ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل عفونت گوش کودکان و راههای درمان آن

  پنجشنبه، 10 مرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل عفونت گوش کودکان و راههای درمان آن
عفونت گوش بعد از سرماخوردگی شایع ترین بیماری کودکان است. در حقیقت سه چهارم کودکان قبل از اینکه به 3 سالگی برسند، یکبار دچار عفونت گوش شده اند.

عفونت گوش کودکان

عفونت گوش یکی از بیماری های شایع در نوزادان و کودکان است. در حدود نیمی از کودکان تا یک سالگی، حداقل یک مورد عفونت گوش را تجربه می کنند و بیشتر آنها تا سه سالگی حداقل یک عفونت گوش داشته اند. در این مطلب می توانید با علائم عفونت گوش در نوزاد، عوامل افزایش دهندۀ عفونت گوش، درمان عفونت گوش در نوزادان، زمان تماس با پزشک برای عفونت گوش نوزاد، پیشگیری از بروز مجدد عفونت گوش مجدد و لوله های تهویهٔ گوش برای نوزادان مبتلا به عفونت گوش دوباره آشنا شوید.

تصویر

علل و عوامل عفونت گوش کودکان

  • نوزادانی که در حال نوشیدن شیر هستند، هنگام دراز کشیدن خطر ورود شیر به شیپور استاش وجود دارد که باعث التهاب می شود.
  • برخی دیگر از عوامل خطر ابتلا به عفونت های گوش حاد در نوزادان، عبارتند از:
  • تغییرات در ارتفاع و یا آب و هوا
  • تاریخچه خانوادگی عفونت های گوش
  • استفاده از پستانک در سنین پایین:استفاده از پستانک باید پس از 6 ماهگی کاهش یابد تا خطر ابتلا به عفونت گوش کمتر شود.
  • کودکانی که زیر 5 سال سن دارند، شیپور استاش کوتاه تری دارند.
  • کودکانی که به مهد کودک می روند، در معرض ابتلا به عفونت های شایعی مثل سرماخوردگی قرار دارند.
  • کودکان مبتلا به آلرژی های فعال.
  • قرار داشتن در معرض دود سیگار می تواند منجر به عفونت شیپور استاش شود.
  • کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند، از آنتی بادی ویژه ای بهره مندنیستند که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.
  • کودکانی که کام شکاف دار دارند، معمولاً لوله استتاش متورمی دارند.

علائم عفونت گوش در کودکان

  • تب 38 درجه فارنهایت (100.4 F) یا _بالاتر
  • کاهش انرژی
  • مشکل شنوایی
  • چرک - ترشحاتی از گوش کودک
  • احساس فشار یا پر بودن در گوش
  • بوی نامطبوع گوش
تصویر

درمان عفونت گوش میانی در کودکان

انجمن امراض کودکان آمریکا، به پزشکان توصیه می کند که برای کودکان6 ماهه و بالاتر با نشانه هایی از عفونت گوش با علائم شدید مانند درد گوش و تب آنتی بیوتیک تجویز کنند.

برای درمان عفونت گوش کودکان زیر 6 ماه، بیشتر پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. برای کاهش درد و جلوگیری از گسترش عفونت، برخی روش های ساده و موثر وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

کمپرس گرم:

قرار دادن کیسه حمام گرم و مرطوب روی گوش بیمار ممکن است درد گوش کودکان را در کاهش دهد. گرما درد را کاهش می دهد. یک پارچه تمیز را در آب ولرم فرو ببرید، آب اضافی را فشار دهید و کیسه را روی گوش آسیب دیده به مدت 5 دقیقه قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس فرآیند را تکرار کنید.

گزینه دیگر این است که یک فنجان نمک را روی اجاق گاز یا در مایکروویو گرم کنید، نمک گرم را بر روی یک تکه پارچه قرار دهید و پارچه را ببندید. کمپرس را به مدت 10 دقیقه روی گوش بیمار بگذارید.

توجه: قبل از استفاده از کمپرس گرم، همیشه دما را چک کنید، تا از سوزاندن پوست نوزاد خودداری کنید.

کمپرس سرد

هم چنین می توانید درد گوش را با کمپرس سرد کاهش دهید. دمای سرد، اعصاب را به طور موقت خنثی خواهد کرد و تسکین کوتاه مدتی را ایجاد خواهد کرد.

یک پارچه را در آب سرد خیس کنید و آب اضافی اش را فشار دهید. دستمال را کنار گوش قرار دهید. این کار را تا 20 دقیقه در هر بار انجام دهید.و مجدد تکرارش کنید.

نکته: هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید، چون می تواند باعث سرمازدگی اندام ها شود.

شیردهی به کودک

شیر مادر حاوی بسیاری از موادی است که نوزادتان را از انواعی از بیماری ها محافظت می کند و عفونت گوش فقط یکی از آنهاست. کودکانی که شیر مادرشان را خوردند، کم تر مستعد عفونت های باکتریایی یا ویروسی هستند؛ شیر مادر حتی به تسریع فرآیند التیام هر نوع عفونت گوش کمک می کند. در صورت امکان، سعی کنید نوزادتان را به مدت 6 تا 12 ماه شیر دهید.

توجه : علاوه بر شیردادن، می توانید چند قطره شیرتان را در گوش آسیب دیده با استفاده از قطره چکان بریزید، تا درد را کاهش دهید. هر چند ساعت تکرار کنید.

روغن سیر

سیر، دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و در نتیجه یک درمان خوب برای عفونت های گوشی در نظر گرفته می شود. سیر به اندازه داروی بی حس کننده عمل می کند. دو حبه سیر له شده را بردارید. آن ها را در یک قاشق غذا خوری روغن زیتون گرم و یا روغن کنجد به مدت 30 دقیقه خیس کنید. سیر را بیرون بیاوردید. یک قطره روغن را به هر یک از کانال های گوش با استفاده از قطره چکان بریزید. دو بار در روز تکرار کنید.

روغن زیتون

اگر عفونت گوش کودک شما شدید نشده تا به پارگی پرده گوش یا ترشح از گوش منجر شود، درمان با روغن زیتون توصیه می شود. روغن زیتون به عنوان یک روان کننده در مجرای گوش کار می کند که می تواند موم مزاحم گوش را شل و آرامش را فراهم کند.

گاهی اوقات عفونت گوش می تواند باعث رشد قارچ و یا باکتریایی در لوله استاشی شود.این انسداد را به راحتی می توان با استفاده از روغن زیتون از بین برد.

کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن گرم را در گوش آلوده بریزید. شما می توانید یک تکه پنبه در گوش خود قرار دهید تا روغن نشت نکند.

توجه: مطمئن شوید که روغن زیتون گرم تر از دمای بدن شما نباشد.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود

قرار گرفتن در معرض دود سیگار یکی از دلایل ابتلا به عفونت های گوشی در کودکان است. ورود دود به لوله استاشی با ناراحتی پشت بینی و گوش میانی مرتبط است. این منجر به تورم و انسداد می شود، که منجر به درد، نگهداری مایع و عفونت می شود. در نتیجه سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید و نوزاد خود را در معرض دود دست دوم قرار ندهید، که می تواند عفونت های گوشی را جدی تر و مکرر کند.

واکسن

دریافت منظم تمام واکسن ها می تواند به پیش گیری از عفونت گوش کمک کند. واکسیناسیون می تواند به کاهش عفونت گوش کودکان کمک کند. چون درمان آنتی بیوتیک خطر مقاومت را افزایش می دهد، واکسن های آنفولانزا ممکن است یک روش موثر برای کاهش این خطر باشد.

بررسی موقعیت خواب کودک

موقعیت خواب کودک شما می تواند باعث بدتر شدن یا کاهش درد گوش شود. برای مثال، دراز کشیدن روی تخت گاهی می تواند احساس فشار و درد را در گوش آلوده بدتر کند. در نتیجه وقتی کودکتان از عفونت گوش رنج می برد، باید مطمئن شوید که در موقعیت مناسبی می خوابد.

بهتر است بالشت را کمی در زیر سرش بالا ببرید تا مجرای تنفس کودکتان را بهبود ببخشید. بالشت را مستقیماً زیر سر کودک خود قرار ندهید. به جای آن یک بالش یا دو بالشت زیر تشکش قرار دهید.

درمان کایروپراکتیک

این یک درمان موثر دیگر برای درمان درد ناشی از عفونت های گوشی در کودکان است. اعصاب قسمت بالایی گردن، سلامت و عملکرد گوش داخلی و بافت اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

در برخی از کودکان، نخاع می تواند با کنترل عصبی مناسب تداخل پیدا کند و آن ها را نسبت به عفونت بیشتر آسیب پذیر کند. در چنین مواردی، قرارملاقات با یک پزشک باتجربه می تواند به مقدار زیادی کمک کند.آن ها به تعیین محل و ناحیه صحیح ناهماهنگی با استفاده از فشار بسیار کم کمک می کنند، که منجر به عملکرد نرمال سیستم عصبی می شود.

تصویر

پیشگیری از عفونت کودک

به خاطر داشته باشید کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از قدرت ایمنی بالاتری برخوردار هستند و کمتر در معرض عفونت گوش میانی قرار می گیرد . همچنین استفاده از هر نوع شیء نوک تیز و آلوده برای تمیز کردن گوش، رعایت نکات بهداشتی، پوشش مناسب در فصول سرد، کمتر در معرض باد قرار گرفتن و همچنین شنا نکردن در آب آلوده می تواند از عفونت میانی و خارجی گوش تا حد زیادی جلوگیری کند.

سخن آخر

با بروز اولین نشانه های عفونت گوش، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با وسیله ای به نام اتوسکوپ، داخل گوش نوزاد را بررسی می کند. پرده گوش قرمز، متورم و دارای ترشح، به احتمال زیاد عفونت کرده است. احتمال دارد پزشک با وسیله دیگری به نام اتوسکوپ نوماتیک، گوش کودک را بررسی کند؛ در این بررسی دستگاه جریان اندکی از هوا را داخل گوش تولید می کند، سپس پزشک مشاهده می کند که آیا پرده گوش در پاسخ به هوا حرکت می کند یا خیر. اگر حرکت نکند، نشانه این است که مایع در گوش میانی جمع شده و عفونت کرده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...