علل بزرگی طحال و راههای درمان آن

  یکشنبه، 24 شهریور 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل بزرگی طحال و راههای درمان آن
یکی از مهمترین اعضای بدن برای سلامتی دستگاه گردش خون و پاکسازی مواد سمی از بدن طحال است، اما گاهی بدون علائم مشهود این عضو بزرگ شده و باعث مشکلات سلامتی در بدن می‌شود.

طحال چیست؟

طحال یکی از ارگان های حیاتی در سیستم لنفاوی بدن انسان است ومانند یک نگهبان بدن را از عفونت ها و ابتلا به بیماری های ویروسی حفظ می کند. این عضو از بدن مسئول تولید آنتی بادی برای مقابله در برابر میکروب ها وباکتری ها است، همچنین به تمیز نگه داشتن خون، حمل و نقل و متعادل سازی سطح مایعات بدن، حفظ پلاکت های خون و خارج کردن مواد سمی و گلبول های مرده از خون می پردازد.

تصویر

علل بزرگ شدن طحال

  • عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز
  • عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس و یا عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت)
  • عفونت های انگلی مانند مالاریا
  • سیروز و سایر بیماری های کبدی
  • کم خونی همولیتیک (نوعی کم خونی است که طی آن گلبول های قرمز خون دچار تخریب زودرس می شوند)
  • سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم و بیماری هوچکین
  • اختلالات متابولیکی
  • فشار خون در رگ طحال و یا کبد که در اثر این فشار، لخته خون در رگ ایجاد می شود

علائم بزرگ شدن طحال

  • سوء هاضمه یا احساس ناراحتی گوارشی پس از خوردن مواد غذایی
  • احساس درد و حساسیت در اطراف ناحیه طحال، در سمت چپ بالای شکم
  • احساس درد در شکم که تا شانه سمت چپ امتداد پیدا می کند
  • درد هنگام تنفس عمیق
  • پایین بودن سطح انرژی
  • خستگی مزمن
  • زردی پوست بدن بویژه صورت
  • کم خونی
  • کاهش وزن بدون علت
  • عفونت های مکرر بویژه در ناحیه گوش، مجاری ادراری، تنفسی و یا عفونت های سینوسی
  • خونریزی و بروز کبودی به میزان زیاد در بد
  • زردی پوست بدن بویژه صورت یکی از علائم بزرگی طحال است

تشخیص بزرگ شدن طحال

دکتر یک معاینه فیزیکی برای تشخیص بزرگ شدن طحال و میزان درد آن انجام می دهد. این معاینه شامل لمس طحال شما می شود. شما همچنین به احتمال زیاد به تست های تشخیصی بیشتر برای تأیید و تشخیص علت طحال متورم نیاز خواهید داشت که ممکن است شامل آزمایش خون، یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) باشد. در برخی موارد ممکن است آزمایشات دیگری نیز مورد نیاز باشد.

تصویر

درمان طحال بزرگ شده

هر فعالیتی را که می تواند وضعیت طحال شما را بدتر کند، را محدود کنید، مانند ورزش های تماسی. یک طحال بزرگ شده و آسیب دیده می تواند باعث خونریزی زیادی شده و زندگی شما را تهدید کند. در نتیجه لازم است که به دنبال علت بزرگ شدن طحال خود باشید. عدم درمان طحال بزرگ شده می تواند منجر به عوارض جدی بشود. در اغلب موارد، درمان علت اصلی طحال بزرگ شده شامل برداشتن طحال است که باید با جراحی برداشته شود (اسپلنکتومی).

اگر جراحی مورد نیاز باشد، جراح احتمالا طحال را با استفاده از لاپاروسکوپی به جای جراحی باز، حذف می کند. این به این معنی است که جراحی از طریق برش های کوچک انجام می شود. لاپاراسکوپ اجازه می دهد تا جراح بتواند برداشتن طحال را در طول عمل مشاهده کند.

اگر طحال شما برداشته شود، شما مثل سابق قادر به پاکسازی عوامل بیماری زا و باکتری های خاصی از بدن خود نیستید و به عفونت های خاصی نیز آسیب پذیر خواهید بود. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ها استفاده از واکسن یا سایر داروها لازم است.

تصویر

درمان ورم طحال در طب سنتی

براى درد ناحیه طحال روزانه ۱۰ گرم تخم ترب را کوبیده در سکنجبین حل کرده صبح و عصر تا درد ادامه دارد میل نمایند.

براى درمان ورم طحال روزانه ۵ گرم مغز ناخنک، ۵ گرم افسنطین را جوشانده صبح و عصر میل نمایند تا از بین رفتن ورم این درمان را مى توان ادامه داد.

در ورم طحال برحسب مزاج بیمار درمان انتخاب مى شود. در گرم مزاجان دادن آب کاسنى یا عرق آن روزى سه استکان یا آب بادیان و شکر (۱۰ گرم بادیان در ۲۰ گرم شکر براى یک روز).

گیاهان مفید در درمان ورم طحال و بزرگی طحال

در بیمارى هاى طحال آب فلوس و تاجریزى یا پوست هلیله زرد و سیاه دانه یا شاه تره یا تخم کشوث یا ریشه کاسنى یا آلوچه ورقانى یا آلوى معمولى یا تمر هندى یا طباشیره یا انیسون یا گل بنفشه یا گل سرخ، همه مفیدند (یک یا چندتاى آنها را انتخاب کرده روزى ۵ گرم صبح و ۵ گرم شب جوشانده میل نمایند).

اگر بیمار مبتلا به تب باشد یک عدد کدوى کوچک را پخته در سکنجبین حل کرده و میل نمایند.

تخم خرفه ۱۰ گرم نرم کوبیده در عرق کاسنى ریخته روزى سه استکان میل نمایند، یا تمر هندى، سکنجبین و تخم خرفه و مغز فلوس را باهم آمیخته به کار برند.

سخن پایانی

کارشناسان به افرادی که دچار مشکل بزرگ شدن طحال هستند توصیه می کنند علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم به طور روزانه ورزش انجام دهند، زیرا این کار باعث بهبود گردش گردش خون و کمک به سلامت طحال می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (51 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان