ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری و بازار کار آن

  شنبه، 29 اردیبهشت 1397 ID  کد خبر 6911
آشنایی با رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری

مجموعه مدیریت کسب و کار و امور شهری (1148) تا قبل از سال 96 با نام مجموعه مدیریت اجرایی در آزمون کارشناسی ارشد مورد آزمون قرار می گرفت، اما با توزیع دفترچه شماره یک کارشناسی ارشد96 نام آن به مدیریت کسب و کار و امور شهری (1148) تغییر کرد.
این مجموعه دارای دو گرایش زیر می باشد:
1) مدیریت کسب و کار
2) مدیریت امور شهری
همچنین با توجه به اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 این رشته از طرف سازمان سنجش، در آزمون امسال هم همین روند برقرار بوده و به طور کامل مدیریت اجرایی از دفترچه حذف شده است و داوطلبان برای شرکت در مجموعه مدیریت کسب و کار و امور شهری در صورتی که متقاضی شرکت در گرایش مدیریت کسب و کار (MBA) باشند فقط باید به دروس ریاضی عمومی 1 و 2، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (GMAT) و زبان تخصصی و همچنین برای گرایش مدیریت امور شهری که نیازمند 5 سال سابقه کار مدیریتی است به دروس تئوری مدیریت، دانش مسائل روز، زبان فارسی، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت  (GMAT)، زبان عمومی و تخصصی پاسخ دهند.
ضمن اینکه بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش برای آزمون کارشناسی ارشد سال97، این آزمون از امسال به صورت تک دفترچه‌ای برگزار و همه سوالات در یک دفترچه به داوطلبان جهت پاسخگویی ارائه خواهد شد.

مدیریت کسب و کار (ام بی ای):

با توجه به اهمیت فراوان مدیریت کاربردی در سازمان های مختلف برای رشد و ارتقاء، این رشته اهمیت بسزایی در دنیا پیدا کرده است. اگر محبوبیت رشته های دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی را در کشورهای پیشرفته براساس استقبال عمومی رتبه بندی کنیم، در نهایت سه رشته محبوب عبارتند از: حقوق، پزشکی و MBA که رشته MBA اولویت اول را به خود اختصاص داده است. رشته MBA ابتدا در کشور آمریکا و بعد از آن در کشورهای پیشرفته در دانشگاه های مهمی نظیر هاروارد راه اندازی شد. MBA مخفف کلمه (Master of Business Administration) می باشد.

با توجه به استراتژی سازمان سنجش (حذف درس تئوری های مدیریت از مواد امتحانی این گرایش و افزایش تعداد و سطح سؤالات زبان تخصصی) به نظر می رسد هدف دانشگاه ها جذب فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های فنی و مهندسی می باشد که بتوانند با توجه به رشته خود در سازمان هایی که مشغول به کار می شوند، تحول های لازم را ایجاد کنند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد MBA می توانند اداره مؤثر و مفید بخش های تخصصی، تولیدی، مشاوره و برنامه ریزی، ایجاد سیستم های فروش و بازاریابی و کارآفرینی در واحدهای صنعتی را به عهده بگیرند.

فارغ التحصیلان این گرایش وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید، بازاریابی و مدیر مالی مشغول به کار می شوند و نهایتاً مدیر عامل شرکت می شوند. تعدادی دیگر از فارغ التحصیلان MBA وارد کار مشاوره می شوند. برخی در شرکت های مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) کار می کنند و گروهی به عنوان کارشناس مثلاً تحلیل گر مالی، تحلیل گر بازار یا متخصص نیروی انسانی در سازمان ها کار می کنند، بدون اینکه وارد کار اجرایی شوند.

حقوق کسانی که ام بی ای خوانده اند در آمریکا 3/5 برابر کسانی است که با همان تحصیلات و سن در موقعیت های دیگری کار می کنند. وقتی MBA می خوانیم یاد می گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار کنیم یا چگونه باید یک مسأله را حل کنیم و با پیچیدگی ها و سیاست ها در داخل یک سازمان آشنا شویم.

اگر به بازار کار MBA در ایران نگاه کنیم، ایران حداقل تا 10 سال آینده نیازمند متخصصین این رشته خواهد بود. این پیش بینی با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ التحصیلان این رشته از کشور برای کار یا ادامه تحصیل در خارج کشور و نیاز شدید سازمان های بزرگ و اقتصادی و شرکت های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نیست، صورت گرفته است.

اما بازار کارشناسی ارشد MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است و کشورهای آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه خلیج فارس در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند. البته لازم است ذکر شود که بسیاری از دانشجویان این رشته از همان ابتدای تحصیل دعوت به کار می شوند.

طول دوره ارشد: طول دوره، حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن برخلاف سایر فوق لیسانس ها که معمولاً 32 واحد می باشد، 48 واحد درسی است. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این رشته می شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی 2 سال یا 4 ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود 14 واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA، دوره سنگین و پرکاری است و دانشجویانی که وارد این دوره می شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری MBA باید از ایران خارج شوند و در یکی از دانشگاه های معتبر آمریکا، کانادا، استرالیا، مالزی و هند به تحصیل بپردازند. نام دکتری این رشته DBA است که هنوز در ایران پایه گذاری نشده است، ولی می توان در رشته های دیگر در ایران اداکه تحصیل داد. لازم به ذکر است که DBA تحت عنوان «آینده پژوهی» در وزارت علوم تصویب شده که در واقع یک دوره مدیریت استراتژیک محسوب می شود.

مدیریت امور شهری:

گرایش مدیریت امور شهری در کشور ما جزء رشته های جدید و ناشناخته می باشد و با توجه به مشکلات عدیده در کلان شهرهای ما به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور، فارغ التحصیلان این گرایش از بازار کار خوبی برخوردار شوند. شهرداری ها مهمترین و اصلی ترین مرکز فعالیت فارغ التحصیلان این گرایش می باشند. این گرایش نیاز به پنج سال سابقه کار مرتبط با رشته دارد که این موضوع در دفترچه شماره 1 سازمان سنجش آورده شده است.

هدف از تأسیس رشته ای به نام مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار با توجه به نیاز جامعه رو به رشد امروزی کشور و با هدف تربیت مدیرانی که کارکردهای کلان مدیریتی در سطوح مختلف را به گونه ای رشد یافته به اجرا درآورند، در زمره گزینه های موجود برای انتخاب در مقطع کارشناسی ارشد قرار گرفته است. تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای قابل اجرا برای انواع واحدهای تولیدی و خدماتی، سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) ، مباحث رفتار سازمانی و مدیریت موثر منابع انسانی و در نهایت برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک گوشه ای از موضوعات مورد بحث در مدیریت کسب و کار هستند که در مقطع کارشناسی ارشد به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند.

این رشته با هدف تربیت مدیران كارآمد طراحی شده و تقریباً كاربردی‌تر از رشته مدیریت می‌باشد. هدف دیگر این دوره آماده سازی دانشجویان برای ادامه تحصیل در دوره دکترای مدیریت جهت تامین کادر آموزشی این رشته در آینده می‌باشد. افرادی كه در این دوره پذیرفته می‌شوند، حداقل دوره كارشناسی را در یكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پیدا كرده‌اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و کسب تجارب مدیریتی، نیروهای ارزنده‌ای خواهند شد كه می توانند با تركیب دانش تخصصی و مدیریتی خود و کار در زمینه‌های بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند. به طور کلی از شرکت کنندگان این رشته انتظار می­رود که مهارتهاى زیر را کسب نمایند:

     1- نگرش علمى به مدیریت: این مهم از طریق آشنائى وسیع با تجربیات دنیاى صنعتى و پژوهش هاى معمول در رشته مدیریت و نیز پى بردن به اهمیت نگرش علمى به مسایل مدیریت محقق خواهد شد که در آن صورت از تفکر یک بعدى، شتاب زدگى در عمل و پیش داورى درباره روشهاى کارآمد مدیریت که از ویژگى هاى نگرش غیرعلمى است پرهیز خواهد شد.

    2- کسب دانش مدیریت: آشنایى مدیران با تجربیات کشورهاى صنعتى و نیز تحقیقات اندیشمندان مدیریت موجب ارتقاء سطح دانش هایى در این زمینه مى شود و این امر از سویى زمینه استفاده مؤثرتر از فنون جدید مدیریت را توسط مدیران فراهم مى کند و از سوى دیگر ارتباط و همکارى نزدیکترى میان مدیران و کارشناسان مدیریت ایجاد کرده موجب مى شود که مدیران از مشاوران و کادر ستادى خود بهتر استفاده کنند.

موقعیت های شغلی رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری

برخورداری از توانمندی و دانش مدیریت در هر سازمانی از عوامل مهم موفقیت محسوب می‌شود. از این رو دانش‌آموختگان رشته مدیریت کسب و کار می‌توانند در اغلب سازمان‌ها مشغول به کار شوند. کاربرد وسیع دانش مدیریت، رویکرد کاربردی این رشته (در مقایسه با سایر رشته‌های مدیریت)، تنوع فعالیت‌ها در این رشته (مشاوره مدیریت، اداره سازمان‌ها یا بخش‌هایی از آن، کارآفرینی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی)، جوان بودن رشته در کشور باعث شده تا این رشته بازار کار گسترده و سطح درآمد بالایی را برای دانش‌آموختگان به همراه داشته باشد. البته در این رشته توانمندی‌های فردی، علاقه و معلومات گسترده و مطالعات جانبی نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش‌آموختگان دارد. همین امر باعث می‌گردد تا سطح در آمد و میزان ارتقاء شغلی دانش‌آموختگان بسیار متفاوت باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (56 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (48 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (46 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (33 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده