خواص و فواید میوه نارنگی برای زیبایی پوست

  دوشنبه، 20 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص و فواید میوه نارنگی برای زیبایی پوست
طبیعت نارنگی سرد است منبع غنی ویتامین C میباشد و منبع غنی بتاکاروتن است. برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبدمفید بوده و به اعتقاد بعضی به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر واقع گردد و دارای مقادیر فراوانی ویتامین A نیز میباشد و برای پیشگیری از سرطان مفید میباشد.

گونه های مرکبات یک رنج وسیعی از ترکیبات ثانویه را در بر گرفته اند و همچنان پژوهش هایی برای کشف خواص آنها ادامه داشته و نارنگی ها منبع غنی از ویتامین C ، فلاونوئیدها، اسیدها و روغن های فرار Escape بوده و همچنان شامل کومارین ها بوده که در برابر اشعه آفتاب حساس میباشند و نارنگی دارای ویتامین های A، B1، B2، پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم میباشد.نارنگی به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی بوده که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است و میتواند از پوکی استخوان نیزجلوگیری کند، یک روغن فرار از پوست نارنگی برای طعم دهندگی غذا بکار برده و همچنین در عطرسازی و صنایع دارویی نیز پر کاربرد بوده.

طبیعت نارنگی سرد است منبع غنی ویتامین C میباشد و منبع غنی بتاکاروتن است. برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبدمفید بوده و به اعتقاد بعضی به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده اش، می تواند در درمان سفلیس موثر واقع گردد و دارای مقادیر فراوانی ویتامین A نیز میباشد و برای پیشگیری از سرطان مفید میباشد.

مسکن خوبی برای سلسله اعصاب محسوب شده و این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند. اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها نمی توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل نمایید. نارنگی علاوه بر خاصیت اشتهاآوری از جمله میوه هایی میباشد که برای قلب Heart و معده مقوی بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم اشتها و کسانی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می شود.

کارشناسان تغذیه گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین های C، A و B مفرح قلب است و می تواند اعمال قلب را تنظیم نماید و همچنین این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می تواند سموم بدن را دفع کند. پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می برند نیز توصیه می کنند.این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه و در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود بخشیده و نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم میباشد و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی بوده که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.

خواص و فواید میوه نارنگی برای زیبایی و درمان بیماری ها

نارنگی برای جلوگیری از دیابت:

برخی از محققان دانشگاه غربی اونتاریو معتقدند که نارنگی منبع کاملی از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر باعث سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی می شود. بنابراین، می تواند از بیماری ناشی از چاقی در بدن خود مانند دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

نارنگی برای جلوگیری از سکته:

همانطور که در بالا اشاره شد، نارنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این پتاسیم می تواند از بیماری هایی مثل لخته شدن خون جلوگیری کند. مطالعه ای بر روی بیش از 69 هزار نفر انجام شده است. نتیجه این بود افرادی که نارنگی مصرف می کنند، 19 درصد کمتر در خطر ابتلا به این بیماری مانند لخته شدن خون قرار دارند.

نارنگی برای محافظت از بدن در برابر اضافه وزن و چاقی:

اگر می خواهید وزن بدن خود را کاهش دهید و یک رژیم غذایی خوب داشته باشید، خوردن نارنگی یکی از بهترین انتخاب ها است، زیرا این میوه، مانند دیگر میوه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. علاوه بر آن، نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید کورتیزول جلوگیری می کند، هورمونی است که می تواند باعث استرس شود و می تواند بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند.

نارنگی برای جلوگیری از سرطان:

نارنگی شامل یک ترکیب به نام لیمونویید است. طبق گفته برخی از محققان در کره، این ترکیب لیمونویید ممکن است از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند اما لطفاً توجه کنید که این تحقیق روی حیوان انجام شده است و هنوز کشف نشده است که آیا به عنوان نتیجه ای مشابه انسان عمل می کند یا خیر.

طرز تهیه ماسک نارنگی

همانطور که گفتیم مرکبات از جمله نارنگی، اثر به سزایی در شادابی پوست دارند. میوه نارنگی را می توان حتی بدون مخلوط کردن با ماده دیگری به عنوان ماسک صورت استفاده کرد. به این صورت که میوه له شده یا آب آن را با کمک انگشتان که به آن آغشته شده، به پوست صورت خود بمالید و بعد از خشک شدن، آن را با آب ولرم بشویید. این کار علاوه بر شادابی و ضد عفونی کردن پوست، باعث تمدد اعصاب و کاهش استرس هم می شود. در زیر به چند روش از تهیه ماسک نارنگی خانگی برداخته شده است.

ماسک نارنگی برای پوست خشک

ابتدا پوست نارنگی را آسیاب کنید و مدتی در مجاورت هوای اتاق قرار دهید تا خشک شود. سپس به اندازه دو قاشق چای خوری پنیر دلمه شده پر چرب را با یک قاشق چای خوری روغن تخم کتان، یک قاشق چای خوری روغن کبد ماهی و یک قاشق غذاخوری چای دم آمده پررنگ مخلوط کنید.حالا پودر پوست نارنگی را به مخلوط اضافه کنید. ماسک نارنگی را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و بعد از این مدت صورت خود را با آب گرم بشویید. این ماسک از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می کند و ترک های پوستی را از بین می برد.

ماسک نارنگی برای پوست نرمال

ابتدا یک قاشق مرباخوری آب نارنگی ترش یا ملس را گرفته و آن را با یک زرده تخم مرغ به خوبی مخلوط کنید. حال مخلوط را بر روی پوست تمیز و بدون آرایش به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و سپس با آب سرد آن را پاک کنید. این ماسک نارنگی برای رفع بیماری های پوستی نظیر جوش و آکنه، تیرگی و لک های پوستی مفید است.

ماسک نارنگی برای پوست چرب

روش اول: آب یک نارنگی رسیده و با اندازه متوسط را بگیرید. در ظرفی جداگانه سفیده یک تخم مرغ را جدا کرده و به خوبی هم بزنید. حال یک قاشق غذاخوری آرد ذرت را به همراه آب نارنگی، به سفیده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. ماسک نارنگی به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس این بار پوست خود را با آب سرد آب کشی کنید. این ماسک باعث از بین رفتن چربی اضافی پوست و باز شدن منافذ آن به کار می رود.

روش دوم: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی را با مقداری شیر و زردچوبه مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را ماسک کنید. بعد آن را با آب سرد پاک کنید.

ماسک نارنگی با خاصیت مرطوب کنندگی

سه قاشق غذاخوری آب نارنگی را با یک قاشق غذاخوری شیر تازه و یک قاشق غذاخوری جوی له شده مخلوط کنید. حال مخلوط را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید. سپس ماسک نارنگی را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی برای تغذیه انواع پوست

سه قاشق غذاخوری آب نارنگی بدون تفاله را با نصف یک موز و نصف قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. سپس آن را ابتدا با یک تکه پارچه کتان نم دار پاک کنید و بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی برای لطافت پوست

آب یک نارنگی رسیده را بگیرید. دو قاشق غذاخوری خامه پرچرب و یک قاشق غذاخوری روغن معمولی یا روغن آفتابگردان به آب نارنگی اضافه کرده و مواد را خوب باهم مخلوط کنید. حال لایه ای با ضخامت نسبتا زیاد از ماسک نارنگی به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی و پاکیزگی پوست

روش اول: یک دانه تخم مرغ تهیه کرده و سفیده آن را جدا کنید. حال این سفیده را با دو قاشق غذاخوری آب نارنگی و مقداری دلخواه جوی له شده مخلوط کنید و آن را به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. بعد از ۱۵ دقیقه نگه داشتن ماسک روی صورت، یک پارچه پشمی را با آب سرد مرطوب کرده و ماسک را با استفاده از پارچه پاک کنید.

روش دوم: مقدار دلخواه پودر پوست نارنگی را با اندکی گلاب و زردچوبه مخلوط کنید. آن را چند دقیقه روی صورت ماسک کنید و سپس آن را بشویید.

ماسک نارنگی برای روشنی و درخشندگی پوست

روش اول: چهار پر نارنگی را بعد از جدا کردن پالپ های آن، له کنید. یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری ماست را با نارنگی له شده مخلوط کنید. حال مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب سرد صورت خود را آب بکشید.

روش دوم: مقدار دلخواه ماست، آرد عدس و پوست نارنگی را با هم مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب بشویید. ماسک نارنگی با هر یک از این دو روش که آماده شود، مثل ماسک هندوانه به روشن و درخشان شدن پوستتان کمک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (321 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند