها اتفاقاتی است که مسیر آینده را تغییر می دهد.

حالا ما با یک مساله ی بزرگ روبرو هستیم . شما از الزامات و نقش بنگاه و دولتی بودن اقتصاد و عوارض ان صحبت می کنید اما من سوی دیگر ماجرا مد نظرم است، اینکه مردم می بینند مثلا فلان کالای صادراتی ایران به استناد غیر استاندارد بودن برگشت می خورد و در بازار داخلی عرضه می شود . این نوعی بی اعتمادی ایجاد می کند. این نقطه مهمی است که باید روی آن مانور داده شود . چطور در این بستر می شود اعتماد به نشان استاندارد را بالا برد و سرمایه ی اجتماعی ایجاد کرد؟

دقیقا در مورد این نکته که گفتید چند مساله وجود دارد. تعیین استانداردها برخی از کالاها، سال ها قبل انجام شده در حالی که استاندارد به روز و لحظه است. ما سال ها قبل استانداردی را تعیین کردیم و در این سال ها بازنگری نشده اما استانداردهای بین المللی مداوم تغییر می کنند. نکته مهم این است که روال تعیین استاندارد را ببینیم . مقررات فنی را خود دستگاه می نویسد و می آورد تا ما تایید کنیم، به این ترتیب کیفیت اجرا را بنابر آن تایید اولیه، رصد می کنیم. حالا چرا محصولی کشاورزی مثلا برگشت می خورد؟ چون استاندارد کشور مقصد به روز شده و استاندارد ما به روز نشده است. این دستگاه مربوطه است که باید تقاضای ارتقای استاندارد یا بازنگری ان را به ما بدهد . سازوکار این گونه تعریف شده است.

یعنی شما راسا ورودی به تعیین استانداردها ندارید و بر مبنای تقاضای دستگاه ها باید عمل کنید؟

بله ما در این بخش مسئولیتی نداریم. این دستگاه است که باید مداوم استانداردهای روز بین المللی خود را رصد کند و نسبت به ارتقای استانداردش اقدام نماید. مثلا استاندارد صادرات محصولات کشاورزی ارتباطی به ما ندارد. برای روشن شدن موضوع باید بگویم تعیین میزان سموم و تدوین استاندارد با اداره اصلاحات نباتات وزارت جهادکشاورز بود. روزگاری این موضوع به سازمان استاندارد مربوط بود ولی الان اجرای آن ارتباطی به ما ندارد. مگر اینکه به ما بگویند در استانداردها تجدید نظر کنید که در این صورت ما به مساله ورود خواهیم کرد. از یاد نبریم که دنیا شرط هرگونه صادرات را رعایت استانداردهای بین المللی قرار داده و سازمان استاندارد تنها سازمانی است که در ایزو بین الملل شناخته شده است. ما هم آماده ایم که هر استانداردی نیاز به اصلاح دارد را مورد بازنگری قرار دهیم.

وقتی چنین درخواستی از شما نمی شود، چه باید کرد؟

این دغدغه ما هم هست که باید استانداردها بازنگری شوند. اعلام آمادگی هم کردیم. کارهای جدیدی هم در این حوزه انجام شده است. ما سند جامع نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت را نوشتیم. در این سند، راهبردهای مهمی تعریف شده است. این سند به زودی توسط آقای رئیس جمهور ابلاغ می شود. رهبر انقلاب هم فرمودند مراکز استانداردسازی را تقویت کنید و ابلاغ این سند نیز در این راستاست. در ضمن قبول دارم که یکپارچگی در صادرات و واردات نداریم. سال ها کار شد که پنجره واحد صادرات و واردات شکل بگیرد ولی آن طور که باید نشد. سازمان استاندارد در شرایط کنونی، تنها در پنج روز واردات را تسهیلگری می کند. این اتفاق مهمی است. باید نمونه برداری شود. بار کشتی که در فاصله ۹ مایلی بندر و پلمب شده است با اجازه ناخدا باز می شود. افراد ما وارد عرشه کشتی می شوند و نمونه برداری از کالاها صورت می گیرد. شما برای صادرات خوب و فناورانه مراکز دقیق استاندارد را لازم دارید. این سند پس از سخنان آقای رئیس جمهور که گفتند باید علامت استاندارد در عرصه داخلی و خارجی اعتماد ساز باشد، تدوین شد. ما وظیفه داریم از هویت نشان استاندارد در بخش صادرات محافظت کنیم. این یک نشان ملی است و باید در منطقه و کشورهای همسایه اعتمادآفرین باشد. حالب است بگویم که اتفاقا این نشان در کشورهای منطقه شناخته شده است.در ضمن همین جا برای تدوین استانداردهای مدرن و به روز اعلام آمادگی می کنم. همین حالا هم موجی ایجاد شده مبنی بر این که بیایید درخواست تجدیدنظر استاندارد بدهید. زمانی دستگاه ها می گفتند وقتی درخواست تجدید نظر استاندارد می دهیم، با روی گشاده با ما برخورد نمی شود،اما در شرایط کنونی خودمان از این درخواست استقبال می کنیم. تاکید می کنم تجدید استانداردها هیچ هزینه ای برای هیچ دستگاهی ندارد. هزینه فقط برای ماست که کار فنی و آزمایشگاهی و کارشناسی می دهیم. پس این هزینه به حاکمیت سپرده شده است و حاکمیت هم اینجا سازمان ملی استاندارد است.

جدا از موضوع به روز شدن استانداردها، ما با عدم رعایت استانداردهای جاری یا حداقل اخباری مرتبط با این موضوع هم روبرو هستیم. هر روز با خبرهای عجیبی خصوصا در مورد مواد خوراکی روبرو هستیم . اینکه در شیر وایتکس ریخته اند. اینکه در تولید فراورده های گوشتی از خمیر مرغ استفاده می شود و این استاندارد نیست .

من اطمینان می دهم دیده بانان استاندارد کشور رصد عالیه می کنند، جایی که موضوع جان، ایمنی، سلامت و کیفیت و رضایت مردم مطرح است ، هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی شناسیم. ما خودمان هم جزئی از مردم و مصرف کننده هستیم.

اما در همین کیکی هایی که علامت استاندارد داشتند چند سال پیش قرص پیدا شد.

استثنا هم همیشه بوده است.ببینید ما این جا با جعل و ... نیز روبرو هستیم . مثلا اعلام می کنند فلان برند زعفران استاندارد نیست اما اگر کسی نام تجاری را جعل کرده باشد و کالای غیراستاندارد تولید کند، تکلیف چیست؟ در رابطه با بندرهای غیراستاندارد، در هر شرایطی ما اطلاع رسانی می کنیم تا مردم مطلع باشند. این نص صریح قانون است. با اطمینان می گویم دیده بانان و افسران فنی و تخصصی نظام استانداردسازی کشور که فنی کاران جوان و نخبه خودمان هستند، بر همه ی امور رصد عالیه دارند و خاطر مردم از این به بابت جمع باشد. ما خود را مدیون مردم نمی کنیم. ۸۴ میلیون نفر به اعتبار وظایف ما، دارند زندگی می کنند. نظارت ما نظارتی نیست که بخواهیم سر سوزنی مماشات کنیم. شک در این مطلب نکنید.

حالا سراغ برخی مصداق های مهم برویم. اقلامی که با زندگی روزمره ی مردم سرو کار دارد. اخیرا سوی اتحادیه نانوایان مطرح شده که استاندارد نان سنتی کاهش یافته است چون حق انتخاب آرد را نداریم. این موضوع را تایید می کنید؟

