هر چیزی که درباره تغییر شغل بهتر است بدانید!

  دوشنبه، 28 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
هر چیزی که درباره تغییر شغل بهتر است بدانید!
درپژوهشی، اغلب کارکنان، وجود معنا و مفید بودن شغل خود را مهم‌ترین عامل در رضایت شغلی دانستند نه حقوق دریافتی.در این مطلب می خواهیم درمورد درست بودن این دیدگاه که ترک شغل بخاطر پول کار درستی است؟و چه زمانی باید خودمان شغلمان را ترک کنیم و هچنین اشتباهات رایج تغییر شغل و انتخاب موفق آمیز یک شغل بحث کنیم. باساعدنیوز همراه باشید.

بسیاری از ما ساعت های زیادی را در محل کار سپری می کنیم. شاید بتوان گفت محل کار ما خانهٔ دوم مان است. بنابراین رضایت شغلی در کیفیت زندگی و خوشبختی ما نقش مهمی دارد. باوجود این، گاه به هر دلیلی به شغل خود علاقه ای نداریم و در محل کار لحظه شماری می کنیم که ساعت کاری تمام شود و زودتر به خانه برگردیم. در این وضعیت، بهتر است که شغل مان را تغییر دهیم و سراغ کاری برویم که به آن علاقه داریم. البته، ترک کردن شغل نیز مانند هر کارِ دیگری آداب و قواعد مخصوص خود را دارد. در این مطلب توضیح می دهیم که چگونه می توانیم شغل فعلی مان را ترک کنیم، بدون اینکه موجب رنجش دیگران شویم یا روی آیندهٔ شغلی مان تأثیر بدی بگذاریم.

بسیاری از افراد معتقدند حقوق دریافتی شان به اندازه ارزش کاری که انجام می دهند، نیست. چنین حسی می تواند گمراه کننده باشد، به ویژه وقتی با پیشنهاد شغلی با دستمزد بالاتر رو به رو می شوند. اما قبل از آنکه سریع تصمیم بگیرید و صرفا به خاطر دستمزد بیشتر، شغل فعلی خودتان را رها کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید:

تغییر شغل

بهتر است پیش از ترک شغل خود، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

۱. حقوق فعلی شما چه نسبتی با وظایف و دستمزد سایر همکاران هم رده دارد؟

شاید یک شرکت جدید بتواند حقوق بیشتری بپردازد، اما باید دید این حقوق بیشتر را در ازای چه کاری به شما پرداخت می کند، لیستی از وظایف فعلی خود تهیه کنید و آن را با شرح شغل پیشنهادی مقایسه کنید، اگر قرار است حقوق بیشتر صرفا به علت کار بیشتر پرداخت شود، شاید باید در تصمیم خود مبنی بر ترک شغل فعلی بازنگری کنید،یکی دیگر از راه های مناسب برای درک منصفانه بودن حقوق، مقایسه آن با حقوق دریافتی سایر هم رده هاست. پرس وجو از همکارانی که شغل مشابه شما را دارند، نشان می دهد که سطح دستمزد دریافتی در شغل فعلی شما، منصفانه و منطقی هست یا نه.

۲. آیا واقعا شایسته حقوق بیشتر هستم؟

♦ نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۸۱ درصد کارمندان، خود را وظیفه شناس تر و فداکارتر از سایر همکارانشان می دادند! مسلما هر فرد دوست دارد که خودش را بهتر ببیند؛ اما قبل از آنکه به سراغ مدیرتان بروید و تقاضای حقوق بیشتری کنید، دلایلی محکم و مصداقی برای شایستگی خود پیدا کنید. شاید به این نتیجه برسید که فداکاری های شما به اندازۀ دیگران است و نه بیشتر!درصورتی که خود را شایسته حقوق بیشتر می دانید، می توانید با مشورت مدیرتان، اهدافی را تعیین و برای آنها پاداش و مزایای بیشتر در نظر بگیرید.

۳. تأثیر شغل فعلی در رضایت مندی من از زندگی ام چیست؟

قبل از اینکه شغل فعلی خود را به خاطر حقوق بیشتر رها کنید، از خود بپرسید که آیا شغل جدید، رضایت بیشتری در من ایجاد می کند یا خیر؟!
شرایط کاری هر دو شرکت را بررسی کنید تا دریابید کدام شغل بیشترین هماهنگی را با شخصیت و روحیات شما دارد. آیا شغل پیشنهادی با درآمد بیشتر، با روحیات شما هم سازگار است؟ اگر پاسخ منفی است، در تصمیم خود مبنی بر ترک شغل فعلی بازنگری کنید.

۴. آیا می توانید با کارفرما یا مدیرتان به صراحت درباره حقوق و مزایا گفت وگو کنید؟

♦ شک و تردید در چنین مواقعی طبیعی است. صحبت با مدیر یا کارفرمای خود را در نظر بگیرید. اگر این گفت وگو شما را نگران و عصبی می کند، شاید باید در تصمیم خود مبنی بر رد پیشنهاد جدید بازنگری کنید،به روابطی فکر کنید که در شغل فعلی، با سایر کارکنان شرکت ایجاد کرده اید. آیا این روابط را در شغل جدید نیز تجربه خواهید کرد؟ آیا شخصیت و نحوه برخورد مدیری که به شما پیشنهاد شغل جدید داد، شما را تحت تأثیر قرار داد؟ پیدا کردن گروهی از همکاران که از شما حمایت عاطفی و معنوی می کنند، کار راحتی نیست. پس باید این مورد را هم پیش از ترک شغل فعلی لحاظ کنید.

اشتباهات رایج در تغییر شغل

  • تصمیم ناگهانی: تصمیمات ناگهانی و یک شبه زمانی گرفته می شود که تحت تاثیر استرس شدید بوده اید و یا نسبت به شغل خود ناامید شده اید. مشکل تصمیم سریع این است که نقاط مثبت و منفی نادیده گرفته می شود.

  • خستگی در محل کار: اگر فقط به خطر خستگی به دنبال تغییر هستید، در شغل بعدی هم همین مشکل را خواهید داشت و بعد در شغل بعدی و الی آخر. این مشکل می تواند برای هرکسی در هر زمانی رخ دهد، ولی به معنی این نیست که شغل فعلی تان را ترک کنید. راه حل بهتر این مشکل شاید آن باشد که از رییس تان بخواهید کارتان را چالشی تر کند. شاید واقعا به یک چالش نیاز داشته باشید. یا می توانید با تقبل مشارکت در پروژه های چالشی تر زمان و تلاش بیش تری را در اداره صرف کنید. خودتان را درگیر کنید، با همکاران تان دوست شوید یا به بخش دیگری بروید که مجاز باشید کاری را که به آن علاقه دارید انجام دهید. خستگی به خودی خود از بین خواهد رفت.
  • نداشتن برنامه ای منسجم: اگر واقعا به فکر تغییر هستید، نمی توانید فقط به بخت و اقبال تکیه کنید. ببخشید قربان، ولی شما باید بیش تر از این ها برنامه ریزی کنید. یک تغییر شغل موفق می تواند ماه ها طول بکشد. بدون برنامه، کارتان به سردرگمی می کشد و احساس می کنید مدت های مدیدی است که در میانه ی ناکجا آباد گیر افتاده اید. شما باید بسیاری از جنبه های شغل جدید را درنظر بگیرید. حقوق اش چقدر است؟ آیا کفاف صورت حساب ها و قبض های تان را می دهد؟ آیا به آموزش و تمرین بیش تری نیاز دارید؟ چه موقع قادر خواهید بود آن را به دست آورید؟ چقدر طول خواهد کشید؟ آیا کسی را می شناسید که بتواند راهنمای بسیار خوبی باشد و شما را به جای درست هدایت کند؟ بدون این پرسش و پاسخ ها، کارتان به جایی می کشد که نخستین فرصتی را که داشته باشید می پذیرید حتی اگر برای تان بهترین گزینه نباشد.

امامواردی هم وجود دارد که باید شغل فعلی تان را ترک کنید:- شما چیزی از شغلتان یاد نمی گیرید

  1. هیچگاه از شما " تشکر" نمی شود
  2. احساس می کنید هیچ هدفی ندارید
  3. به هیچ وجه علاقه ای به کاری که انجام می دهید، ندارید
  4. آینده ای برای خود نمی بینید.

قدم هایی برای انتخاب موفقیت آمیز شغل

تغییر شغل در شرایط کنونی جامعه نیاز به جرأت زیادی دارد. به خصوص اگر مسئولیت افرادی غیر از خودتان بر عهده شما باشد. اما باید بدانید. تغییر شغل، اگر در زمان مناسب و با جهت دهی دقیق انجام شود، می تواند ضامن موفقیت های آینده باشد.پس به برخی از توصیه ها در انتخاب موفقیت آمیز شغل دقت کنید:

قدم های مردی در خیابان
  • یک طرح شغلی بنویسید: طرح شغلی اولین گام برای ایجاد اهداف واقع بینانه است. طرح شغل شامل: گذراندن دوره های جدید، یادگیری یک زبان جدید، بازاریابی یا بهبود مسائل در محل کار.
  • گزینه های خود را سبک و سنگین کنید: اگر دارای مدرک حسابداری هستید، پنج شغلی را که در این زمینه دوست دارید بنویسید. لازم نیست شغلی که جامعه مهم می داند را در نظر بگیرید، بودن در شغل مورد علاقه باعث شادی و خوشحالی شما خواهد شد.
  • نقاط مثبت و منفی را در نظر بگیرید: زمان آن است که در مورد نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهایی که بر وضعیت کنونی تأثیر می گذارند، صادق باشیم. تجزیه و تحلیل از یک حرفه می تواند شامل موارد زیر باشد:
  1. عوامل اقتصادی
  2. رقابت مستقیم: آیا تقاضا برای این شغل بالا است؟
  3. محل سکونت: آیا نیاز به جا به جایی محل سکونت است؟
  4. تحصیلات: آیا تحصیلات لازم برای شغل مورد علاقه تان را دارید یا لازم است به دانشگاه برگردید؟
  • یک راهنما پیدا کنید: کسی را پیدا کنید که در شغل مورد نظرتان مشغول است. او می تواند مزایا و معایب کار را به شما نشان داده و شما را به خوبی راهنمایی کنید. مواردی که می توانید از وی بپرسید شامل سوالات زیر است.
  1. آنچه که برای موفقیت در شغل لازم دارید؟
  2. کدام گواهینامه یا مدرک آموزشی مورد نیاز است؟
  3. چالش های این شغل چیست؟
  4. آیا پیشرفت شغلی وجود دارد؟

جمع بندی

تغییر شغل بخش بسیار مهمی از زندگی و کیفیت زندگی افراد است و بسیار مهم است که فرد از شغل خود راضی باشد و از آن لذت ببرد. اما برخی مواقع نارضایتی شغلی بسیار زیاد است. در این شرایط بهترین کار، اقدام به تغییر شغل است.اما طبق مطالب گفته شده در هر شرایطی نباید شغل خودرا تغییر بدهیم.مثلا در برخی مواقع که نارضایتی شغلی به دلایل کوچکی همچون یکنواختی در زندگی و عدم پیشرفت است. با شناسایی و حل این مشکلات می توانید نارضایتی شغلی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.پس در همه موارد تغییر شغل اصلا کار درستی نیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (227 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (59 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (28 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم