علائم سکته قلبی و راههایی درمان آن

  پنجشنبه، 09 اسفند 1397   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم سکته قلبی و راههایی درمان آن
ساعد نیوز : سکته قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به سمت ماهیچه های قلب به صورت ناگهانی قطع شود و سبب آسیب به بافت ها شود. چنین وضعیتی می تواند زندگی فرد را تهدید کند. این اتفاق معمولا در اثر انسداد یک یا چند عروق کرونری ایجاد می شود.

سکته قلبی چیست؟

فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید.شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک،  فرد را از خطر مرگ حفظ می کند. درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند. اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد.

علائم سکته قلبی 

  • درد شدید قفسه ی سینه
  • درد در قسمت فوقانی دست چپ، فک یا گردن
  • – درد قفسه ی سینه که حداقل 20 دقیقه طول کشیده باشد
  • تعریق شدید
  • احساس از حال رفتگی
  •  تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • احساس فشار روی قفسه ی سینه

علل سکته قلبی 

سن : ردان دارای سن ۴۵ سال و بیشتر و زنان دارای سن ۵۵ سال و بیشتر نسبت به مردان و زنان جوان‌تر احتمال بیشتری دارد که دچار حمله‌ی قلبی شوند.

مصرف دخانیات : شامل کشیدن سیگار و نیز قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض دود سیگار فردی که سیگار می‌کشد، است.

فشار خون بالا : فشار خون بالا می‌تواند موجب وارد شدن آسیب به سرخرگ‌هایی که قلب را تغذیه می‌کنند، شود. فشار خون بالایی که همراه با مشکلات دیگری نظیر چاقی، کلسترول بالا یا دیابت است، خطر دچار شدن به حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

چربی خون : سطوح بالای کلسترول‌های نامطلوب (لیپوپروتئین‌های دارای چگالی کم) می‌تواند موجب تنگ شدن سرخرگ‌ها شود. سطوح بالای تری‌گلیسریدها (نوعی از چربی خون که با رژیم غذایی ارتباط دارد) نیز خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

چاقی : چاقی با سطوح بالای کلسترول، سطوح بالای تری‌گلیسریدها، فشار خون بالا و دیابت همراه است. با این حال کاهش فقط ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند موجب کاهش این خطر شود.

دیابت : عدم تولید مقدار کافی انسولین (هورمونی که توسط پانکراس ترشح می‌شود) یا فقدان پاسخ مناسب نسبت به آن، موجب افزایش قند خون می‌شود و این امر موجب افزایش خطر حمله‌ی قلبی می‌شود.

سابقه خانوادگی : گر فرد دارای خواهر یا برادر، پدر یا مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگی باشد که دچار حمله‌ی قلبی شده‌باشد (برای خویشاوندان مذکر تا سن ۵۵ و برای خویشاوندان مونث تا سن ۶۵)، خود او هم در معرض خطر این مشکل قرار دارد.

عدم فعالیت فیزیکی : غیرفعال بودن موجب افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود. افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، دارای وضعیت قلبی‌عروقی بهتری هستند، برای مثال فشار خون آن‌ها پایین‌تر است.

استرس : واکنش فرد در برابر استرس ممکن است به‌شیوه‌ای باشد که او را در معرض خطر حمله‌ی قلبی قرار ‌‌دهد.

پیشگیری از حمله قلبی 

رژیم غذایی سالم : شما باید از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شکر (به خصوص فروکتوز) و چربی‌های ترانس پرهیز کنید، زیرا به افزایش LDL «کوچک» که در تشکیل پلاک‌ها نقش دارد منجر می‌شوند.

ورزش منظم : لازم است به موازات تغذیه‌ی سالم حداقل ۲.۵ ساعت در هفته را به ورزش اختصاص دهید. 

ترک سیگار : وقتی سیگار می‌کشید رگ‌های خونی‌تان تنگ و سخت می‌شود. سیگار همچنین لخته‌های خونی را شکل می‌دهد که ممکن است به مسدود شدن جریان خون قلب‌تان منجر شود. 

پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی : الکل سرشار از کالری‌های پوچی است که در حقیقت شما را چاق می‌کند. وقتی نوشیدنی الکلی می‌نوشید بدن سوزاندن چربی‌ها و کالری را متوقف می‌کند و به همین دلیل غذایی که مصرف کرده‌اید به شکل چربی ذخیره خواهد شد. 

کمتر بنشینید:  در حد امکان از نشستن پرهیز کنید. ساعات طولانی نشستن آثار مخربی روی سلامت شما دارد. افزایش ریسک سرطان ریه تا ۵۰ درصد و دیابت تا ۹۰ درصد از جمله‌ی این خطرات است. برای داشتن سبک زندگی باتحرک پیشنهاد می‌کنم در خانه یا حتی محل کار هر روز ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قدم راه بروید. 

ویتامین d : میزان ویتامین D بدن‌تان را در حد مناسب نگاه دارید. لازم است میزان ویتامین D خون خود را سالانه اندازه بگیرید، زیرا کمبود این ویتامین خطر حمله‌ی قلبی را تا ۵۰ درصد بالا می‌برد. برای اینکه از مزایای ویتامین D برخوردار شوید، باید روزانه میزان ۴۰ ng/ml (نانوگرم بر میلی‌لیتر) یا ۶۰۰۰-۵۰۰۰ IU (واحد بین‌المللی مصرف) را برای بدن‌تان تامین کنید. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید. می‌توانید از نور خورشید به عنوان بهترین منبع ویتامین D استفاده کنید، گرچه برخی غذاها و مکمل‌های ویتامین D3 نیز به عنوان منابع خوب تامین آن شناخته می‌شوند. 

درمان سکته مغزی 

آسپرین: آسپرین، شایع ترین دارویی است كه تجویز می شود، اما بعضی از افراد به دلایل نمی توانند از آن مصرف كنند (معمولاً به دلیل اختلالاتی كه در معده ایجاد م شود). هدف اصلی از تجویز آسپرین، كاهش چسبندگی پلاكتها كه مسئول ایجاد لخته در خون هستند، می باشد.
داروهای بتابلوكر: این داروها كه باعث بلوك شدن و جلوگیری از اثر هورمون آدرنالین بر روی گیرنده هایی كه در قلب و رگهای خونی وجود دارد می شوند، سبب كاهش خطر بروز یك سكته قلبی دیگر در فرد می گردند. بسیاری از پزشكان از این داروها تجویز می كنند اما در بعضی از افراد مثل كسانی كه دچار آسم، برونشیت یا نارسایی قلبی هستند، داروهای بتابلوكر (مثل آتنولول و پروپرانولول) نباید تجویز گردد.
مهاركننده های ACE: كشف این داروها باعث پیشرفتهای بزرگی در درمان مشكلات قلبی شده است. ACE (یا آنزیم مبدل آنژیوتانسین) باعث افزایش مقدار آنژیوتانسین در گردش خون می شوند. آنژیوتانسین باعث انقباض و تنگ شدن رگهای خونی می شود و سبب می گردد كه بدن، مقادیر بیشتری آب و نمك در خود نگه دارد. مهاركننده های ACE‌با كاهش میزان آنژیوتانسین، از بروز سكته های قلبی و نارسایی قلبی در افراد می كاهند.
استاتین ها: این گروه از داروهای جدید باعث كاهش كلسترول خون می گردند. این داروها با كاهش مقدار كلسترولی كه در بدن (بویژه در كبد) ساخته می شود، از رسوب آنها در شریانها جلوگیری می كنند. داروهای این گروه شامل لوواستاتین، فلوواستاتین و سیمواستاتین می باشند.
نیتراتها: این داروها از مهمترین داروهایی هستند كه شما در منزل استفاده می كنید. آنها شامل قرصهای زیرزبانی TNG و قرصهای ایزوسوربایددی نیترات می باشند. این داروها در صورتی كه شما دردی در سینه احساس می كنید استفاده می گردند.

پزشکان اغلب برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون در بیماران سکته مغزی و حمله قلبی مصرف روزانه آسپیرین را تجویز می‌کنند. درمان‌های دیگر حمله قلبی عبارتند از: دارو حل کننده لخته تزریق کرونری از طریق پوست نیتروگلیسیرین درمان با اکسیژن درمان برای درد قفسه سینه روش‌های پزشکی مانند جراحی.

سخن پایانی

هرچه میزان علائم در فرد بیشتر باشد، نشان دهنده شدت خطر قلبی بوده و فرد باید سریعاً به مراکز اورژانس مراجعه کند.علائم سکته قلبی و بروز آن در برخی افراد تنها در عرض چند ساعت رخ می دهد اما در برخی دیگر چندین روز و حتی هفته‌ها به طول می انجامد اما با شناخت علائم و چک‌آپ های منظم قلب می توان از بروز آن جلوگیری کرد.کارشناسان توصیه می کنند افراد به ویژه سالمندان حتماً رژیم غذایی سالم داشته و ورزش منظم انجام دهند. همچنین توصیه می‌شود افراد لبنیات و گوشت کم چرب استفاده کنند، سیگار نکشند، سابقه خانوادگی خود در زمینه ابتلا به بیماری های قلبی را بشناسند و نیز از استرس و عصبانیت خودداری کنند تا قلب سالمی داشته باشند و کمتر در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان