مراقبت از انواع پوست در فصل بهار

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراقبت از انواع پوست در فصل بهار
فصل بهار از راه رسیده است و همه دوست دارند در طبیعت با بهار همنشین شوند ولی مراقبت از پوست دراین فصل نکات ویژه ای دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم...

یکی از مهم ترین نقش های پوست این است که مانند یک سد دفاعی، مانع ورود میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و سموم به درون بدن و نیز مانع دفع آب بدن به خارج شود که این امر در لطافت پوست نقش مهمی دارد. سلول های چندوجهی موجود در بخش سطحی پوست، مولد آنتی بیوتیک هایی به نام دیفیسین و کاتلیسیدین هستند که به طور طبیعی از پوست در برابر میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها، محافظت می کنند. علاوه بر این، سپر دفاعی دیگری در سطح پوست وجود دارد که به سلول های آن، لانگر هانس می گویند. این سپر دفاعی هم باعث ایجاد ایمنی در برابر میکروب ها و تحمل مواد خارجی می شود. وقتی فردی برای مدت طولانی در برابر نور خورشید و اشعه های اتاق های سولاریوم قرار می گیرد، تعداد و عملکرد سلول های ایمنی کاهش می یابد، بنابراین ایمنی پوست کم و مستعد ابتلا به سرطان می شود که گاه کشنده است.در پوست یک شبکه سطحی و یک شبکه عمقی عروقی وجود دارد که همراه غدد مولد عرق، در تنظیم دمای بدن نقش بارزی دارند. پوست غدد چربی ساز نیز دارد که با ترشح خود و چرب کردن سطح پوست موجب نرم شدن و ضدآب شدن آن می شوند. چربی های موجود در عمق پوست، ۸۰ درصد کل چربی بدن را تشکیل می دهند. پوست ویتامین D می سازد که برای استخوان سازی لازم است.

فصل بهار زمان تجدید شکوفه های درختان و گل هاست. با آمدن این فصل لباس های داخل کمد نیز تغییر می کنند. در کنار این موارد مراقبت از پوست نیز دشوار بنظر می رسد چرا که پس از ماه ها سردی و هوای خشک آماده تغییراتی می شود اما جای نگرانی نیست، با استفاده از راهکار های این بخش از سلامت پوست پوست را از خواب زمستانی بیدار کرده و به آن طراوت و درخشش هدیه دهید.

اولین قدم در مسیر درخشندگی پوست لایه برداری از لایه های زمستانی می باشد چرا که اگر سلول های پوستی بطور مداوم درحال بازسازی نیز باشند لکه های مرده پوست از احیای مجدد آن جلوگیری می کند. بهترین مکان برای لایه برداری پوست، حمام آب گرم و استفاده از یک اسکراب قوی و ملایم است. لایه برداری به پوست اجازه می دهد تا محصولات مراقبتی از آن بطور موثر جذب شوند. تمام بدن مخصوصا قسمت هایی که مستعد خشکی و زبری هستند از جمله زانو، ارنج و پاها را لایه برداری کنید.دقت داشته باشید استفاده از برخی اسکراب ها برای صورت خشن بوده و به آن آسیب می رساند. بنابراین به جزییات محصولی که خریداری می کنید دقت کنید!

مراقبت از پوست مختلط

چند مدل پوست مختلط داریم، اما متداول ترین نوع حالت T هست، یعنی پیشانی، بینی و چانه چرب و گونه ها خشک هست. مراقبت از پوست مختلط تقریبا سخت است. اما یک نکته کلیدی داره : ” برقراری تعادل”مهم ترین بخش در مراقبت از پوست چیست؟ شست و تو ، شوینده مناسب پوست های مختلط : شوینده ای که ملایم هست به این دلیل که شوینده قوی به نواحی خشک آسیب می زند و از طرفی نواحی چرب را تحریک میکند ( برای تولید چربی بیشتر) بنابراین از شوینده هایی استفاده کنید:

ملایم هستند ( مخصوص انواع پوست یا پوست مختلط)

  • عطر یا الکل ندارند

نکته: استفاده از تونر یا ماسک پاکسازی برای تمیز کردن بهتر بخش های چرب پوست ، خیلی خوب هست.

بخش بعدی و مهم مراقبت از مرطوب کردن و آب رسانی پوست می باشد. ما باید با توجه به هر بخش از پوست ، رفتاری مناسب داشته باشیم. به این معنی که برای بخش های خشک باید از مرطوبت کننده ها و برای بخش های از چرب آبرسان ها استفاده کنیم.

نکته: استفاده از روغن های خشک مثل آرگان و آووکادو، هم با بخش چرب و هم خشک سازگار هست، استفاده از آن ها توصیه می شود.

پوست های مختلط در نواحی چرب ( به علت چربی و آلودگی ) نه تنها کدر می شوند، بلکه به جوش زیر پوستی یا سر سیاه مبتلا می گردند، از طرفی در گونه ها ( به علت خشکی) کدر شده و پوسته پوسته می گردد. بنابراین لایه برداری ملایم می تواند هم به شفافیت نواحی چرب و هم خشک کمک کند، اما بعد از لایه برداری هر ناحیه باید آب رسانی انجام شود.

مراقبت از پوست خشک:

  • شست و شو برای رفع آلودگی
  • تقویت رشته کلاژن برای جلوگیری از پیریه زودرس
  • حفظ آب و رطوبت پوست
  • لایه برداری که گاهی برای از بین بردن پوسته ها و سلول های مرده
  • محافظت در برابر اشعه مضر خورشید

شوینده مناسب پوست خشک:

  • باید ملایم باشد
  • ترجیحا از نوع های کرمی ( creamy ) باشد
  • فاقد الکل یا مواد عطری باشد

اگر شما هم جز دسته ای هستید که استفاده از مواد طبیعی و خالص را به مواد شیمیایی ترجیح می دهید ، پیشنهاد ما برای شما :

  • ماسک آبرسان ، برای آب رسانی، جوان سازی، لیفت صورت
  • روغن آووکادو، کلاژن ساز ، مرطوب کننده و روشن کننده
  • روغن نارگیل : مرطوب کننده قوی پوست

نکته : برخی از دوستان فقط در نواحی گوشه های لب ( امتداد خط خنده و پایین لب ) دچار خشکی و پوسته پوسته شدن هستند، علت آن خمیردندان هست، در هنگام مسواک زدن دقت کنید تا خمیر دندان روی پوستتان قرار نگیرد.

مراقبت از پوست چرب:

مهم ترین بخش در مراقبت از پوست چرب تمیز کردن پوست هست، این امر بستگی دارد که آرایش می کنید یا نه.اگر آرایش می کنید : اول باید آرایش را پاک کنید ( میسلار واتر ، شیر پاک کن و …)آرایش نمی کنید چه بهتر مرحله اول حذف می شود، اشتباه متداول این است که میسلار واتر ، نیازی به شست و شو ندارد، اما پوست های چرب و مستعد جوش ممکن هست که جوش بزنند.مرحله اصلی شست و شو ی صورت هست، با پن ، فوم ، ژل شست و شو و ..

اگر مستعد جوش هستید از ژل های شوینده ای استفاده کنید که خاصیت آنتی باکتریال دارند. اگر مستعد جوش زیر پوستی هستید، شوینده حاوی دانه اسکراب مناسب هست ( اما نباید به عنوان شوینده روزانه استفاده شود) اگر دوست خیلی چرب دارید دو بار در روز ، صبح و شب پوستتان را بشورید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان