ترجمه رسمی چیست و چه کاربردی دارد؟

  چهارشنبه، 29 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
ترجمه رسمی چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بخواهید برای یک سفر خارج از کشور اقدام کنید احتمالا با توجه به اهداف سفرتان؛ ترجمه رسمی برخی از اسناد و مدارک شخصی از شما خواسته میشود و درست همانجاست که از خود می‌پرسید برای ترجمه رسمی مدارکتان چه مراحلی را باید طی کنید؟ چه تاییدیه هایی را باید دریافت نمایید؟در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم

ترجمه رسمی چیست؟

ترجمه رسمی به ترجمه ای از اسناد و مدارک گفته می شود که توسط مترجم رسمی قوه قضائیه انجام می گیرد. این ترجمه بر روی سربرگ مخصوص مترجم رسمی قوه قضائیه انجام شده و نهایتا ممهور به مهر و امضای مترجم رسمی می شود.ترجمه ای که توسط مترجم رسیمی تایید شده است میتواند مهر دادگسترری و وزارت امور خارجه را نیز درصورت درخواست مشتری دریافت نماید.

نکته! : ترجمه های غیررسمی ( ترجمه هایی که توسط مترجمین غیررسمی ترجمه شده اند ) و مهر و امضای مخصوص دریافت نکرده اند، مورد تایید سازمان ها و ادارات نبوده و نمی توانند تاییدیه های لازم را دریافت نمایند.

انجام و دریافت تاییدیه های لازم برای ترجمه رسمی کار چندان آسانی نیست. پس اگر آیتم زمان در این امر برای شما بسیار مهم است بهتر است دریافت و انجام مراحل ترجمه رسمی خود را به موسسه های ترجمه بسپارید که با به کارگیری تجربیات خود در این زمینه میتوانند این روند برای شما سریعتر انجام دهند.

مترجم رسمی کیست؟

مترجم رسمی شخصی است که به زبان مبدا و مقصد تسلط کامل داشته و می تواند مندرجات اسناد و مدارک شما را به بهترین نحو ممکن با تسلط بر تمامی قوانین حقوقی مرتبط با کار ، ترجمه رسمی مورد نظر شما را انجام دهد. او که از طرف قوه قضائیه تاییدیه، مهر و سربرگ مخصوص دریافت کرده است پس از ترجمه رسمی اسناد بر روی سربرگ مخصوص، آنها را مهرو امضا کرده و برای انجام مراحل بعدی آماده می کند.

در ایران مترجم رسمی باید در آزمون استخدامی "مترجمی رسمی قوه قضائیه" شرکت نموده و پس از کسب نمره قبولی یا بیشتر از آن، مصاحبه علمی موردنظر اداره امور مترجمین قوه قضائیه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد. پس از آن مورد تایید وزارت اطلاعات قرار گرفته و در مراسم تحلیف مترجمین رسمی شرکت نماید. او سپس دوره های کارورزی را گذرانده و نهایتا موفق به اخذ پروانه تاسیس دارالترجمه از اداره امور مترجمین قوه قضائیه می شود.

ترجمه رسمی

ترجمه رسمی چه کاربردی دارد؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی به ترجمه رسمی اسناد و مدارک خود احتیاج پیدا کنند. کسانی که برای اهداف تجاری به خارج از کشور سفر می کنند، کسانی که درخواست مهاجرت و یا اقامت دارند، کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند و یا حتی افرادی که برای تفریح به خارج سفر می کنند؛ همگی به ترجمه رسمی برخی از اسناد و مدارک خود نیاز دارند.

فعالیت کسب و کارها در سطح بین المللی :این روزها بسیاری از مدیران سعی در گسترش و بین المللی کردن کسب و کار خود دارند. این مدیران، ورورد به بازارهای جهانی را راهی برای افزایش درآمد خود می دانند. ترجمه رسمی، یکی از مهم ترین ابزارهای لازم برای جهانی شدن کسب و کارها است.

هر موسسه و سازمانی برای انتقال یا تاسیس شعبه در کشورهای دیگر باید اقدام به ترجمه رسمی اسناد خود کند. در واقع دولت های خارجی برای تشخیص صلاحیت مالی و اعتبار کسب و کارها، ترجمه رسمی اسناد و مدارک را بررسی می کنند. ترجمه رسمی آگهی روزنامه رسمی، یکی از مواردی است که حتما باید به کشور مقصد ارائه شود.

اقامت موقت یا دائم به کشورهای خارجی : داشتن ویزا یا روادید، از ملزومات ورود به بسیاری از کشورهای جهان است. افرادی که قصد مهاجرت دائم یا موقت به کشورهای دیگر را دارند، باید مدارک تحصیلی یا شناسایی خود را ترجمه کنند. بنابراین ترجمه رسمی اسناد و مدارک یکی از مراحل اخذ ویزا است.

دختری با یک کره زمین در دست

مراحل اجرای ترجمه رسمی چگونه طی میشود؟

اگر بخواهیم این سوال را به طور خلاصه و روان پاسخ دهیم باید بگوییم:

برای انجام ترجمه رسمی ابتدا شما باید بدانید که براساس هدف سفر خود نیاز به ترجمه رسمی کدام یک از مدارکتان؟ به چه زبانی؟ را دارید. پس از آن باید بدانید که کشور و یا سازمان مقصد ترجمه رسمی مدارک شما را با چه مهرهایی پذیرش می کند تا نسبت به دریافت آن مهرها در ایران اقدام نمایید . در این مرحله است که باید به یک دارالترجمه رسمی معتبر مراجعه نموده و با ارائه اصل مدارک خود به آنها ترجمه مدارکتان را به آنها بسپارید.

روند کلی ترجمه رسمی در دارالترجمه رسمی اینطور است که مترجم پس از برری اصل مدارک و داشتن تمام تاییدیه های لازم آن را ترجمه رسمی نموده و مهر وامضای لازم را بر روی آن درج می نماید. پس از دریافت مهر دادگستری در صورت نیاز به مهر وزارت امور خارجه مدرک موردنظر برای دریافت مهر وزارت به وزارت امور خارجه ارسال میشود و نهایتا اگر مشترری به مهر کنسول گری کشور مقصد نیز نیاز داشته باشد مدرک موردنظر برای دریافت مهر کنسول گری به آنجا ارسال می شود.

نکته! :تمامی این مهرها بر روی صفحه اصلی ترجمه رسمی درج می شوند.

این ترجمه نهایتا به همراه یک رونوشت برابراصل شده از اصل مدارک ، پلمپ شده و به همراه اصل مدارک تحویل مشتری می شود.

نوشتن مکتوب
نکته!: بعضی از کشورهای خارجی علاوه بر مهرهایی که ذکر شد یک مهر دیگر را نیز برای تایید از افراد درخواست می کنند و یا اینکه در بعضی از کشورها که دولت ایران را به رسمیت نمی شناسد این مهر به جای مهر مترجم رسمی و سایر مهرها از افراد درخواست می شود . مهر نوتاری مهری است که توسط مترجم نوتاری درج شده و برای مقصد معتبر می باشد.

چه اسنادی قابلیت ترجمه رسمی دارند؟

منابعی که برای ترجمه شدن در اختیار دارالترجمه قرار می دهیم، باید به صورت مکتوب و با مهر و امضای رسمی سازمان یا ارگان صادرکنندۀ آن مدرک باشد. رونوشت (کپی) اسناد یا رونوشت برابر با اصل دفترخانه های رسمی به هیچ وجه قابلیت ترجمه رسمی را ندارند.

ترجمه برخی اسناد با وجود اصل بودن و داشتن مهر و امضاء ممنوع است. مثلاً دانشنامه موقت پایان تحصیلات (که در آن نوشته است که قابل ترجمه نیست) ترجمه رسمی نمی شود. ترجمه رسمی برخی اسناد نیز بنا بخشنامه های قطعی توسط اداره مترجمان قوه قضائیه ممنوع شده است (به عنوان مثال کارت دانشجوئی).

مدت اعتبار ترجمه رسمی مدارک چقدر است؟

مدارکی که معمولا الزام به ترجمه و ارائه آنها به مراکز بین المللی هستید شامل مدارک شناسایی مثل شناسنامه ، مالی مثل سند ملک، تحصیلی و غیره می شوند. ترجمه رسمی مدارک برحسب نوع مدرک دارای تاریخ اعتبار می باشند.بعضی از مدارک فاقد مدت اعتبار، بعضی از مدارک دارای اعتبار 3الی 6 ماه و بعضی از مدارک مانند گواهی عدم سوءپیشینه دارای 1 ماه اعتبار می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان