3 کاربرد مهم بیت کوین در دنیا

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
3 کاربرد مهم بیت کوین در دنیا
بیت‌کوین نیز مانند هر ارز دیگری می‌تواند هم برای اقدامات سازنده، فعالیت‌های سالم و قانونی استفاده شود و هم اینکه مورد استفاده خلافکاران و پولشویی قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،احتمالا ذهن شما درگیر بیت کوین شده و مایلید بدانید چرا همه از بیت کوین صحبت می کنند. بیشتر افراد می توانند که بیت کوین یک ارز دیجیتال است و فرم فیزیکی ندارد، اما چه استفاده ای می توان از بیت کوین داشت؟

وقتی پول اختراع و ایجاد شده و به راحتی قابل نقل و انتقال، خرج کردن و کارکردن است، بیت کوین چه کاربردی می تواند داشته باشد؟

آیا اصلا ارزش دارد به فکر خرید بیت کوین یا بدست آوردن آن از راه هایی مانند استخراج یا کسب بیت کوین باشیم؟

در ادامه 3 کاربرد اصلی بیت کوین در ایران و خارج از کشور را شرح می دهیم تا خود شما تصمیم بگیرید که آیا این زمینه ارزش وارد شدن دارد یا نه.

۱.استفاده از بیت کوین برای پرداخت ها

همانطور که می دانید بیت کوین یک ارز دیجیتال است. یک ارز دیجیتال نیز می تواند در فضای دیجیتال (سایت ها، اپلیکیشن های موبایل و انواع برنامه های دیگر) برای خرید کالا یا سرویس بکار برده شود. از این لحاظ، کاربرد بیت کوین شباهت زیادی به پول های رایج دارد ولی شیوه پرداخت آنلاین با بیت کوین مانند پرداخت آنلاین با کارت شتاب نیست.

به دلیل ساختار شبکه بیت کوین، افراد برای ایجاد حساب بیت کوین نیازی به ثبت مشخصات، طی کردن رویه های معمول برای افتتاح حساب و یا داشتن حداقل موجودی ندارند. هیچ کس مسئول شبکه بیت کوین نیست و شبکه بیت کوین شامل هزاران کامپیوتر و سخت افزار در سرتاسر دنیاست که کار تایید تراکنش ها و ایجاد بیت کوین های جدید را انجام می دهند. به همین دلیل است که گفته می شود شبکه بیت کوین، یک شبکه غیرمتمرکز (decentralized) است.

شاید با خود بگویید چرا باید عده ای کامپیوترها و سخت افزارهای خود را وارد شبکه بیت کوین کنند؟

کامپیوترها و سخت افزارهایی که در سرتاسر دنیا، کار تامین امنیت شبکه بیت کوین، تایید تراکنش ها و ایجاد بیت کوین های جدید را بر عهده دارند، با بدست آوردن کارمزد تراکنش های بیت کوین و ایجاد بیت کوین های جدید، پاداش خود را دریافت می کنند. اینکار همان استخراج بیت کوین یا ماینینگ نامیده می شود. بنابراین نقشی بعنوان بانک مرکزی یا یک مرکز یا نهاد مسئول در بیت کوین وجود ندارد و این ماینرها هستند که کار تایید تراکنش های بیت کوین را بصورت خودکار انجام می دهند.

برخی معقتدند پرداخت با بیت کوین کاملا ناشناس است، در صورتی که اینطور نیست. در واقع شبکه بیت کوین از یک جنبه خاص، از شبکه بانکی شفافیت بیشتری دارد زیرا کلیه تراکنش های انجام شده توسط بیت کوین در بلاک چین ذخیره می شود و همه افراد در سرتاسر دنیا می توانند این تراکنش ها را ببینند. ولی با این وجود، تراکنش ها بدون نام هستند. به عبارتی به کیف پول های بیت کوین و آدرس هایی که کار ارسال و دریافت بیت کوین را انجام می دهند، هیچ نامی تعلق نگرفته است و مانند حساب بانکی نیست که به یک شماره حساب، یک نام تعلق گیرد.

تنها چیزی که یک شخص برای دریافت بیت کوین لازم دارد، یک کیف پول و آدرس عمومی بیت کوین است. این کیف پول ها را می توان به رایگان ایجاد نمود. بعد از ایجاد کیف پول، شخص یک آدرس عمومی (Public key) بدست می آورد که از اعداد و کاراکترهای تصادفی ایجاد شده و مشابه این نمونه است:
nfk7hNsmBSZbuUH5aBejvqf4TH2j3oPuxrJ

شخص فرستنده بیت کوین، می تواند با وارد کردن آدرس بیت کوین گیرنده در کیف پول خود، مقدار دلخواه بیت کوین را به گیرنده بیت کوین بفرستد و در ازای آن، سرویس یا کالا یا ارزی دیگر را دریافت نماید. به فرایند تبدیل بیت کوین به سایر ارزها، اکسچنج یا تبدیل ارز گفته می شود.

چه چیزهایی را می توان با بیت کوین خریداری کرد؟

روزبه روز بر تعداد فروشندگانی که بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت می پذیرند اضافه می شود. در حال حاضر بیت کوین را می توان در هزاران فروشگاه آنلاین و آفلاین برای انواع سرویس های میزبانی وب مانند هاست و دامنه، خرید قهوه و خواراکی در فروشگاه های سطح شهر، سفر به فضا، بلیط هواپیما و حتی خودروی تسلا پرداخت کنید! البته این چیزها برای خارج کشور است و فروشنده های بسیار کمی در ایران هستند که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می کنند.

به نظر می رسد دلیل عمده عدم پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت، نگرانی از بابت نوسانات قیمت بیت کوین، نداشتن آشنایی با تکنولوژی و ندانستن روش ایجاد درگاه پرداخت بیت کوین است. افراد زیادی نیز با بیت کوین آشنایی ندارند و اگر هم داشته باشند هنوز بیت کوین خریداری نکرده اند. اگر قصد دارید فروشگاه های آنلاین و آفلاین که در خارج از کشور امکان خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند را بیابید، کافیست عباراتی مانند buy with bitcoin و یا shops accepting bitcoin را در گوگل جستجو کنید.

۲.استفاده از بیت کوین برای سرمایه گذاری

از زمان پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹، همواره عده ای بوده اند که از این ارز صرفاً برای سرمایه گذاری و کسب سود از خرید و فروش استفاده کرده اند. در حال حاضر نیز با رشد قیمت بیت کوین و توجه بیشتر جهانیان به این ارز دیجیتال، صرافی ها و پلتفرم های معاملاتی بسیار زیادی ایجاد شده که با انواع روش ها می توان در آنها به خرید و فروش بیت کوین پرداخت.

طبیعتاً بیت کوین به عنوان یک ارز، در برابر سایر ارزها معامله می شود. مبادله بیت کوین با دلار رایج ترین و پرحجم ترین معاملات است. خرید و فروش بیت کوین علاوه بر اینکه در برابر ارزهای رسمی کشورهای مختلف دیگر مانند ین ژاپن، یورو و… رواج دارد، در برابر سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، ریپل، دش، استلار، لایت کوین و سایر آلتکوین ها نیز با حجم بسیار زیادی معامله می شود.

استراتژی های مختلفی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی از افراد به معاملات روزانه روی آورده اند و با نرم افزارهای معاملات اتوماتیک یا بصورت دستی به خرید و فروش روزانه ارزها مشغولند. عده ی دیگری سرمایه گذاری میان مدت یا بلندمدت را ترجیح می دهند، مثلا مقداری ارز خریداری می کنند و به امید کسب سود، چندماه یا چندسال نگهداری می کنند. با این حال، عمده حجم موجود در بازار ارزها، به دلیل معاملات کوتاه مدت و روزانه است.

نوسانات بسیار زیاد این ارزها، عدم نیاز به دارا بودن شرایط خاص و سایر جذابیت ها باعث شده افراد متخصص و حرفه ای در معامله گری به سمت این بازار گرایش پیدا کنند. از طرف دیگر، نوسانات برای افرادی که با این بازار آشنایی ندارند یک ریسک محسوب می شود زیرا قیمت دارایی دیجیتال خریداری شده ممکن است حتی چند ساعت بعد از خرید، افت قابل توجهی داشته باشد.

۳.استفاده از بیت کوین برای نقل و انتقال پول

علاوه بر خرید و سرمایه گذاری، بیت کوین در برخی مواقع می تواند یک راهکار عالی برای انتقال پول برون مرزی و درون مرزی باشد. با وجود تحریم هایی که کشورهای مختلف بر علیه هم اعمال می کنند، یک شبکه غیرمتمرکز مانند بیت کوین راهی ساده و کم هزینه برای نقل و انتقال پول بین افراد فراهم کرده است.

به طور مثال شخصی که در امریکا ساکن است و قصد دارد مقداری پول به ایران بفرستد، می تواند با خرید مقداری بیت کوین، آنرا به کیف پول شخص ساکن در ایران انتقال دهد. شخص ساکن در ایران نیز با فروش بیت کوین به ریال از طریق صرافی های آنلاین، پول نقد را در حساب خود داشته باشد.

مزیت های انتقال پول با بیت کوین

کارمزد بسیار پایین در مقایسه با سایر روش ها:بیشتر اوقات کارمزد انتقال کمتر از ۱ دلار است

امکان نقد کردن سریع: تراکنش های بیت کوین در صورتی که کارمزد مناسبی برای آنها تعریف شود در کمتر از یک ساعت تایید می شود

عدم نگرانی از تحریم: هیچ کس نمی تواند شبکه بیت کوین را تحریم کند، حتی در صورت بسته شدن یک کیف پول برای کاربران یک کشور، کیف پول های زیادی هستند که می توان از آنها استفاده کرد

معایب انتقال پول با بیت کوین

عدم وجود دانش لازم: کارکردن با بیت کوین و کیف پول های آن ساده است ولی شخص باید در کارکردن با تکنولوژی راحت باشد و حداقل ها را بداند

عدم اطمینان و عدم تمایل به تغییر: برخی از افراد به دلیل اینکه همواره با سیستم های دولتی و چیزهای قابل لمس سروکار داشته اند ترجیح می دهند درگیر پارادایم قبلی بمانند و تغییر نکنند

علاوه بر موارد فوق، خطرات امنیتی نیز هست. یک اشتباه در ارسال بیت کوین می تواند باعث ارسال مقادیر اشتباه و یا ارسال به کیف پول اشتباه شود. کارکردن با بیت کوین نیاز به دقت و هوشیاری دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (32 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند