7 اصل مهم مراقبت از پوست در آب و هوای سرد

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
7 اصل مهم مراقبت از پوست در آب و هوای سرد
کرم‌ها و لوسیون‌هایی که پوست شما را در تابستان شاداب می‌کنند، می‌توانند در زمستان باعث ایجاد آسیب شوند. پس لازم است که محصولات مراقبتی پوست را بر اساس فصل انتخاب کنید. نکته‌ی بسیار مهم در انتخاب محصولات مراقبت از پوست برای فصل زمستان، ملایم بودن آن‌ها است.

کرم ها و لوسیون هایی که پوست شما را در تابستان شاداب می کنند، می توانند در زمستان باعث ایجاد آسیب شوند. پس لازم است که محصولات مراقبتی پوست را بر اساس فصل انتخاب کنید. نکته ی بسیار مهم در انتخاب محصولات مراقبت از پوست برای فصل زمستان، ملایم بودن آن ها است. بهتر است از پاک کننده هایی که در فرمولاسیون خود مواد مرطوب کننده دارند استفاده کنید تا پوست تان همیشه شاداب بماند.اگر صورت شما جوش یا آکنه دارد بهتر است از از محصولات حاوی سرامید، اسید هیالورونیک، سرم های آب رسان و گلیسیرن استفاده کنید. این مواد باعث ایجاد یک لایه ی محافظ رطوبتی روی پوست تان می شوند. از مصرف ماسک های صورت، لایه بردارها و لوسیون هایی که حاوی الکل هستند خودداری کنید چون استفاده از الکل در زمستان پوست را خشک و شکننده می کند.

اکنون که کاهش دما شروع شده، مهم است که بدانیم سرما چگونه بر پوست ما تأثیر می گذارد و آیا می توانیم از پوست خود در مقابل سرما مراقبت کنیم تا این اثرات را به حداقل برسانیم؟ در هوای سرد با وجود باران و برف، معمولاً از رطوبت نسبی هوا کاسته می شود و هوا سرد و خشک می گردد. این تحولات جوی باعث تغییراتی مانند ایجاد خطوط عمیق تر و پوسته پوسته شدن در پوست می شود. علاوه بر این علائم، خارش در دستها، پاها و بازوها نیز ممکن است دیده شود.

درجه حرارت پایین لایه شاخی پوست را نازک می کند و اثرات قابل مشاهده آن شبیه داشتن پوست خشک است. علت این وضعیت از دست رفتن سلولهای پوست در دمای پایین است که موجب سایش و التهاب ناشی از آب و هوای سرد می شود. مرگ سلولی در پوست معمولاً زمانی ایجاد می شود که به دلیل کاهش احساس تشنگی در هوای سرد، مایعات کمتری می نوشیم.کم نوشیدن مایعات باعث کاهش هیدراتاسیون سلولی می شود؛ و حتی می تواند منجر به بیماری هایی مانند درماتیت ناشی از خراش پوست هنگام خارش شود.

شما باید پوست خود را به آرامی شستشو دهید و تایم استحمام و شستن پوست دست و صورت را نیز به حداقل برسانید (نه اینکه نظافت را رعایت نکید، بلکه از شستشوی بی مورد پرهیز نمایید). همچنین از محصولات شوینده مناسب و سازگار با پوست خودتان و به میزان کافی استفاده نمایید. آب باید همیشه گرم باشد ولی نه در حدی که موجب قرمزی پوست شود؛ و از نوسانات دمایی که به دلیل تغییر در کالیبر ورید باعث ایجاد رگهای عنکبوتی و گشاد شدن عروق می شود؛ جلوگیری کنید. پس از دوش گرفتن سعی کنید خود را به آرامی خشک کنید و از کشیدن حوله روی سطح پوست پرهیز نمایید

این ترفند مخصوص افرادی است که در مناطق پر برف، مثل کوهستان، زندگی می کنند. درخشش نور خورشید بر برف و بازتاب آن به صورت شما می تواند باعث ایجاد خشکی در پوست اطراف چشم شود و حتی لکه های ریز قهوه ای یا خطوط ریز ایجاد کند. پس در روزهای برفی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. بهتر است عینک، لنزی وسیع و درجه ی جذب کنندگی UV بالایی داشته باشد.

یک روتین پوستی ساده و روزانه به شما کمک می کند که همیشه پوستی شاداب و سالم داشته باشید. برای این کار لازم است روزی دو بار پوست خود را بشویی؛ بهتر است این شست وشو صبح پس از بیدار شدن و شب قبل از خواب باشد.

پس از شست وشوی صبح از یک مرطوب کننده ی سبک و شب، از یک مرطوب کننده ی سنگین یا کرم شبانه استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه پوست کاملا خشک شود از کرم استفاده کنید تا یک لایه ی محافظ رطوبتی روی پوست تشکیل شده، از خشک شدن آن جلوگیری کند.

مراقبت از پوست و مو در زمستان

برای مراقبت از پوست در زمستان به خصوص در برابر آب و هوا و بادهای سردی که می وزد می توانید اقدامات مهم و اساسی را انجام دهید. بهترین زمان برای شروع همین الان است پس زمان را بیهوده از دست ندهید و دست به کار شوید.

اصول مهم در مراقبت از پوست آب و هوای سرد به شکل صحیح:

  1. پوست خود را مرطوب کنید با کاهش رطوبت در فضای باز، میزان رطوبت پوست شما نیز کاهش می یابد. در اصل، این بدان معنی است که به حفاظت بهتری نیاز دارد که مرطوب کننده ها بهترین راه حل هستند. انتخاب نوع مرطوب کننده در وهله ی نخست به نوع پوستتان بستگی دارد.اگر پوست خشک یا ترکیبی دارید، مرطوب کننده ای را تهیه نمایید که بیشتر از آن مبتنی بر روغن باشد نه بر پایه آب. مرطوب کننده را با دقت انتخاب کنید. برخی از مرطوب کننده های بدون نسخه دارای مواد تشکیل دهنده نفتی هستند که در واقع می توانند پوست شما را در ماه های زمستان بیشتر خشک کنند. حتما فرمول هوشمندی را انتخاب کنید که دارای مواد طبیعی و مغذی باشد.
  2. مرطوب کننده های طبیعی هم گزینه های خوبی برای مراقبت از پوست هستند. روغن زیتون و روغن نارگیل، ناجی پوست در آب و هوای سرد هستند، کره shea ، کره کاکائو، روغن آووکادو و روغن ویتامین E نیز به خوبی این کار را انجام می دهند.
    افزون بر این مورد، نمی بایست فراموش کرد که مراقبت از پوست به معنی مصرف مرطوب کننده های داخلی و از طریق غذا نیز هست. مصرف اسیدهای چرب، ویتامین E و امگا 3، چه به عنوان مکمل و چه از طریق غذاهای مغذی مانند ماهی، آجیل و سبزیجات به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می کند.
  3. یک قاعده مهم مراقبت از پوست را در هر فصل فراموش نکنید: از ضد آفتاب استفاده کنید. حتی در پاییز و زمستان، به ویژه آنکه با انعکاس نور توسط برف، پوست اشعه های مضر را بیشتر جذب می کند و باعث پیری زودرس و دیگر معضلات هم می گردد. ضدآفتاب های حاوی SPF بین 30 تا 50 اغلب کیفیت خوبی دارند و مناسب مراقبت از پوست در زمستان هستند.
  4. برای مراقبت از پوست در زمستان، نواحی خشک تر را شب ها مرطوب کنید مانند دست، پا، آرنج و زانوها که دارای پوستی نازک هستند و تمایل به از دست دادن رطوبت دارند. در نظر داشته باشید که شب هنگام پوست خود را مرطوب و سپس از دستکش و جوراب نخی استفاده کنید که تا صبح مرطوب بماند.
  5. لایه برداری کنید: ما غالباً فراموش می کنیم که در زمستان، پوست را از سلولهای مرده جدا می کنیم؛ در صورتی که یکی از اصول اساسی مراقبت پوست است. اگر سلولهای مرده خیلی زیاد باشند، رطوبت نمی تواند جذب پوست گردد. یک ماسک لایه بردار پیدا کنید و از آن روی صورت و دستان خود استفاده کنید.
  6. برای مراقبت از پوست به شکل بهتر در این فصل، از ماسک های خانگی استفاده کنید، ماسک های آبرسان خانگی می توانند رطوبت لازم را در ماه های زمستان فراهم کنند. از مواد مرطوب کننده طبیعی مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن بادام، موز و آلوئه استفاده کنید. آنچه را دوست دارید با هم مخلوط کنید تا یک کرم یا خمیر ایجاد کنید و به مدت 10 تا 30 دقیقه برای آبرسانی ماندگار روی پوست بگذارید.
  7. استفاده از پاک کننده های دارای فرمول سخت و عطری را محدود نمایید. استفاده از صابون اشتباه، باعث خارش و خشکی پوست می شود. در عوض، از یک پاک کننده یا ژل بدون عطر برای شستشو و مراقبت پوست استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از صابون کمتر در کل از مشکلات پوستی در زمستان جلوگیری کنید .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان