5 دلیل رایج اگزما

  شنبه، 26 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
5 دلیل رایج اگزما
اگزما الگوی واکنشی است که پوست در تعدادی از بیماری ها نشان می دهد. با قرمزی، تاول هایی شروع می شود که حاوی مایع روشن، قرمز است و باکتری ها را بالا می برد. وقتی تاول ها می ترکد مایع درون آن جاری می شود در اگزما مزمن، تاول ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریبا همیشه خارش دارد.

اگزما الگوی واکنشی است که پوست در تعدادی از بیماری ها نشان می دهد. با قرمزی، تاول هایی شروع می شود که حاوی مایع روشن، قرمز است و باکتری ها را بالا می برد. وقتی تاول ها می ترکد مایع درون آن جاری می شود در اگزما مزمن، تاول ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریبا همیشه خارش دارد.

خارش پوست

آیا اگزما انواع مختلفی دارد

درماتیت اتو پیک :

این بیماری پایه ژنتیکی دارد و نوع متداول اگزما را ایجاد می کند. درماتیت اتوپیک در زندگی افراد با زمینه آلرژی زود شروع می شود، اما به احتمال زیاد آلرژی ندارد. خارش روی گونه ها، گردن، آرنج و مچ پا و قوزک پا رخ می دهند.

درماتیت سوزش آور :

زمانی اتفاق می افتد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد و یا مواد سمی قرار می گیرد.

درماتیت تماسی آلرژیک :

پس از تماس مکرر به یک ماده، سیستم تشخیص ایمنی بدن در محل بعدی فعال می شود و درماتیت را ایجاد می کند. یک نمونه از این مورد، آلرژی به پیچک سمی است.

درماتیت استازی :

این بیماری عموما روی پاهای متورم افرادی رخ می دهد که گردش ضعیف در رگ های پاها دارند.

1.حساسیت فصلی

دکتر «دیوید بَنک» (David E. Bank)، متخصص پوست، مؤسس و مدیر مرکز درماتولوژی، جراحی لیزر و پلاستیک در نیویورک، می گوید: « از آنجا که در تابستان گرده افشانی گیاهان و درختان به اوج خود می رسد، معمولا افراد مبتلا به اگزما، به دلیل ایجاد حساسیت فصلی شاهد افزایش التهابات و تشدید بیماری شان هستند. اکیدا توصیه می کنیم افراد از خاراندن نواحی مبتلا به اگزما اجتناب کنند، چرا که در غیر این صورت التهاب و دردشان بیشتر خواهد شد. آنها می توانند از کِرِم «هیدروکورتیزون» و مرطوب کننده های ملایم و بی بو استفاده کنند. برای جلوگیری از اگزما و کاهش التهابات باید از پوست خود مراقبت کنید و از لایه برداری پوست از طریق آب داغ در وان یا حمام و کیسه کشیدن اجتناب کنید و پوست تان را مرطوب نگه دارید».

۲. صابون یا ماده ی شوینده

دکتر «جسی چونگ» (Jessie Cheung) متخصص پوست در مرکز لیزر و درماتولوژی ویلوبروک می گوید: « چیزهایی که باعث آسیب به پوست می شوند نظیر لباس هایی که خارش ایجاد می کنند، کیسه کشیدن یا حتی عرق کردن، باعث التهاب و درنهایت اگزما خواهند شد. افراد باید در اولین گام عوامل محرک احتمالی نظیر عطر، پشم یا صابون های تند را که باعث تحریک پوست شان می شوند تعیین و از آنها اجتناب کنند». دکتر «پلاتنر» می گوید: « وقتی نزد متخصص پوست رفتید، او با انجام آزمایش هایی روی نواحی مبتلا به اگزما، واکنش های پوست تان به آلرژی ها را مشخص می کند». طبق گفته ی دکتر «پلاتنر»: برخی از چیزهایی که باعث آلرژی و حساسیت پوست تان می شوند عبارت اند از: فلز (که در گوشی هوشمندتان یافت می شود)، عطر، برخی از مواد نگه دارنده و آنتی بیوتیک هایی که در پمادهای موضعی مانند “بنادریل” و “نئوسپورین” وجود دارند».

۳. آلرژی

بنا به گفته ی دکتر «چونگ»: «وقتی به غذای خاصی مثل سویا آلرژی داشته باشید یا بدن تان در برابر لبنیات مثل شیر مقاومت نشان بدهد و نتواند آن را هضم کند، در بدن تان اختلالاتی ایجاد می شود». اگر فکر می کنید در وعده های غذایی تان چیزی وجود دارد که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. او در یک محیط کنترل شده، آزمایش هایی را انجام می دهد. متعادل کردن باکتری های روده با مصرف پروبیوتیک و غذاهای تخمیرشده نیز می تواند به مهار کردن اگزما و درمان التهاب کمک کند. دکتر «چونگ» در ادامه می گوید: « من همچنین توصیه می کنم که همراه با غذا مکمل هایی نظیر ویتامین D و روی هم مصرف شود چرا که این مکمل ها سیستم ایمنی بدن و واکنش های التهابی را تنظیم می کنند. خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز به تقویت باکتری های روده کمک می کند و باعث می شود مواد مغذی به خوبی جذب بدن شوند».

۴.استرس

دکتر «اَبی وَن وُرهیز» (Abby Van Voorhees)، رئیس و استاد درماتولوژی در دانشکده ی پزشکی ویرجینیای شرقی (Eastern Virginia Medical School)، می گوید: « اگزما در هنگام استرس به وجود می آید. با اینکه علت آن مشخص نیست، اما این مسئله بسیار شایع است. بیماران اغلب متوجه می شوند وقتی که استرس دارند، پوست شان بیشتر می خارد، بعد شروع به خاراندن می کنند و این چرخه آغاز می شود». دکتر «پلاتنر» می گوید: «برای متوقف شدن خارش پوست و کاهش علائم اگزما، از کورتیکواستروئیدهایی نظیر «کورتید» (Cortaid) یا «کورتیزون ۱۰» (Cortizone 10) استفاده کنید، اما از مصرف پمادهای آنتی بیوتیک نظیر «نئوسپورین» (Neosporin) که به پوست آسیب می رسانند، اجتناب کنید».

۵. خشکی پوست

هوای سردِ زمستان باعث بروز اگزما می شود، چرا که در زمستان هوا خشک است و خشک بودن هوا باعث از کاهش رطوبت و خشکی پوست می شود. دکتر «جوئل شلِسینگر» (Joel Schlessinger) متخصص پوست می گوید: «در ماه های سرد سال همه ی قسمت های پوست تان را که در معرض هوای سرد قرار دارد، بپوشانید. حتی وقتی در منزل هستید می توانید دما را افزایش بدهید تا رطوبت پوست تان حفظ شود. استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز می تواند رطوبت هوای منزل تان را تأمین کند و علائم اگزما را کاهش بدهد. اما حواس تان باشد که درجه ی رطوبت دستگاه را روی ۶۰٪ تنظیم کنید چرا که در غیراین صورت، رطوبت متراکم و فشرده می شود و درنتیجه می تواند باعث رشد باکتری های مضر شود». دکتر «بَنک» نیز توصیه می کند: « در روزهای سرد، ۵ تا ۱۰ دقیقه دوش آب گرم (نه داغ) بگیرید و پوست تان را با صابون مناسبی بشویید».

درمان اگزما با تغییر در سبک زندگی

علاوه بر درمان اگزما با داروهای خانگی، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند تا حدود زیادی به کاهش علائم اگزما کمک کند. کاهش استرس: استراحت کافی داشته باشید، تفریح کنید و به تمدد اعصاب بپردازید و افکار منفی را از خود دور کنید دوش آب گرم در رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است. از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدحساسیت و ضعیف استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب کننده ها از خشکی پوست جلوگیری می کنند. هوای منزل را مرطوب نگه دارید. می توانید از دستگاه های مرطوب کننده نیزاستفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچ گونه کرم و یا محافظی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی رساند. به این روش uv درمانی می گویند. از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید؛ اگرچه شاید با وجود الگوهای متغیر آب و هوایی، کمی مشکل باشد. لباس های پنبه ای بپوشید سعی کنید و ملحفه و روتختی شما از جنس پنبه و یا نخ باشد. اگر خارش شما شدید بود، با جوراب و دستکش بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژن های بالقوه، همچون گرد و غبار و گرده گیاهان، خودداری کنید. از مصرف لوسیون ها، صابون های خشن و شامپو و مواد شیمیائی قوی که حاوی رنگ های مصنوعی، اسانس و یا مواد محرک همچون سولفات سدیم لوریل هستند، اجتناب ورزید. از محصولات گیاهی و ضدحساسیت استفاده کنید که معمولاً عاری از هر نوع ماده تحریک کننده هستند.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (24 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود