50 ماده ی غذایی ممنوعه در رژیم غذایی بیماران دیابتی

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 20 دقیقه
50 ماده ی غذایی ممنوعه در رژیم غذایی  بیماران دیابتی
مواد غذایی مختلفی وجود دارند که برای دیابتی ها سم به شمار می‌روند و افرادی که دارای این بیماری هستند باید از این غذاها دوری کنند؛ غذاهایی که میزان شکر آن‌ها بالا باشد می‌تواند دیابت بیماران را گسترش دهد و سبب تشدید این بیماری در افراد می‌شود.در اینجا به معرفی مواد غذایی که بیماران دیابتی باید از آن‌ها دوری کنند می‌پردازیم.

دیابت از بیماری های مزمن و شایع می باشد که به دلیل توقف تولید انسولین یا عدم عملکرد درست آن در تبدیل مواد غذایی و قندی به انرژی ایجاد می شود.یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن افراد دیابتی را به خود مشغول می کند تغذیه مناسب دیابتی ها برای تولید انسولین و کنترل سطح قند خون طبیعی بدن است. تغذیه مناسب هم در پیشگیری و هم کنترل بیماری دیابت نقش مهمی را ایفا می کند.

کربوهیدرات، پروتئین و چربی ها مواد مغذی و مورد نیاز بدن هستند که برای تامین انرژی بدن حیاتی می باشند. در این میان کربوهیدرات ها بیشتر از دو مورد دیگر روی سطح قند خون تاثیرگذار هستند زیرا طی فرایند هضم به قند یا گلوکز تجزیه شده و وارد جریان خون می شوند.

کربوهیدرات ها شامل نشاسته، قند و فیبر هستند اما فیبرها به روشی مشابه سایر کربوهیدرات ها جذب بدن نمی شوند و به همین دلیل تاثیری در افزایش قند خون ندارند.

مصرف یکباره و بیش از حد کربوهیدرات در افراد مبتلا به دیابت سطح قند خون را به طرز خطرناکی افزایش می دهد. افزایش شدید قند خون، به مرور زمان می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن آسیب رسانده و زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و سایر اختلالات سلامتی فراهم می سازد.

در ادامه با کوکا همراه باشید تا با تعدادی از مواد غذایی و میوه های مضر برای قند خون و افراد مبتلا به دیابت آشنا شویم.

مواد غذایی ممنوع در رژیم غذایی دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها طبق گفته های متخصصان تغذیه باید در درجه ی اول سبب حفظ تعادل قند خون این افراد شود. برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟ در این بخش از سلامت نمناک در پاسخ به این سوال ابتدا به سراغ نخوردنی ها و خطرناک های تغذیه دیابتی ها می پردازیم. بسیاری از غذاهای خطرناک برای بیماران دیابتی وجود دارد که عبارتند از:

برنج سفید

خطرناک ترین خوراکی برای دیابت، برنج سفید است، چرا که این غذا به عنوان مواد غذایی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. طبق مطالعات مربوط به دیابت، دیابتی ها نباید بیش از حد مجاز برنج سفید مصرف کنند.این به خاطر کربوهیدرات بالایش است و ثابت شده است که مصرف برنج سفید می تواند خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هر چیزی که به وسیله آرد سفید سرخ شده و درست می شود خودداری کنند.

ماست میوه ای

ماست های طعم دار و میوه ای معمولا از شیر کم چرب یا بدون چربی درست شده و سرشار از کربوهیدرات و قند می باشند.یک فنجان ماست میوه ای (245 گرم) حدود 47 گرم قند دارد. مواد قندی این نوع ماست ها از بستنی نیز بیشتر می باشد پس افراد دیابتی باید از ماست ساده بدون قند استفاده کنند.

غلات شیرین صبحانه

بدترین صبحانه برای دیابتی ها خوردن غلات صبحانه است.اکثر غلات به شدت فراوری شده اند و حاوی کربوهیدرات های بیشتری نسبت به آن چه به نظر می رسد می باشند.توصیه می شود برای کنترل قند خون، از غلات صرف نظر کرده و صبحانه پروتئینی با کربوهیدرات کم انتخاب کنید.

سس گوجه

یک خوراکی خطرناک دیگر برای دیابتی ها سس گوجه فرنگی می باشد. باید به خاطر داشته باشند که سس گوجه فرنگی حاوی شکر تصفیه شده است. علاوه بر این، سس گوجه فرنگی حاوی سدیم بالایی نیز می باشد. به همین دلیل است که بیماران دیابتی باید از مصرف سس گوجه فرنگی اجتناب کنند و یا آن را در مصرف روزانه خود خط بزنند.

کلوچه

طبق برخی مطالعات نشان داد که کلوچه ای که توسط جعبه مخلوط کلوچه ساخته می شود دارای چربی های ترانس دار زیادی است. علاوه بر این حاوی سویا هیدروژنه شده و روغن دانه کتان است. همچنین به این معنی است که پنکیک حاوی چربی ترانس است. بهتر است که کلوچه را در خانه بپزید چون مطمئن هستید که مواد تشکیل دهنده آن چه هستند.

قهوه مخلوط

قهوه برای برخی افراد مفید است اما برای بیماران دیابتی در صورتی که مخلوط باشد، تاثیر بدی بر وضعیت آن ها می گذارد. آن را می توان با مواد دیگری مانند شربت یا شکر ترکیب کرد. برای مثال قهوه مخلوط برای بیماران دیابتی مفید نیست.این لیست به عنوان بدترین نوع غذا برای دیابتی ها قرار داده شده است، زیرا شامل 500 کالری، چربی در حدود 9 گرم و کربوهیدرات در حدود 98 گرم است. این بیماری می تواند به گلوکز خون منجر شود.

عسل، شهد آگوا و شیره افرا

بسیاری از دیابتی ها به جای مصرف شکر سفید شکل های دیگر مواد قندی مانند شکر قهوه ای، عسل، شهد آگوا و شیره افرا را مصرف می کنند اما این مواد سطح قند خون را افزایش می دهد زیرا حاوی کربوهیدرات های مساوی یا حتی بیشتر از شکر سفید هستند.

مواد غذایی بسته بندی شده

غذاها و تنقلات بسته بندی شده با آرد تصفیه شده تولید می شوند و کربوهیدرات فراوانی دارند که به سرعت جذب خون می شود و ارزش غذایی کمی دارند بنابراین این غذاها برای افراد دیابتی مضرند.

آبنبات

همانطور که در بالا ذکر شد، شکلات برای دیابتی ها بسیار خطرناک است چون قند بالا و مواد مغذی کمی دارد. آبنبات همچنین باعث چاقی می شود که برای سطح بالای شکرش میباشد که می تواند منجر به دیابت نیز شود.

گوشت کبابی

میریام جاکوبسون هشدار می دهد: “ممکن است خیلی خوش طعم باشد اما گوشت های سوخته کبابی و ذوب شده حاوی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند که گیرنده های سلول آسیب دیده را تداوم می بخشند و باعث مقاومت به انسولین می شوند.” انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که کمی سوختگی در هنگام کباب کردن اجتناب ناپذیر است اما اگر هر قسمت به شدت سیاه شده است، آن قسمت ها را جدا کنید.

استیک سرخ شده به سبک کانتری

نیوجنت هشدار می دهد، این غذای جنوبی که با آرد سفید تهیه شده است، غذایی است که بهتر است از آن صرف نظر کنید. “ترکیبی از گوشت پرچرب همراه با نشاسته چیز خوبی برای بیماران دیابتی نیست، خصوصاً که به سلامت قلب آنها مربوط می شود.”

سیب زمینی سرخ کرده

اینگونه نیست که شما نمی توانید سیب زمینی بخورید، بلکه باید از نحوه تهیه و میزان مصرف آن آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال سیب زمینی سرخ کرده ممنوع است. زنینی توضیح می دهد: “غذاهای سرخ شده سرشار از کربوهیدرات ساده و چربی هستند که ترکیبی سخت برای بیماران دیابتی است. قند خون را به سرعت بالا می برد و برای مدت طولانی آن را بالا نگه می دارد زیرا هضم چربی مدت زمان زیادی طول می کشد.”

شورتنینگ یا روغن صاف قنادی

طبق گفته انجمن دیابت آمریکا، بیماران دیابتی در معرض خطر بالای حمله قلبی و سکته مغزی هستند. یکی از ساده ترین راه ها برای ایمن نگه داشتن خود، محدود کردن مصرف چربی اشباع است. مواردی مانند گوشت خوک، روغن پالم و گوشت ها و لبنیات پرچرب همه باید در حد متوسط ​​مصرف شوند. هنگام خرید کالاهای بسته بندی شده، به دنبال روغن های هیدروژنه بر روی برچسب مواد باشید. اگر می بینید که در لیست قرار گرفته است، این بدان معنی است که چربی ترانس در محصول وجود دارد (حتی اگر ادعا کند “0 گرم چربی ترانس” دارد) و بهتر است آن را دوباره در قفسه قرار دهید.

نوشیدنی ورزشی

نوشیدنی های ورزشی ممکن است برای افراد بسیار فعال و سالم مفید باشد اما افراد مبتلا به دیابت باید کاملاً از آنها دور شوند حتی اگر به ورزشگاه بدنسازی می روند. نیوجنت هشدار می دهد: “آنها می توانند منبع غیرضروری کالری، قندهای اضافه شده و سدیم باشند که همه مواردی است که بیماران دیابتی باید از آنها اجتناب کنند.” در طول تمرین با آب سرد هیدراته بمانید. این بهترین گزینه برای شماست یا با یک نوشیدنی ورزشی سرشار از الکترولیت و کم کالری ورزش کنید.

نوشابه

ممکن است قبلاً بدانید که نوشابه بهترین خوراکی برای بیماران دیابتی نیست اما ممکن است متوجه نباشید که این نوشیدنی چقدر می تواند مضر باشد. جاکوبسون توضیح می دهد: “در 10 دقیقه اول نوشیدن نوشابه، حدود 10 قاشق چای خوری شکر به سیستم بدن تان وارد می شود. این ماده به سرعت جذب شده و از بدن انسولین را ترشح می کند، این یک مشکل برای افراد دیابتی است زیرا آنها مقاومت به انسولین دارند.”

نوشابه رژیمی

متأسفیم این گزینه نیز ایمن نیست. جاکوبسون اضافه می کند، “نوشابه های رژیمی خیلی بهتر از نوشابه های معمولی نیستند. مواد شیرین کننده 200 تا 600 برابر شیرین تر از قند هستند و نشان دهنده ترشح انسولین از لوزالمعده است. بنابراین حتی اگر قند را به صورت مستقیم نمی خورید، باز هم نشانه آزاد شدن آن را دارید و تداوم آن پاسخ فیزیولوژیکی ناکارآمدی دارد.”

شیرینی دارچینی

اگرچه شما احتمال می دادید که پیراشکی های شیرین و کلوچه ها بهترین راه برای شروع روز شما نیستند اما شرط می بندیم که شما نمی دانید شیرینی های خاص تا چه اندازه افتضاح هستند. نیوجنت هشدار می دهد: “به عنوان مثال شیرینی های دارچینی می توانند حاوی چربی اشباع شده و قندهای اضافه شده بیش از حد برای بیماران دیابتی باشند.”

غذای منجمد

وقتی بیشتر مردم کلمه “دیابت” را می شنوند، معمولاً به چیزهایی مانند کربوهیدرات و شکر فکر می کنند اما نمک هم در کنترل دیابت نقش دارد. نمک می تواند به فشار خون کمک کند و به نوبه خود، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، دو بیماری معمولاً مرتبط با دیابت را افزایش دهد و از آنجا که بسیاری از شام های منجمد مملو از سدیم هستند و به عنوان یک ماده تقویت کننده و نگهدارنده طعم عمل می کند، بهتر است مصرف غذای منجمد و یخ زده آماده را به حداقل برسانید.

شیرین کننده های مصنوعی

برخلاف تصور عموم، این شیرین کننده های مصنوعی برای مصرف بیماران دیابتی سالم نیستند. طبق مطالعه ای در مراقبت از دیابت، نوشیدن روزانه نوشیدنی هایی با شیرین کننده مصنوعی با 36 درصد خطر بیشتر سندرم متابولیک و 67 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود. کارشناسان معتقدند این استدلال به این دلیل است که شیرین کننده های مصنوعی در حدود 180 تا 20000 برابر شیرین تر از قند معمولی هستند. مصرف مکرر آن می تواند باعث تغییر در گیرنده های چشایی شود که باعث می شود سبزیجات و حتی میوه ها تلخ تر از آنچه هستند به نظر بیایند. این باعث می شود که از آن غذاها غافل شوید و به دنبال غذاهایی بروید که میل شیرینی تان را برآورده می کنند.

فست فود

سوسیس و کالباس را رها کنید زیرا در یک جاده یک طرفه قرار می گیرید! در یک تحقیق 15 ساله متشکل از 3000 بزرگسال، مشخص شد کسانی که بیش از دو بار در هفته فست فود می خورند، دو برابر بیشتر از افرادی که فست فود مصرف نمی کنند، دچار مقاومت به انسولین می شوند. مقاومت به انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت را افزایش می دهد.

مواد غذایی بدون گلوتن

باور کنید یا نکنید، همیشه بدون گلوتن بودن مواد غذایی به معنای سالم بودن آنها نیست. از آنجا که پروتئین گلوتن قابلیت ارتجاعی و حجم کالاهای پخته شده را فراهم می کند، اغلب اوقات “غذاهای فاقد گلوتن در واقع پر چگالی تر هستند و بنابراین کربوهیدرات بیشتری در هر وعده (نسبت به غذاهای معمولی) خواهند داشت.”

نوشیدنی قهوه مخلوط

مطمئناً، آنها به نظر وحشتناک وسوسه انگیز هستند که با خامه زده شده و سس شکلات پوشانده شده اند اما شما باید به نوشیدنی های قهوه شیرین “نه” بگویید. “یک نوشیدنی کوچک قهوه شکلاتی مخلوط شده از یخ از یک کافه به راحتی می تواند بیش از 44 گرم شکر که برابر با 11 قاشق چای خوری است داشته باشد. این بسیار بیشتر از توصیه 6 قاشق چای خوری انجمن قلب آمریکا است.”

مکمل قهوه

ممکن است حتی به آن فکر نکرده باشید اما ممکن است شیر پودری که به قهوه خود اضافه می کنید، با شکر اضافه شده ای که فکر نمی کنید پر شود حتی اگر طعم آن را حس نکنید. برای اینکه سطح گلوکز خود را کنترل کنید، اگر باید از مکمل قهوه یا کافی میت استفاده کنید، نسخه های کم قند یا بدون قند را انتخاب کنید.

گوشت فرآوری شده

این را در نظر بگیرید: فقط دو قطعه از گوشت غذاهای آماده که نازک برش داده شده است می تواند بیش از یک کیسه چوب شور سدیم داشته باشد. این بیش از 680 میلی گرم است! (و بیایید صادق باشیم، چه کسی فقط از دو برش استفاده می کند؟) رژیم غذایی سرشار از سدیم به ویژه برای بیماران دیابتی خطرناک است زیرا خطر ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا) و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

پرتزل یا چوب شور

چوب شور، این میان وعده اعتیاد آور نیز بهترین انتخاب برای بیماران دیابتی نیست. این ترکیبی سرشار از سدیم و کربوهیدرات های تصفیه شده ساده است که می تواند قند خون شما را به راحتی افزایش دهد.

نوشیدنی انرژی زا

محققان دانشگاه کلگری دریافتند که مصرف نوشیدنی های انرژی زا با کافئین (با 200 میلی گرم کافئین) می تواند باعث افزایش قند خون و انسولین در خون به اندازه 30 درصد شود و بعد ممکن است منجر به اختلال در به نرمال رسیدن سطح قند خون شود. به گفته یکی از محققان این مطالعه، کافئین مقصر عدم توانایی بدن در به تثبیت رسیدن قند خون است زیرا محرک چهار تا شش ساعت پس از مصرف در سیستم شما باقی مانده است. مکانیسم اصلی تأثیر کافئین بر قند خون در حال حاضر ناشناخته است.

چای بطری

در خالص ترین شکل، چای یکی از بهترین متحدان کاهش وزن است که پیدا خواهید کرد اما همه چای ها برابر نیستند به خصوص چای هایی که در بطری فروخته می شوند. به جای تهیه اکسیر غنی از آنتی اکسیدان، شما به سادگی نوشیدنی را که مملو از یک تن شکر است میل می کنید. چای سرد با طعم لیمو را به عنوان مثال در نظر بگیرید. به پایان رساندن کل 680 میلی لیتر مایع قوطی به معنی خوردن 25 گرم کربوهیدرات است که 24 گرم آن شکر خالص است.

میوه خشک

گول نخورید، این خوراکی های شیرین توسط طبیعت تولید می شوند اما مطمئناً بی ضرر نیستند. میوه واقعی حاوی مواد مغذی مانند آب و فیبر است که هر دو به سیر شدن شما کمک می کنند. هنگامی که خشک می شوند، این میان وعده های شیرین می توانند بین 34 تا 74 گرم کربوهیدرات – به ترتیب برای کشمش و خرما – برای یک وعده کوچک معادل سه قاشق غذاخوری ارائه دهند.

آب پرتقال

مطمئناً، طبیعی و سرشار از ویتامین C است اما مملو از قند است و کاملاً فاقد هرگونه ماده مغذی مانند فیبر یا پروتئین است. یک لیوان متوسط از آن ​​36 گرم شکر ارائه می کند. علاوه بر این، بیشتر شیرینی های آب میوه از فروکتوز، نوعی قند مرتبط با تولید چربی شکم تأمین می شود.

بار غلات

آنها ممکن است بهترین راه میانبر در اوایل صبح باشند اما احتمالاً بهتر است در صورت ابتلا به دیابت، در وعده غذایی خود استفاده نکنید. بارها حاوی گرانولا و غلات فقط از کربوهیدرات تصفیه شده بالایی برخوردار نیستند، بلکه از شربت و قندها نیز سرشارند. به ویژه بارهای غلات می توانند نزدیک به 30 گرم کربوهیدرات داشته باشند و 16 مورد از آنها قند مستقیم هستند. با داشتن تنها 1 گرم فیبر، سطح گلوکز خون شما را افزایش می دهند.

ماست طعم دار

بیشتر ماست های با طعم دار میوه ای موجود در بازار حاوی میوه هایی با ارزش کم هستند و در عوض با شکر شیرین می شوند. فقط ماست های با طعم میوه مضر نیستند. ماست غلیظ و خامه ای وانیلی یک مارک معروف 31 گرم کربوهیدرات را سرو می کند که 28 مورد آن قند است و فقط با 2.5 گرم چربی و 7 گرم پروتئین همراه است.

چیپس سیب زمینی

یک دلیل وجود دارد که چیپس سیب زمینی یکی از اعتیاد آورترین غذاهای ناخواسته است. آنها آغشته به چربی هستند و با نمک پر می شوند. نیکول آنزیانی مدیر کلینیک در Fit4D می گوید: چیپس سیب زمینی برای بیماران دیابتی یک فاجعه محسوب می شود زیرا یک بمب کربوهیدرات و چربی است که به سرعت قند خون شما را افزایش می دهد.

پنکیک

پنکیک ها یک خوراکی اصلی در وعده صبحانه هستند اما تقریباً کاملاً از نظر تغذیه ای خالی هستند. پنکیک که بیشتر یک شیرینی است تا یک گزینه صبحانه مغذی، معمولاً با مواد اضافی ناسالم مانند شربت و کره مملو از چربی اشباع شده پر می شود. آنزیانی می گوید: “قند و چربی اشباع به صورت ترکیبی باعث افزایش دوام قند خون می شود.”

ماست منجمد بدون چربی

به نظر می رسد ماست منجمد جایگزین سالم تری برای بستنی است، به خصوص اگر بدون چربی باشد اما آنزیانی می گوید: “وقتی چربی نباشد، قند بیشتری برای دادن مزه اضافه می كنند.” “این یک روش آسان برای افزایش قند خون است.” نیازی به گفتن نیست که شما وقتی در یک فروشگاه ماست می خرید به این معنی است که برای طعم دادن به آن شما تعداد زیادی شیرینی مضر مانند شکلات، شربت و سس شکلاتی اضافه خواهید کرد.

پارفه (نوعی دسر سرد)

محصولات ماست یکی از بدترین مجرمان تهدید کننده سلامتی هستند به نظر می رسد مقوی باشند اما مخفیانه یک بمب قند و کالری هستند. آنزیانی می گوید: پارفه ها معمولاً سراسر کربوهیدرات هستند. با ماست طعم دار، گرانولای شیرین و پوره میوه ای با قند بالا، آنها می توانند تا 60 گرم کربوهیدرات حاوی قند را فراهم کنند. بهتر است ماست ساده یونانی بدون طعم را انتخاب کنید و دانه های چیا و یک مشت توت فرنگی به آن اضافه کنید.

شیر بدون چربی

بیشتر مردم تصور می کنند شیر بدون چربی از آنجا که تمام چربی اش خارج شده بهتر است اما در بیماران دیابتی اینگونه نیست. آنزیانی می گوید: “وقتی چربی را از آن خارج می کنند، به نوشیدنی کربوهیدرات تبدیل می شود.” “یک لیوان شیر در شب معمولاً منجر به افزایش سطح گلوکز خون در صبح می شود.”

سس های بدون چربی

سالاد به نظر می رسد یک غذای سالم باشد تا زمانی که آن را با سس پر کالری از بین ببرید. تلاش برای یافتن سس های سالم مناسب دیابت مانند گشتن در میدان مین قند و چربی است اما حتی گزینه های بدون چربی نیز همیشه برای شما بهتر نیستند. آنزیانی می گوید: “وقتی چربی را بردارید، باید چیزی به جای آن برای عطر و طعم و احساس خوشایند اضافه شود.” “این معمولاً نوعی نشاسته و مقدار زیادی قند خواهد بود.” از آن سس های بسته بندی ناسالم خودداری کنید و به جای آن سالاد خود را با روغن زیتون و سرکه بالزامیک میل کنید.

روغن گیاهی

روغن هیدروژنه تا حدی نوعی چربی ترانس است که از التهابی ترین روغن های موجود می باشد. مراقب روغن های گیاهی باشید که با روغن های پالم و سویای نیمه هیدروژنه ساخته می شوند و حاوی مقادیر کمی چربی ترانس هستند. در عوض غذاهایتان را با روغن زیتون فرا بکر، روغن آووکادو یا روغن انگور بپزید.

پاستیل میوه ای

فریب واژه میوه را نخورید. این آدمک های کوچک چیزی جز بمب های قندی نیستند. آنزیانی می گوید: “حتی اگر با آب میوه واقعی تهیه شود، اینها در هر صورت آب نبات هستند و به سرعت قند خون را افزایش می دهند.” در عوض میوه ای با قند کم مانند بلوبری، تمشک یا یک سیب میل کنید.

بیسکوئیت

بیسکویت های کره ای فقط کربوهیدرات های خالص نیستند. آنها همچنین مملو از موارد بد دیگری نیز هستند، به خصوص بیسکویت های تجاری که از فروشگاه یا یک کافی شاپ تهیه می کنید. آنزیانی توضیح می دهد: “حتی اگر بیسکوئیت خانگی باشد باز هم یک آرد و بمب چربی اشباع است که منجر به التهاب بدن و مغز می شود.” علاوه بر دیابت، التهاب با سایر عوارض سلامتی مانند چاقی و سرطان نیز ارتباط دارد.

ساندویچ کراکر

گرچه کره بادام زمینی کاملاً طبیعی و شیرین نشده غذایی مناسب برای بیماران دیابتی است اما با کره بادام زمینی فرآوری شده موجود در کراکرهای ساندویچی بسته بندی شده فاصله زیادی دارد. آنزیانی می گوید: این مواد با کراکرهای بسیار تصفیه شده و کره بادام زمینی ساخته شده با مقدار زیادی قند و نمک تهیه می شوند که قند خون و فشار خون را افزایش می دهند.

ماکارونی و پنیر

ماکارونی و پنیر را معمولاً با آرد سفید و نودل بسیار تصفیه شده همراه با شیر و پنیر پرچرب تهیه می کنند. آنزیانی می گوید: این ترکیب از کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع منجر به التهاب در بدن و مغز می شود. ماکارونی و پنیر همچنین دارای بار گلیسمی بالایی می باشد.

بلغور جو دوسر طعم دار

جو دوسر ساده یکی از بهترین مواد غذایی برای دیابت است زیرا حاوی فیبری به نام بتا گلوکان است که به نظر می رسد دارای اثر ضد دیابت باشد. با این حال، بلغور جو دوسر معمولاً فرآوری می شود و حاوی شکر اضافه شده و سایر مواد شیرین شده است. آنزیانی می گوید: جو دوسر پودر شده به سرعت جذب می شود و افزودن قند اضافی این ماده را به یک مضر تبدیل می کند.

نودل فوری

نودل های فوری فقط کربوهیدرات های تصفیه شده نیستند. آنها می توانند حاوی حداکثر سدیم برای مصرف یک روز باشند. آنزیانی هشدار می دهد که این می تواند قند خون را افزایش دهد.

پاپایا

پاپایا سرشار از کربوهیدرات و کالری است. از طرف دیگر، حاوی سطح قند بالایی است که در حدود 59 میلی گرم است. بنابراین برای دیابتی ها بسیار خطرناک خواهد بود چون می تواند به افزایش قند خون منجر شود.

موز و طالبی

موز به عنوان میوه خوش مزه شناخته می شود و مصرف آن در هر رژیم غذایی آسان است. هم چنین در مقایسه با سایر میوه هاکالری بالایی دارد. همچنین حاوی 15 گرم کربوهیدرات و غنی از شکر است. تحقیقات نشان داده است که موز شامل قند بالایی است و برای بیماران دیابتی هم خطرناک است چون باعث افزایش قند خون خواهد شد.

انگور

برای برخی افراد انگور برای حفظ سلامتی بسیار خوب است، چون غنی از فیبر، ویتامین و دیگر مواد مغذی عالی است. از طرف دیگر انگور مصرفی بدترین تاثیر را بر دیابتی ها می گذارد، چون انگور حاوی گلوکز بالایی است.بنابراین توسط افراد مبتلا به دیابت نباید مصرف شود، زیرا موجب افزایش میزان قند خون می شود.

انبه

میوه دیگری که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است انبه است. انبه معمولاً به عنوان میوه روزانه ای مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به عنوان مواد اولیه برای برخی از غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، مصرف انبه تاثیر بدی برای بیماران دیابتی خواهد گذاشت.انبه در حدود 12.7 گرم قند در ازای هر سه اونس را در بر دارد و شامل 70 کالری نیز می شود. به همین دلیل است که بیماران دیابتی هرگز نباید این میوه خوش مزه را مصرف کنند.

هندوانه

هندوانه به عنوان میوه خوش مزه برای بسیاری از مردم شناخته می شود، اما توصیه نمی شود که توسط افراد مبتلا به دیابت مصرف شود چون سطح قند بالایی دارد که حدود 72 میلی گرم است. سرشار از ویتامین است در حالی که حاوی 5 گرم کربوهیدرات است. بنابراین برای بیماران دیابتی خوب نیست.

زردآلو

براساس برخی مطالعات، بیماران دیابتی نباید زردآلو مصرف کنند. زردآلو حاوی سطح قند بالایی است. حدود 57 میلی گرم که منجر به افزایش قند خون در میان دیابتی ها خواهد شد. در حالی که حاوی 8 گرم کربوهیدرات نیز می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان