10 نکته ی مهم برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

  شنبه، 26 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
10 نکته ی مهم برای مراقبت از پوست در فصل پاییز
با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا، رطوبت پوست کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست می‌انجامد. این مسئله به خصوص در افرادی که زمینه آلرژی دارند شایع‌تر است، یعنی اگر فردی زمینه‌ای از آسم تنفسی یا دینیت آلرژیک داشته باشد در این صورت بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما خواهد بود.

با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا، رطوبت پوست کاهش پیدا می کند و نهایتاً به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست می انجامد. این مسئله به خصوص در افرادی که زمینه آلرژی دارند شایع تر است، یعنی اگر فردی زمینه ای از آسم تنفسی یا دینیت آلرژیک داشته باشد در این صورت بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما خواهد بود.

درمان خشکی پوست با مراقبت روزانه از پوست بطور کامل و صادقانه شروع می شود. روزانه ۲ بار صبح و عصر پوست خود را تمییز و مرطوب کنید. رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب کننده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغن های بدون رنگ ماهی یا کوسه و هم چنین گلیسیرین. افرادی که پوست شان خیلی خشک است و سرمای هوا هم خشکی پوست شان را تشدید می کند، باید از کرم هایی با پایه چربی و افرادی که پوست شان چرب است و می خواهند فقط رطوبت از دست رفته آن را بازیابند، بهتر است مرطوب کننده های با پایه آب مصرف کنند. ضمن اینکه برای جذب بیشتر و مناسب تر هر دو نوع این کرم ها، باید ابتدا دست و صورت را بعد از شستن خوب خشک و سپس از محصولات مرطوب کننده مناسب استفاده کرد.

علاوه بر کرم های مرطوب کننده، شما میتوانید از برخی ماسک های رطوبت رسان برای پوست خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماسک های خانگی رطوبت رسان میتوانید از این لینک استفاده کنید. برای درمان خشکی پوست از ماسکی استفاده کنید که روی پوست مرطوب بماند. مطمئن شوید ماسک شما تا زمانیکه روی پوستتان است شروع به خشک شدن نمیکند.

سعی کنید روزانه ۵ تا ۱۰ بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است. البته نوشیدن آب به اندازه کافی نباید فراموش شود چرا که منبع اصلی برای تامین آب مورد نیاز بدن بوده و نقش اساسی در حفظ طراوت پوست دارد. باید توجه داشت هرچه بدن کمتر در معرض دریافت ویتامین ها و عناصر مفید برای شاداب و باطراوت ماندن پوست قرار بگیرد، بیشتر و زودتر دچار خشکی و چروکیدگی پوست می شود، بنابراین مصرف انواع ویتامین ها از جمله ویتامین E. در این روز ها خیلی به افراد توصیه می شود.

به افراد دارای پوست خشک توصیه می شود در فصل سرما، فواصل استحمام را بیشتر کنند، زیرا استحمام روزانه و استفاده بیش از حد از مواد شوینده مانند صابون موجب تشدید خشکی پوست می شود.

هنگام شستشوی ظرف ها دستکش بپوشید

برای پیشگیری از خشکی شدید دستها در خانه، قبل از شستشوی ظروف از دستکش ظرفشویی با لایه نخی داخلی استفاده کنید و خارج خانه از دستکش نخی یا چرمی استفاده نمایید.

روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید

آسیبات خورشیدی موضوعی نگران کننده است زیرا اشعه ماورابنفش آسیب رسان علت اصلی سرطان پوست و پیری زودرس آن است. این اشعه ها حتی هنگامی که بیرون از منزل احساس گرما نمی کنید هم وجود دارند و به شدت تابستان هستند. بنابراین حتی اگر بیرون خنک تر نیز بود، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

تغییرات دما علاوه بر فصل پاییز، در خانه و محل کار نیز تغییر می کند با راه اندازی و استفاده از سیستم های گرمایش مرکزی رطوبت از هوای داخلی و سطح پوست شما گرفته می شود، بنابراین از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید تا رطوبت را در منزل و محل کار خود افزایش دهید.

لایه برداری کنید

سلول های مرده روی پوست خشک می شوند و می توانند موانعی را ایجاد کنند که مرطوب سازی پوست را دشوار خواهد کرد. استفاده منظم از ماسک لایه بردار روی صورت و دستان تان و بلافاصله استفاده از مرطوب کننده به شما کمک می کند تا پوستی نرم تر داشته باشید.

از آب داغ کمتری استفاده کنید.

شاید فکر کنید غوطه ور شدن در آب، ایده ی خوبی برای هیدراته کردن پوست است، اما حقیقت این است که آب، گاهی خشکی پوست را بدتر می کند، به ویژه اگر از آب داغ و صابونی استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست، چربی های محافظ آن را از بین می برد. به همین دلیل، پوست شما خشک می شود.کاری که باید انجام دهید این است که مدت کمتری در حمام بمانید (۱۰ دقیقه یا کمتر) و از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید.

از صابون کمتری استفاده کنید.

مصرف بیش از حد صابون یا ضد عفونی کننده ی دست آن را خشک می کند. پس کمتر از صابون و ضد عفونی کننده ی دست استفاده کنید. صابون را فقط در زمان و جایی که به آن احتیاج دارید، استفاده کنید؛ یعنی زیر بغل، کشاله ی ران و روی پای خود. همچنین، توصیه می کنیم برای درمان سریع خشکی پوست خود از صابون های ملایم و بدون عطر استفاده کنید که کمتر باعث خشکی پوست می شوند.

پوست خود را مرطوب کنید.

مرطوب کننده ی پوست سلاح مهمی در زرادخانه ی شماست که با کمک آن می توانید با خشکی پوست خود مبارزه کنید. مرطوب کننده های مناسب خشکی پوست را درمان و از ایجاد آن جلوگیری می کنند. چهار نوع مرطوب کننده ی اصلی که برای درمان سریع خشکی پوست وجود دارد که بدون نسخه در دسترس شما هستند

به طور کلی، کمترین چربی را دارد، اما به دلیل داشتن الکل بیشتر، نسبت به گزینه های دیگر خاصیت مرطوب کنندگی کمتری دارد. بعد از شستن پوست خود، آن را آهسته خشک کنید. سپس، بلافاصله پماد، روغن، کرم یا لوسیون خود را بمالید. مرطوب کردن پوست بعد از شستشوی آن به درمان سریع خشکی پوست شما کمک می کند تا حد ممکن رطوبت را در پوست خود به دام اندازید.

نوشیدن آب

بیشتر مردم در زمستان تمایل کمتری به نوشیدن آب دارند و به نوشیدنی های گرمی نظیر کاکائو و چای رو می آورند. اگر شما هم این گونه اید، فراموش نکنید که پوست شما به هیدراته شدن تمام و کمال از درون و بیرون نیاز دارد. پس برای جلوگیری و درمان سریع خشکی پوست خود کمی آب گرم را با لیمو بنوشید تا پوستتان شاداب و هیدراته شود.

از سمومی نظیر آلرژن و مواد تحریک کننده، بپرهیزید.

اگر اگزما، درماتیت یا پسوریازیس دارید، باید از آلرژ ن ها و محرک هایی که ممکن است سبب آغاز یا شعله ور شدن این بیماری ها شود، بپرهیزید. پوست در زمستان شکننده تر است، بنابراین، برای درمان سریع خشکی پوست در این فصل از پارچه های محرک (مانند پشم) و شوینده های حاوی مواد شیمیایی دوری کنید. به جای آن، از بهترین شوینده صورت و مرطوب کننده های ملایمی استفاده کنید که برای پوست های حساس طراحی شده اند. علاوه بر این، از «گلوتاتیون» کمک بگیرید.

این ماده به عنوان «آنتی اکسیدان اصلی» شناخته شده است و به سم زدایی بدن کمک می کند. ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب و از بدن خارج می شوند.

از ماسک های خانگی استفاده کنید.

ماسک های آبرسان خانگی رطوبت مورد نیاز پوست را در ماه های زمستان فراهم می کنند. پس، از مرطوب کننده های طبیعی ای مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، موز و آلوئه ورا استفاده کنید. هر چه را دوست دارید با هم مخلوط کنید تا یک کرم یا خمیر بسازید. سپس، برای آبرسانی ماندگار، آن را حدود ۱۰ یا ۳۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (330 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (83 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (63 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (44 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (34 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (28 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (24 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (16 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (13 نظر) صحبت های تامل برانگیز آقای قرائتی: نکته سنجی های مسعود پزشکیان از زبان ایشان+ویدئو/ وقتی انگشت های دست به ده تا رسید نیاز به حساب و کتاب نداره... (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 29 خرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد 1403
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...