21 تا از سالم‌ترین و مقوی ترین میوه ها به گفته متخصصان تغذیه کدامند؟/ فواید و ضرر های این میوه ها

  شنبه، 16 تیر 1403   زمان مطالعه 10 دقیقه
21 تا از سالم‌ترین و مقوی ترین میوه ها به گفته متخصصان تغذیه کدامند؟/ فواید و ضرر های این میوه ها
ساعدنیوز: این گزینه های خوشمزه مملو از فواید برای سلامتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به تازگی لیستی از مفیدترین میوه ها توسط متخصصان تغذیه منتشر شده است. در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

میوه خوردن به طور منظم، می‌تواند سلامتی را بهبود ببخشد. میوه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و ترکیبات و مواد مغذی مختلفی دارند. بعضی از میوه‌ها دارای خواص ویژه‌ای برای سلامتی هستند. در این مقاله تصمیم داریم 21 نمونه از سالم‌ترین میوه‌های جهان را مرور کنیم. بعضی از این میوه‌ها برای همه‌ی ما شناخته‌ شده هستند، اما بعضی دیگر را شاید حتی امتحان هم نکرده باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1 - پاپایاپاپایا

این میوه استوایی دارای فهرست قابل توجهی از مواد مغذی است. پاپایا منبع خوبی از ویتامین های A، C و E است که در ایمنی، سلامت پوست و سلامت قلب نقش دارد. همچنین دارای فیبر زیادی است، به خصوص اگر دانه ها را بخورید، که ممکن است برای برخی افراد کمی تلخ باشد، اما کاملاً خوراکی هستند.

2- زردالو

یک گونه از خانواده گلسرخیان است. این درخت کوچک که میوه آن خوراکی است از دوران پیش‌تاریخی کشت می‌شده‌است، به برگه زردآلو خشک شده ترشاله(نام آن در برخی مناطق ایران تفتاله است) می‌گویند.

گاهی زردآلو برای مصرف به ترشاله تبدیل می‌شود و در ساخت لواشک به کار می‌رود. زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و … کمک می‌کند؛ و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود. هسته آن داری آمیگدالین است این ماده وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود سمی است.

زردالو

3- هندوانه

هندوانه یک میوه تابستانی و خنک کننده است که از نظر تغذیه‌ای بسیار سالم و مفید است.هندوانه

این میوه دارای مقدار زیادی آب، ویتامین‌های A و C، فیبر و آنتی اکسیدان‌های طبیعی است. مصرف هندوانه به عنوان یکی از بهترین راه‌های خنک کردن بدن در فصل تابستان است و می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند. 92 درصد آن آب است و از آنجایی که غذا حدود 20 درصد از مایعات دریافتی شما را تامین می کند، خوردن میوه های پر آبی مانند هندوانه می تواند به شما کمک کند از کم آبی نامحسوس و محرک سردرد جلوگیری کنید.


4- سیب

سیب در شکل‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های متنوع در دسترس است و اغلب به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود. همچنین برای تهیه آبمیوه، مربا و شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی است و به همین دلیل می‌تواند یکی از اجزای رژیم غذایی سالم باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه از جمله سیب، خطر ابتلا به انواع بیماری های مزمن و سخت مانند چاقی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.

سیب

5- گلابی

میوه گلابی مخروطی شکل، گوشتدار‌، شیرین و یا ترش و درختی است که ارتفاع آن تقریبا به 10 متر می‌رسد. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به علت وجود بسیار زیاد مواد مغذی مانند ویتامین‌ها به میزان زیادی بیماری‌های موجود در بدن را کاهش می‌دهد.

یکی از خواص گلابی برای سنگ کلیه است، زیرا نه‌تنها حاوی مقادی زیادی آب است و به کارکرد کلیه‌ها و دفع سنگ و حتی بهبود عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند؛ بلکه می‌توانید با استفاده از جوشانده برگ گلابی، به دفع سنگ کلیه، دفع سنگ مثانه و همچنین بهبود ورم پروستات خود کمک نمایید.

گلابی

6- انبه

میوه انبه میوه‌ی شیرین و خوش‌طعمی است و از خواص انبه می‌توان به وجود ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها اشاره کرد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. انبه از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می‌روید. این میوه‌ی هسته‌دار از دو بخش تشکیل‌شده است: قسمت گوشتی بیرونی و هسته انبه. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه‌ی انبه قرار دارد. نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه‌هایی از همین دسته‌اند. درخت انبه ازجمله درختان همیشه‌سبز است که تقریباً فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند.

انبه


7- کیوی

کیوی، فقط یک میوه خوش مزه و سرشار از مواد مغذی نیست بلکه یک ماده طبیعی عالی برای مراقبت از پوست هم محسوب می شود. حاوی مواد مغذی ویتامین C و E و آنتی اکسیدان است این مواد برای تقویت و جوان سازی سلامت پوست ضروری می باشند و علاوه بر این، کیوی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که آن را به یک ملین عالی تبدیل می کند. مصرف منظم آب کیوی، در دفع سموم و مواد اضافی در بدن موثر است بنابراین، باعث داشتن پوستی سالم و درخشان می شود. کمک به بازسازی سلول های پوستی با کیوی:ویتامین E موجود در کیوی، پوست را مرطوب نگه می دارد. این ماده، برای بازسازی سلول های پوست به کار رفته و انعطاف پذیر و جوان می کنند.

کیوی

8- موز

موز حاوی پتاسیم و مواد معدنی دیگری است که به متعادل کردن الکترولیت‌های بدن کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه خونرسانی و کاهش درد بهتر انجام می‌گردد.

موز

از مهم‌ترین خواص موز برای کلیه این است که سبب کارایی بهتر کلیه‌ها می‌شود و مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌گردد. مصرف موز سبب می‌شود کلسیم در ادرار دفع نشود و خطر ابتلا به سنگ کلیه کاهش پیدا کند. همچنین با مصرف موز، ویتامین B6 در بدن تامین می‌شود و در نتیجه سنگ‌های اگزالاتی نیز در کلیه تشکیل نمی‌شوند؛ زیرا عامل به وجود آمدن آن‌ها کمبود این ویتامین ضروری است. از مضرات موز می‌توان به افزایش قند خون، پوسیدگی دندان‌ها، احساس سردرد و خواب آلودگی و یا اختلالات کلیوی ناشی از میزان بالای پتاسیم آن اشاره کرد.

9- پرتغال

پرتقال یکی از مشهورترین مرکبات در جهان است که زادگاه آن را از کشور چین یا هند و از پیوند دو میوه نارنگی و بادرنگ می‌دانند که علت فراگیری آن هم خواص بی نظیر پرتقال بوده است.3 گرم فیبر موجود در هر واحد پرتقال متوسط، به سلامت روده کمک می‌کند و در کاهش التهابات روده که ممکن است منجر به بیماری کلونی روده شود، موثر است. همچنین وجود فیبر در پرتقال باعث کاهش کلسترول بد خون شده و از گرفتگی عروق در دراز مدت جلوگیری می‌کند. به واسطه فیبر فراوان آن اتفاق می‌افتد، سرعت بخشی به درمان زخم‌ها و به‌خصوص زخم‌های داخلی گوارشی مانند زخم معده و زخم روده است. به علاوه فیبر موجود در پرتقال، سبب کند شدن فرایند جذب قند در بدن می‌شود که این مورد برای بیماران دیابتی یک مزیت ویژه به شمار می‌آید.

پرتغال


10- گیلاس

میوه گیلاس یک میوه مغذی با کالری نسبتا کم و مقدار زیادی فیبر، پلی فنل، کاروتنوئید، ویتامین C و پتاسیم است. مهمترین فواید گیلاس بهبود سلامت قلب، کلیه، معده و حافظه بوده و به بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. از خواص گیلاس زمینی این است که این مواد مغذی به کند کردن کاهش بینایی در بیماران دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی کمک می‌کند.

گیلاس

11- انگور

میوه‌ ای است که از هزاران سال قبل زیر کشت می‌رفته و در دوران‌ کهن، مورد تمجید و احترام بسیاری از تمدن‌های دوران باستان بوده است.به خاطر مقدار زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان‌های آن به فواید انگور اضافه کرده و از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کرده، قند خون را کاهش می‌دهند و از بروز و یا پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کنند.

انگور

12-گوآوا

گوآوا نوعی گیاه گرمسیری با درختچه‌ای همیشه‌سبز از خانواده میرتاسه است که برگ‌های دربرابر هم دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است و در مناطق دیگری از دنیا از جمله آسیای جنوبی (پاکستان و هندوستان) و بخش‌هایی از جنوب ایران نیز یافت می‌شود.

گوانا


13- توت فرنگی

ویتامین C موجود در توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. فقط یک فنجان توت، نیاز روزانه بدن شما را به این ویتامین تامین می‌کند. ناگفته نماند که توت فرنگی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید و سایر مواد مغذی است.

طبق بررسی‌های انجام شده، ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای سلامت کلی بدن است و به سیستم ایمنی بدن شما در دفع پاتوژن‌ها کمک فراوانی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن، ایمنی بدن ما ضعیف می‌شود، اما ویتامین C به همراه ویتامین E موجود در توت فرنگی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را در سالمندان بهبود بخشد.

توت فرنگی

14- گریپ فروت

گریپ فروت یک مرکبات استوایی است که به دلیل طعم شیرین و تا حدودی ترش شناخته شده است.

گریپ فروت

این میوه سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است و آن را به یکی از سالم‌ترین مرکباتی تبدیل می‌کند که می‌توانید بخورید.

گریپ فروت دارای خواص قابض طبیعی است که پوست شما را از شر چربی‌های اضافی خلاص می‌کند و منافذ را سفت می‌کند. به دنبال محصولات صورت حاوی اسانس گریپ فروت باشید یا با ترکیب آب گریپ فروت تازه با اسطوخودوس یا نعناع در یک بطری اسپری کوچک، تونر خود را بسازید. برای پاکسازی پوست صورت خود را بپاشید. گریپ فروت همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده است که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند و شیوع آکنه را از بین می‌برد.

15- آووکادو

آووکادو منبع ویتامین‌های C، E، K و B6 و همچنین ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیم، پتاسیم، لوتئین، بتاکاروتن و اسیدهای چرب امگا 3 و حاوی سطوح بالایی از چربی‌های مفید است که می‌تواند به فرد کمک کند بین وعده‌های غذایی احساس سیری داشته باشد و همین امر موجب ثابت نگه داشتن سطح قند خون می‌شود.

التهاب مزمن می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌ها، از جمله دیابت، بیماری آلزایمر و آرتریت باشد. ویتامین E موجود در آووکادو التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. آووکادو علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های سالم و فیبر، سرشار از ترکیبات فعال زیستی، از جمله کاروتنوئیدها، ویتامین C، ویتامین E و ترکیبات فنلی است و این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، محافظ اعصاب و قلب هستند.

آووکادو


16- آلو

آلوآلو یکی از میوه‌های تابستانی است که در رنگ‌های مختلف مشکی، زرد و قرمز موجود است. آلو به دو صورت جنگلی یا وحشی و پرورشی که توسط باغداران به دست می‌آید، در بازار موجود است . آلو سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و برای سلامتی بدن بسیار مفید بوده و در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است.

17- لیمو

لیموخواص لیمو ترش بسیار زیاد است و از کاهش ابتلا به سرطان و پیشگیری از آسم گرفته تا چربی‌سوزی و بهبود کم‌خونی می‌توان روی این میوه ترش حساب کرد. از جمله فواید لیمو ترش برای لاغری، کمک به کاهش کلسترول بد خون است. تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه 24 گرم عصاره لیموترش به مدت یک ماه باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

18- تمشک

تمشکرزبری و یا رازبری میوه‌ای میوه چند ساله‌ی تو خالی و هم خانواده تمشک است. رزبری به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و ساقه‌های آن به جای تیغ دارای کرک است. این نوع تمشک به دلیل شکل و ظاهر و طعم منحصر به فردی که دارد یکی از پر مصرف‌ترین میوه‌ها در سراسر دنیا به خصوص اروپا و شمال آسیا است.


19- انار

از نگاهی علمی، انار به عنوان یک معجون مغذی بوده و دارای خواص بی‌شماری می‌باشد. از پوست چگال انار تا دانه‌های لطیفش، هر قسمت از این میوه مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای مفید را در خود جای داده است. به همین دلیل، انار از دوران قدیم به عنوان یک داروی طبیعی برای مراقبت از سلامتی و بهبود بیماری‌ها استفاده می‌شده است.

در حالی که انار با آبگیری مقدار زیادی ویتامین C خود را از دست می دهد، اما تقریباً تمام پتاسیم خود را حفظ می کند، پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که به اعصاب و قلب شما کمک می کند تا قوی بمانند. شما با خوردن انار تازه یا آب آن، مقدار زیادی از این ماده معدنی مهم را به شما می دهد.

انار


20- آناناس

آناناس یک دیورتیک ( ادرارآور) طبیعی است که به سم زدایی از کلیه‌ها و دستگاه ادراری کمک کرده و برای درمان سنگ کلیه مفید است‌.

آناناس

از آب آناناس تازه برای دفع سنگ کلیه می‌توان استفاده کرد و البته باید توجه داشت که مصرف بهترین خوراکی‌ها هم به‌صورت خیلی زیاد موجب صدمه به بدن می‌شود‌. آناناس ممکن است به علت دارا بودن سدیم و پتاسیم بالا، در صورت مصرف بی‌رویه موجب بعضی ناراحتی‌ها و ایجاد التهاب در کلیه‌ها بشود.آناناس به خاطر سرشار بودن از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای همه افراد مناسب است؛ اما به علت بالا بودن مقدار منگنز در آن، خواص آناناس برای بانوان و به‌خصوص بانوانی که دارای دردهای دوران قاعدگی هستند، بسیار مفید است.


21- انجیر

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی با خواص بسیاری است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین 3 تا 9 متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد. انجیر از خانواده‌ی توت‌هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می‌شود.

انجیر به طور طبیعی سرشار از فیبر غذایی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، غذاهای پر فیبر باعث احساس سیری می شوند و می توانند گرسنگی و هوس را کاهش دهند در حالی که مواد مغذی کلیدی مدیریت خون را بهبود می بخشند.

انجیر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (456 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (310 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند