دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علائم و نشانه های کثیف بودن فیلتر هوای خودرو 

سه شنبه، 28 آذر 1402
فیلتر هوا بخشی از سیستم هوارسانی به موتور خودرو است و عملکرد آن قسمتی از وظایف این سیستم محسوب می‌شود.ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز علائم کثیف بودن فیلتر هوا را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

فیلتر هوا یکی از فیلترهای مهم در ماشین است، زیرا ضامن سالم ماندن و هوا رساندن به موتور خودری شما است با نبود فیلتر هوا ذرات معلق به قدری انباشته می‌شوند که موتور از هوا محروم می‌شود. فیلتر هوای کثیف منجر به بروز مشکلاتی در ماشین خواهد شد.

علائم کثیف بودن فیلتر هوای موتور خودرو چیست؟

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم با بروز علائم زیر، باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید.

1-کثیفی فیلتر هوای خودرو

اولین نشانه کثیفی فیلتر خودرو، بررسی ظاهری آن است. شما با مشاهده وضعیت فیلتر هوا، متوجه خواهید شد که زمان تعویض فیلر هوای اتومبیل رسیده است.

2-افزایش مصرف سوخت

مصرف زیاد سوخت در خودروهای جدید به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا نیست، بلکه این مورد تنها در خودروهای قدیمی که سیستم کاربراتوری داشتند رخ می‌دهد. در این خودروها برای اینکه اکسیژن بیشتری به موتور برسد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. در خودروهای جدید که سیستم انژکتوری دارند، کثیفی فیلتر هوا، منجر به مصرف بالای سوخت نمی‌شود.

3-صدای غیرطبیعی موتور

در حالت عادی که خودرو روشن است و کار می‌کند، صدای موتور را می‌شنوید. اما گاهی صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسد غیرطبیعی بوده و حتی منجر به تکان خوردن اتومبیل می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایلی از جمله علائم خرابی پمپ بنزین و یا کثیفی فیلتر هوای خودرو باشد.

4-روشن شدن چراغ چک موتور

موتور برای فرایند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. اما اگر هوای موردنیاز برای احتراق فراهم نباشد، داخل موتور کربن انباشته شده و همین امر موجب روشن شدن چراغ چک اتومبیل خواهد شد.با کثیف بودن فیلتر خودرو، این اکسیژن برای احتراق تامین نمی‌شود و باید با روشن شدن چراغ چک اتومبیل، به سراغ فیلتر هوای خودرو بروید.

5-وجود مشکل در محفظه احتراق

در صورت کاهش هوای برای سوختن بنزین و احتراق، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. در نتیجه در زمان استارت، محفظه احتراق به درستی عمل نکرده و موتور خوب استارت نمی‌خورد.

6-استشمام بوی بنزین در زمان استارت

هر زمان که اقدام به استارت زدن خودرو کردید و بوی بنزین را مشامتان خورد، باید به فیلتر هوا نگاه بیندازید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد، اکسیژن کافی به موتور نرسیده و احتراق ناقص انجام می‌شود. پس بنزین نسوخته به صورت دوده از اگزوز خارج می‌شود. در این لحظه است که در زمان استارت، بوی بنزین به مشام شما خواهد رسید.

7-کاهش قدرت موتور

یکی از علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو، کاهش قدرت موتور است. هر زمانی که حس کردید قدرت موتور کاهش یافته و با فشار دادن پدال گاز، خودرو حرکات غیرمتظره دارد، فیلتر هوا را بررسی کنید.

8-رسوب دوده روی شمع‌های خودرو

در صورت نبود اکسیژن کافی برای احتراق سوخت، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. این رسوب دوده روی شمع‌ها نتیجه کثیفی فیلتر هوای خودرو است.

9-لرزش موتور خودرو

با کثیف بودن فیلتر هوای اتومبیل، فرایند احتراق درست انجام نشده و درنتیجه در زمان استارت، با لرزش موتور خودرو مواجه خواهید شد.

10-خروج دوده از اگزوز

نبود هوا برای سوختن بنزین، منجر به کامل نسوختن بنزین شده و درنتیجه دوده از گزوز خارج می‌شود. پس از دیگر نشانه‌های کثیف بودن فیلتر هوا خودرو، خروج دود از اگزوز است.

سخن پایانی

هنگامی که موتور تحت فشار بیش از حد است، مانند زمانی که از یک تپه طولانی بالا می روید، فیلتر هوای کثیف باعث می شود ماشین کندتر از حد معمول حرکت کند، بنابراین بنزین بیشتری نسبت به حالت عادی اضافه می کنید. این می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و ترک خوردن پیستون شود.در یک حالت شدید، فیلتر هوا به حدی آسیب می بیند که از ورود ذرات به محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. این ذرات، ذرات ساینده پیستون، رینگ پیستون و دیواره سیلندر هستند و به تدریج باعث افزایش سایش و مصرف روغن موتور و همچنین آلودگی روغن می شوند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مروری بر بازیگرانی که با گریم چهره حیوان در مقابل دوربین ظاهر شدند؛ از نیوشا ضیغمی و هومن حاج عبداللهی تا الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی+عکس
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
خلاقیت خنده دار اوستا تعمیرکار در پیوند پنجره اتاق به پنجره ماشین حماسه آفرید+عکس/ مغز تو آتشفشان ایده های طلائیه😂
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نگاهی به میز صبحانه استوایی زهرا گونش ستاره قدبلند تیم ملی والیبال زنان ترکیه در یک کافه بسیار زیبا +تصاویر/ رونمایی از ترکیب جذاب آناناس و عسل