آیا زن میتواند بدون اجازه‌ی شوهر طلاق بگیرد؟

  شنبه، 10 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا زن میتواند بدون اجازه‌ی شوهر طلاق بگیرد؟
عقد نکاح شکل دهنده نخستین مبنا و اصل معیشت زن وشوهر است و بر اساس ضوابط جاری در کشور ما و همین طور بر اساس دین اسلام ، باطل شدن عقد نکاح در شرایط و زمان های ویژه ای رخ می دهد که از دسته موارد باطل شدن نکاح می توان مواردی مانند باطل شدن عقد، درخواست طلاق از سمت زوج، طلاق توافقی و همینطور درخواست طلاق از سمت زن را نام برد.

زن در موارد ویژه ای قادر است از دادگاه در خواست طلاق کند و در صورتی که هیچ یک از این موارد و اوضاع مهیا نباشد و زوج درخواست زوجه خود موافقت نکند ، دادگاه حکم طلاق را صادر نمی کند . اما در صورت محرز بودن هر کدام از دوازده شرایط زیر برای دادگاه دیگر به موافقت زوج نیازی نیست و در این موارد دادگاه بی نیاز به موافقت مرد حکم طلاق را می دهد. برای اگاهی یافتن از شروط ضمن عقد و اگاهی از طلاق بی نیاز به وجود مرد از وکیل طلاق کمک بگیرید. جهت آشنایی کاربران گرامی در این مقاله به بررسی شرایط طلاق زن بدون اجازه شوهر می پردازیم. کمتر اتفاق می افتد که زن یا حتی مرد از حقوقی که در ضمن عقد به هم واگذار کرده اند مطلع باشند. زوجه قادر است به خاطر ۱۲ شرطی که در ضمن عقد در دفترچه ازدواج به ثبت رسیده از دادگاه در خواست طلاق کند.دفترچه های ازدواج که در دفاتر ازدواج ثبت می گردند بند هایی دارند که اگر از سمت شوهر امضا شوند، زن این اختیار را دارد که پس از کسب این شرایط در دادگاه های خانواده حضور یابد و در خواست طلاق کند. در بند «الف» این عقد نامه ها اورده شده است : ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج شرط کرد، هر وقت طلاق به خواست زن نباشد و بر اساس بررسی دادگاه در خواست طلاق به خاطر تخلف زن از تکالیف همسری یا بد اخلاق و رفتار او نبود، مرد وظیفه دارد تا نصف مال موجود خود را که در روز های زناشویی با او به کسب کرده است بر اساس دیدگاه دادگاه بلاعوض به زن بدهد. در بند «ب» آن هم ضمن عقد نکاح خارج لازم مرد به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می دهد که زن اگر شرایطی به وجود امد ، از سمت مرد وکیل است خودش شخصاً یا با گزینش شخص دیگری به دادگاه رجوع کند و پس از محرز شدن ادعا، تقاضای طلاق کند. در قانون اساسی ایران ، طلاق زن بدون اجازه شوهر تنها تحت شرایط خاصی اتفاق میفتد و در شرایط معمولی حق طلاق با مرد می باشد.بنابراین اگر زن یکی از شروط ۱۲ گانه در عقد مانند سوء رفتار مرد ،عدم پرداخت نفقه ، محکومیت مرد بیش از ۵ سال حبس و … را داشته باشد این حق را دارد که تمامی حقوق خود را مطالبه کند.به این معنی است که میتواند مهریه و نفقه و اجرت المثل را به طور کامل مطالبه نموده و بدون رضایت زوج صیغه طلاق را جاری کند و در صورتی که وکیل داشته باشد دیگر نیازی به حضور زن در هیچ یک از مراحل نیز نخواهد بود.

پوستر طلاق از طرف زن

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد برای طلاق زن بدون اجازه شوهر

  1. مرد به مدت ۶ ماه از پرداخت خرجی زن و نفقه و انجام سایر حقوق زن خودداری کند.
  2. درصورتی که زن بتواند اثبات کند مرد درحدی با او بدرفتاری نموده که ادامه زندگی برای وی غیرقابل تحمل شده است.
  3. مرد یک بیماری خطرناک غیر قابل درمان داشته باشد طوری که سلامت زن در خطر باشد.
  4. مرد دیوانه باشد و امکان فسخ وجود نداشته باشد.
  5. مرد مشغول به کاری باشد که به حیثیت و آبروی زن و خانواده لطمه بزند.
  6. مرد به مجازات بیش از ۵ سال حبس و یا به جزای نقدی که معادل با ۵ سال حبس یا بیشتر است محکوم شود و حکم درحال اجرا باشد.
  7. اعتیاد مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی و هرچیزی که به تشخیص دادگاه به پایه و اساس خانواده خللی وارد کند و ادامه زندگی را برای زن دشوار نماید.مانند اعتیاد مرد به مواد مخدری که موجب فروش اثاثیه منزل و ضرر به سلامتی جسمی و روحی زن و یا فرزند گردد.
  8. درصورتیکه مرد زندگی خانوادگی را بدون عذر موجهی ترک کند و یا اینکه مرد به مدت ۶ ماه متوالی بدون عذر موجی غیبت کند ، زن میتواند بدون نیاز حضور مرد به طور غیابی طلاق بگیرد.
  9. محکوم شدن مرد به هر جرم مجازات تعزیری و حدی که مغایر با حیثت و شِئون خانوادگی زن باشد.البته تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه می باشد.
  10. مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک به دلیل عقیم بودن یا عوراض جسمانی دیگر بچه دار نشود.
  11. مرد مفقود الاثر گردد و پس از گذشت ۶ ماه از مراجعه به دادگاه پیدا نشود.
  12. ازدواج مجدد مرد بدون اجاز همسر

پوستر طلاق از طرف زن

درصورت دارا بودن یکی از شروط ۱۲ گانه در عقد، طلاق چگونه صورت می گیرد؟

بدین ترتیب زن درصورت داشتن یکی از شروط ۱۲گانه که در عقدنامه آمده است ، این توانایی را دارد که بدون اجازه زوج طلاق خود را به طور کامل بگیرد و همچنین تمامی حقوق خود را مطالبه نماید.یعنی می تواند نفقه ، مهریه ، اجرالمثل و دیگر حقوق خود را به طور کامل مطالبه کند و درصورتی که یک وکیل دعاوی خانواده اختیار کند دیگر هیچ نیازی به حضور زن در مراحل طلاق نیز نمی باشد.

با دارا بودن یکی از شروط ۱۲گانه مراحل طلاق حدود ۵ ماه زمان می برد. هیچ نیازی به حضور زن در دادگاه نمیباشد. همچنین نیازی به حضور زن در جلسات داوری نیز نیست. تمامی حق و حقوق زن مانند مهریه و نفقه توسط وکیل قابل استرداد می باشد و اجرای صیغه طلاق بدون حضور زن میباشد.

پوستر طلاق از طرف زن
امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (685 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو