زیبایی لبخند به چه عواملی بستگی دارد؟

  پنجشنبه، 08 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
زیبایی لبخند به چه عواملی بستگی دارد؟
به منظور انجام اصلاح طرح لبخند، ظاهر صورت، رنگ پوست، دندان (رنگ، طول، عرض، شکل و نمای دندان )، بافت لثه و لب ها برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا در نظر گرفته می شود. اصلاح طرح لبخند دندان به دلایل مختلف و با روش های متفاوتی توسط دندانپزشک زیبایی، صورت می گیرد.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

به منظور انجام اصلاح طرح لبخند، ظاهر صورت، رنگ پوست، دندان (رنگ، طول، عرض، شکل و نمای دندان )، بافت لثه و لب ها برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا در نظر گرفته می شود. اصلاح طرح لبخند دندان به دلایل مختلف و با روش های متفاوتی توسط دندانپزشک زیبایی، صورت می گیرد. مراقبت هاي خانگي و رعايت بهداشت دهان و دندان، در کنار مراجعه منظم به دندانپزشک زیبایی به تعداد حداقل دو بار در سال، اهميت بسيار زيادي در سلامت دندان ها دارد. مسواک زدن و کشيدن نخ دندان، مهمترين عادت هاي روزانه براي سلامت و بهداشت دهان و دندان هستند. مسواک زدن و کشيدن نخ دندان به روش صحيح و اصولي، و یادگیری روش استفاده از نخ دندان ارتودنسی نه تنها دندان ها و لثه ها را در برابر بيماري محافظت مي کند، بلکه جمعيت باکتري هايبيماري زايي که عامل بروز ساير بيماري ها در بدن مي شوند را نيز کاهش مي دهد.

ونیر دندان در طول سال های گذشته بطور چشمگیر در دندانپزشکی زیبایی توسعه پیدا کرده است. به این ترتیب امروزه از سیستم های جدیدتر ونیر دندان که با استفاده از مواد پرسلاین ساخته شده و بسیار شبیه به مینای دندان هستند، برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود. این شرایط به معنی این است که لامینت دندان به صورت یک جسم خارجی در دهان قابل تشخیص نبوده و به خوبی با طرح لبخند فرد هماهنگ می شود. سیستم های مدرن ونیر دندان همچنین نیازمند ایجاد تغییر زیاد در وضعیت دندان ها برای کار گذاشتن نیستند. در حقیقت مینای دندان از اهمیت زیاد در حفظ سلامت دندان برخوردار بوده و لازم است تا حد ممکن با استفاده از سیستم های مدرن بدون وارد شدن آسیب به مینا امکان دستیابی به نتایج درمانی و زیبایی مورد نظر بیمار فراهم شود.

عوامل زیبایی لبخند :

۱- فرم یا نسبت طول و عرض دندان ها

زیبایی امری نسبی بوده و نتیجه ی توازن و هماهنگی چند جانبه ی دندان ها به صورت تک به تک و نسبت به همدیگر است. شکل و اندازه ی دندان ها نیز از این امر مستثنی نیستند. برای داشتن زیباترین لبخند باید نسبت طلایی (Golden Ratio) با در نظر گرفتن محدودیت های موجود به درستی رعایت شود.

۲- هماهنگی خطوط لثه ای

خطوط لثه ای قرینه و هماهنگ، برای هر لبخند زیبایی، از ضروریات محسوب می شود. لبخند لثه ای یا لبخندی که در آن لثه بیش از حد معمول به چشم می آید یا متناسب نبودن لثه دور دندان ها از مشکلاتی است که امکان یک لبخند زیبا را از بسیاری افراد می گیرد.

۳- به هم ریختگی یا نامرتبی دندان ها

زیبایی لبخند نیازمند تقارن و توازن چند جانبه است. به هم ریختگی یا بد فرمی و کج بودن دندان ها مشکل شایعی است که با سطوح مختلف در بعضی از افراد دیده می شود. به جز ایجاد مشکلات زیبایی، نامرتب بودن دندان ها می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری گردد. بسته به شدت نامرتبی هزینه درمان از جمله هزینه ارتودنسی می تواند متغیر باشد.

۴- از بین رفتن فواصل بین دندانی

بروز این مسئله دلایل مختلفی دارد. از علل ارثی و مادرزادی گرفته تا کوچک بودن دندان ها نسبت به فک یا جای خالی برخی دندان ها به علت کشیدن ، وجود دندان های اضافی، فرنوم ها یا چسبندگی های لثه ای و در نهایت بیماری های لثه. به هرحال این فواصل بخصوص اگر در دندان های قُدامی دیده شوند به لبخند فرد ظاهر نامطلوبی می دهند که باید بر اساس هزینه ارتودنسی و با توجه به میزان و شدن فواصل دندانی در فرآیند اصلاح طرح لبخند مورد رسیدگی و درمان قرار گیرد.

۵- نا هماهنگی های لبه ای دندان ها یا کوتاه و بلند بودن لبه نسبت به یکدیگر

این مشکل می تواند ناشی از تفاوت اندازه دندان ها یا نحوه ی قرار گرفتن آن ها در کنار هم و یا حتی به دلیل پریدگی های ناشی از دندان قروچه یا جویدن خوراکی های سخت باشد.

لمینت دندان از یک لایه نازک سرامیک ساخته شده که روی دندان اصلی چسبانده می شود. همزمان با جنبه های ظاهری، نصب استاندارد لمینت و کاربرد آن هم اهمیت زیادی دارد. برای اینکه لمینت درست و محکم به دندان طبیعی بچسبد؛ دندانپزشک ابتدا بخشی از مینای دندان را می تراشد و سپس پوسته های نازک سرامیکی را روی دندان ها می چسباند.

مزایای لمینت سرامیکی

  • زیبایی فوق العاده و طبیعی
  • سرعت اصلاح دندانها نسبت به ارتودنسی: با روش لامنیت ونیر، دندانها در کمتر از دوهفته به طور کامل ترمیم می شوند. درصورتیکه در روش ارتودنسی، براکت های فلزی باید بیش از 1 سال روی دندان ها باقی بمانند.
  • دوام بالای لمینت: اگر لمینت به صورت استاندارد نصب شود؛ حداقل ۱۰ تا 12 سال دوام می آورد. بهتر است برای ماندگاری بیشتر لمینت سالانه دو بار توسط پزشک معاینه شود.
  • عدم تغییر رنگ و مقاومت بالا نسبت به سایش و ضربه

معایب لمینت های سرامیکی

  • اگر بشکند یا ترک بردارد غالباً باید تعویض شود.
  • معمولاً عمر لمینت سرامیکی ۱۰ سال است و معمولاً بعد از آن نیاز به تعویض دارد.
  • هزینه نسبتاً گران این درمان

چگونه می توان طول عمر لمینیت را افزایش داد؟

اگر بعد از انجام لمینیت، مراقب دندان های خود نباشید؛ ونیر لمینت شما فرسوده خواهد شد. بعد از انجام لامینت بهتر است از مصرف انواع دخانیات خودداری شود. غذاها و نوشیدنی هایی که دندان را لکه دار می کند؛ مصرف نشوند. از نخ دندان به صورت روزانه استفاده شود. بهتر است از مسواک نرم و خمیردندان بدون ساینده استفاده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (637 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...