عکس‌العملِ آمریکا به اخبار توافق موقت با ایران

  جمعه، 26 خرداد 1402 ID  کد خبر 344368
عکس‌العملِ آمریکا به اخبار توافق موقت با ایران
ساعد نیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به تعامل دیپلماتیک برای پیگیری همه اهدافش در ارتباط با ایران در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به تعامل دیپلماتیک برای پیگیری همه اهدافش در ارتباط با ایران در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحرکی در زمینه نگرانی‌های مشترک آمریکا و ایران وجود دارد؟ بدون در نظر گرفتن نقش کشورش در ایجاد تنش در منطقه و همچنین خروج یک جانبه آمریکا از برجام و نقض تعهدات آنها گفت که ما می خواهیم اول، ایران گامهایی برای کاهش تنش بردارد که البته این اقدامات شامل محدود کردن (مهار) برنامه هسته ای ای این کشور می شود. دوم اینکه از ایران می خواهیم که آنچه اقدامات بی ثبات کننده در منطقه می‌خواند را متوقف کند.

وی در حالی که مقامات ایران مکررا اعلام کرده اند که ما در جنگ روسیه و اوکراین هیچ طرف جنگ قرار نداریم از ایران خواست آن چه حمایت این کشور از جنگ روسیه علیه اوکراین می‌خواند را متوقف کند.

بر اساس گزارش العالم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که ایران باید آمریکایی‌هایی را که به ادعای وی به صورت غیر قانونی و به عنوان اهرم سیاسی زندانی کرده را آزاد کند.

میلر در ادامه تصریح کرد: ما به تعامل دیپلماتیک برای پیگیری همه این اهداف در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود ادامه می دهیم.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن همچنین گفت: اما در مورد برنامه هسته ای ایران، همانطور که گفتم هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و گزارش ها در خصوص توافق موقت درست نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه هنوز توافقی با ایران در خصوص آزادی آمریکایی ها وجود ندارد، تصریح کرد: آمریکا به استفاده از تمام ابزار موجود خود از جمله دیپلماسی برای پیشبرد اهداف خود ادامه خواهد داد اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانم اعلام کنم.

میلر در واکنش به اظهارات وزیرخارجه عمان نیز مبنی بر اینکه ایران و آمریکا به نهایی کردن توافق برای تبادل زندانیان نزدیک و در حال بررسی جزئیات این توافق هستند، گفت که نمی‌خواهد در خصوص گفت‌وگوهای خصوصی دیپلماتیک اظهار نظر کند اما بازگرداندن آمریکایی هایی که به ادعای وی به صورت "غیر قانونی" بازداشت شده اند، همچنان هدف رئیس جمهور، وزیر خارجه و همه کارکنان وزارت خارجه آمریکا است تا آنها را به خانه برگردانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چگونه از غنی سازی 90 درصدی اورانیوم در ایران جلوگیری می کنید؟ گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان یک اولویت اصلی ماست. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.

وی ادامه داد: دولت قبلی آمریکا متاسفانه برجام را ترک کرد. پیش از آن برنامه هسته ای ایران محدود و کنترل شده بود. ما سعی کرده ایم از طریق دیپلماسی تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را محدود کنیم. اما همچنین به صراحت اعلام کرده‌ایم که همه گزینه‌ها روی میز باقی می‌مانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار که مجدد پرسید اما ایران به سوی غنی سازی 90 درصد در حرکت است، چطور می خواهید جلوی آن را بگیرید؟ تاکید کرد: ما معتقدیم دیپلماسی اولین گزینه است اما همانطور که گفتم گزینه های دیگر را نیز در اختیار داریم.

میلر در پاسخ به سوالی در خصوص تجمع گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از وزارت خارجه آمریکا برای سیزدهمین روز متوالی و اینکه آیا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با آنها دیدار خواهد داشت؟ گفت: همه ما که در وزارت خارجه آمریکا کار می کنیم آنها را مشاهده کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه یکی از مقامات وزارت خارجه در چند روز گذشته با آنها صحبت کرده است، گفت که ما به ارتباط با آنها هر زمان که مناسب باشد ادامه خواهیم داد اما وزیر خارجه آمریکا فعلا برنامه ای برای دیدار با این افراد ندارد.

ایران پس از امضای برجام در سال 1394 با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در 18 اردیبهشت 1397 (8 می 2018)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 (8 می 2019) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (227 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر) عکسی از شوهر کم سن و سال فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس