زگیل پوستی کودک و درمان آن

  پنجشنبه، 12 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
زگیل پوستی کودک و درمان آن
کودکان نیز می‌توانند دچار زگیل شوند و اگرچه زگیل در کودکان زیر دو سال بسیار غیرمعمول است، اما اگر برآمدگی کوچکی روی انگشت کودکتان وجود دارد، این امکان وجود دارد که زگیل باشد.

تا به حال از خود پرسیدید زگیل در کودکان یا زگیل تناسلی در کودکان چیست؟ در مورد آنها شنیده اید؟ آیا تا به حال با آنها مواجه شدید؟ زگیل پوستی کودکان معمولا یک زائده بی ضرر است که خود به خود درمان می یابد. این زگیل ها به طور معمول توسط ویروس ایجاد می شوند. این زائده های گوشتی مانند می توانند به سایر قسمت های بدن و سایر افراد نیز سرایت کنند.

دلیل به وجود آمدن زگیل در کودکان نوعی از ویروس اچ پی وی hpv همان پاپیلومای انسانی می باشد. ایجاد انواع مختلف زگیل ها بستگی به نوع ویروسی دارد که بدن فرد را درگیر خود کرده است.همچنین امکان انتقال این زائده های گوشتی از وسایل و سطوحی که به ویروس آلوده شده و توسط کودک لمس می شوند، وجود دارد. حتی ممکن است در مواردی که کودک شما عادت به کندن پوست کنار ناخن هایش دارد، به شدت این ویروس را جذب کند و دچار زائده شود.طبق آمار بیشترین رشد زائده زگیل در کودکان 60% روی دست آن ها و درصد مابقی روی دیگر اعضا بدن می باشد.خطر ابتلا به زگیل در کودکان بیشتر از بزرگسالان است ، اما ممکن است این زائده در هر سنی رخ دهد. اگر فردی هر کدام از این موارد را تجربه کرده باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این زائده است:

  • تماس نزدیک با کسی که دچار این عارضه شده است
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

علائم زگیل پوستی در کودکان چیست؟

زگیل در کودکان در اکثر موارد دردناک نیستند ، مگر اینکه در کف پا ایجاد شوند. انواع مختلفی از این نوع زائده های گوشتی در کودکان و بزرگسالان وجود دارند که هر کدام دارای ظاهر متفاوتی هستند. انواع زائده ها و علائم آن ها عبارتند از:

  • زگیل معمولی : این زائده ها سطح برجسته ای دارند. رنگ آنها مایل به زرد یا خاکستری و قهوه ای می باشد. همچنین مکان هایی که در آنها امکان رشد زگیل وجود دارد؛ روی انگشتان ، آرنج ، زانوها یا صورت می باشند.
  • زگیل کف پا : به این زائده ها زگیل های موزاییکی هم گفته می شود. این نوع به دلیل فشاری که روی آنها اعمال می شود، ممکن است کمی دردناک باشند.
  • زگیل تخت : به صورت صاف و سطحی روی پوست رشد می کنند. ممکن است آنها را روی صورت کودک خود ببینید.
  • زگیل های فیلی فرم : این زائده های کوچک ، طولانی و باریک هستند. آنها معمولاً روی پلک ها ، لب ها ، یا صورت و گردن ظاهر می شوند.

زگیل دست در کودکان چه ظاهری دارد؟

زگیل هایی که روی دست بچه ها پدیدار می شوند از نوع زگیل معمولی هستند. این نوع عارضه پوستی، دانه ای است و می تواند همرنگ پوست کودک، کمی روشن تر یا کمی تیره تر باشد. زگیل های روی دست معمولا در خودشان چند نقطه کوچک سیاه رنگ دارند. این زگیل ها می‏توانند روی انگشت‏ها باشند یا دور ناخن ها را بپوشانند، مخصوصا اگر کودک پوست حساسی داشته باشد و ناخن هایش خشک و تکه تکه باشند. بچه ها می توانند به سادگی دچار زگیل بشوند، حتی با تماس با یک حوله یا دستمال آلوده. با وجود این که زگیل دست کودکان خطرناک نیست و معمولا خود به خود از بین می رود، باز هم بهتر است مراقبت کنید تا کودکتان دچار این ویروس نشود.

درمان زگیل کودک

بیشتر زگیل ها طی چند ماه بدون هیچ درمانی از بین خواهند رفت، اگرچه برای برخی از آنها ممکن است دو یا سه سال هم طول بکشد. اگر در مورد زگیل کودک خود نگران هستید، از پزشکتان بخواهید نگاهی به آن بیندازد. اگر پزشک احساس کند که نباید زگیل را بگذارید که خودبه خود بهبود یابد و به حال خود رها کنید، مثلاً اگر در اثر مالیده شدن به چیزی تحریک می شود، ممکن است توصیه به درمان زگیل کند.

بعضی از والدین و پژوهشگران با استفاده از نوار چسب موفق به درمان زگیل شده اند. در واقع، در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ برای این مورد انجام شد، نوارچسب در از بین بردن زگیل موفق تر از کرایوتراپی یا همان انجماد با نیتروژن مایع بود. اگر می خواهید روش درمان با نوار چسب را امتحان کنید، یک قطعه نوار چسب را برای حدود شش روز روی زگیل بزنید. اگر ظاهر نوار چسب روی بدن کودک را دوست ندارید می توانید آن را با یک باند بپوشانید. پس از آن نوار چسب را بردارید، زگیل را بخیسانید و سپس آن را با ملایمت با یک سوهان ناخن نو و تمیز خراش دهید. زگیل را یک شب بدون نوار چسب بگذارید و صبح روز بعد دوباره نوار چسب را بزنید و بگذارید شش روز دیگر روی زگیل بماند. این کار را تا زمانی که زگیل ناپدید می شود، یعنی حداکثر تا دو ماه تکرار کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای زگیل

هر زمان که به نظرتان رسید زگیلی روی پوست کودکتان وجود دارد، ابتدا به پزشک کودک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهدهٔ هر کدام از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر زگیل خیلی سریع در حال رشد و بزرگ شدن است.
  • اگر باعث احساس درد کودک شده است.
  • اگر رنگ زگیل تغییر کرد.
  • اگر زگیل عفونی شد که علائم عفونت شامل داشتن رگه های قرمز، ترشح یا تب بی دلیل است.
  • اگر کودک در دهانش زگیل دارد.
  • اگر كودک در مقعد یا اندام های تناسلی اش زگیل دارد که ممکن است زگیل تناسلی باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان