7 فواید بینظیر هندوانه زرد (هندوانه آناناسی)

  چهارشنبه، 17 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
7 فواید بینظیر هندوانه زرد (هندوانه آناناسی)
هندوانه‏‌های زرد چه بیضی شکل و چه گرد، انواع جالب و قابل توجهی هستند که مزه آنها کمی با مزه‏ هندوانه ‏ معمول قرمز رنگی که ما می‌خوریم، متفاوت است. اما پوست آن‌ها شبیه همان هندوانه‌های قرمز رنگ است.

بیش از پنجاه نوع هندوانه وجود دارد که هندوانه زرد یا آناناسی یکی از آن ها است. هندوانه زرد در ایران در تمام فصول سال یافت می شود، اما در فصل تابستان به اوج خود می رسد. هندوانه های معمولی به دلیل داشتن رنگدانه ای به نام لیکوپن، قرمز رنگ هستند ولی هندوانه آناناسی فاقد این نوع رنگدانه می باشد. محققان معتقدند هندوانه زرد با گذشت زمان در اثر تغییرات ژنتیکی مختلف لیکوپن خود را از دست داده است. لازم به ذکر است طبع هندوانه آناناسی سرد و تر می باشد. این نوع هندوانه برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشت می شد و پس از آن به یک میوه پر طرفدار در جهان تبدیل شد. در این مقاله به فواید و "خواص هندوانه زرد" یا همان آناناسی می پردازیم با ما همراه باشید.

تصویر

هندوانه زرد چیست؟

خواص هندوانه زرد تقریبا مشابه هندوانه های دیگر است و تنها تفاوت آن داشتن رنگ زرد به جای قرمز است. در واقع این نوع هندوانه یک نوع طبیعی از هندوانه است که یک جهش ژنتیکی را تجربه کرده است و در آن هیچ (یا سطح بسیار پایینی) لیکوپن تولید نمی شود. لیکوپن ترکیبی است که به بسیاری از میوه ها و سبزیجات محبوب مانند گوجه فرنگی و هندوانه معمولی رنگ می دهد. این گونه های زرد هندوانه در واقع شکل اصلی هندوانه هستند و برای اولین بار در آفریقا کشت شدند. تا زمانی که این هندوانه ها تبدیل به میوه های تجاری محبوبی نشده بودند، آنها را برای داشتن محتوای لیکوپن بیشتر پرورش می دادند. طعم هندوانه زرد کمی شیرین تر از نوع قرمز رنگ آن است و تقریبا دارای طعم شیرینی شبیه به عسل یا زردآلو در گوشت خوشمزه اش است. پوست این این نوع هندوانه کمی ضخیم تر به نظر می رسد، اما رنگی منحصر به فرد و طعمی ارزشمند دارد.

ارزش غذایی هندوانه زرد:

کالری 46

چربی کل 0 گرم

چربی چند اشباع نشده 0 گرم

چربی تک سیر نشده 0 گرم

چربی اشباع شده 0 گرم

کربوهیدرات کل 11 گرم

فیبر رژیمی 1 گرم

قند 9 گرم

پروتئین 1 گرم

پتاسیم 173 میلی گرم

سدیم 2 میلی گرم

کلسترول 0 گرم

ویتامین A 17%

ویتامین C 21%

کلسیم 1%

آهن 2%

7 فواید بینظیر هنداونه زرد (هندوانه آناناسی)

1. تاثیر هندوانه زرد بر لاغری

هندوانه زرد به چربی سوزی بدن کمک می کند زیرا فیبر و آمینو اسیدها و سیترولین در آن بر کاهش وزن بسیار مفید می باشد. هر دوی آن مواد از تجمع چربی های بدن جلوگیری و سیستم کاری کلیه ها را تنظیم خواهند کرد. و از طرفی قادر به تولید ماده ی آرژینینی است که این ماده چربی های بد بدن را که بی فایده هستند می سوازند.

2. هندوانه زرد و سلامتی چشم

وجود ویتامین A و ویتامین C در هندوانه برای سلامتی چشم مفید است. هندوانه‏ زرد یک منبع غنی از لوتئین می ‏باشد. لوتئین برای پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولار چشمی وابسته به سن(AMD) لازم است. این بیماری یک بیمارى مزمن و پیشرونده است که در افراد مسن دیده مى شود و شایع ترین علت کورى در جهان است. در این بیمارى، لکه زرد یا ماکولا که قسمت حساس به نور در شبکیه چشم بوده و مسئول دید مستقیم و کارهایى نظیر خواندن، نوشتن و رانندگى است، تخریب می شود. این بیمارى درمان قطعى ندارد، ولى با ایجاد تغییرات در رژیم غذایى و مصرف برخى از داروها مى توان از بروز آن جلوگیرى کرد یا آن را به تعویق انداخت. پس به خاطر داشته باشید که هندوانه قرمز(لیکوپن) برای پیشگیری از سرطان و هندوانه زرد(لوتئین) برای سلامتی چشم های شما سودمند است.

3. تقویت سلامت قلب

هندوانه حاوی مقدار خوبی از پتاسیم و منیزیم است، دو ماده مغذی مهم برای کمک به اصلاح شرایطی مانند فشار خون بالا. به نظر می رسد مصرف مقادیر مناسب پتاسیم و منیزیم از یک رژیم غذایی مغذی با بهبود سلامت قلب همراه است، براساس تحقیقات انجام شده موجب کاهش خطر مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی نیز می شود. بررسی منتشر شده در مجله Advances in Nutrition نشان داد که خوردن مقدار زیادی غذای غنی از پتاسیم مانند میوه و سبزیجات می تواند بر فشار خون تأثیر مثبت بگذارد، که این ممکن است در کاهش خطر شرایطی مانند سکته مغزی و قلبی مفید باشد. لیکوپن همچنین با کاهش التهاب، مبارزه با استرس اکسیداتیو و به طور بالقوه بهبود سطح چربی خون و سلامت قلب همراه است. تحقیقات جدید، از جمله نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، حاکی از آن است که نوشیدن آب هندوانه "نوشیدنی خوش طعم و مؤثر برای افزایش لیکوپن سرم در زنان مسن است، گروهی که در معرض فقر کاروتنوئید قرار دارند. " مطالعات همچنین نشان داده اند که مزایای هندوانه ممکن است شامل کمک به تسکین سختی شریانی، تنظیم کلسترول و بهبود فشار خون سیستولیک در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا می شود

4. خواص هندوانه زرد برای پوست

هندوانه زرد منبع خوبی از ویتامین C است که سبب سنتز کلاژن در پوست شده، درنتیجه چین وچروک پوست از بین رفته و سبب جوان سازی پوست می شود و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. همچنین بتاکاروتن موجود در هندوانه زرد از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده و سبب درمان آن می شود. ویتامین A موجود در این هندوانه نیز سبب پاک سازی پوست صورت، رفع خستگی و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست می شود. ویتامین A موجود می تواند چربی پوست را کنترل کند و میزان آکنه و جوش را کاهش دهد.

5. آسم را بر طرف می کند

یکی از فایده های دیگر هندوانه زرد آن است که دستگاه تنفسی را حفظ و آن را منبسط می کند تا بتواند از وقوع آسم جلوگیری کند چون در آن ویتامین C و روی وجود دارد. همچنین می تواند موجب سهولت تنفس شود.

6. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

مطالعات نشان داده است که پتاسیم موجود در میوه ها و سبزیجات در پاکسازی سموم از خون بسیار مفید است و به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. فواید هندوانه همچنین شامل خاصیت ادرارآور طبیعی آن است. افزایش ادرار باعث می شود تا ضایعات و سموم از بدن خارج و در نتیجه از تشکیل شنگ کلیه جلوگیری شود.

7. از سرطان جلوگیری می کند

سرطان یکی از بیماری های مرگبار جهان است و به درمان بسیار طولانی مدت نیاز دارد. سرطان و بیماری قلبی موضوعات مهم مطالعات مختلفی در حوزه ی سلامت هستند چون تعداد زیادی از مرگ ها از این بیماری ها ناشی می شوند. بنابراین، قبل از آن که سرطان ظاهر شود به پیشگیری های بسیار جدی نیاز است چون سرطان به نوبه ی خود به ارگان های مختلف بدن حمله می کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که می توانیم از احتمال بروز سرطان با مصرف هندوانه آناناسی جلوگیری کنیم. محتوای ویتامین C و لیکوپن موجود در هندوانه زرد از بدن در برابر هجوم رادیکال های آزاد که می توانند موجب سرطان شوند محافظت می کند. به علاوه، آنتی اکسیدان های زیاد نیز برای افراد مبتلا به پروستات و شمار دیگری از انواع سرطان مفید هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (169 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (41 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
(ویدئو) وقتی تو خراب‌کاری اوستایی/ شاهکار هنرمندی که زیبایی را از ویرانی خلق می‌کند!
ویدیو/ آموزش نحوۀ کاشت بذر گیاه گوشتی و زینتی آدنیوم در منزل/ چگونه یک بونسای زیبای آدنیوم پرورش دهیم؟
سرنوشت عجیب و پیچیده 3 زن در زندگی حاکم دوبی! / شیخه مهره و لطیفه و هیا بنت حسین
عاشق لهجه پرتغالی دختر رونالدو میشید وقتی به پدرش ابراز احساسات میکنه / ایده آل ترین رابطه ی پدر دختری جهان رو پیدا کردم 👌
(ویدئو) روایتی از زندگی و دستاوردهای پروفسور محمدحسن گنجی، پدر هواشناسی و جغرافیای نوین ایران/ ویژه سالروز وفات این دانشمند بزرگ
منتخب روز   
(فیلم) سکانس عاشقانه از شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت