ورم لثه

  یکشنبه، 04 اسفند 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
ورم لثه
ورم لثه شایع‌ترین و خفیف‌ترین شکل بیماری لثه است. درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت این شرایط ضروری است و خوشبختانه این کار به راحتی امکان پذیر است.

ورم لثه

رایج ترین و شناخته شده ترین نوع بیماری لثه،ورم لثه است. ورم لثه اصطلاحی است که برای لثه های ملتهب استفاده می شود. این شرایط به واسطه شکل گیری پلاک که حاصل فعالیت باکتری های مضر در دهان است، رخ می دهد. ورم لثه به طور معمول خود را با خونریزی لثه ها پس از مسواک زدن نشان می دهد. اغلب اوقات بوی بد دهان قابل توجه است، ورم لثه همچنین براثر برخی از شرایط سلامتی و تغییر در دارو نیز به تنهایی به وجود می آید. تغییرات هورمونی مانند دوران بلوغ و حاملگی در صورت وجود باکتری در پلاک دندان، بیماری را شدت میدهند دندان پزشکان این نوع از بیماری را ورم لثه بلوغی یا ورم لثه حاملگی می نامند. زنان باردار ریسک بالاتری دارند که در طول دوران بارداری مبتلا به بیماری پریودنتال شوند،بنابراین باید بر لزوم تمیزی متناوب در طول این دوران آگاه باشند.

از آنجایی که ورم لثه خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال (بیماری لثه) است، در صورت اقدام به موقع به راحتی درمان پذیر است. اما در صورت عدم درمان، شرایط این بیماری وخیم تر شده و می تواند به شکل گیری مشکلاتی مانند شل شدن دندان ها و حتی از دست دادن آنها منجر شود. مرحله پیشرفت شدید ورم لثه به نام پریودنتیت شناخته می شود.

علت تورم لثه

  • بارداری، قاعدگی و بلوغ
  • اتصالات ضعیف پروتز دندان (دندان مصنوعی)
  • ژنژیویت یا همان التهاب لثه: این مشکل دردناک لثه به حالتی گفته می شود که پلاک های دندانی در خط لثه جمع شده و موجب تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که بعضی اوقات خونریزی هم پیدا می کند.
  • عفونت ویروسی : اغلب دلیل تورم ها عفونتی است جدی که باید رفع شود ، در مورد تورم لثه هم یکی از علل عفونت است که باعث تشکیل پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی، مایع و گلبول های سفید خون را در آن منطقه زیاد می کند و باعث ورم لثه می گردد.
  • سوء تغذیه
  • حساسیت به خمیردندان و یا دهانشویه
  • عوارض برخی از داروهامثل: مسکن قبل از جراحی دیلانتین (فنوتوئین) داروی ضدصرع و یا فنوباربیتال داروی ضدصرع، داروهای خواب آور
  • کمبود ویتامین ث، کمبود ویتامین های گروه ب و کلسیم
  • نوعی بیماری قارچی به نام کاندیدیازیس
  • خراب شدن دندان

نشانه های ورم لثه

نشانه ها و علائمی متعددی با پیشرفت ورم لثه شکل می گیرند که از رایج ترین نمونه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و تورم لثه ها
  • خونریزی لثه ها پس از مسواک زدن، بویژه پس از استفاده از نخ دندان
  • حساسیت لثه ها
  • عفونت بین لثه ها و دندان ها
  • بوی بد دهان
  • پس روی لثه ها
  • دندان درد یا شل شدن دندان ها (مرحله شدید)
  • از دست دادن دندان (مرحله شدید)

درمان خانگی برای رفع تورم لثه

روغن نعناع

برای رفع طبیعی تورم لثه کافیست 10 قطره روغن نعناع را با آب گرم ترکیب کنید و با محلول بدست امده روزانه دهان خود را شست و شو دهید.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع نیز موجب بهبود درد و التهاب لثه می شود ، کافیست برای این منظور داخل لیوانی از آب جوش مقداری برگ نعنای تازه و یا خشک بریزید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه آن را میل کنید.

چای سبز

مقداری چای سبز را جوشانده و بعد از خنک شدن، لثه ها را با آن شست و شو دهید و بعد با دقت مسواک بزنید.

آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک به مدت حدود 30 ثانیه برای کاهش التهاب، پشتیبانی از سلامت لثه ها و تسریع روند بهبودی ورم لثه گزینه ای خوب محسوب می شود، زیرا نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند.

نتایج یک مطالعه هشت روزه در آزمایشگاه بهبودی ورم لثه با شستشوی دو دقیقه ای و سه بار در روز دهان با آب نمک را نشان داد. این مطالعه فواید بلند مدت این کار را مورد بررسی قرار نداد و بر همین اساس انجام مطالعات بیشتر روی انسان پیش از پیشنهاد این روش برای مدت زمان طولانی تر نیاز است.

روغن گل میخک

برای کاهش تورم لثه کافیست مقداری روغن گل میخک را به لثه بمالید. ترکیبات این روغن التهاب، تورم و درد ناشی از عفونت لثه را بسیار کم می کند. البته ممکن است با کمی سوزش همراه باشد.

روغن نارگیل

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به واسطه اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی خود شناخته شده است. این به معنای توانایی بالقوه این روغن در کاهش التهاب لثه و جمعیت باکتری های بد مسبب آن است.

روغن کنجد

پژوهش ها در زمینه روغن کنجد نتایجی یکدست را درباره بهبود ورم لثه نشان نداده اند. چندین مطالعه به فواید آن اشاره داشته اند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه کاهش پلاک و ورم لثه به واسطه استفاده از روغن کنجد طی 10 روز را نشان داد.

اما همه مطالعه ها کارایی مشابه با دهانشویه های تجویزی را نشان نداده اند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه با حضور 52 کودک هیچ گونه کاهشی را در جمعیت باکتری های دهان و اثرگذاری روی ورم لثه پس از استفاده روزانه از روغن کنجد به مدت دو هفته را نشان نداد.

روغن آریمیدادی

روغن آریمیدادی یک محصول گیاهی است که در پزشکی سنتی هندی استفاده می شود.

نتایج مطالعه ای جدید با حضور 45 بزرگسال جوان نشان داد که کارایی چرخاندن روغن آریمیدادی دو بار در روز و به مدت 21 روز در زمینه پیشگیری از شکل گیری پلاک و ورم لثه با دهانشویه تجویزی قابل مقایسه بوده است.

روغن آفتابگردان

پژوهش ها در زمینه روغن آفتابگردان چندان گسترده نیستند. تنها یک مطالعه با حضور 10 شرکت کننده نشان داده است که نشانگرهای شکل گیری پلاک و ورم لثه طی 45 روز از زمان استفاده از روغن آفتابگردان کاهش یافته اند.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا تاثیر فوق العاده ای در درمان ورم لثه دارد لثه های متورم را با پالپ آلوئه ورا ماساژ داده و بعد از گذشت چند دقیقه دهان را بشویید.

جویدن سبزیجات و میوه های تازه

جویدن انواع سبزیجات و میوه های تازه موجب از بین رفتن عفونت و باکتری های دهان و لثه شده و دندان ها را نیز تمیز می کنند. بیشتر از مواد غذایی حاوی ویتامین C و فیبر مثل کلم بروکلی، فلفل دلمه و هویج استفاده کنید.

آب لیموترش تازه

استفاده از ترکیب آب گرم و آب لیموترش تازه، ورم لثه را کاهش و حتی علت بوی بد دهان را هم رفع می کند فقط کافی است روزانه دو بار با این محلول غرغره کنید.

جوش شیرین

به یک لیوان آب گرم مقدری جوش شیرین اضافه کنید و پس از مسواک کردن با این محلول دهان را شست و شو دهید.

گل رز و آب لیمو ترش

برای رفع سریع ورم لثه کافیست کمی آب لیموترش تازه را با عصاره گل رز مخلوط کنیدو با آن غرغره کرده و آن را برای چند دقیقه در دهان نگه داشته و بعد دور بریزید. برای تاثیر کامل روزانه سه بار این کار را تکرار کنید.

درمان پزشکی ورم لثه

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان نخستین مرحله درمان ورم لثه است که در این راستا می توان اقداماتی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان روزانه و ترک تنباکو و سیگار کشیدن را مد نظر قرار داد. برای از بین بردن پلاک و باکتری های مضر در دهان، دندانپزشک می تواند پاکسازی حرفه ای را انجام دهد. بر همین اساس، مراجعه منظم (حداقل یک بار در سال) به دندانپزشک اهمیت دارد.

انواع مختلف دهانشویه های تجاری و تجویزی نیز در بازار موجود هستند.

کلر هگزیدین گلوکونات یک دهانشویه تجویزی است که ورم لثه را با کاهش باکتری های مضر در دهان درمان می کند. این محصول به شکل ژل نیز در دسترس است.

دهانشویه های ضد باکتری عادی که بدون نسخه قابل خریداری هستند نیز زمانی که به همراه مسواک و نخ دندان استفاده شوند به بهبود ورم لثه کمک می کنند.

توصیه های کاربردی برای جلوگیری از التهاب لثه و تورم آن

یک مسواک مخصوص دندانهای حساس همیشه اولین قدم است و بهداشت دندانی منظم ، باید به منظور جلوگیری از التهاب لثه باشد.

اگر شما سیگاری هستید، ترک کردن آن شدیدا توصیه میشود.

درمان التهاب لثه توسط دندان پزشک و متخصص بهداشتتان،شامل یک نظافت عمقی،که جرم گیری و ریشه ساوی (جرم گیری زیر لثه ای)نامیده میشود،است. ولی خسارات استخوانی جدی تر اطراف دندان شما احتیاج به جراحی لثه دارد که شامل پیوند لثه و استخوان است.

همیشه به یاد داشته باشید که بعد از اینکه التهاب لثه کنترل شد ،هیچ وقت به طور کامل درمان نشده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (274 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!