ساعدنیوز
ساعدنیوز

واکاوی سخنان رهبری خطاب به کارگزاران حج؛ وحدت اسلامی و جبهه واحد در برابر صهیونیسم

  پنجشنبه، 19 خرداد 1401 ID  کد خبر 208658
واکاوی سخنان رهبری خطاب به کارگزاران حج؛ وحدت اسلامی و جبهه واحد در برابر صهیونیسم
سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگزارن حج نکات فرآوانی را شامل می شود. از این میان، دو نکته اساسی، هوشیاری در برابر اختلاف افکنی ها و جبهه واحد در برابر صهیونیسم نیازمند تدقیق و تحلیل بیشتر است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل جهان اسلام به این موضوع پرداخته است.

رهبری به خوبی به مسأله همزیستی اشاره کردند. این که حجاج ما باید در حج همزیستی با تمام مذاهب اسلامی را یاد بگیرند. اختلافات را کنار بگذارند و به برکت حج، با همدیگر متحد شوند.

ساعدنیوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج قویاً بر اهمیت مسأله "وحدت اسلامی" تأکید کردند و فرمودند، "حج مظهر اتحاد امت اسلامی است. سعی کنیم این اتحاد به هم نخورد سعی کنید. ائمه (علیهم السلام) میرفتند در نماز جماعت پیش نمازی که در مسجدالحرام نماز میخواند شرکت میکردند، امام صادق میرفت شرکت میکرد. تعمّد داشت که شرکت کند. ببینند این برای چیست؟ ما این حرفها را چرا یادمان میرود؟ مدام صدبار تکرار میکنیم باز یکی از آن طرف صدایش بلند میشود راجع به مسئله ی شیعه و سنی و اختلافات و شکافها. چرا این کار را میکنند؟ چرا به سود دشمن کار میکنند؟ نمیدانند که انگلیسها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسلها و شکافهایی که همیشه انگلیسها استفاده کرده اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ حالا بتدریج دیگران هم یاد گرفتند و در این اندیشکده های آمریکا، اندیشکده های سیاسی و... ملاحظه میکنید که میگویند بله فلان افراد شیعه اند، فلان جاها شیعه اند فلان جاها سنّی اند. به آنها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید. بله اختلاف نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این همه مشترکات داریم این همه موارد اشتراک داریم. اینها را به کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. امام (رضوان اللّه علیه) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروانها و آن وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه میتوانید بیشتر کنید." چرا رهبری با این جدیت بر مسأله "وحدت مسلمین" و اجتناب از تفرقه افکنی بین شیعه سنی تأکید دارند؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: این مطلب را از چند بُعد می توانیم تحلیل کنیم. یک دلیل این مسأله بازمی گردد به خود "فلسفه حج". حج نمادی است از وحدت میان مسلمین حول محور "الله" که کعبه هم نشانه آن است. این قبایل و شعوبی که در قرآن از آن به عنوان زمینه ای برای شناخته شدن نژادها و زبان ها از همدیگر یاد شده است، در حج رنگ می بازد و همه یک رنگ می شوند با ندای "لبیک اللهم لبیک"؛ گرایش خونی و زبانی و نژادی همه کنار می رود.

پیش از اسلام در جزیره العرب، قبایل متعدد، خدایان و بت های مختلفی را می پرستیدند. وقتی اسلام در جزیره العرب ظهور کرد یکی از انقلاب هایی که در کنار انقلاب های بهداشتی، سیاسی، اقتصادی و ارزشی اسلام رقم خورد، انقلاب از چندگانگی به وحدت بود. قبایل مختلف تحت بیرق اسلام با همدیگر متحد شدند. خدای یگانه محور این قبایل شد.

امروز هم وقتی حج برگزار می شود، سفیدپوست، سیاه پوست، سرخ پوست و یا هر نژاد دیگری در کنار همدیگر ندای واحدی را سر می دهند. مرزها رنگ می بازد؛ همه امت واحد می شوند. رهبری به خوبی به مسأله همزیستی اشاره کردند. این که حجاج ما باید در حج همزیستی با تمام مذاهب اسلامی را یاد بگیرند. اختلافات را کنار بگذارند و به برکت حج، با همدیگر متحد شوند.

رهبری یک اشاره ظریفی به مسأله تفرقه و ریشه "انگلیسی" آن داشتند. طبیعتاً نمی شد بنا به ملاحظاتی به جزئیات آن پرداخته شود. اصلی ترین سیاست استعمار، تفرقه و تجزیه و جدا کردن اقوام و قبایل از همدیگر است. اگر این تفرقه کنار رود، کشورهای مسلمان دیگر دغدغه ای نخواهند داشت. مرزها امن خواهد شد. تنش زدایی به معنی واقعی کلمه رقم خواهد خورد. این هم معادلات سیاسی و نظامی منطقه را به طور اساسی تغییر می دهد. همسایگان دیگر بازیچه دشمن نمی شوند.

ملت های منطقه با همدیگر برادر می شوند و همین مسأله سبب عظمت اسلام و مسلمین می شود. جبهه واحد در برابر استعمار شکل می گیرد. اما چرا رهبری به "انگلیسی ها" اشاره کردند؟ گلادستون نخست وزير انگلستان يكصد سال قبل در حاليكه كلوچه نان ارزني در يك دست و قرآن در دست ديگر داشت وارد پارلمان شد و خطاب به نمايندگان مجلس انگليس گفت: آقايان ما 10 نفر هستيم و اين نان را داريم و حال آنكه فقط 10 نفر مي توانند با خوردنش سير شوند. اگر بدهيم دو نفر، هشت نفر بقيه خواهند مرد و اگر بر سر آن دعوا كنيم هر ده نفر از بين خواهيم رفت، لذا مي فهميم كه تنها راه نجات بزرگ كردن نان است و بزرگ كردن نان مواد اوليه مي خواهد كه آن هم فقط در مشرق زمين وجود دارد، اما زمانيكه آن خانه (منظورش كعبه بود) و اين كتاب در ميان مسلمانان است اين عمل غيرممكن مي باشد، سپس در حاليكه قرآن را بلند كرده بود گفت: آري تا زمانيكه اين كتاب ميان مسلمانان است سيادت نفوذي بريتانياي كبير به كشورهاي اسلامي ناپايدار خواهد ماند.

بنابراین، اسلام زدایی در دستور کار استعمار قرار گرفت. قبل از ظهور کمونیست ها، تلاش هایی صورت گرفت ولی بعد از ظهور کمونیست ها مدتی برای مقابله با دشمن جدید، طرح اسلام زدایی متوقف شد. اما بعد از سقوط کمونیست ها ما شاهد انتشار "آیات شیطانی" و حمله مستقیم به قرآن و پیامبر اسلام هستیم. اما در مورد "کعبه" دیدند که کاری جز حاکم کردن یک گروه افراطی و تندرو و تفرقه افکن نمی توانند بکنند. آمدند وهابی ها را بر کعبه مسلط کردند تا وحدت را از ریشه در میان مسلمانان بخشکانند. امروز هم هر نوع اختلاف و تفرقه در جای جای غرب آسیا، هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ مالی از وهابیت تغذیه می شود. شما آذربایجان و ترکیه را نگاه کنید. ببینید چه گروه های تندروی وهابی را در آنجا به راه انداختند. فقط برای شکستن وحدت مسلمین!

طبیعتاً رهبری برای حفظ مصالح به این ریشه ها و جزئیات اشاره مستقیم نمی کنند. اما ما باید بدانیم که این اشاره ریشه تاریخی دارد. الان هم شیعه انگلیسی را راه انداخته اند. سید جمال الدین اسدآبادی می گوید که به ممالک مختلف سفر کردم و دیدم که اصلی ترین مشکل جهان اسلام نبودِ وحدت است. مقابله با خرافات و مقابله با استبداد منوط به استقرار وحدت در جهان اسلام است. استعمار مخالف این وحدت است.

امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب هر دو نه در مقام حرف و سخن بلکه در مقام عمل هم به این وحدت پایبند هستند. شما فتاوی امام را درباره "کنار هم نماز خواندن شیعه و سنی" "حرام بودن توهین به عایشه، عمر، ابوبکر، عثمان و مقدسات سنی ها" ملاحظه بفرمایید. رهبری "تفرقه افکنی" را حرام دانسته اند. این همان نگاه عملی به موضوع وحدت است. علمای ما هم همین رویکرد را در گذشته داشته اند. تعامل آیت الله بروجردی با شیخ الازهر نمونه ای از این مورد است. بنابراین، وحدت در جهان اسلام نه تنها اهمیت استراتژیک دارد بلکه یک فریضه دینی است.

تصویر

قطعنامه شورای حکام دقیقاً با هماهنگی اسرائیل تصویب شده است. واقعاً این قطعنامه با منافع ملی فرانسه، انگلیس و آلمان و حتی آمریکا همخوانی دارد؟ این را از مردم این کشورها بپرسید.

ساعدنیوز: رهبری به خطر صهیونیزم برای جهان اسلام هم اشاره کردند. "امروز بلای صهیونیسم برای دنیای اسلام بلای نقد و فوری و دم دستی است، همیشه بلا بوده اند حتی قبل از تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی آن وقت هم سرمایه دارهای صهیونیستی، در دنیا بلا بر جان همه بودند، اما الان هم برای دنیای اسلام بخصوص بلا است. این را باید افشا کرد باید گفت حالا به هر شکلی که بلدید، به هر شکلی که میتوانید." ارتباط این وحدت اسلامی و مقابله با صهیونیزم چیست؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: دو گونه می توانیم به این مسأله نگاه کنیم. یکی نگاه ایدئولوژیک است و برمی گردد به نگاهی که قرآن به بنی اسرائیل داشته است. دشمنی بنی اسرائیل با مسلمانان در جای جای قرآن افشا شده است. این موضوع بسیار مهمی است. چرا هزینه ساخت فیلم "محمد رسول الله" مصطفی عقاد توسط یک یهودی پرداخت شد؟ چون نمی خواستند دشمنی های یهود با پیامبر اسلام به تصویر کشیده شود. غزوه هایی که حضرت رسول (ص) با یهود داشتند در این فیلم نشان داده نشده است.

رهبری معظم انقلاب بر ساخته شدن یک فیلم درباره پیامبر اسلام تأکید داشتند و این اتفاق افتاد. ولیکن تا 12 سالگی پیامبر را نشان دادند برای این که مسائل اختلافی باعث عمیق تر شدن شکاف ها بین مذاهب نشود. اما در همان فیلم به روشنی نشان داده می شود که قوم یهود به دنبال حذف فیزیکی پیامبر بودند.

اما نگاه دوم، نگاه راهبردی است. شما کارنامه رژیم صهیونیستی را از منظر منافع ملی ما بررسی کنید. چقدر ضرر از بابت اسرائیل متوجه ایران شده است؟ در زمان شاه، سفارت اسرائیل به صورت محرمانه کار می کرد چون مخالفت مردم را می دانستند. شاه عنصر وابسته بود. آمریکایی ها شاه را در 28 مرداد با کودتا و ساقط کردن مصدق به ایران آوردند.

رژیم صهیونیستی در این سال ها همیشه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر علیه منافع ملی ایران کار کرده است. فشار حداکثری بر ایران توسط همین رژیم جعلی مهندسی شده است. قطعنامه شورای حکام دقیقاً با هماهنگی اسرائیل تصویب شده است. واقعاً این قطعنامه با منافع ملی فرانسه، انگلیس و آلمان و حتی آمریکا همخوانی دارد؟ این را از مردم این کشورها بپرسید. خیر اینها از ترس صهیونیست ها این قطعنامه را صادر کردند. رئیس آژانس بین المللی اتمی به دیدار نخست وزیر کشوری می رود که بمب هسته ای دارد و عضو آژانس نیست!! بعد قطعنامه بر علیه ایران صادر می کنند!

رژیم صهیونیستی میان کشورهای جهان منفورترین رژیم است. قطعنامه های پی در پی که در مجمع عمومی سازمان ملل بر علیه این رژیم با امضاهای زیاد تصویب شده خودش نشان از این مسأله دارد. اگر مسلمانان با هم امت واحد را شکل دهند این رژیم ساقط می شود. فاجعه منا را در حج 1394 همین صهیونیست ها رقم زدند. بنابراین، باید هوشیار باشیم و در برابر وحدت، تعهد عملی داشته باشیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (385 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (154 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (80 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (78 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (55 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (46 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (44 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (40 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (39 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (39 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (28 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (27 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفحی شده😍 (عکس) سلفی الناز حبیبی، صبای سریال "فاصله ها" با پدر باحال و پرانرژی اش میز صبحانه رنگی و عاشقانه رضا قوچان نژاد و خواهر ساره بیات در دبی/ ویوو رو ببین😍
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