دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

اقتصاد /

200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ایده آل است، اما تحریم هستیم/ تکنولوژی لازم داریم تا پول 

یکشنبه، 03 تیر 1403
کد خبر: 394004
ساعدنیوز: رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران گفت: جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی یک موضوع ایده آل است، اما در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست و نهایتاً حدود 50 میلیارد دلار در صنایع غیرنفتی و بدون تحریم امکان جذب سرمایه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، حسین سلیمی در خصوص وعده‌هایی مبنی بر جذب چند ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سوی نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری تأکید داشته‌اند که بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توانیم رشد اقتصادی هشت درصد را محقق کنیم.

به گفته وی، برخی استنباط می‌کنند که در کشورمان فقط نیاز به پولِ سرمایه‌گذاران خارجی داریم. در حقیقت جذب سرمایه‌گذاران خارج از کشور به این مفهوم است که نیاز به ارتباطات و تجهیزات بین‌المللی و ماشین‌آلات با استاندارد‌های روز دنیا داریم تا بتواند کمک کند؛ بنابراین صرفا جذب منابع ارزی طرف‌های خارجی نباید مطرح باشد و باید به این موضوع توجه شود که با جذب سرمایه‌گذار خارجی، تکنولوژی‌های روز دنیا به کشورمان وارد خواهد شد.

سلیمی افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ترکیه و چین که منجر به رشد اقتصادی این کشور‌ها شده است، صرفاً جذب پول نبوده و فنّاوری و تجربیات هم به همراه خود برده‌اند. به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذار خارجی تکنولوژی‌ای که در کشور مبدأ موفق بوده را به کشور سرمایه پذیر خواهد برد؛ بنابراین بدون جذب سرمایه‌گذار خارجی مشروط به موارد مذکور، نمی‌توان به رشد اقتصادی واقعی بیش از یکی دو درصد دست‌یافت و باید سرمایه‌گذاران خارجی، تکنولوژی، ماشین‌آلات، ارتباطات بین‌المللی و مدیریتشان را با خود به کشورمان بیاورند.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران یادآور شد: از سوی دیگر پیش از ورود سرمایه‌گذار خارجی، باید بستر و قوانین و مقررات را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار خارجی بتواند از منافعش در اینجا، سود حاصل کند. تحولات ارزی و خروج ارز از کشور در این چند دهه به‌گونه‌ای بوده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذار خارجی نیازمند فضای باثبات اقتصادی و ارزی در کشور مقصد است. مقررات خلق‌الساعه در بخش‌های مختلف نظیر بانک مرکزی، باب میل سرمایه‌گذار خارجی نیست. مثلاً سرمایه‌گذار خارجی با این پرسش مواجه است که اگر در قوانین مالیاتی تا سال آینده معافیت مالیاتی در نظر گرفته‌شده است، آیا برای سال بعد نیز ثابت است یا اینکه هرسال تغییر خواهد کرد؟ این‌ها نمونه‌هایی است که نشان می دهد، باید در داخل کشور، مقررات اقتصادی را به سمت ایجاد فضای با ثبات داخلی و بین‌المللی سوق دهیم تا سرمایه‌گذار خارجی با دیدگاه حفظ منافع و سوددهی وارد کشورمان شود.

جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذار خارجی، ایده آل است اما تحریم هستیم/ ساختار دولت آینده چه کسانی هستند؟

سلیمی با اشاره به سخنان یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری مبنی بر اینکه نیاز به جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌ داریم، اظهار داشت: معتقدم شاید بیش از این رقم هم نیاز به جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم تا عقب‌افتادگی‌های این سال‌ها را جبران کنیم. اما سؤال اساسی این است که آیا ظرفیت جذب 200 میلیارد دلار را داریم؟ پاسخ می‌تواند مثبت باشد با این شرط که پروژه‌های نفت و پتروشیمی را هم شامل شود. چرا که در پروژه‌های متوسط، امکان جذب 200 میلیارد دلار در سال را نداریم.

وی ادامه داد: معتقدم جذب 50 میلیارد دلار با الگو‌هایی در صنایع غیرنفتی نظیر صنایع غذایی، طبیعی است؛ بنابراین پروژه‌های نفتی و پتروشیمی کشورمان مشمول تحریم‌هاست و نمی‌توانیم روی جذب سرمایه‌گذاری‌های چند ده میلیارد دلاری حساب بازکنیم. مگر اینکه به سمت حل‌و فصل تحریم‌ها حرکت کنیم تا منابع سرمایه‌گذاران خارجی راهی اقتصادمان شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: درنتیجه جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی یک موضوع ایده آل است، اما در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست و نهایتاً حدود 50 میلیارد دلار در صنایع غیرنفتی و پتروشیمی امکان جذب وجود دارد. این در حالی است که به نظرم عدم تحقق رشد اقتصادی بالای 10 درصد در برنامه‌های توسعه، وجود تحریم‌ها بوده است که انتقال پول و فنّاوری را با مشکل مواجه کرده است.

ساختار دولت آینده چه کسانی هستند؟

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در بخش پایانی گفت و گو با تابناک در خصوص امکان تحقق وعده‌های اقتصادی کاندیدا‌های ریاست جمهوری اظهار داشت: معتقدم هر کاندیدایی که وعده اقتصادی می‌دهد، باید اعلام کند برای تحقق این شعارها ، چه افرادی را در تیم اقتصادی و کابینه خود خواهد داشت؟ معمولاً در کشور‌های دیگر، اعلام می‌شود که با این تیم وزیر اقتصادی و امور خارجه و رئیس‌کل بانک مرکزی قرار است به سمت اجرای برنامه‌ها حرکت کنند؛ بنابراین نامزد‌های ریاست جمهوری در فرصت باقی‌مانده به‌صراحت اعلام کنند که ساختار دولت آینده چه کسانی هستند؟ باید مشخص شود جذب سرمایه‌گذار خارجی همسو با ارتقای سطح تعاملات بین‌المللی است یا خیر؟


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
فیلم+ دوبله جذاب و متفاوت آشا محرابی وسط برنامه به همراه مهران غفوریان/ چقدر خوب و حرفه ای دوبله کرد
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
(فیلم) چرا قاضی زاده هاشمی سه سال پیش سفره را روی فرش تکاند؟ / به من حتی پیشنهاد بازیگری داده شد!
سنگ تمام مجری خوش تیپ برای سالگرد ازدواجشان+عکس/ از کادوی آنچنانی تا لوکیشن منحصربفرد مراسمشان😍
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
ویدیو/ خانۀ چشم‌نواز خالق هنر ایرانی استاد محمود فرشچیان در محلۀ زیبای احمدآباد اصفهان/ یه شهر سبز دلنواز...
ترجمه تخصصی کتاب
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
(فیلم) ویدئوی دیده نشده از آلمانی حرف زدن علی دایی بعد از درخشش در یک بازی با لباس هرتا برلین / چقد آدم حسابی هستی تو مرد ...
ویراستاری تخصصی مقاله