من هم از استاندارد نان راضی نیستم، حتما شما هم راضی نیستید. مطلع هستیم که مردم از کیفیت نان رضایت ندارند اما این غیراستاندارد بودن دو بخش است. گفتید اشاره شده قادر به انتخاب آرد نیستند، من صراحت می گویم نظام استاندارد بر هر آردی که در اختیار نانوایان قرار می گیرد، حاکم است. این ها پیوست فنی و آنالیز دارد. ما در کارخانجات آرد، میزان غنی سازی، فرمولاسیون، نهاده های اولیه و ... را رصد می کنیم. نکته اما تنها آرد نیست . آرد استاندارد یک بخش از ماجرای پخت نان است. بخش مهمی دیگر به خود نانوایی و شرایط پخت بازمی گردد که به حوزه دیگری مربوط می شود. البته کارهایی می خواستند انجام دهند تا کیفیت نان افزایش یابد اما رفته رفته نان گران شد و کیفیت بالا نرفت. پس آرد کاملا استاندارد است و هم ما و هم وزارت جهادکشاورزی نظارت لازم را بر آن داریم. حتی در بهمن ماه گذشته در مزارع، شرایط کشت و نوع برداشت و حتی الک گندم و میزان پسماند روی الک و... را مشخص کردیم. به این ترتیب استاندارد تا مرحله ی خرید گندم از کشاورز حضور و عاملیت دارد. به هر حال آن چه از کشاورز خریداری می شود باید استاندارد باشد تا گندم درجه یک و مرغوب را در اختیار کارخانجات آردسازی قرار دهیم و آرد غنی شده را تحویل بگیریم. همین آرد استاندارد در اختیار صنف قرار می گیرد. اما نوع کار صنف خیلی به ما مربوط نیست. می بینید همین آرد با کیفیت در هر نانوایی ، به نانی با کیفیت های متفاوت تبدیل می شود. بالاخره ممکن است در یک نانوایی کارگران مدام عوض شوند، پس چه انتظاری دارید نان خوب به ما بدهند؟ این طور است که کیفیت نان در هر نانوایی با نانوایی دیگر متفاوت است. بحث دیگر اندازه و وزن نان است. ما روی این موضوع حساسیم، این حساسیت تنها مختص نان نیست. روی همه ی کالاها حساسیت داریم. بالاخره باید اوزان کالا رعایت شود و ما روی این موضوع نظارت داریم و کنترل تصادفی در مراکز تولید یا توزیع انجام می شود. گذشته از نان در این راستا برای کالاهای بسته بندی شده ی صنعتی طرح «طاها» را نیز اجرا کردیم.

اگر نظارت شما بر مساله وزن کالاها این قدر حساسیت برانگیز است، چطور در ماه های اخیر بسیاری از اقلام با وجود افزایش قیمت، کاهش وزن داده اند؟

این گزارش ها به دست ما هم رسیده و ما برای نظارت وارد شده ایم .کم فروشی ها در مرکز اوزان ومقیاس ها و اندازه شناسی سازمان استاندارد بررسی می شود. ما در این بخش همه چیز، از مصالح ساختمانی تا موادغذایی را دنبال می کنیم. برای ما اهمیت دارد مردم دچار مشکل نشوند. مواردی بوده که چند برند معتبر را شناسایی کردیم. اول تذکر دادیم و دنبال تعطیلی نبودیم. با همین اطلاع رسانی در رسانه ها، خیلی از مسایل حل شد. واحدهایی که تولید غیراستاندارد داشتند با همین اعلام ها، درست کار کردند. البته کسی که چنین کاری کند، هم جریمه سنگینی می شود و هم باید منتظر کیفرهای قضایی باشد. طبیعی است صاحب یک برند برای این که نام واحد تولیدی اش در این راستا مطرح نشود و اعتبارش از میان نرود، از این اقدام پرهیز می کند.

این ها در بخش کالا قابل رویت و درک است اما ما خدماتی دریافت می کنیم که نمی توانیم ثابت کنیم دچار مشکل است . مثلا شرکت های خدمات دهنده ی اینترنت ممکن است کم فروشی کنند یا طبق تعهدشان اینترنت ندهند. برای این موضوع تدبیری اندیشیده شده است؟

نکته مهمی است. باید بگویم بنای نظارت روی کیفیت، وزن و حجم اینترنت ها داریم. البته بگویم مقاومت زیاد است.

یعنی قرار است به شرکت های خدمات دهنده نشان استاندارد بدهید؟

بله، چند ماه است وارد کار شده ایم و به وزارت ICT هم این دغدغه را گفته ایم. قانون می گوید باید استانداردها در مقایسه با نهاد بین المللی وضع شود. ما می گوییم به مقررات بین المللی احترام می گذاریم پس در اینترنت هم این طور است. دستگاهی که خدمت می دهد و خدمت می فروشد، نمی تواند به خودش نظارت کند. باید ناظر دیگری باشد. درباره کیفیت و میزان بار ترافیک خدمات اینترنت، بحث جدی وجود دارد. وقتی انواع طرح های اینترنتی مطرح می شود این مسائل در سایه می رود. حرف های سیاسی و مانور بر طرح صیانت و ... اتفاقا این موضوعات اصلی را زیر سئوال می برد و من خوشحالم شما در این مورد پرسیدید.

یک خبر روشن می خواهم. چه زمانی تدوین استانداردهای اینترنت تمام می شود و مردم می توانند با خیال راحت مطئن باشند حجم اینترنتی که می خرند، واقعی است؟

چند ماهی است که انطباق سازی، کیفیت، استانداردسازی و مسایلی از این دست درباره اینترنت، در مراحل تدوین و استانداردسازی است. مقاومت هم در آن بسیار زیاد است اما شما باید به نفع مردم این مقاومت را بشکنید.

مقاومت از سوی کیست؟

در شرایط فعلی اپراتورهای بزرگ از سوی وزارت ICT مورد نظارت قرار می گیرند. برای استاندارسازی حجم و کیفیت، وزارتخانه، اپراتورها، تنظیم مقررات رادیویی و بقیه، همه باید پای کار بیایند. ما می گوییم خودتان استاندارد بنویسید تا ما آن را ابلاغ و نظارت کنیم. واقعیت این است مردم دارند هزینه بسیار زیادی برای اینترنت پرداخت می کنند و خیلی بی صدا پول از جیب شان خارج می شود.

گفته بودید قرار است استاندارهایی در حوزه فرهنگ تعریف کنید و مثلا استاندارد خبرنگاری تدوین کنید، توضیح بیشتری در این زمینه می دهید؟

بله، چندماهی است شروع کرده ایم. با همکاری دستگاه های مرتبط دنبال تعریف استاندارد محصولات و خدمات فرهنگی هستیم. اخیرا هم دیدارهایی داشتیم و گفتیم آمادگی داریم از استادان، رسانه ها، فعالان فرهنگی و نهادهای فرهنگی کمک بگیریم. چهارچوب و نظام داشتن در هر حوزه ای ارزش دارد. این همان آتش به اختیار بودن در حوزه فرهنگ است. متاسفانه در این باره غفلت هایی شده است.

فکر می کنم این ها فرع ماجراست. مگر ممکن است استاندارد فرهنگی تعریف کنید و بگویید خبرنگار استاندارد باید این گونه باشد؟

ما حتی به موضوع تعریف انسان استاندارد هم ورود کردیم .

موضوع جالب شد، تعریف شما از انسان استاندارد چیست؟ مگرشود چنین کاری کرد؟

بله می شود. ما در حال کار روی این موضوع هستیم. اینکه یک انسان استاندارد چه مشخصاتی دارد و از چه خدماتی باید بهره ببرد و طول عمرش چقدر باید باشد. بالاخره این ها در حال تعریف است اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم. می خواهیم الگوی انسان استاندارد را از منظر صاحبان علوم مختلف در دانشگاههای اصلی کشور ارائه دهیم. این طور می شود گفت یک انسان استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

وقتی این ها را تعریف کنید به آدم ها علامت استاندارد می دهید؟ یعنی تایید می کنید این آدم استاندارد است؟

(با خنده) نه ما فقط مقیاس انسان استاندارد را تعریف می کنیم. اصلا بگذارید مثالی بزنم تا بحث روشن تر شود. خودمان هم در ابتدای راه هستیم. ما سه ماه است این بحث را شروع کرده ایم. مثلا می خواهیم بدانیم انسان استاندارد در بعد جسمانی چگونه انسانی است؟ از چه خدمات بهداشتی، روحی و روانی باید برخوردار باشد. وضعیت سلامتی او چگونه باشد؟ چگونگی استفاده از بهداشت شخصی و عمومی، خدمات تربیتی، آموزشی و خدمات فوق العاده باید تعریف شود تا انسان استاندارد بداند چگونه حقوق خود را تعیین و مطالبه کند.

به این ترتیب مشخص خواهد شد که چند درصد جامعه ما به خدمات استاندارد انسانی دسترسی دارند درست است؟

بله معیار می دهیم. در بسیاری کشورهای جهان کارمند نمونه یا ورزشکار برتر یا چهره برتر انتخاب می شوند. این ها مثل هر انتخابی، شاخص هایی دارند و بر اساس شاخص های تعریف شده این انتخاب صورت می گیرد. پس می توان طبق همین شاخص ها نیز انسان استاندارد را تعریف کرد. البته این پروژه بسیار بزرگی است

چه زمانی این پروژه که به نتیجه می رسد تا حداقل ما بفهمیم انسان استانداردی هستیم یا خیر؟

اتفاقا با مسئولی در این مورد صحبت می کردیم گفت بهتر است اول مسئول استاندارد را تعریف کنید. اینکه یک مسئول استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد.

حالا وارد عمل برای تعریف مسئول استاندارد شده اید؟

در تبصره یک ماده ٣ قانون استاندارد آمده: همه ه ی دستگاه ها - به استثناء دستگاه های خاص مانند وزارت اطلاعات یا بنیادها- موظف هستند مقررات فنی حوزه مربوطه شان را با رعایت استانداردهای ملی و غیره تدوین کرده و بر آن نظارت کنند. حالا وظیفه ما در این میان چیست؟ ما باید بر تدوین و اجرا نظارت عالیه داشته باشیم. البته استفساریه ای از معاونت حقوقی ریاست جمهوری دریافت کرده ایم که این یعنی چه؟ به ما گفتند در تبصره یک ماده ۳ مشخص شده است که شما نظارت استصوابی یا نظارت عالیه دارید. دستگاه ها باید خودشان استانداردهای فنی شان را بنویسند و نظارت کنند و ما بر این نگارش و اجرا نظارت عالیه داشته باشیم.

بهتر نیست به جای تعریف استاندارد برای خبرنگار و انسان و ... بهتر است به موضوع استانداردسازی خدمات آموزشی ورود کنید.

اتفاقا این کار را کرده ایم. حتی به برخی از علوم نوظهور و های تک و برخی علوم مغفول هم ورود کرده ایم. مثلا به خدمات آموزشی، بهزیستی، هواپیمایی، گردشگری و.... هزاران پنجره جلوی روی ما است. ترجیح گذشتگان این بوده که راحت باشند ولی ما اعتقاد داریم باید همه این خدمات لازم است مورد نظارت قرار گیرند. وقتی رسانه ها پیگیری کنند ما موظف به تلاش بیشتر می شویم. استانداردسازی مدارس را به کمک وزارت آموزش و پرورش، مراکز ورزشی را به کمک وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است. در ضمن برای تعریف استاندارد مهدکودک ها، هتل ها، مراکز پذیرش سالمندان، نیوکمپ های کویری و جنگلی و خدمات گردشگری ، در حال کار هستیم. دامنه ی کار بسیار وسیع است. می گوییم خود دستگاه جلو بیاید و کار کند تا این فضاها استاندارد شوند.

شاید تعریف استاندارد در برخی موارد اهمیت بالایی داشته باشند، جایی که با زبان بین المللی و دیپلماسی روبرو هستیم. مثلا در حوزه زندان ها. ورودی برای استانداردسازی فضای زندان صورت گرفته است؟

اخیرا در بحث خدمات قضایی هم ورود کرده ایم. مثلا در بحث زندان ها و حقوق بشر ما استانداردهای بالایی داریم. در بحث پیشگیری از وقوع جرم، بحثی با قوه قضاییه داشتیم که پروژه ای تعریف شود تا فرآیند طی و اجرا شود. نمونه هایی را باید مطالعه کنیم تا منافع مردم که مشتریان زندان هستند، دادسرا و دادگاه ها هستند، بهتر از قبل تامین شود. اتفاقا قوه قضاییه با درایت و هوشمندی، استقبال می کند و نگاه سنتی را کنار گذاشته اند. دوستان قوه قضاییه بسیار روشنگرانه برخورد می کنند. در بحث حل اختلاف مفاهمه داریم. مجلدهای بزرگی روی بحث کیفیت خدمات نوشته اند.این که شکل خدمات دهی باید چگونه باشد؟ البته تا اجرا فاصله دارد ولی همین که نگارش می شود یعنی خلاء احساس شده است. مراکز حل اختلاف را دیده ایم. به خدمات ثبتی را ورود کرده ایم. مرکز مالکیت فکری ذیل سازمان ثبت اسناد داریم که به آن ورود کرده ایم. این که استاندارد ثبت مالکیت معنوی چیست؟ این کمک به علوم نوظهور می کند. فاصله بین مردم و علامت استاندارد چطور پر می شود؟ اگر استانداردسازی به یک مطالبه عمومی و رصدی که رضایت مردم را بالا ببرد تبدیل شود، الگوی نوین می شویم. ما در حوزه استاندارد جایگاه خوبی بین کشورهای جهان داریم.

رتبه ما در میان کشورهای جهان در حوزه استاندارد چند است؟

رتبه ما در بین کشورهای جهان بیست و پنج است البته در منطقه رتبه بهتری داریم ولی خیلی بهتر می توانیم رشد کنیم. ارتباط ما با نهادهای علمی و پژوهشی در داخل و خارج باید زیادتر شود. امسال برای اولین بار آزمون عادلانه برگزاری کارشناسان رسمی استاندارد را خواهیم داشت. سازوکار این ها مانند کارشناسان رسمی دادگستری است. برنامه برای ورود به بحث غذا و خدمات «حلال» را هم داریم.

قرار بود استاندارد جدیدی در حوزه طلای ۱۴ عیار تعریف شود و استانداردسازی در حوزه طلا اتفاق بیفتد. در این مورد چه کرده اید؟

بخش طلا بسیار آشفته است اما ما کار را شروع کرده ایم. چندهزار کد در بحث طلا داریم. کدهای تعلیقی، غیرتعلیقی، فعال، به روز شده در این بخش وجود دارد. ما سخت مشغول کار هستیم و البته به مردم توصیه می کنم از مراکز اصیل و معتبر خرید کنند و به هیچ عنوان خرید غیرمعتبر نکنند. برخی مراکز توان پاس کردن استاندارد را دارند و برخی در این فضا نیستند. داریم این موضوع را سر و سامان می دهیم. موضوع طلا خیلی خاص است و مردم سرمایه زیادی از این بابت می پردازند. نمی شود گفت چقدر از طلاهای موجود در کشور واقعا طلا هستند. نمی خواهم نگرانی ایجاد کنم اما اگر خرید شما مطمئن نباشد، ممکن است دستبند ۵۰۰ میلیونی بخرید که ۵ میلیون بیشتر نمی ارزد. تنها در تهران ۲۰۲۵ واحد صنفی طلا داریم که دارند کار می کنند. اصلا خود طلا دنیایی است. از این رو تدوین و تجدید استانداردها و اصالت سنجی ها و سر و سامان دادن کدهای داده شده به واحدها در دست اقدام است. قریب به ۱۰ هزار واحد طلافروش در کل کشور داریم. مساله بسیار مهم است در این بخش هم فقط خود صاحبان حرف و صنف باید وارد شوند تاامکان سر و سامان دادن باشد. این ها انجمن ها و تشکل هایی شهری و استانی دارند و باید خودکنترلی داشته باشند. دولت ها تنها کار نظارت و بازدارندگی می کنند. وقتی رئیس یک صنف صاحب چند کارگاه بزرگ طلا است، طبیعتا باید قانونی برای نظارت بر وی وجود داشته باشد. در ضمن باید این فروش فضای مجازی، سر و سامان داده شود. می بینیم فلان فروشگاه زنجیره ای ادعا می کند من زیورآلات جواهری تولید می کنم. اما دیدم دو دستگاه فرسوده و قدیمی گذاشته و با نیروهای غیر حرفه ای را به کار گرفته اند تا انگشتر تولید کنند و در فضای مجازی بفروشند. تایید اصالت این از کنترل خارج است اما در حال سر و سامان دادن به این حوزه هستیم چرا که دارایی زیادی از مردم در این بخش است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (393 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (350 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (242 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (138 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (126 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر