اهمیت مصرف پروتئین در زنان باردار

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
اهمیت مصرف پروتئین در زنان باردار
مصرف پروتئین در بارداری برای مادر، جنین و جفت جنین بسیار لازم و ضروری است. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز در این خصوص بیشتر بحث می کنیم . همراه ما باشید.

تامین پروتئین مورد نیاز در بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا پروتئین نقش اساسی در رشد جنین و سلامت مادر دارد. در صورتی که این مقدار تأمین نشود؛ کاهش وزن، عفونت، خستگی عضلانی و… ایجاد می‌شود. پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری در بسیاری از مواد غذایی در دسترس وجود دارد. برای مصرف پروتئین در بارداری می‌توانید لبنیات، گوشت، حبوبات و… استفاده نمایید.

چرا در بارداری به پروتئین نیاز دارید؟

اسیدهای آمینه‌ای که پروتئین را تشکیل می‌دهند، واحدهای سازنده‌ٔ سلول‌های بدن شما و همچنین بدن کودک شما هستند. دریافت پروتئین کافی در تمام طول بارداری بسیار مهم است، اما به ویژه در سه ‌ماهه‌ٔ دوم و سوم بارداری بسیار حیاتی است، چون سه ‌ماهه‌ٔ دوم و سه ماههٔ سوم زمانی است که جنین سریع‌تر از همیشه رشد می‌کند و سینه‌ها و دیگر اعضای بدن شما هم برای تأمین نیازهای کودک در حال رشدتان بزرگ‌تر می‌شوند.

منابع پروتئین

چقدر پروتئین مصرف کنید؟

میزان پروتئین مورد نیاز زنان باردار می‌تواند با توجه به وزنشان، از 40 تا 70 گرم در روز متغیر باشد. بیشتر زنان احتمالاً به طور معمول بیشتر از میزان مورد نیاز خود پروتئین دریافت می‌کنند. بنابراین، شما احتمالاً در رفع نیازهای بدنتان به پروتئین در دوره‌ٔ بارداری مشکلی نخواهید داشت.

اما اگر گوشت نمی‌خورید، می‌توانید پروتئین خود را از طریق منابع دیگر، از جمله لبنیات، انواع لوبیاها، تخم‌مرغ تأمین کنید و حتماً زیر نظر یک متخصص تغذیه باشید. کاهش وزن، خستگی ماهیچه‌ها، عفونت‌های مکرر و احتباس شدید مایعات می‌تواند نشانهٔ کمبود یا دریافت ناکافی پروتئین کافی در رژیم غذایی باشد.

منابع پروتئینی

  • منابع حیوانی: بهترین منبع پروتئین با کیفیت، تخم‌مرغ و در واقع می‌توان گفت سفیده تخم‌مرغ است. بعد از آن به پروتئین لبنیات می‌توان اشاره نمود. در نهایت انواع گوشت قرمز و سفید در رده بعدی قرار می‌گیرند.ذکر این نکته ضروری است که گوشت قرمز از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای اهمیت فراوانی است. گوشت قرمز اولین منبع پروتئینی نیست. اما منبعی غنی آهن است. فقر آهن در مادران باردار می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای جنین دارد.

  • منابع گیاهی: شامل غلات و حبوبات همچون نان، برنج، ماکارونی، رشته‌ها، لوبیا، عدس و ماش می‌باشد. از نظر درجه اهمیت، کیفیت پروتئین‌های گیاهی پایین‌تر از انواع پروتئین‌های حیوانی است. پروتئین غلات از نظر کیفیت بعد از حبوبات قرار می‌گیرند.

منابع پروتئین

آیا پودر پروتئین ایمن است؟

پودر پروتئین برای زنان باردار و غیر باردار ایمن است. هنگام انتخاب یک پودر پروتئین، فهرست مواد تشکیل دهنده را با دقت مطالعه کنید. اولین عنصر تشکیل دهنده هر پودر پروتئین باید منبعی از پروتئین مانند آب پنیر، تخم مرغ یا یک ترکیب گیاهی باشد. سپس یک شیرین کننده طبیعی یا طعم دهنده‌ها مانند وانیل، کاکائو یا شکلات باشد.

عناصر اضافی مانند lecithins یا xantham ، که برای اضافه کردن بافت استفاده می‌شوند، عموما ایمن هستند. اطمینان حاصل کنید که لیست مواد افزودنی شامل سکچرین نیست که برای حاملگی مورد تایید قرار نگرفته است زیرا می‌تواند از جفت عبور کند. محرک‌ها، مانند کافئین و شیرین کننده‌های مصنوعی و هر گونه مواد شیمیایی یا پرکننده‌های اضافی برای مصرف در دوران بارداری ممنوع هستند. اگر عنصر خاصی در ترکیبات وجود دارد که اطلاعاتی راجع به آن ندارید، از پزشک خود در مورد آن بپرسید یا نام تجاری دیگری برای مصرف انتخاب کنید.

سخن پایانی

پروتئین یکی از مهم‌ترین درشت‌ مغذی‌ها در رژیم غذایی مادر است. میزان پروتئین مورد نیاز در بارداری حدوداً 70 گرم در روز می‌باشد. توجه داشته باشید که می‌توان این مقدار را در طی چند روز نیز کسب نمود. پروتئین به رشد بهتر جنین، سلامت مادر، رشد بافت‌های جدید در جنین، ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌ها و… کمک می‌کند.

کاهش وزن، خستگی عضلانی، عفونت‌های مکرر و ورم اندام‌ها نشانه‌هایی از عدم دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی است. بنابراین لازم است که مادران دارای این علامت توجه بیشتری به مصرف پروتئین در بارداری داشته باشند. برخی منابع غذایی این درشت مغذی عبارت‌اند از لبنیات، گوشت، حبوبات، غلات و… . هرکدام از این منابع غذایی نظر ارزش غذایی، میزان پروتئین و ویتامین متفاوت هستند. در صورت تجویز پزشک می‌توانید اقدام به مصرف مکمل پروتئین در بارداری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW