علل عفونت و آبسه دندان و راههای درمان آن

  دوشنبه، 15 مهر 1398   زمان مطالعه 11 دقیقه
علل عفونت و آبسه دندان و راههای درمان آن
آبسه و عفونت دندان و لثه با حساسیت به غذاهای سرد و گرم و احساس تلخی دهان و بوی تنفس بد خود را نشان می دهد که باید هرچه سریعتر به درمان آن اقدام کرد.

آبسه دندان چیست ؟

عفونت و آبسه دندان اصطلاح رایجی است که برای توصیف عفونت ریشه دندان یا جایی بین دندان و لثه به کار می رود. این مشکل دردناک دندانی به وسیله نوعی باکتری ایجاد می شود که یا از طریق پوسیدگی یا از طریق ترک دندان وارد دندان شده و تا نوک ریشه گسترش می یابد و همین امر موجب بروز درد، التهاب و توده های چرکی می شود. آبسه دندان ناشی از عفونت باکتری در داخل دندان است و اغلب نتیجه حفره های دندان درمان نشده هستند، که باعث می شود باکتری ها وارد دندان شوند ؛ شکستگی داخل دندان همچنین عواقب مشابهی دارد.

تصویر

علائم شایع آبسه دندان

  • داشتن دندان درد:هنگامی که شما می جوید یا گاز می زنید، حتی زمانی که دهانتان بسته است، حس درد در دندان های خود دارید.
  • به غذاهای گرم یا سرد حساس می شوید.
  • تلخی در دهان شما وجود دارد.
  • بوی تنفس بد.
  • ممکن است که تب وجود داشته باشد.
  • تورم گره گردن.
  • احساس خستگی.
  • تورم فک بالا یا فک پایین.
  • لثه ها می توانند متورم و قرمز شوند.
تصویر

علل شایع آبسه دندان

بهداشت دهان: اگر دندان هایتان را به درستی تمیز نکنید. پلاک غذا روی دندان، یک محیط مطلوب برای رشد باکتری ها را تشکیل می دهد.

پوسیدگی دندان: افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند، دچار عفونت دندان می شوند. هنگام پوسیدگی، باکتری ها در دندان ها، لثه ها و پالپ تجمع میکنند و موجب آبسه می شوند.

ترومای دندان : هنگامی که یک دندان می شکند، مینای دندان آسیب پذیر و شکننده می شود، باکتری ها می توانند در حفره های که باعث پوسیدگی دندان می شوند، دخالت کنند از این رو، عفونت می تواند به ریشه دندان گسترش یابد.

عفونت دندان: عفونت باعث ایجاد یک لاتکس (بافت مرده، سلول های زنده یا مرده و سلول های سفید خون) و تورم بافت ها می شود. این پدیده سبب درد دندان می شود.اگر دندان تخریب شده باشد، ممکن است دیگر آسیب نبیند، اما عفونت هنوز فعال است و همچنان به گسترش و نابود کردن بافت ها ادامه می دهد.

عفونت دندان با رژیم غذایی: مصرف مقدار زیادی شکر، موجب از بین رفتن دندان میشود و می توانند موجب آبسه دندان یا عفونت شوند.

سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که از دیابت رنج می برند، یا افرادی که از درمان رادیویی سرطان استفاده می کنند، یا سایر مشکلات پزشکی دارند ،بیشتر احتمال دارد خطر ابتلا به آبسه دندان را افزایش دهند.

تشخیص آبسه دندان

دندانپزشک در مورد علائم شما، سوالاتی خواهد پرسید و سپس ورم و سایر علائم عفونت را معاینه می کند. ممکن است دندانپزشک روی دندان ضربه هایی بزند و یا برای تشخیص آبسه دندان از گرما و یا سرما استفاده کند. همچنین ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که از دندان خود عکس اشعه X بگیرید.

تصویر

درمان آبسه دندان

ا گر آبسه از بین برود، بترکد یا چرک آن خارج شود و به این ترتیب درد شما متوقف شود، باز هم نیاز به درمان های حرفه ای دندان پزشکی وجود دارد.

درمان فوری پوسیدگی ها و آسیب های وارد شده به دندان ها: هدف درمان آبسه دندان در این رابطه شامل خارج کردن چرک آن، ریشه کن کردن و متوقف کردن پخش شدن عفونت در بدن، نجات دندان (در صورت امکان) و پیشگیری از خطرات احتمالی مربوط به آن است.

آنتی بیوتیک ها: استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند موادی که باعث ایجاد آبسه شده است را از بین ببرد و به بدن برای ترمیم دندان و استخوان کمک کند. دندان پزشک شما معمولاً از چرک خشک کن دندان در هنگام مواجه شدن با آبسه دندان استفاده می کند که رایج ترین نوع آنتی بیوتیک ها پنی سیلین است. تجویز آنتی بیوتیک معمولاً پس از بررسی عکس رادیولوژی برای تایید وجود عفونت دندان انجام می شود. آنتی بیوتیک های تجویز شده برای آبسه دهان و دندان معمولاً در کنترل آن موثر هستند و به این ترتیب اکثر علایم مربوط به این مشکل معمولاً ظرف مدت دو روز کاهش پیدا کرده و از بین می رود. همچنین آبسه دندان معمولاً پس از پنج روز درمان آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند.

اگر عفونت، محدود به ناحیه دچار آبسه باشد، ممکن است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها وجود نداشته باشد. به هر حال، اگر عفونت در دندان های مجاور، فک یا سایر نواحی بدن پخش شده باشد، احتمالاً دندان پزشک از آنتی بیوتیک ها برای توقف پخش عفونت در بدن استفاده می کند. علاوه بر این تجویز آنتی بیوتیک در مواردی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد نیز امکان پذیر است.

دهان شویه با آب نمک گرم: اگر یک آبسه دندان خود به خود بترکد، دهان شویه با آب نمک گرم می تواند در تسکین و آرام کردن شما موثر باشد و دهان شما را تمیز کرده و باعث خارج شدن چرک باقیمانده از آن تا زمانی شود که شما بتوانید با دندان پزشک خود ملاقات کنید. دندان پزشک همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کند از دهان شویه با آب نمک گرم در طول دوره ریکاوری برای کاهش ناراحتی های احتمالی و نیز تسریع در بهبودی استفاده کنید.

مسکن های درد موجود در داروخانه ها:قرص های مسکن درد همچون ایبوپروفن می تواند به کاهش ناراحتی های شما در زمان بهبود ناحیه مورد نظر کمک کند. به هر حال، با وجودی که این داروها می تواند درد را تسکین دهد، نمی تواند آبسه دندان شما را درمان نماید. به همین خاطر نیاز است که شما با دندان پزشک برای اقدامات مراقبتی مناسب تماس بگیرید.

عصب کشی دندان: عصب کشی و ترمیم ریشه دندان می تواند به کاهش عفونت و نجات دندان شما کمک کند. نحوه عصب کشی دندان شامل خارج کردن پالپ آسیب دیده دندان و خارج کردن چرک آبسه دندانی است. ساقه پالپ دندان و کانال های ریشه دندان در ادامه پر شده و پوشانده می شوند و سپس روی دندان روکش قرار می گیرد. جراحی عصب دندان برای درمان آبسه دندان همچنین ممکن است برای حذف هر گونه بافت ریشه آسیب دیده پس از بر طرف شدن عفونت دندان مورد استفاده قرار گیرد. این روش فقط زمانی برای بیمار توصیه می شود که ساختار دندان کافی برای استفاده از یک ترمیم دائمی بر روی دندان باقی مانده باشد.

کشیدن دندان آسیب دیده: اگر دندان امکان ترمیم و روت کانال تراپی و درمان را از طریق عصب کشی وجود نداشته باشد، لازم است که دندان کشیده شود. در این حالت دندان پزشک دندان را کشیده و آبسه دهان و دندان را به منظور حذف عفونت از چرک خالی می کند. دندان پزشک در ادامه از کورتاژ برای حذف تمام بافت های نرم آسیب دیده در ناحیه مورد نظر استفاده می کند. به این ترتیب با کشیدن دندان و تمیز کردن ناحیه آسیب دیده امکان بهبود بیمار فراهم می شود.

عمل جراحی: هنگامی که آبسه لثه و یا دندان در سطح دهان یا گردن پخش شود، ممکن است نیاز به خارج کردن چرک آن در اطاق عمل، تحت بی هوشی عمومی وجود داشته باشد. علاوه بر این، اگر یک آبسه دندان درمان نشود، یا پس از عصب کشی دندان بزرگتر گردد، شما به احتمال زیاد نیاز به جراحی و پر کردن سر های ریشه دندان و نیز نمونه برداری از آن برای تشخیص مشکل خواهید داشت.

تصویر

درمان گیاهی آبسه دندان

سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیک طبیعی است که برای درمان آبسه دندان بسیار مؤثر است، همچنین سیر درد را کاهش می دهد و از گسترش عفونت جلوگیری می کند. مقداری سیر تازه پوست کنده را درون دهان خود قرار دهید و با دندان های خود آن را به آرامی گاز بزنید تا مزه آن را بچشید سپس آن را بیرون آورید و دهان خود را با آب گرم بشورید، برای از بین بردن بوی سیر چند قطره اسانس گل میخک با آب گرم مخلو کنید روش دیگر نصف قاشق چای خوری پودر سیر را با مقداری نمک مخلوط کنید و سپس بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید پس از 10 دقیقه دهان خود را با دهانشو شستشو دهید همچنین می توانید روغن سیر را بر روی دندان آسیب دیده بچکانید.

توجه: هر یک از روش های زیر را چند بار در روز برای درمان آبسه دندان تکرار کنید.

روغن نارگیل

برای درمان آبسه دندان با طب سنتی روغن نارگیل یک مورد بسیار مناسب می باشد زیرا سبب کاهش میزان باکتری های موجود و از بین رفتن سموم از دهان می شود، درکل باعث افزایش سلامت دهان می شود.

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را درون دهان خود بریزیدو به مدت 15 دقیقه درون دهان خود تکان دهید سپس روغن را به تف کنید و دهان خود را با آب گرم بشورید. برای نتیجه گرفتن این روش را دو بار در روز تکرار کنید

توجه: برای گرفتن بهترین نتیجه درمان آبسه دندان این روش را با معده خالی انجام دهید.

گل میخک

گل میخک یکی از بهترین راه ها برای درمان خانگی آبسه دندان و هر گونه دندان درد می باشد. مقداری پنبه را به اسانس میخک آغشته کنید و سپس روی دندانی که درد می کند قرار دهید

چای سیاه کیسه ای

چای سیاه یکی دیگر از روش های درمان آبسه دندان می باشد، چای سیاه دارای تانن است که به کاهش درد، التهاب کمک می کند. علاوه بر این حاوی آنتی اکسیدان ها است که به مبارزه با عفونت کمک می کند و بهداشت دهان و دندان را ارتقا می بخشد.

یک عدد چای کیسه ای را درون آب گرم قرار دهید، سپس آب آن را استخراج کنید حال چای کیسه را به مدت چند ساعت یا یک شب بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید سپس دهان خود را با یک محلول آب نمک شستشو دهید این روزش را یک بار در روز تکرار کنید

هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

آب اکسیژنه دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که باعث کشتن باکتری می شود و به درمان آبسه دندان کمک می کند. همچنین به کاهش التهاب و درد کمک می کند، علاوه بر این جرم دندان را نیز از بین می برد، برای سلامت دندان فقط 3 درصد آب اکسیژنه استفاده کنید.

2 قاشق چای خوری هیدروژن پراکسید را با 1 قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط کنید و دهان خود را با آن شستشو دهدی، این روش را 3 بار در هفته دنبال کنید. روش دیگر 1 قاشق چای خوری پتاسیم را با یک قاشق چایخوری آب اکسیژنه مخلوط کنید و این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و سپس دهان خود را با آب گرم بشورید، این روش را چند بار در هفته برای درمان آبسه دندان دنبال کنید

سرکه سیب

سرکه سیب یک روش برای درمان آبسه دندان می باشد، زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که باعث کاهش درد و التهاب می شود.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را درون دهان خود قرار دهید و چند دقیقه درون دهان خود تکان دهید و سپس بیرون بریزید، حال دهان خود را با آب گرم بشورید، این روش را چند بار در روز تکرار کنید. روش دیگر یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید

آب نمک

آب نمک یک روش ساده برای درمان آبسه دندان می باشد زیرا دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که می تواند باعث کاهش التهاب، درد، عفونت و جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان شود .

1 قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا زمانی که نمک کاملاً حل شود سپس دهان خود را با این محلول شستشو دهید این روزش را 2 تا 3 با در روز انجام دهید تا عفونت و درد از بین رود

زردچوبه

زردچوبه دارای ویژگی های آنتی بیوتیکی، ضد عفونی، ضد التهابی می بادش و روشی برای درمان آبسه دندان با طب سنتی می باشد. زرچوبه سبب کاهش درد و التهاب می شود و سبب بهبود سلامت دهان می شود.

مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری پودرر زردچوبه با کمی آب و سپس روی مسواک خود بریزید و سپس دندان آسیب دیده را مسواک بزنید و پس از 20 دقیقه دهان خود را با آب گرم بشورید

همچنین می توانید برای درمان آبسه دندان 1 قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان خود را چند بار در روز با آن شستشو دهید روش دیگر برای درمان آبسه دندان یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون یا خردل مخلوط کنید و سپس بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه دهان خود را با آب گرم بشورید.

سخن پایانی

افرادی که با ویتامین C به میزان کافی تامین می شوند، دارای یک سیستم ایمنی سالم تر هستند. از این رو، افزایش ویتامین C با مصرف سبزیجات، میوه ها برای همه ضروری است. قبل از رفتن به رختخواب،از خوردن مواد شیرین خودداری کنید، زیرا این نوع غذاها می توانند محیط مطلوب برای رشد باکتری ها ایجاد کنند. به طور مرتب هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید، تا از وضعیت دندان های خود باخبر شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان