9 درمان خانگی برای شپش سر

  سه شنبه، 05 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
9 درمان خانگی برای شپش سر
شپش سر یکی از مشکلاتی که این روزها در میان کودکان مهد کودک و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی رایج است. اما شیوه های درمان خانگی موثری برای رفع این مشکل وجود دارد.

این مشکل آزار دهنده با خارش شدید سر و پدیدار شدن ذره های سفید روی پایه موها همراه است که بسیار شبیه شوره سر است و به سختی کنده می شوند. موضوع مهم اینکه کودکان اغلب در اثر تماس با فردی که دارای شپش سر است یا استفاده از وسایل شخصی او نظیر برس و شانه آلوده یا دراز کشیدن بر روی ملحفه ای که فرد مبتلا قبلا روی آن دراز کشیده است به این بیماری گرفتار می شوند و آن را به سایر افراد خانواده خود نیز انتقال می دهند. در این مطلب شما را با شیوه های درمان خانگی موثر برای رهایی از شپش سر و ریشه کردن این حشره انگلی آشنا می کنیم:

حنا؛ گیاهی موثر برای از بین بردن شپش سر

یکی از شیوه های قدیمی درمان شپش سر استفاده از گیاه حنا است. برای انجام این کار باید حنا را با آب گرم مخلوط کرد و تمام موهای سر خود را با آن پوشش داد. سپس یک پوشش پلاستیکی روی موها قرار داده و مدت ۳ ساعت صبر کرد. پس از این زمان موهای خود را شسته و با استفاده از شانه، موها را به آرامی شانه کرد. این روش، شپش مو را تا حد زیادی از بین می برد. اما نکته مهم این است که پس از شانه کردن مو، باید برس را در آب صابون قرار داده و خوب شست تا شپش های آن از بین بروند.

سس مایونز را بر روی موهای خود بمالید

یکی دیگر از شیوه های موثر برای درمان شپش سر، استفاده از سس مایونز است، زیرا مصرف این ماده غذایی باعث خفه شدن شپش ها می شود. برای این کار باید سس مایونز را بر روی موها مالیده و با پوشاندن سر با کلاه کیسه ای مخصوص و برای مدت حداقل پنج تا شش ساعت، زمینه نابودی آن ها را فراهم کرد. پس از این مدت زمان می توان موهای خود را با شامپو شسته و پس از آن سر خود را کاملا با سشوار خشک کرد . توصیه می شود برای نتیجه بهتر، این کار هفته ای یک بار و به مدت دو ماه تکرار شود.

موهای خود را با آب پیاز ماساژ دهید

یکی از مواد غذایی که از زمان های گذشته برای درمان شپش سر استفاده شده، پیاز است. برای این کار می توان آب چهار یا پنج عدد پیاز را گرفته و پوست سر خود را با آن ماساژ داد. سپس موها را با کلاه حمام پوشانده و اجازه داد برای مدت حداقل دو ساعت آب پیاز بر روی سر بماند. مانند روش قبل پس از مدت زمان گفته شده باید موهای خود را با شامپو و آب ولرم شسته و آن ها را خشک کرد. همچنین توصیه می شود برای جدا کردن شپش ها از روی موها از یک شانه ضد شپش استفاده کرده و برای ریشه کن کردن کامل آن ها، این کار را هفته ای یک بار و برای مدت دو ماه تکرار کرد.

درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون از دیگر موادی است که شپش سر را خفه کرده و از بین می برد .برای این کار قبل از رفتن به رختخواب، روغن زیتون را به طور فراوان روی موهای خود مالیده و یک کلاه یا حوله روی سر خود قرار دهید تا روغن زیتون در تمام طول شب روی موها باقی بماند. هنگام صبح می توان موهای خود را پس از شانه زدن با یک شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای شست. توصیه می شود این شیوه درمان بعد از یک هفته، دوباره تکرار شود تا شپش سر به طور موثر ریشه کن شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود. این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با یک قطره روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید و ۱۲ ساعت بعد بشویید. ابتدا سه بار در هفته این کار را انجام دهید و سپس یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

روغن چریش

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش را با روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس از برگ های تازه درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است. شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک می کند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

اسانس روغن شمعدانی

اسانس روغن شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش است اسانس شمعدانی به عنوان محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

درمان شپش با سرکه و نمک

نمک یکی دیگر از درمان های ساده و موثر برای از بین بردن شپش موهاست. برای اینکه این درمان به خوبی عمل کند ۱/۴ پیمانه نمک را به یک پیمانه سرکه اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس این ترکیب را روی موها اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت روی موها باقی بماند. بعد از گذشت این مدت زمان موها را با آب گرم آبکشی کنید.

باورهای غلط درباره شپش سر چیست؟

  • حیوانات خانگی باعث انتقال شپش سر به انسان هستند
  • شپش سر ناقل بیماری است
  • وقتی همکلاسی فرزندم شپش سر دارد، نیازی نیست که من برای فرزندم درمان ضد شپش آغاز کنم
  • شپش مخصوص موی کودکان است
  • ماندگاری شپش روی سر کودکان خانواده های فقیر بیشتر است
  • شپش می تواند وارد آب استخر شده و به دیگران منتقل شود
  • شپش ها می توانند پرواز کننده و از روی سر یک فرد روی سر دیگری بپرند
  • رنگ کردن موی بچه ها راه خوبی برای درمان شپش است
  • فروبردن سر در آب، آب استخر و کلر، گرما، ژل مو باعث از بین رفتن شپش سر نمی شوند
  • شپش تنها در موهای کثیف لانه گذاری می کند.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
رها
3 سال پیش

من از این راه هاخوشم میا
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان