9 درمان خانگی برای ترک پوست در زمستان

  چهارشنبه، 07 اسفند 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
9 درمان خانگی برای ترک پوست در زمستان
خشکی پوست یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان است. خشکی پوست در برخی در فصل زمستان بروز می‌کند و در برخی دیگر تشدید می‌شود.

خشکی پوست

گاهی مراقبت از پوست در بهترین شرایط هم می تواند کاری دشوار باشد. در فصل زمستان که هوا سرد می شود و از میزان رطوبت هوا نیز کاسته می شود، محافظت از پوست و هیدراته کردن آن ممکن است بیش از پیش دشوار شود. بنابراین با تلاش در راستای مرطوب نگه داشتن پوست می توان از خشکی پوست، خارش و ترک خوردن آن اجتناب کرد.اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در مواجهه با خشکی پوست از لوسیون های مختلف استفاده می کنید و معمولاً نتیجه مناسب نمی گیرید، باید بدانید که راه حل این موضوع بسیار ساده تر از آن است که فکر می کنید. اگر چه رطوبت رسانی به پوست می تواند کمک کننده باشد اما به گفته متخصصان پوست راه های طبیعی دیگری مانند تغییر عادت رفتاری وجود دارد که باعث می شود پوست به طور خودکار رطوبت مورد نیازش را تامین کرده و بدین ترتیب از خشک شدن خود جلوگیری کند.

علل خشکی پوست چیست؟

وقتی که پوست انسان به اندازه کافی دارای روغن و چربی محافظ نباشد، رطوبت می تواند از پوست خارج شود. در پی این اتفاق و زمانی که آب کافی در خارجی ترین لایه پوست بدن انسان وجود نداشته باشد، پوست دچار خشکی خواهد شد. گفتنی است این اثر می تواند در فصل زمستان که هوا سرد است و میزان رطوبت هوا کاهش می یابد تشدید شود.

بابراین، یکی از علت های اصلی خشکی پوست، سرد شدن آب و هوا است. از دیگر عواملی که می توان به آن اشاره کرد این است که خشک بودن پوست بدن شما می تواند ارثی و ژنتیکی باشد. استفاده از صابون های قوی، میزان رطوبت ها، تماس بیش از حد پوست با نور خورشید، اختلالات و کم کاری تیروئید، بیماری دیابت و استفاده از بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها می توانند در خشک شدن پوست دخیل باشند.

سایر عواملی که می توان به آن ها اشاره کرد:

آب و هوا: زندگی در آب و هوای خشک نظیر بیابان و صحرا؛

سن: افراد سالمند در معرض ابتلا به خشکی پوست بدن قرار دارند. وقتی سن افراد بالا میرود، منافذ پوست روغن طبیعی کمتری تولید می کنند، و این عامل خطر ابتلا به پوست خشک بدن را افزایش میدهد.

سابقه پزشکی: اگر در سابقه پزشکی فرد ابتلا به درماتیت تماسی آلرژیک یا اگزما، یا سایر بیماری های آلرژیک (حساسیتی) وجود داشته باشد، احتمال ابتلای این فرد به این بیماریها بیشتر است.

فصل: خشکی پوست بدن معمولا در ماه های پاییزی و زمستانی شایعتر است، زیرا در این فصول سطح رطوبت هوا کاهش مییابد. در ماه های تابستانی، سطح بالای رطوبت میتواند از بروز خشکی پوست بدن پیشگیری کند.

عادات حمام رفتن: حمام رفتن مکرر یا استفاده از آب خیلی داغ برای شستشو نیز خطر ابتلا به خشکی پوست بدن را افزایش میدهند.

درمان های خانگی برای رفع ترک پوست در زمستان

دوش گرفتن در زمان کوتاه

موثرترین عادت رفتاری که بر روی خشکی پوست تاثیر زیادی دارد، عادت دوش گرفتن است. بسیاری از افراد پس از یک روز طولانی و خسته کننده در هوای سرد، دوست دارند با یک دوش طولانی آب گرم همه چیز را جبران کنند. اما به گفته متخصصان پوست این موضوع می تواند به پوست شما آسیب برساند. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض آب گرم باعث می شود که پوست روغن های طبیعی بسیار حیاتی خود را در لایه های بیرونی از دست بدهد که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مواد خارجی به درون پوست دارند. بنابر این، دوش گرفتن نباید بیش از ۱۰ دقیقه به طول بینجامد و در ضمن دمای آبی که با آن دوش می گیرید نباید در حدی باشد که تحمل آن را به دلیل داغی نداشته باشید.

استفاده از لوسیون

هر گاه دوش گرفته یا صورتتان را می شویید باید پوستتان را مرطوب کنید. به جای این که صورتتان را با حوله بمالید بهتر است با ضربه زدن آرام روی پوست بوسیله حوله، آن را خشک کنید. سپس در حالی که پوستتان هنوز کمی نمناک است از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید تا بیشترین جذب صورت گیرد. این کار را هر بار که در طول روز دست هایتان را می شویید نیز می توانید انجام دهید. در مورد این که چه مرطوب کننده هایی را استفاده کنید نیز باید بدانید که در فصل زمستان بهتر است از کرم های مرطوب کننده غلیظ که ترکیبات روغنی بالایی دارند استفاده کنید. اما به گفته متخصصان پوست مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در انتخاب مرطوب کننده این است که از لوسیونی استفاده کنید که با آن راحتید و از ان لذت می برید.

روغن زیتون و روغن کرچک

روغن زیتون و از بین بردن پوست خشک می تواند از مخلوط روغن زیتون و روغن کرچک استفاده کنید. در این مخلوط یک نسبت از روغن کرچک و سه نسبت از روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست صورت و دیگر قسمت های خشک پوست بمالید. حالا یک لیف یا دستمال نرم و تمیز را در آب داغ فرو برده و بر روی پوست تان فشار بدید. مراقب باشید که لیف بر روی پوست تان با فشار کشیده نشود. تنها لیف را روی صورت قرار داده و کمی فشار بدهید. این مراحل را در هفته 2 تا 3 بار انجام دهید تا شاهد از بین رفتن خشکی پوست خود باشید.

روغن بادام و شیر گرم

روغن بادام فواید بسیاری خوبی برای پوست و زیبایی دارد، حال برای رفع خشکی پوست نیز از این روغن به همراه شیر گرم استفاده می کنند. نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان پر شیر ولرم هم بزنید و در شب و قبل از خواب پوست تان را با این مخلوط شستشو بدهید و بعد از خشک شدن آن بر روی پوست بخوابید. این مخلوط پوست شما را تغذیه می کند و از خشکی پوست شما جلوگیری می کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل با خواص نرم کنندگی اش میتواند فضاهای میان سلول های پوستی را پر کند، و از این طریق، سطح پوست را نرم و صاف کند. به همین دلیل است که اسیدهای چرب اشباع شده ای که به طور طبیعی در نارگیل وجود دارند میتوانند پوست تان را مرطوب و نرم کنند. برای استفاده از روغن نارگیل برای تسکین خشکی پوست بدن به انجام آماده سازی های پیچیده نیاز نیست، یعنی لازم نیست این روغن را با مواد دیگر ترکیب کنید. روغن نارگیل برای استفاده روزمره به میزان زیاد نیز به اندازه کافی ملایم و بی خطر است.

هنگام مالیدن روغن نارگیل به پوست، این روغن به آهستگی در پوست تان جذب میشود. به علاوه، در صورت ابتلا به پسوریازیس یا اگزما، استفاده از این روغن میتواند این وضعیت ها را نیز تسکین دهد. به هر صورت، استفاده از روغن نارگیل یک بازی برد برد است.

مرطوب سازی شبانه

نواحی خشک تر پوست مانند دست، پا، آرنج و زانوها نازک تر از قسمت های دیگر است. این نواحی، زودتر از بخش های دیگر رطوبت خود را از دست می دهند. هنگام شب لایه ی ضخیمی از مرطوب کننده را روی پوست خود بمالید، سپس از دستکش و جوراب نخی استفاده کنید تا رطوبت تا صبح حبس شود.

لایه برداری پوست

غالباً لایه برداری پوست را در فصل زمستان فراموش می كنیم، به ویژه لایه برداری دست هایمان را. اگر سلول های مرده خیلی زیاد باشند، رطوبت نمی تواند وارد شود. پس، یک ماسک لایه بردار پیدا کنید و آن را روی صورت، دست ها و لب های خود استفاده کنید، سپس بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان نرم تر شود. استفاده از شوینده ی لایه بردار بدن نیز در زمستان مفید است.

تغییر صابون

همانند مواد شوینده لباس، برخی صابون ها نیز حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی و مواد معطر هستند که می توانند خشکی پوست را موجب شوند. از این رو، طی فصول سرد سال بهتر است از صابون های ملایم تر و کرمی استفاده کنید. صابون های ضد باکتری به واسطه وجود الکل و از بین بردن چربی طبیعی پوست می توانند خشکی شدید پوست را موجب شوند.

مصرف مواد غذایی ابرسان

نوشیدن آب فراوان تنها روش برای مرطوب نگه داشتن بدن از درون نیست. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم را مد نظر قرار دهید. آووکادو سرشار از چربی های غیر اشباع تک پیوندی است که به حفظ رطوبت کمک می کند. ماهی نیز حاوی چربی های امگا-3 است که سلول های پوست را تقویت می کند. روغن زیتون فوق بکر یکی دیگر از منابع خوب برای چربی غیر اشباع تک پیوندی است. سبزیجات سبز برگ تیره حاوی فولات ها هستند که پوست را آبرسانی می کنند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

بیشتر موارد خشکی پوست بدن به درمان های خانگی و اصلاح سبک زندگی واکنش مثبت نشان می دهند. با وجود این، اگر دچار وضعیت های زیر هستید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • علی رغم تلاش زیاد، وضعیت پوست تان بهبود نیافته است.
  • خشکی پوست بدن تان با قرمزی همراه است.
  • خارش و خشکی شدید پوست باعث ایجاد اختلال در خواب شده است.
  • نواحی بزرگی از پوست بدن تان پوسته پوسته یا فلسی شکل شده اند.
  • دچار عفونت شده اید یا در اثر خارش، شکاف های پوست تان باز شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان