الناز شاکردوست و جرات تهمینه شدن

  سه شنبه، 27 شهریور 1403 ID  کد خبر 408948
الناز شاکردوست و جرات تهمینه شدن
ساعدنیوز: منحنی صعودی تحول در بازیگری و رشد شخصی الناز شاکردوست در نمایش نبرد رستم و سهراب چنان حس می‌شود که اینجاست که او را از ستاره صرف بودن به سمت بیش از پیش بازیگر-ستاره بودن حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، مگر نه اینکه بازیگر باید اهل خطر کردن و تغییر و شکستن پوسته‌های شکل گرفته اطرافش باشد؛ مگر نه اینکه بسیاری از بازیگران تصور می کنند باید تیپ و سر و شکل و بیان جا افتاده‌شان را دست نخورده باقی بگذارند تا مبادا مخاطب دیگر آنها را نپذیرد و دوست نداشته باشد؟

مگر نه اینکه اصولا بازیگری یعنی توان ویران شدن و دوباره از نو ساختن؟ مگر نه اینکه بازیگری از اساس باید حظی از تازگی و زایش را در خود نهان داشته باشد مگر نه اینکه بازیگران چهره و شهیر همواره عاشق ثبت نماهای بسته و متوسط از صورت و سر و شکلشان هستند؛ مگر نه اینکه بازیگری یعنی تلاش برای دیده شدن اما نه به شکلی قلابی و غلو شده و بیمارگون؟ و ...

پاسخ تمام این سوالات یک «بله» بزرگ و قاطعانه است. اما مراد از طرح این سوالات چیست؟

مراد اول یادآوری وظیفه و رسالت یک بازیگر برای بازیگر و اصیل ماندن و مردن و زنده شدن و مردن و زنده شدن و مردن و زنده شدن مدام است.

اما مراد دوم اشاره به روندی است که الناز شاکردوست در مسیر بازیگری اش پیش از حضورش در فیلم «خفگی» ساخته فریدون جیرانی یک تصویر بود و یک زیبایی ظاهری و بعد از خفگی، تلاش کرد تا شاکردوست قبلی را بکشد تا زایشی نو از دل خاکسترهای خودش حاصل کند و همین مسیر را تا ایستگاه ایفای نقش تهمینه در نمایش نبرد رستم و سهراب ادامه داده است.

گفتن ندارد که تهمینه بودن کار هرکسی نیست. چرا که ابعاد شخصیتی چند وجهی تهمینه که توسط فردوسی در شاهنامه توصیف شده به شکلی عمیق و درهم پیچ است که نمی توان به شکل خطی به آن پرداخت.

تهمینه‌ای که هم همسر رستم است و هم مادر سهراب، هم باید رنج مرگ فرزند را تاب بیاورد و هم رنج رستم را درک کند و التیام بخشد و همزمان باید آنقدر قوی بماند که خودش از دورن فرو نپاشد.

مگر نه اینکه این همه تداعی کننده شمایل یک مادر بالغ و پخته است. ضرورت تهمینه بودن و تهمینه شدن، از خودگذشتگی، صبر و همدلی است. دشوار است که حالات پرآشوب خود را تاب بیاوری، اما همزمان در روح و روانت جا برای درک تومان رستم و سهراب که یکی قاتل است و دیگری مقتول، که یکی فرزند است و دیگری همسر را داشته باشی.

این ویژگی باید در شکل اجرای الناز شاکردوست در نقش تهمینه هم قابل جست‌وجو باشد. نکته اینجاست که طراحی چهره و لباس شاکردوست در این نمایش و البته زمینه اجرای نمایش که باعث دید مدیوم یا لانگ شات مخاطب می شود، همگی در یک جهت اقدام کرده است و آن جرات فراموش کردن الناز شاکردوستی که در ذهن داشته ایم و ضرورت تولد یک الناز شاکردوست جدید است که شیوه حضورش منطبق باید بر شمایل شخصیت پردازی تهمینه در شاهنامه حکیم توس باشد.

اینجاست که طراحی صحنه و چهره و لباس و نور و از همه مهمتر تواضع جرات ورزی شاکردوست در امتزاج باهم یک تهمینه قدرتمند و بزرگ را تصویر می کند که، به اندازه حاضر است، به اندازه سخن می گوید، به اندازه دیده می شود و البته که از ابتدا تا انتها رد حضورش در نمایش حس می شود.

ردی که لزوما بر مبنای حضور فیزیکی یا میمیک چهره نیست، بلکه در اثر قدرت محتوایی تهمینه در دل داستان رستم و سهراب است. اینجاست که اهمیت کار شاکردوست به عنوان یک ستاره سینما اهمیت دو چندان پیدا می کند.

اینجاست که منحنی صعودی تحول در بازیگری و رشد شخصی شاکردوست حس می شود. اینجاست که شاکردوست تلاش می کند از ستاره صرف بودن به سمت بیش از پیش بازیگر_ستاره بودن حرکت کند. این روند رو به رشد و جرات ورزی برای مرگ و تولد دوباره در کارنامه هر بازیگری به عنوان یک ضرورت باید و باید قابل جستجو باشد.

شاکردوست در نمایش رستم و سهراب یک میخ محکم رو به صعود در صخره‌های بی‌انتهای رشد در بازیگری را کوبیده است. این ویژگی اگر تنها ویژگی مثبت حضور شاکردوست در این نمایش باشد (که نیست) به خودی خود شایسته تقدیر و توجه است. تا شاید سایر بازیگران هم از درجا زدن و مرداب شدن دور بمانند و رشد روز به روز را سرلوحه انتخاب‌ها و تصمیماتشان قرار دهند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (472 نظر) عکس ولخرجی‌های فرح پهلوی در یک جشن خاص، بریز و بپاش از جیب مردم ایران/ فرح: اینقدر درگیر جشنیم به چیز دیگری فکر نمی کنیم! (447 نظر) الهام حمیدی: من به‌ شخصه هیچ پشتوانه مالی ندارم و اگر خدایی ناکرده پایم بشکند و دو ماه در خانه باشم، هیچ‌کس در خانه مرا نمی‌زند که آیا پول اجاره خانه‌ات را داری؟ (373 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (291 نظر) داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (224 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (177 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (161 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (161 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش پاره تا عبای نخ کش شده و سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (138 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (115 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (107 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (101 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (102 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (83 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه بلندی های بادگیر
(عکس) لباس پر زرق و برق نعیمه نظام دوست برای تولد خواهر بزرگترش/ چه دکوراسیون مجللی!
(ویدئو) درد و دل تاثیرگذار سونگ ایل گوک، بازیگر جومونگ در دهه پنجاه سالگی؛ هیچی از زندگی نمیدونم
(ویدئو) یادی کنیم از مهمان خوابالو عمو پورنگ در برنامه زنده!/ فقط شعر خواندن عمو پورنگ برای بیدار شدنش!😂
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ می دانید فقط 4 درصد مردم عادی میتوانند این چالش بازی فکری را حل کنند/ کدام کامیون در حال حرکته؟
(ویدیو) مهم ترین اتفاق زندگی نیکی کریمی که پدرش در آن نقش موثری داشت چه بود؟!
(ویدئو) مخوف ترین صحنه تاریخ که صدام حسین در عراق رقم زد / اعدام 68 نفر در هفته اول رئیس جمهوری خود
حکایت شهیدی که رشته افکار رئیس جمهور ایران را از هم گسیخت
(عکس) ست باکلاس و در عین حال ساده‌ی رویا نونهالی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در ضیافت همایون شجریان
(ویدئو) کل‌‌کل های احسان علیخانی و ژاله صامتی از عصر جدید تا جوکر / احسان علیخانی بدجوری ضایع شد 😂
(ویدیو) ماجرای مهمانی خانه‌ی رضا عطاران و سوتی بزرگ مجید صالحی
(عکس) نیکی کریمی مادر شد!/ دو تا بچه ناز و کیوت
الناز شاکردوست و جرات تهمینه شدن
گفتگو با عوامل «قضیه تفنگ چخوف»؛ تفنگی که بی دلیل روی دیوار نیست
بیوگرافی و زندگی خصوصی خوسلو ستاره اسپانیایی و همسر و دوقلوهایش+ عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس