مضرات استفاده ازمسکن به هنگام دندان درد

  پنجشنبه، 08 اسفند 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
مضرات استفاده ازمسکن به هنگام دندان درد
دندان درد از آن دسته دردهای مزمن است که خواب و خوراک را از افراد می گیرد داروهایی هستند که تا رسیدن به مطب دکتر برای تسکین درد می توان استفاده کرد.

مصرف مسکن در دندان درد های حاد

مسکن ها گروهی از داروها هستند که حس درد را کاهش داده یا از بین می برند، بدون آنکه هوشیاری از بین برود و این عمل با تغییر آستانه درد، تغییر تفسیر درد و یا به حداقل رساندن اثرات التهابی انجام می دهند.

مسکن ها عموما به دو دسته “مخدرها” و “غیر مخدرها” تقسیم می شوند.

“مخدرها” عموما مسکن های قوی هستند که در سطح سیستم اعصاب مرکزی عمل می کنند. اثر ضد درد آن ها به طور خطی با مقدار مصرف آن ها بالا می رود.

“غیر مخدرها” داروهایی هستند که بر اعصاب محیطی عمل می نمایند و عموما قدرت کمتری نسبت به مخدر ها دارند، اما نسبت به آن ها نسبتا ایمن تر می باشند. بر خلاف مخدر ها آن ها دارای یک دوز ماگزیمم برای حداکثر اثر ضد دردشان بوده و دارای عوارض جانبی کمتری می باشند. ضمنا دارای پتانسیل کمتری برای سو استفاده می باشند.

راهنمای تجویز مسکن در دندان درد های حاد

در صورت ایجاد درد ناگهانی در دندان(که اکثرا به هنگام خواب اتفاق می افتد) می توانید با توجه به میزان دردی که احساس می کنید، تا رسیدن به دندانپزشکی از مسکن های فوق با رعایت موارد منع مصرف و دوز مناسب، استفاده کنید. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این مسکن ها فقط به طور موقتی درد ناشی از دندان شما را برطرف می کنند و درمان اصلی نیستند، بنابراین لازم است در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان دندان مورد نظر اقدام کنید(مخصوصا اگر با تورم قسمتی از صورت همراه باشد). دندانپزشک شما درمان مناسب را بسته به نیاز، برایتان انجام می دهد.

  • شما قبل از اعمال جراحی دندانپزشکی(جراحی دندان عقل، کشیدن دندان، جراحی لثه و …) می توانید از مسکن ها استفاده کنید تا درد احتمالی پس از جراحی به حداقل برسد. (۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع عمل) و یا می توانید بلافاصله پس از عمل از آن ها استفاده کنید.
  • در بین جلسات درمان اندو(عصب کشی) می توانید از مسکن ها در صورت بروز درد استفاده کنید.
  • به عنوان یک قانون کلی، از مصرف آسپیرین یا استامینوفن به طور همزمان با ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا باعث تشدید عوارض جانبی یکدیگر می شوند.
  • داروهای مسکن خوراکی باید با یک لیوان آب گرم و با فواصل زمانی منظم استفاده شوند تا عوارض جانبی آن ها به حداقل برسد.
  • می توان مسکن های خوراکی را همراه با غذا میل کرد تا عوارض گوارشی آن ها به حداقل برسد اما این روش باعث تاخیر در جذب و اثر دارو می شود.
  • همیشه قبل از مصرف مسکن ها از عوارض جانبی و موارد منع مصرف آن ها که ذکر شد، اطلاع حاصل کنید و با توجه به وضعیت بدنی و سلامتی خود از مسکن مناسب و دوز مناسب آن استفاده کنید.(برای مثال کسی که دارای زخم معده است نباید برای تسکین درد دندان، از آسپرین و یا ایبوپروفن استفاده نماید…)
  • و در پایان تا حد امکان سعی کنید از هیچ مسکنی (به طور کلی هیچ دارویی) بدون دلیل و بدون دستور پزشک استفاده نکنید و فقط در مواردی که دسترسی سریع به دندانپزشک ندارید و دارای درد غیر قابل تحمل و حاد دندان هستید از مسکن ها با رعایت نکات ایمنی ذکر شده استفاده کنید.

عوارض،مراقبت ها،توصیه ها و روش های جایگزین

امروزه بطور فزاینده در جهت رفع یا کاهش انواع درد از فراورده های تسکین بخش مختلف استفاده می شود. برخی ازمصارف بدنبال توصیه اقوام ،آشنایان افراد فاقد صلاحیت علمی وبدون در نظر داشتن شرایط خاص افراد انجام می شود.در صورتیکه مصرف برخی از دارو ها با توجه به بیماری های گوناگون سبب تشدید عوارض جنبی یا تداخل داروئی شده و ضرر این موضوع از منافع آن فزونی می یابد.

متاسفانه مصرف بی رویه وبدون درنظر داشتن سوابق بیماری و زمینه های جسمی درافراد موجب خطرات فراوانی می شود. از جمله عوارض داروهای مسکن غیراستروییدی نظیرآسپرین ،بروفن ،پیروکسیکام ملوکسیکام ،دیکلوفناک ،ایندومتاسین ،تولمیتین ،مفنامیک اسید و...... می تواند موجب وزوز گوش و تاثیر بر شنوایی ،بروز انواع افزایش حساسیت ، تشدید آسم، عوارض گوارشی نظیر زخم و یا خونریزی معده واثنی عشر ،بیماری کبدی ،مستعد نمودن برای کاهش انعقاد پذیری و خونریزی پوستی – مخاطی و آسیب های کلیوی ،قلبی و عروقی شود. مصرف بیش از حد استامینوفن هم از طریق تبدیل آن به موادی نظیر استالدیید میتواند موجب آسیب و تخریب بافت کبد شود.

هرچند بطور استثناء مصرف آسپرین در برخی از بیماران قلبی موجب پیشگیری از ایجاد لخته های خونی و کاستن از انقباض و انسداد عروق درمحل های تنگی های عروق قلبی می شود ولی برخی ازمطالعات علمی نشانگر این است که مصرف بی رویه عمده مسکن ها خطر ابتلا به سکته قلبی را در افراد مبتلاء به بیماری قلبی و حتی افراد سالم را دربر دارد.

از طرفی در سنین میانسالی و سالمندی بروز و ابتلای همزمان به بیماری های دیابت ،آرتروز مفصلی و فشار خون شایع بوده و در بسیاری از افراد بطور همزمان بیماری های مذکور مشاهده می شود. نحوه تداخل این داروها براساس مکانیسم اثر آنها بر روی سیستم عروق آوران و وابران واحد های تصفیه کننده خون در کلیه (گلومرول) می باشد بطوریکه یکی از این ترکیبات موجب تنگ شدن شریان تغذیه کننده (آوران ) شده و دیگری موجب گشاد شدن شریان وابران می شود ودر نهایت سیستم تصفیه خون کلیه دچار افت فشار و نقص عملکرد خواهدشد. چنین اتفاقی میتواند موجب نارسائی ناگهانی کلیه شود که عارضه ای بسیار پر خطر است. لذا در مصرف مواد داروئی و مسکن ها سوابق بیماری ها وداروهای مصرفی را باید درنظر داشت.

در اینجا سه مورد قرص مسکن به عنوان نمونه بررسی می کنیم:

ایبوپروفن

قرص ایبوپروفن (Ibuprofen) یا همان قرص بروفن نوعی داروی ضد درد است که برای کاهش و تسکین دندان درد، مصرف می گردد. توصیه می شود از مصرف استامینوفن یا آسپرین همزمان با ایبوپروفن اجتناب کنید. اگرچه این دارو را می توان بدون نسخه تهیه کرد و در دسترس همگان قرار دارد اما باید بدانید افراد با سابقه بیماری های خاص و یا خانم هایی که در دوران بارداری هستد؛ نباید بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند. به علاوه نباید این دارو را بدون توصیه پزشک به کودکان کوچک تر از ۱۲ سال بدهید.

نحوه مصرف: ایبوپروفن را می توان روزی ۳ الی ۴ بار مصرف کرد. حداکثر دوز مصرفی ایبوپروفن بدون نسخه پزشک روزی ۱۲۰۰ میلی گرم است. این دارو را نباید برای درمان درد به مدت بیش از ۱۰ روز مصرف کرد.

ایبوپروفن را می توانید بعد از غذا یا همراه با شیر، مصرف کنید. با این کار احتمال بروز سوءهاضمه در شما کمتر می شود.

عوارض: سردرد، سرگیجه، اضطراب، افزایش خطر حمله قلبی، خستگی یا خواب آلودگی شدید، درد یا سوزش معده ، تهوع یا استفراغ ، مدفوع سیاه و قیری ، علایم شدید آنفلوآنزا، افزایش وزن ، کبودی یا خونریزی غیرطبیعی ، بثورات جلدی و زخم های دهانی .

ناپروکسن

قرص ناپروکسن (Naproxen) یک مسکن و ضد التهاب است که به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و به عنون قرص دندان درد استفاده می شود. توجه داشته باشید که ناپروکسن نباید در بارداری به خصوص سه ماهه سوم بارداری مصرف شود. همچنین بهتر است بدانید مصرف این دارو می تواند خطر حمله قلبی یا سکته قلبی را (مخصوصا در افراد با سابقه بیماری های قلبی)، افزایش دهد. لازم به ذکر است که مصرف مشروبات الکلی همراه با استفاده از ناپروکسن می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

نحوه مصرف: میزان مصرف این دارو برای افراد در سنین مختلف، متفاوت است، اما به طور معمول در بزرگسالان با توجه به شدت درد، دوز های مختلفی از ناپروکسن از ۲۵۰ تا ۷۵۰ میلی گرم مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول قرص ناپروکسن هر ۱۲ ساعت یک بار، مصرف می شود.

عوارض: اختلالات گوارشی، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، خونریزی گوارشی، بثورات جلدی، کهیر و آنژیواِدِم.

ژلوفن

ژلوفن (Gelofen) دارویی نام آشنا برای ما ایرانی هاست که در هر شرایطی که درد به سراغمان می آید به یاد آن می افتیم. این دارو از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن است. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیاری مثل دندان درد، استفاده می شود. ژلوفن نیز همانند ایبوپروفن به آسانی در دسترس عموم بوده و مصرف بالایی دارد. با این وجود افراد مبتلا به بیماری هایی مثل آسم، زخم معده، ناراحتی های مربوط به کلیه، مشکلات خونی، ناراحتی های قلبی یا افرادی که سابقه سکته دارند و افراد دچار فشار خون بالا نباید از این دارو، استفاده کنند.

نحوه مصرف: با توجه به میزان درد از این دارو می توان روزی ۳ الی ۴ بار طی یک دوره زمانی موقت استفاده کرد. فاصله زمانی بین مصرف هر نوبت دارو ۶ ساعت است. از مصرف این مسکن در سه ماه آخر بارداری باید اکیدا خودداری شود.

عوارض: اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه و نفخ معده، سردرد، خواب آلودگی، کاهش فشار خون، تپش قلب، خارش، خونریزی گوارشی و بی اشتهایی.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (274 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!