انواع درماتیت رایج پوستی

  شنبه، 26 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع درماتیت رایج پوستی
شاید شما هم اگزما دارید و می‌خواهید بدانید برای بهبود آن باید چه کارهای را انجام دهید، یا شاید قبلا اگزما داشته‌اید و الان می‌خواهید بدانید چگونه باید از ایجاد دوباره‌ی آن پیشگیری کنید. در هر صورت توصیه می‌کنیم حتماً متن کوتاه زیر را بخوانید تا درباره‌ی درمان اگزمای پوستی و چگونگی آن بیشتر بدانید

شاید شما هم اگزما دارید و می خواهید بدانید برای بهبود آن باید چه کارهای را انجام دهید، یا شاید قبلا اگزما داشته اید و الان می خواهید بدانید چگونه باید از ایجاد دوباره ی آن پیشگیری کنید. در هر صورت توصیه می کنیم حتماً متن کوتاه زیر را بخوانید تا درباره ی درمان اگزمای پوستی و چگونگی آن بیشتر بدانید. بدون تردید، شناخت بیشتر این بیماری و آشنایی با شیوه های درمان آن در کاهش علائم اگزما به شما کمک می کند.مثلاً با کارهایی مثل رطوبت رسانی صحیح و غوطه ور شدن در آب گرم می توانید علائم اگزما را کاهش دهید. ب

کنترل علائم اگزما

با رعایت اصول زیر می توانید به درمان اگزمای پوستی کمک کنید:

  • نشانه های شروع اگزما را بشناسید.
  • به صورت منظم حمام بروید و پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • داروهای بدون نسخه یا تجویز شده از طرف پزشک را به طور مرتب و سر وقت استفاده کنید.
  • برآمدگی های پر از چرک، درد، قرمزی و گرما نشانه های عفونت پوستند؛ به این نشانه ها حساس باشید.

کارهای دیگری که برای کنترل علائم اگزما می توانید انجام دهید:

  • مراجعه به پزشک متخصص که بتواند برای درمان صحیح اگزما به شما کمک کند.
  • موقعیت ها و اتفاقات استرس زا را شناسایی کنید. بکوشید از قرارگرفتن در چنین موقعیتی اجتناب کنید یا با آن مقابله کنید. به این منظور، می توانید از پزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید.
  • از تجربه های افرادی که درگیر بیماری اگزما بوده اند، بهره ببرید.
  • پوست مبتلا به اگزما را نخارانید. همچنین، از موادی که پوستتان را تحریک می کند، بپرهیزید. لباس های نرم و خنک بپوشید و از لباس های پشمی که پوست را می خاراند و اگزما را تحریک می کند، استفاده نکنید.

ممکن است، تمام اصول را رعایت کنید اما اگزما شما بهبود نیابد. باید بدانید این بیماری، گاهی غیرقابل پیش بینی است و هنوز پزشکان همه چیز را درباره ی آن نمی دانند. ممکن است به رغم تمام مراقبت هایی که انجام می دهید، اگزما به طور ناگهانی شدت یابد. این مسئله خیلی شایع است.

انواع درماتیت

  • درماتیت اتوپیک – این نوع درماتیت به خصوص در کودکان شایع است. به نظر می رسد عوامل ژنتیکی و ارثی در این خصوص نقش مهمی ایفا می کنند.
  • درماتیت تماسی – این نوع درماتیت در اثر تماس با آب، مواد پاک کننده، حلال ها و یا مواد شیمیایی و اصطکاک برانگیخته می شود.
  • درماتیت تماسی آلرژیک – این نوع درماتیت در اثر تماس پوست افراد با موادی که اکثر مردم به آن واکنش نمی دهند، ایجاد می شود، مانند: نیکل، عطر، لاستیک، رنگ مو و یا مواد نگه دارنده.
  • درماتیت پوست خشک - این نوع درماتیت بیشتر در بخش های انتهایی پا ظاهر می شود. به خصوص در پایین پاها می تواند منجر به اگزمای آستیتاتیک (Asteatotic) شود.
  • درماتیت نومولار (اگزمای دیسکوئید) – این نوع درماتیت توسط یک آسیب به پوست شروع شده و به صورت سکه ای و یا دایره ای تحریک پذیر گسترش می یابد.
  • درماتیت سبورئیک یا شوره ای – در این نوع درماتیت، پوست بر اثر مواد سمی تولیدشده توسط مخمر مالاسزیا (که بر روی پوست سر، صورت و گاهی اوقات درجاهای دیگر زندگی می کنند) ملتهب و پوسته پوسته می شود.
  • درماتیت عفونی – التهابی است که توسط زرد زخم (یک نوع عفونت باکتریایی) و یا عفونت های قارچ پوستی ایجاد می شود. در بیشتر موارد، عفونت قارچی پای ورزشکار با داروهای ضد قارچ موضعی (دارویی که به طور مستقیم روی پوست مالیده می شود) درمان می شود. در موارد شدیدتر درمان قارچ پوستی ممکن است به داروهای خوراکی نیاز باشد. پا باید تمیز و خشک نگه داشته شود زیرا قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می کنند.
  • درماتیت گرانشی – معمولاً در افراد مسن و در اثر تورم و عملکرد ضعیف وریدهای پا، در پایین تنه ایجاد می شود.
  • درماتیت گوش خارجی – التهابی است که کانال گوش خارجی را درگیر می کند.
  • درماتیت خال میرسون – نوعی درماتیت است که خال های ملانوسیتیک را درگیر می کند.

مهار کننده های کلسینورین موضعی

مهار کننده های کلسینورین موضعی داروهای غیر استروئیدی هستند که برای درمان موضعی اگزما به کار می روند. هنگامی که جذب پوست می شوند، با پیشگیری از فعال شدن بخشی از سیستم ایمنی، از بروز برخی علائم اگزما مانند قرمزی و خارش جلوگیری می کنند.

مهار کننده های کلسینورین برای درمان موضعی اگزما به نواحی پوستی درگیر مانند پلک ها مالیده می شوند و برای مدت زمان های طولانی برای کنترل علائم و کاهش عود اگزما قابل استفاده هستند. این داروها موجب عوارض جانبی که در اثر استفاده زیاد از استروئیدها برای درمان موضعی اگزما ایجاد می گردند مانند نازک شدن پوست، ایجاد استریا، عروق عنکبوتی یا تغییر رنگ پوست، نمی شوند.

از جمله عوارض جانبی داروهای مهارکننده کلسینورین که برای درمان موضعی اگزما به کار می روند شامل احساس سوزش یا مور مور شدن خفیف (هنگامی که دارو برای بار اول استفاده می شود) می باشد. تعداد بسیار کمی از بیماران با دریافت داروی الیدل دچار سرطان پوست یا لنفوما شده اند. با این حال این ارتباط هنوز اثبات نشده است.

همانند مصرف هر داروی جدیدی، بهتر است در مورد مزایا و معایب استفاده از این دسته دارویی برای درمان موضعی اگزما با متخصص پوست مشورت کنید. حین مصرف مهارکننده های کلسینورین برای درمان موضعی اگزما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • این داروها را تنها بر روی نواحی پوستی درگیر بیماری اگزما بمالید.
  • استفاده از مهارکننده های کلسی نورین برای درمان موضعی اگزما در کودکان زیر دو سال ممنوع است.
  • استفاده از این داروها برای درمان موضعی اگزما به طور همزمان با نوردرمانی ممنوع است.
  • هنگام مصرف مهارکننده های کلسینورین از پوست خود هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید محافظت کنید.

دو داروی پروتوپیک و الیدل برای درمان موضعی اگزما مورد استفاده قرار می گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (121 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (85 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (46 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (17 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (11 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است