نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره انتخابات 1403 / کدام نامزد پیشتاز است؟

  یکشنبه، 03 تیر 1403 ID  کد خبر 393983
نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره انتخابات 1403 / کدام نامزد پیشتاز است؟
ساعدنیوز: نتایج جدیدترین نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درراستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشرشد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تسنیم، مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سه موج پیمایش تلفنی از همه افراد 18 سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت استفاده شده به‌نحوی که جمعیت کل کشور پوشش داده شده است.

لازم به ذکر است حجم نمونه در دو موج اول 1000 نمونه با حداکثر خطای 3/1 درصد و در موج آخر 850 نمونه با حداکثر خطای 3/4 درصد بوده است.

مشخصات جمعیت‌شناختی پاسخگویان

در همه این نظرسنجی‌های ملی، 50/3 درصد از پاسخگویان مرد و 49/7 درصد زن هستند، به‌طوری که 40/1 درصد در بازه سنی 18 تا 35 سال (جوان)، 46/1 درصد در بازه سنی 36 تا 60 سال (میانسال) و 13/8 درصد در بازه سنی بیش از 60 سال (سالمند) قرار دارند، همچنین، 40/3 درصد از پاسخگویان ساکن مراکز استان‌ها، 36/9 درصد ساکن شهرهای تابعه و 22/8 درصد ساکن روستاهای کشور هستند.

میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

به‌منظور سنجش تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از پاسخگویان سؤال شده است «‌در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده، برخی از مردم شرکت می‌کنند و برخی شرکت نمی‌کنند؛ شما چطور؟» در موج سوم این پیمایش 45/5 درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31/8 درصد در این خصوص مردد بوده و 21/4 درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

نمودار 1. تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سه مقطع زمانی (درصد)

نمودار 1. تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سه مقطع زمانی (درصد)

میزان رأی نامزدها میان افرادی که قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند

از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعاً» در انتخابات شرکت می‌کنند، سؤال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟». در موج سوم این پیمایش به‌ترتیب انتخاب 20/7 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 18/9 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 18/2 درصد «سعید جلیلی» است، علاوه‌براین، 4/6 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 2 درصد «علیرضا زاکانی» و 1/8 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 2/7 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 26/7 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد‌ موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.

نمودار 2. مقایسه نامزد منتخب شرکت‌کنندگان قطعی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دو مقطع زمانی (درصد)

نمودار 2. مقایسه نامزد منتخب شرکت‌کنندگان قطعی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دو مقطع زمانی  (درصد)

ستون‌هایی که با رنگ خاکستری نمایش داده شده، برای فرد پاسخگو خوانده نشده است.

میزان رأی نامزدها میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند

از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعاً یا احتمالاً» در انتخابات شرکت می‌کنند، سؤال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام یک رأی خواهید دادید؟». در موج سوم این پیمایش به‌ترتیب انتخاب 20/5 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 19/3 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 17/2 درصد «سعید جلیلی» است، علاوه‌براین، 4/6 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 2 درصد «علیرضا زاکانی» و 1/6 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 2/8 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 27/7 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.

نمودار 3. مقایسه نامزد منتخب شرکت‌کنندگان قطعی و محتمل در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دو مقطع زمانی(درصد)

نمودار 3. مقایسه نامزد منتخب شرکت‌کنندگان قطعی و محتمل در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دو مقطع زمانی(درصد)

ستون‌هایی که با رنگ خاکستری نمایش داده شده، برای فرد پاسخگو خوانده نشده است.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (267 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (174 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر)
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد