ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان در مقاله چگونه است؟

  سه شنبه، 29 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان در مقاله چگونه است؟
وقتی چند نویسنده هم زمان تصمیم میگیرند مقاله ای ارائه کنند دچار تنش میشوند که نام کدام یک از نویسندگان در اولویت قرار بگیرد. و همچنین نحوه امتیاز دهی به هر یک از نویسندگان چگونه است. در این مطلب تصمیم داریم شما را با نحوه امتیاز دهی به نویسندگان و ترتیب نوشتن اسامی آنها آشنا کنیم.

افیشن یا اسامی نویسندگان

شاید ساده ترین بخش مقاله نوشتن اسامی یا همان افلیشن باشد که نیاز به تخصص و صرف زمان چندان زیادی نداشته باشد اما برای مقالاتی که چندین نویسنده دارند و هر یک بخشی از نگارش مقاله را برعهده گرفته اند تکمیل کردن این بخش سخت به نظر میرسد. اغلب نویسندگان در ترتیب نوشتن اسامی خود دچار تنش میشوند و نمیدانند کدام یک از اسامی باید در اولیت باشد و حتی اغلب این سوال به ذهنشان میرسد که ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان چگونه است؟

نویسنده راهبر یک مقاله پژوهشی کیست؟ (corresponding author)

نویسنده راهبر درواقع مسئول تهیه پیش نویس مقاله محسوب می شود و همچنین نقش مدیریت و مسئولیت موارد مربوط به تهیه و چاپ مقاله را عهده دار است. البته این شخص مدیر پروژه تحقیقاتی نیست. برخی از مسئولیت های نویسنده راهبر عبارت اند از:
تهیه لیست نویسندگان مقاله بر اساس معیار
تهیه پیش نویس و ارسال به تمام نویسندگان همکار و هماهنگی و تأیید پیش نویس
حفظ یکپارچگی تحقیقات و اطمینان از صحت و دقت امور.

نویسندگان مقاله همکار

تمامی پژوهشگرانی هستند که در تألیف، تأیید و صحت مقاله تلاش کرده اند. نویسندگان همکار می بایست در درج ترتیب نام نویسندگان مقاله توافق داشته باشند.
لازم به ذکر است که در نگارش نام نویسندگان مقاله نمی بایست از نام افراد سرشناس و یا صاحب نام به منظور کسب اعتبار برای مقاله استفاده کرد. علاوه بر آن لیست نویسندگان مقاله مکانی برای اعتباربخشی به افرادی که هیچ تلاشی نداشته اند نیز نیست. کسانی که به هر دلیلی در پاره ای از امور شرکت داشته اند ولی فعالیت خود را با پژوهش قطع کرده اند نمی توانند در زمره نویسندگان مقاله محسوب شوند.

به طور کلی ترتیب نام نویسندگان به تصمیم خود گروه بستگی دارد. گروه نویسندگان به توافقی می رسند که چگونگی ترتیب نام نویسندگان را مشخص می سازد. اما در این زمینه ذکر چند نکته مفید است.

با توجه به قوانین تصویب شده از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و مسئولان پژوهشی دانشگاه ها در صورتی که عضو هیأت علمی نویسنده مسئول یا نویسنده اول مقاله به خصوص مقالات همایش های بین المللی باشد، از وی حمایت مالی و پژوهشی می شود و از نظر علمی ترفیع می گیرد. طبیعی است که چنین امتیازی ترتیب نام نویسندگان را مهم کند.

تصویر

ترتیب نویسندگان در مقاله ها متفاوت است و بستگی به نوع مقاله دارد.

مقاله برخاسته از پایان ‏نامه های دانشجویی

در کارهای دانشجویی رسم بر این است که نام دانشجو اول می آید. چرا که ایده و موضوع اصلی مقاله از آن دانشجوست. سپس نام اعضای هیأت علمی نویسنده دوم و سوم شوند. در مقاله های فارسی بر اساس قوانین وزارتی اگر استاد راهنما نویسنده مسئول باشد حتی اگر دوم و سوم باشند امتیاز پژوهشی خود را دریافت می کنند. زیرا دانشجو حق دارد که اگر تمایل داشت بعدها روی همان موضوع به تحقیق بپردازد نام او در تاریخ علمی کشور بماند.

اما ممکن است دانشجو مقاله فارسی را بنویسد اما توانایی برگرداندن آن به انگلیسی را ندارد. در اینجا اگر عضو هیأت علمی این کار را انجام دهد چون بیشتر از 50 درصد از کار را وی نوشته است پس باید نام عضو هیأت علمی اول بیاید. اما می توان با کسب اجازه از وی نام دانشجو اول بیاید.

در بعضی اوقات ایده و موضوع اصلی پایان نامه توسط استاد راهنما تعیین می شود یعنی به نوعی موضوع پایان نامه کار علمی خود اوست که انجام آن را به دانشجو واگذار کرده است. یا برای انجام یک کار پژوهشی در قالب پایان نامه توسط عضو هیأت علمی مطرح می شود و دانشجو این کار را به اتمام می رساند. در این گونه موارد به صورت توافقی مشخص می شود که چه کسی نویسنده اول و چه کسی نویسنده مسئول باشد. اما به طور کلی نویسنده اول عضو هیأت علمی و نویسنده دوم و مسئول دانجوست. به طور معمول وجدان فردی و اخلاق حرفه ای و پژوهشی عرف و قانون رایج است.

مقاله مستقل

در یک کار علمی مستقل کسی که بیش از 50 درصد از مقاله را نوشته است و ایده اصلی مقاله متعلق به اوست بایستی نویسنده اول باشد. در مورد نویسنده مسئول هم توافقی است و بستگی به همکاری و مشارکت افراد دارد.

روش های رایج دیگر:

1- در مواردی ممکن است دانشجو به دلیل احترام و ارزشی که برای استاد راهنما قائل است ترجیح دهد نام استاد را اول بگذارند.

2- بر عکس مورد قبل برخی از اساتید اگر مقاله ای از پایان نامه یک دانشجو حاصل شود نام دانشجو را اول می آورند. در این صورت نام استاد راهنما به عنوان نویسنده مسئول قید می شود.

3- ممکن است گروه نویسندگان به این توافق برسند که بر اساس میزان مشارکت افراد نام آن ها قید شود.و اگر معیار مناسبی برای تعیین میزان مشارکت یافته نشود بر اساس حروف الفبا آورده می شود. در این مورد ممکن است نویسنده مسئول حتی آخرین نام باشد.

4- ابتدا گروه دانشجویان به ترتیب حروف الفبا، سپس نام اساتید آورده می شود.

بنابر آنچه که مطالعه فرمودید ترتیب نوشتن اسامی موضوع چندان مهمی نیست و هیچ تاثیری در امتیاز دهی ندارد. اما نحوه امتیاز دهی به هر نویسنده موضوع مهمی است و با توجه به اینکه هدف اصلی از ارائه یک مقاله کسب امتیازات پژوهشی میباشد از این رو برای نویسندگان مهم است که چه امتیازی از نگارش و ارائه این مقاله کسب خواهند کرد ترتیب امتیاز هی به هر یک از نویسندگان به ترتیب زیر میباشد:

تصویر

نحوه امتیاز دهی به نویسندگان مقاله

سقف امتیاز دهی به مولفان مقاله به ترتیب اسم اول تا اسم آخر در هر دانشگاه و هر نهاد علمی و مصاحبه ها متغیر است اما لازم است بدانید که اسم اول و نویسنده مسئول (Corresponding Author) که مسول مکاتبات با خوانندگان مقاله و ارتباط با مجلات است بیشترین امتیاز ممکنه را دریافت می کنند.

نفر دوم اگر نویسنده مسول نباشد امتیازی کمتر از نویسنده اول و نویسنده مسول دریافت می کند. فرض کنید سقف امتیازدهی در یک دانشگاه ۱۰ نمره باشد. به این ترتیب نفر اول و فردی که نویسنده مسئول است هر دو نمره ۱۰ اخذ می کنند. نفر دوم نمره ۸، نفر سوم نمره ۶، نفر چهارم نمره ۴، و نفرات بعدی نمره ۲ اخذ خواهند کرد. مجدد یادآوری می کنیم که سقف نمره دهی که در اینجا آن را ۱۰ تعیین نمودیم فرضی است و هر دانشگاه یا نهاد علمی سقف نمره مخصوص به خودی دارد.

در بسیاری از مقالات دیده می شود که نویسندگان مقاله ۲ نفر هستند که نفر اول خود را به عنوان نویسنده مسئول نیز معرفی نموده است. بنابراین نفر اول ۱۰ امتیاز و نفر دوم ۸ امتیاز اخذ خواهد نمود. بهتر است زمانیکه دو نفر نویسنده اصلی وجود دارد برای اینکه امتیازات مقاله به شکل مساوی تقسیم شود نفر دوم را به عنوان نویسنده مسول تعیین کنید تا هر دو نفر نمره ۱۰ را اخذ نمایند.

تعیین نفرات اول تا آخر و نویسنده مسئول یقیناً به عهده نویسندگان مقاله و برحسب میزان همکاری آنها انجام می شود و مجلات هیچ دخالتی در تعیین ترتیب اسامی و نویسنده مسئول ندارند. چیزی که برای مجلات مهم می باشد آن است رزومه مولفان در چه حدی است؟ آیا آنها سابقاً مقاله منتشر شده در یک مجله معتبر را داشته اند یا خیر؟ اما ترتیب اسامی و تعیین نویسنده مسئول برای مجلات اهمیتی ندارد.

در مثال دیگر فرض کنید دو نفر نویسنده اصلی به همراه ۴ نفر همکار پژوهشی در شکل گیزی یک مقاله نقش داشته اند. در اینجا برای اینکه عدالت در تقسیم امتیاز مقاله بین دو نفر اصلی رعایت گردد پیشنهاد می شود یکی از پژوهشگران اصلی به عنوان نام اول و نویسنده دوم به عنوان نام آخر درج شود و علاوه بر آن امتیاز نویسنده مسئول هم به وی داده شود. در اینجا هرچند نویسنده اصلی دوم به عنوان نام آخر مطرح می شود اما چون نویسنده مسئول به عهده اوست امتیاز اصلی را اخذ می کند. نام ۴ نفر دیگر نیز به ترتیب میزان همکاری آنها به عنوان نام دوم، نام سوم، نام چهارم و نام پنجم ذکر می گردد و نام ششم هم در این مثال نویسنده مسئول خواهد بود.

بنابراین، تعیین نویسنده مسئول می تواند حقوق معنوی دو نویسنده اصلی را به صورت مساوی تضمین نماید. اما در نظر داشته باشید که نام اول در هرمقاله به عنوان فرد فردی تلقی می شود که بیشترین نقش و دخالت را در فرآیند پژوهش داشته است.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان