9 روش خانگی برای رفع درد دندان

  پنجشنبه، 08 اسفند 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
9 روش خانگی برای رفع درد دندان
یکی از مهم‌ترین عوامل دندان درد پوسیدگی دندان است. باکتری‌های دهان از قند و نشاسته بجای مانده روی دندان‌ها تغذیه می‌کنند و از خود اسیدهایی را تولید می‌کنند که به تدریج مینای دندان را از بین می‌برند.

چگونه دندان درد ایجاد میشود

درد دندان دردی است که داخل یا اطراف دندان احساس می شود و عموماً درد از درون دندان یا اطراف لثه و استخوان ناشی می شود. دندان درد می تواند ثابت یا متناوب باشد و به صورت خود به خود یا به دلیل یک عامل محرک بیرونی به وجود آمده باشد. چشم پوشی کردن از درد دندانی که در طول یا یا در مواقع خاص نظیر غذا خوردن و یا خوابیدن احساس می شود بسیار سخت است و باید دانست که علت درد دندان چیست و سریعاً برای درمان آن اقدام کرد.
دندان از بخش های گوناگونی ساخته شده است. بخش هایی از دندان دیده می شوند و بخش هایی از آن هم زیر لثه جای گرفته اند. بخشی از دندان که دیده می شود را تاج دندان می نامند. تاج دندان از مینای دندان پوشیده شده است که ماده سخت و درخشنده ای است. در زیز مینا، عاج دندان وجود دارد که از ماده ای استخوان مانند ساخته شده است.

عاج بیشترین بخش دندان را تشکیل می دهد. عاج از مغز دندان نگهداری می کند. مغز دندان جایی است که عصب دندان وجود دارد. ریشه پایین ترین و آخرین قسمت دندان است که کاملا درون لثه و آرواره جای دارد. بین لثه، بخشی استخوانی به نام ساروج وجود دارد که در واقع همچو چسب سرشتی بدن بوده و دندان را سفت به استخوان آرواره چسبانده است.

همانطور که بیان شد دندان از چهار لایه با نام های مینای دندان، عاج، سمان (ساروج) و پالپ (مغز دندان) تشکیل شده است. پوسیدگی دندان ناشی از وجود باکتری هایی است که در دهان یافت می شوند و به قند و شکر مصرفی واکنش نشان می دهند. هنگامی که این باکتری ها موجود در دهان، شکر یا قند مصرفی را می شکنند، پلاک های چسبنده ای بر روی دندان تشکیل می شود که سرشار از اسید هستند. این اسید ها رفته رفته باعث خوردگی عاج دندان می شوند و در صورتی که از این شرایط جلوگیری نشود آن ها قادر می شوند که مغز دندان را از بین ببرند. این مسئله تا زمانی ادامه پیدا می کند که پالپ یا همان مغز دندان دچار عفونت شود. بهتر است قبل از استفاده از درمان های خانگی که در زیر بیان شده اند از یک دندانپزشک کمک بگیرید تا دلیل دقیق درد دندان مشخص شود.

انواع دندان درد

حساسیت دندان

حساسیت به سرما می تواند نشانه تحلیل رفتن لثه، از بین رفتن مینای دندان (بر اثر افزایش سن یا زیاد مسواک زدن) یا حفره های دندانی باشد. حساسیت به سرما نیز می تواند نشانه حفره دندانی کوچک باشد اما همین حفره کوچک می تواند منجر به آبسه، ترک یا خرد شدن دندان شود.

دندان درد مزمن

اگر دندان درد مزمنی را در یک یا چند تا از دندان های خود حس می کنید احتمالاً علت آن آسیب رسیدن به عصب است. آسیب عصبی دندان می تواند ناشی از دندان قروچه، پوسیدگی دندان شدید یا وارد شدن ضربه به دندان باشد.

دندان درد شدید

دندان درد شدید که گاهی با تورم صورت همراه است می تواند نشانه عفونت یا آبسه دندان باشد.

دندان درد هنگام خوردن غذا

اگر زمان غذا خوردن دندان درد دارید علت آن می تواند پوسیدگی یا شکستگی جزئی در دندان باشد.

درد پشت فک

درد پشت فک می تواند با دندان عقل نهفته (دندان عقل نهفته به دندانی گفته می شود که به علت کوچک بودن فک و کمبود فضا، در زمان مناسب رشد نمی کند و معمولا روی آن با استخوان، بافت مخاطی و یا هر دو پوشیده می شود.) یا دندان های مولار در ارتباط باشد. همچنین می تواند از علائم TDM یا دندان قروچه باشد که هر دو منجر به درد فک یا درد در سایر نقاط استخوانی صورت می شوند. دندان دردها با توجه به میزان حساسیت یا سطح درد متفاوت اند. ممکن است با دندان درد متناوب مدت ها کنار بیایید در حالی که دندان درد مزمن شما را مجبور می کند فوراً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. هر نوع دندان دردی باید توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شود.

روش های درمان موقت و خانگی

درد دندان یکی از مشکلاتی است که معمولا به دلیل اهمال و غفلت در بهداشت دهان و دندان به وجود می آید. وجود درد در یک یا چند دندان، معمولا علامت وجود مشکل، در دندان ها یا لثه ها است؛ البته باید به این نکته توجه داشته باشید که درد دندان، گاهی بسیار خفیف می باشد و گاهی بسیار شدید بوده. یکی از راه های بسیار موثر در تسکین دندان درد استفاده از روش های خانگی زیر می باشد. ما در این نوشتار رایج ترین و پرکاربردترین روش های درمان خانگی دندان درد را به شما معرفی می کنیم تا در فاصله ای که برای دندان پزشکی وقت می گیرید، درد کمتری داشته باشید.

روغن میخک
میخک، یک داروی گیاهی برای تسکین دندان درد است. این گیاه، یک مسکن طبیعی را حاوی می شود که در صورت استفاده درست می تواند سبب تسکین درد دندان شود. در صورتی که بافت لثه یا زبان حساس باشد، استفاده از روغن روی منطقه درد می تواند حال فرد را بد تر کند، پس جهت به دست آوردن نتیجه مطلوب از روشی که بیان می شود استفاده نمایید.

دو قطره از روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان فروکش کردن درد، پشت دندان قرار دهید. اما می توانید سراغ راه طبیعی تری هم بروید. کافی است یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید. میخک را می توانید به مدت نیم ساعت یا تا زمانی که دردتان آرام بگیرد، در دهان خود نگه دارید.

فلفل قرمز و زنجبیل
فلفل قرمز و زنجبیل هر دو حاوی تسکین دهنده هستند و می توان از هر دو آن ها به صورت مجزا نیز استفاده نمود. هر یک از این مواد را در اندازه های مساوی با هم ترکیب کنید سپس مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر در بیاید. یک گوله پنبه ای درست کنید سپس آن را در این ماده بغلتانید تا زمانی که درد دندان تسکین بیابد، روی دندانی که درد می کند اعمال کنید و نگه دارید. احتیاط کنید این مخلوط با لثه و زبان تان تماس پیدا نکند.

دم کرده نعناع

برای تسکین فوری دندان درد یک قاشق چای خوری نعنا خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و 20 دقیقه زمان بدهید تا خوب دم بکشد وقتی که دمنوش تان خنک شد، آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.

چای نعناع

چای نعناع برای درمان فوری دندان درد بسیار مفید است. یک قاشق چایخوری نعناع را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت بیست دقیقه دم کنید. بعد از اینکه چای سرد شد آن را در دهان تان بگردانید، می توانید آن را قورت بدهید یا بیرون بریزید.

صمغ مر

روشی تقریبا نه چندان شناخته شده که برای انجام آن باید :یک قاشق چای خوری از پودر مر را در داخل فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا محلول تان خنک شود. سپس برای استفاده هر بار یک قاشق چای خوری از این دارو را داخل یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا دندان درد شما به کل از بین برود.

آب نمک

برای درست کردن آب نمک با هدف درمان سریع دندان درد یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب نمک یا محلول نمکی را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بگردانید ، این همان نسخه ای است که بارها مادربزرگ هایتان هنگام دندان درد به شما پیشنهاد داده اند.

یخ برای تسکین درد دندان

برای آنکه به عنوان مسکن سریع تا رسیدن به دندان پزشک از یخ استفاده کنید باید :چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن مانند آب نمک باکتری ها را می شوید و از محل دور می کند اما از آب نمک قوی تر است زیرا مستقیما می تواند میکروب ها را نابود کند. این محلول به خصوص اگر دندان دردی همراه با تب و دهانی بدمزه دارید به شما کمک می کند دقایقی از درد خلاص شوید. مقداری محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بگردانید و سپس بیرون بریزید و در آخر چند بار آب را در دهانتان بگردانید و بیرون بریزید.

پراکسید هیدروژن ماده ای قوی است. اگر آن را با آب مخلوط نکنید دهانتان دچار التهاب و سوزش می شود. همچنین نباید آن را قورت بدهید در غیر این صورت دچار مشکلاتی در معده و روده ها می شوید. برای همین بعد از گرداندن پراکسید هیدروژن در دهان تان لازم است آب هم بگردانید و بیرون بریزید.

عصاره ی وانیل

الکل ،که یکی از مواد فعال موجود در عصاره ی وانیل است، به طور کلی به عنوان عامل بی حس کننده عمل می کند. از جانب دیگر عطر وانیل به اعتقاد بسیاری اثرات آرام بخش و تسکین دهنده دارد، این خاصیت ها می توانند به کاهش درد کمک کنند. انگشت خود را اندکی با عصاره ی وانیل تر کنید و به اطراف دندان تان بمالید. همچنین می توانید چند قطره از آن را روی گلوله ی پنبه ای بریزید و روی دندان تان قرار بدهید. و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

با اینکه میزان الکل موجود در عصاره ی وانیل کم است، اما همچنان الکل است. این شیوه به خصوص برای کودکان خطرناک است زیرا حتی مصرف مقادیر کمی الکل می تواند برای آنها خطرات جدی ایجاد کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (685 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (574 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (130 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (34 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!