بیماری‏های پوستی ناشی از درختان و گیاهان در فصل بهار

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری‏های پوستی ناشی از درختان و گیاهان در فصل بهار
یکی از شایع‌ترین مراجعات به پزشکان متخصص پوست در فصول گرم بهار و تابستان، بروز خارش شدید در نواحی پشت دست‌ها، ساعد و گاهی صورت است

یکی از شایع ترین مراجعات به پزشکان متخصص پوست در فصول گرم بهار و تابستان، بروز خارش شدید در نواحی پشت دست ها، ساعد و گاهی صورت است مبتلایان معمولا به همراه خارش در پشت دست و ساعد، از قرمزی و بروز جوش ها و برجستگی های پوستی کوچکی شاکی هستند که به مرور زمان در طول شب یا در محیط خنک از شدت آن کاسته می شود.

علل حساسیت پوستی در فصل بهار

از حساسیت های پوست در بهار می توان گفت که برای بسیاری از افراد در نقاط مختلف کره زمین فصل زیبای بهار همراه با مشکلات زیادی است که اکثراً ناشی از افزایش گرده گل ها و درختان در فضا است. در بهار گرده افشانی گیاهان همراه با بادهای خنک بهاری باعث مشکلات تنفسی، چشمی و پوستی در برخی افراد می شود.ازآنجایی که این افراد به غیراز فصل بهار دچار این عوارض نیستند به این مشکلات آلرژی فصلی گفته می شود. آلرژی های فصلی بسته به آب وهوا، محل زندگی و واکنش های بدن هر فرد به طور متفاوتی افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. شدت این آلرژی ها می تواند بسیار خفیف و قابل چشم پوشی باشد یا اینکه نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشد.مشکلات بوجود آمده در فصل بهار تنها ناشی از گرده افشانی گل ها نیست، این عوارض و خصوصاً حساسیت پوستی در فصل بهار می تواند ناشی از تخم ریزی و زادوولد حشرات با گرم شدن هوا باشد که با گزش پوست انسان باعث خارش های شدید و کهیر می شوند.یکی دیگر از علل ایجاد حساسیت پوستی در فصل بهار بادهای بهاری است که باعث خشکی پوست و خارش ناشی از آن می شوند. این مسئله خصوصاً در سالمندان و کودکان که پوست حساس تری دارند شایع است. این مشکل اغلب پس از استحمام رخ می دهد زیرا پوست بدون استفاده از مرطوب کننده دچار خشکی و خارش می شود.

بیماری‏های ناشی از احیای دوباره درختان و گیاهان

رشد گل ها و گیاهان و گرده افشانی آنها در فضا به 2 صورت مستقیم و غیرمستقیم روی پوست اثر می‏ گذارند. یکی از مهم ترین بیماری‏های پوستی که به صورت مستقیم از ترشح گل ها و گیاهان ایجاد می شود، بیماری فیتوفتودرماتیت نام دارد.این بیماری در افرادی که بیشتر در طبیعت حضور دارند یا در باغداران و باغبانی هایی که در باغ ها و مزارعشان کار می کنند و با گل ها و گیاهان متعددی سروکار دارند دیده می شود. به این صورت که ترشح های حاصل از گل ها و گیاهان روی پوست این افراد می نشیند و وقتی در معرض آفتاب قرار می گیرند، شروع به فعالیت کرده و به راحتی در پوست نفوذ می کنند و باعث ایجاد لک های قهوه ای در پوست می شوند. این بیماری در فصل بهار که گرده گل ها و گیاهان و تابش نور خورشید افزایش می یابد، شیوع بیشتری دارد.
اگزمای دست و پا: این بیماری نیز در اثر تماش مستقیم با گل و گیاه ایجاد می شود. اگر فردی مختصری هم زمینه اگزما داشته باشد به این بیماری گرفتار خواهد شد. باید بدانید اگزما 2 علت دارد؛ یک علت آن وجود عوامل داخلی در بدن فرد است که او را مستعد بروز اگزما می کند. علت دوم هم وجود عوامل خارجی است. وقتی فردی پتانسیل ایجاد اگزما را داشته باشد وقتی در معرض عوامل خارجی قرار می گیرد دچار اگزما می شود.


درماتیت آتوپیک: بیماری دیگری است که از راه غیرمستقیم و جذب عمومی یا راه تنفسی روی پوست ایجاد می شود. با توجه به اینکه در فصل بهار بیماری آسم به خصوص در کودکان شیوع بیشتری پیدا می کند، بیماری های آتوپیک درماتیت یا التهاب پوستی ناشی از آلرژی نیز افزایش می یابد.در چنین شرایطی، ممکن است پوست بدن هنگام تماس فرد با مواد آلرژن به خصوص گرده گل ها و... به شدت دچار خارش شود. علت اصلی این خارش ها استنشاق گرده گل ها و سپس وارد شدن آنها به خون و اثرگذاری آنها روی پوست است. در این صورت پوست دچار خشکی، خارش و حتی کهیر و آنژیوادم می شود.
پیشگیری: پوشش بدنتان را کامل کنید. اگر در برابر گرده گل ها و گیاهان حساس هستید حتما ماسک بزنید و تا حد امکان در باغ ها یا اماکنی که گرده گل ها زیاد است نروید. در صورتی که فردی به دلیل شغلش ناچار است در طبیعت و در تماس با گرده گل ها و گیاهان باشد و دچار عوارض متعدد پوستی می شود، می تواند با نظر پزشک قبل از حضور در محل کار از داروهای آنتی هیستامینی استفاده کند تا مانع بروز عوارض پوستی شود یا شدت آنها را کمتر کند.چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟ اگر ناخواسته وارد محیط های طبیعی و با تماس گرده گل ها دچار مشکل شدید حتما به پزشک مراجعه و با نظر او از داروهای آنتی هیستامینی استفاده کنید. توصیه می شود نام گیاهانی که در تماس با آنها دچار عارضه می شوید را یادداشت کنید تا دوباره در معرض آنها قرار نگیرید.

توصیه های درمانی و پیشگیرانه

ـ پوشش کامل پوست مناطق حساس بدن با لباس رنگ روشن، سبک و نخی که اخیرا دچار خارش شده (لباس آستین بلند، دستکش نخی، پیراهن یقه دار، بسته نگه داشتن پیراهن در مناطق گردن و سینه و استفاده از کلاه لبه دار برای جلوگیری از تابش نور آفتاب به گردن و گوش ها)
ـ استفاده از کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی 30 یا بالاتر برای صورت، گوش ها و پشت دست ها و تجدید هر 3 تا 4 ساعت اگر در فضای باز و آفتابی هستید.

ـ اگر شدت خارش زیاد است، می توانید از پماد موضعی استروئیدی متوسط مانند فلوسینولون در محل خارش و قرص خوراکی ضد خارش، البته با نظر پزشک متخصص، برای مدت کوتاه استفاده کنید.
ـ کسانی که از وسعت و شدت بیشتری از این بیماری رنج می برند، لازم است با پزشک متخصص پوست برای اطمینان از وجود یا عدم وجود بیماری های روماتیسمی پوست و مفاصل مشورت کنند.

خارش شدید چشم در فصل گرما را جدی بگیریدخارش شدید چشم شایع ترین حساسیت چشمی است که در فصل گرما به علت مواجه شدن با آفتاب شدید بروز می کند.خارش و قرمزی چشم می تواند عوارضی مانند ایجاد ناخنک در چشم، آب مروارید و ایجاد اختلال در شبکیه را به دنبال داشته باشد.به افرادی که در فصل گرما با آلرژی های چشمی مواجه می گردند، توصیه می شود به منظور اقدامات درمانی مناسب بهتر است به پزشک مراجعه کنند.استفاده از عینک های آفتابی و کمتر در معرض نور شدید آفتاب قرار گرفتن در کاهش حساسیت های چشمی موثر است.کسانی که در محیط های خاص به سر می برند، از جمله آنهایی که زیاد کنار دریا هستند، رانندگانی که به مدت طولانی در جاده بسر می برند و همچنین اشخاصی که به ارتفاعات می روند حتما باید از عینک های مخصوص استفاده کنند.با توجه به فصل گرما و استفاده از استخرهای عمومی، استفاده از عینک مخصوص شنا برای جلوگیری از حساسیت های چشمی ضروری است.خشکی چشم از شایع ترین عوارض چشمی در فصل گرما است. این مساله بویژه در زنان بیشتر مشاهده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان