علت افزایش پوسیدگی وعفونت دندان چیست؟

  پنجشنبه، 24 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت افزایش پوسیدگی وعفونت دندان چیست؟
علائم بروز پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا‌های سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن‌ها، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان است.

شاید خیلی از ماها یکبار هم شده تجربه عفونت یا آبسه دندان را داشته ایم. اولین چیزی که بعد از عفونت دندان دنبالش هستیم آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن است. اما ما چه درمان های دیگری داریم؟بهترین چرک خشک کن برای آبسه یا عفونت دندان چیست؟ در واقع ، علت این عفونت ها، رشد مستقیم باکتری ها از داخل فضای خمیری دندان (اندودونتیک) یا روی سطوح عمیق ریشه دندان (پریودنتال) به بافت های نرم و استخوان های صورت و گردن است.عفونت دندان معمولا به شکل آبسه دندانی، دندان های عفونی شده، پوسیدگی دندانی یا سایر عفونت های دندانی باعث ایجاد حفره در زیر دندان ها می شود که وقتی باکتری وارد ریشه دندان می شود، این اتفاق رخ می دهد. این به این معنی است که در صورت داشتن بیماری لثه یا حفره دندانی، به احتمال زیاد در معرض خطر عفونت دندانی هستید. می توانید با حفظ بهداشت دهان و دندان، از عفونت دندان جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید دو بار در روز مسواک بزنید. اگر فکر می کنید دچار عفونت دندان هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت دندان تجویز کند اما نگران نباشید. آنتی بیوتیک ها درمانی رایج برای اکثر باکتری ها، از جمله عفونت های دهانی می باشند.

آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک، پاره شود ممکن است درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد. اگر آبسه دندان تخلیه نشود، ممکن است عفونت به آرواره ها و سایر نقاط سر و گردن نیز گسترش پیدا کند.اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.

اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشده و پوسیدگی به ریشه دندان برسد، نیاز به درمان اتفاق می افتد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحا کشیدن دندان باشد.

تغییر رنگ مینای دندان؛ یکی از علائم بروز پوسیدگی دندان

علائم بروز پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا های سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن ها، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و پاره شدن نخ دندان است.یکی از علائم پوسیدگی دندان تغییر رنگ مینای دندان است

بطور کلی پوسیدگی دندان به 4 عامل اصلی تقسیم می شود که شامل میکروب ها، پلاک میکروبی، مواد قندی و مقاومت شخص و دندان است؛ وقتی دندان تمیز نشود، میکروب ها بر روی دندان، لایه ای را تشکیل می دهند که پلاک میکروبی نام دارد، این لایه نرم و غلیظ است که از مقدار زیادی باکتری های مختلف و سلول های موجود در دهان تشکیل می شود و چنان بر سطح دندان می چسبد که به آسانی با آب شسته نمی شود، هر چه زمان بیشتر می گذرد، انواع مختلفی از میکروب ها وارد پلاک میکروبی می شوند و بیماریزایی آن را بیشتر می کنند.میکروب های موجود در پلاک میکروبی، از قند موجود در غذا ها استفاده کرده و آنرا به اسید تبدیل می کنند؛ این اسید، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می شود، در این بین مجموعه ای از عوامل دفاعی در دهان هر شخص وجود دارد که در برابر ایجاد پوسیدگی مقاومت می کند، وضعیت بزاق دهان و سلول های موجود در آن، شکل و فرم دندان، طرز قرارگیری دندان ها، جنس و نظیر این ها تا حدودی در میزان پوسیدگی تأثیر دارند.

مدت زمانی لازم است تا مینا حل شده و بافت نرم مینا از بین برود و سپس شاهد پوسیدگی دندان خواهیم بود.وجود شیار ها و حفرات در تاج دندان یکی از علل افزایش خطر بروز پوسیدگی دندان استعوامل ژنتیکی شامل جنس دندان ها و ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرار گیری دندان ها، ترکیبات و میزان ترشحات بزاق و جنس بزاق، وجود شیار ها و حفرات در تاج دندان یکی از علل افزایش خطر بروز پوسیدگی دندان است، همچنین رژیم غذایی و روش زندگی، رعایت بهداشت دهان و دندان خطر بروز پوسیدگی را کاهش می دهد.

مسواک کردن دندان ها با مسواک مناسب و روش صحیح در مدت زمان مناسب برای حذف پلاک میکروبی بسیار در پیشگیری پوسیدگی مفید است؛ همچنین استفاده از نخ دندان و دهان شویه های تجویزی پزشک، محدود کردن میزان مصرف مواد قندی در برنامه غذایی، عدم استفاده از دخانیات، استفاده از فلوراید با روش های مختلف و تحت نظر پزشک در پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید هستند.پوشاندن شیار های سطح دندان برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی، پر کردن پوسیدگی های مختصر به منظور جلوگیری از پیشرفت آن، مراجعه منظم به دندانپزشک برای مراقبت از وضعیت دهان و دندان نیز از دیگر راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری از انتشار عفونت تجویز می شوند و می توان آنها را همراه با داروهای مسکن مصرف کرد. آموکسی سیلین یا مترونیدازول از انواع آنتی بیوتیک هستند. به هیچ عنوان آنتی بیوتیک ها جای درمان توسط پزشک را نمی گیرند و با مصرف آنها نمی توان درمان را به تأخیر انداخت.آبسه ٔ دندان در بیشتر موارد یکی از عوارض عفونت دندان است. باکتری ها که اغلب در پلاک دندان وجود دارند، آلودگی ایجاد کرده و راه شان را به دندان باز می کنند.

آبسه ٔ پری آپیکال

باکتری ها از طریق سوراخ کوچکی که توسط پوسیدگی در سطح سخت بیرونی دندان (مینای دندان) ایجاد شده است، وارد دندان می شوند. پوسیدگی در نهایت بافت نرم زیر مینا را تخریب می کند. اگر پوسیدگی ادامه پیدا کند، سوراخ به پالپ داخلی دندان نفوذ می کند و تبدیل به عفونت می شود.

این اتفاق با عنوان «پالپیت» (pulpitis) یا «التهاب پالپ» شناخته می شود. اگر پالپیت پیشرفت کند، باکتری ها راه خود را به استخوان های حمایتی اطراف دندان که استخوان های آلوئولار هستند، باز می کنند و آبسه ٔ پری آپیکال ایجاد می شود.

آبسه ٔ پریودنتال

زمانی که باکتری های موجود در پلاک دندان به لثه آسیب می زند، بیمار پریودنتیت دارد. لثه ها ملتهب می شوند که می تواند بافت حمایتی اطراف ریشه را از دندان جدا کند.

کیسه ٔ پریودنتال یک فضای کوچک است و زمانی به وجود می آید که رباط پریودنتال از ریشه جدا شود. این کیسه به راحتی کثیف می شود و تمیز کردن آن سخت است. زمانی که باکتری ها در کیسه ٔ پریودنتال ساکن می شود، آبسه ٔ پریودنتال ایجاد می شود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند