اگر عفونت دندان بدون درمان رها شود چه اتفاقی می افتد؟

  پنجشنبه، 24 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
اگر عفونت دندان بدون درمان رها شود چه اتفاقی می افتد؟
در بیشتر موارد اگر عفونت دندان بدون درمان رها شود، عوارض جانبی بروز می‌کند. البته ممکن است بعد از درمان موثر هم عوارض جانبی ایجاد شود، اما این اتفاق بسیار نادر است. عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

فونت های دندانی،شایع ترین عفونت ها در میان عفونت های سر و گردن است.خوشبختانه بیشترآنها را می توان به راحتی درمان کرد،اما بعضی از آنها،به خصوص اگربه موقع درمان نشوند،می توانند شرایط خطرناکی را برای فرد به وجود بیاورند ودر مواردی حتی باعث مرگ وی شوند. عفونت های دندانی، شایع ترین عفونت ها در میان عفونت های سر و گردن است. خوشبختانه بیشتر آنها را می توان به راحتی درمان کرد، اما بعضی از آنها، به خصوص اگر به موقع درمان نشوند، می توانند شرایط خطرناکی را برای فرد به وجود بیاورند و در مواردی حتی باعث مرگ وی شوند. مساله مهم در درمان عفونت های دندان، یافتن علت آنهاست.در بسیاری موارد، یک دندان پوسیده که مدت ها درمان نشده می تواند علت عفونت باشد. گاهی هم یک دندان عقل نهفته در لثه و یا گاهی نیز ضربه به دندان که باعث ترک آن شده، می تواند عامل ایجاد عفونت باشد. عفونت های دندانی در بسیاری موارد در نوک ریشه دندان متمرکز می مانند، اما در بعضی موارد به بافت های اطراف پخش می شوند. این مساله که عفونت متمرکز می ماند یا پخش می شود، تا حد زیادی بستگی به مقاومت بدن فرد و قدرت باکتری دارد. در مواردی که مقاومت بدن شخص کم شده است (به طور مثال شرایط دیابت کنترل نشده) باکتری ها به سرعت انتشار پیدا می کنند و به نسوج اطراف پخش می شوند.

چطور دندان عفونی می شود؟

زمانی که باکتری ها از طریق شکاف، ترک و یا هرگونه پوسیدگی وارد دندان می شوند منجر به عفونت دندان می شوند. ریسک فاکتورهای بروز عفونت دندان شامل:

  • بهداشت دهان و دندان ضعیف، شامل مسواک نزدن 2 بار در روز و عدم استفاده از نخ دندان.
  • رژیم غذایی با قند بالا، از جمله مصرف بالای شیرینی، شکلات و نوشابه های گازدار.
  • دهان خشک که معمولا بر اثر بالا رفتن سن، بیماری های مختلف و یا تنفس دهانی مداوم بروز می کند.

جلوگیری از بروز عفونت دندان

اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نمی کنید در معرض بروز عفونت دندان می باشید. بنابراین به توصیه های زیر توجه کنید:

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف مواد قندی را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی مناسبی شامل مقادیر بالای میوه و سبزی را برنامه ریزی و پیروی کنید.
  • از تنباکو و مشتقات آن دوری کنید.
  • آب نوشیدنی حاوی فلوراید مصرف کنید.
  • مراجعات منظمی به دندانپزشکی داشته باشید

عوارض جانبی عفونت دندان

در بیشتر موارد اگر عفونت دندان بدون درمان رها شود، عوارض جانبی بروز می کند. البته ممکن است بعد از درمان موثر هم عوارض جانبی ایجاد شود، اما این اتفاق بسیار نادر است. عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

کیست دندان: اگر آبسه درمان نشود، احتمال دارد حفره ای پر از مایع در بالای ریشه ی دندان ایجاد شود که کیست دندان نامیده می شود. این احتمال وجود دارد که کیست عفونی شود. در صورتی که این اتفاق بیفتد، بیماران به مصرف آنتی بیوتیک و احتمالا به جراحی نیاز دارند.

استئومیلیت (التهاب استخوان): باکتری های موجود در آبسه وارد جریان خون می شود و استخوان را آلوده می کند. بیماران بالا رفتن دمای بدن، درد شدید در استخوان آلوده و احتمالا حالت تهوع را تجربه می کنند. به طور معمول استخوان آلوده نزدیک به آبسه است. با این حال از آنجایی که باکتری ها وارد جریان خون می شوند، هر استخوانی در هر جایی از بدن می تواند آلوده شود. درمان می تواند شامل آنتی بوتیک های خوراکی یا داخل وریدی باشد.

ترومبوز سینوس کاورنوس (Cavernous sinus thrombosis): انتشار باکتری می تواند سبب ایجاد لخته خون در سینوس کاورنوس شود که رگ بزرگ در پایه ٔ مغز است. ترومبوز سینوس کاورنوس می تواند با آنتی بیوتیک و گاهی اوقات با جراحی سینوس درمان شود. در بعضی موارد شرایط می تواند کُشنده باشد که البته از عوارض جانبی نادر است.

آنژین صدری لودیگ (Ludwig’s angina): این بیماری یکی از عفونت های کف حفره دهان است و زمانی ایجاد می شود که باکتری های آبسه ٔ دندانی انتشار پیدا کنند. ورم و درد شدید در زیر زبان و گردن از علائم این بیماری است. در موارد شدید، نفس کشیدن برای بیمار سخت می شود. آنژین صدری لودیگ می تواند کُشنده باشد، اما بیماران با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر مشکلات تنفسی وجود داشته باشد، شاید بیماران مبتلا به آنژین صدری لودیگ شدید، نیاز به روشی برای باز کردن راه هوایی داشته باشند.

سینوس فکی (Maxillary sinusitis): باکتری ها به داخل حفرهٔ کوچک زیر استخوان گونه منتشر می شوند که سینوس فکی نامیده می شود. این شرایط جدی نیست، اما دردناک است. بیمار ممکن است تب و گونه های حساس داشته باشد. در بعضی موارد شرایط خودبه خود بهبود می یابد. بسته به شدت بیماری، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند