ویژگی های یک مدیر کارآمد و قوی

  یکشنبه، 09 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
امیر خجسته : ویژگی های یک مدیر کارآمد و قوی
شاه بیت سخنان مهم مقام معظم رهبری در دیدار تلویزیونی با نمایندگان مردم در مجلس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تأکید معظم له بر انتخاب مدیری کارآمد و قوی برای حل مشکلات کشور بود. انتخاب یک مدیر کارآمد و قوی طبیعتاً بر اساس شناخت عناصر کارآمدی و توانمندی میسر است.

رهبر انقلاب در بخشی از سخنان شان به ضرورت انتخاب مدیری کارآمد اشاره کردند که توانایی حل مشکلات مردم را دارد. ایشان فرمودند که مسأله کشور در مقطع کنونی اقتصاد، فقر و بیکاری است و مردم باید مدیری را انتخاب کنند که قادر به حل این مشکلات اساسی کشور است. رهبر انقلاب نامزدها را به تقوا و دوری از هر نوع تخریب فراخواندند و به آنها توصیه کردند که بدون شعار دادن در پی تبیین مواضع و برنامه هایشان برای ریاست جمهوری باشند. بخش آخر سخنان رهبری توصیه ایشان به مردم برای حضور در پای صندوق رأی بود: " امّا توصیه به عموم مردم. به مردم عزیزمان عرض میکنم ملّت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام میگیرد امّا اثر آن در چند سال باقی میماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلّق به خودتان بدانید -که متعلّق به شما است- و از خدا کمک بخواهید، هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه درست و حق است و بروید پای صندوق رأی و به کسی که شایسته است رأی بدهید. به حرف این کسانی که ترویج میکنند -چه از داخل، چه از خارج- که «فایده ای ندارد، ما نمیرویم پای صندوق، نروید» اعتنا نکنید؛ اینها دلسوز مردم نیستند. اگر اسم مردم را هم می آورند، بیخود می آورند، دروغ میگویند، دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است، مردم را از رفتن پای صندوق انتخابات منع نمیکند." به نظر می رسد که سؤال از عناصر مهم کارآمدی یک مدیر قوی، یک سؤال بایسته در خور تحقیق و بررسی است. امیر خجسته سابقه نمایندگی مردم همدان و فامنین را در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود دارد. ایشان در مقاطعی رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس و نائب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بودند. از ایشان درباره عناصر کارآمدی یک مدیر پرسیدیم. توجه مخاطبان ساعد نیوز را به این مصاحبه جلب می کنیم:

تصویر

ساعد نیوز: حضرتعالی سابقه دو دوره نمایندگی مردم همدان را در مجلس شورای اسلامی دارید و در سطوح عالی مدیریتی کشور حضور داشته اید. حضرت آقا در دیدارشان با نمایندگان مردم فرمودند که علاج مشکلات کشور در مقطع کنونی، انتخاب یک مدیر کارآمد و قوی است. به نظر شما، یک مدیر کارآمد و قوی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

امیر خجسته: بسم الله الرحمان الرحیم؛ حقیقتاً مقام معظم رهبری به نکته بسیار ظریف، زیبا و حساسی اشاره فرمودند. کارآمدی از نظر من یعنی توانمندی یک مدیر در به کارگیری تمام نیروهای جبهه انقلاب برای حل مشکلات کشور از طریق خلاقیت ها و تخصص های این نیروها است. یک مدیر کارآمد کسی است که برنامه ریزی منظم و حساب شده دارد. کسی که بی نظم است، طبیعتاً کارآمدی هم ندارد. یک مدیر کارآمد، خستگی ناپذیر است و با عشق و بدون نگاه جناحی، تمام نیروهای جبهه انقلاب را مدیریت می کند تا به آن نتیجه مطلوب که سر و سامان دادن به وضع آشفته کنونی است، برسد. مدیری کارآمد است که فراجناحی عمل کند و خودش را معطل آمال و مطلوبات این جناح و آن جناح نکند. حفظ همه نیروهای انقلاب و مبارزه با ضدانقلاب اولویت اول یک مدیر کارآمد در نظام جمهوری اسلامی است. استفاده از ظرفیت بالای نخبگان در نظام و نیز رجوع به مشاورین متخصص که خلاقیت کارآفرینی دارند از اهمیت حیاتی برخوردار است. یک مدیر کارآمد کسی است که یک افق بیست ساله یا حتی پنجاه ساله برای مدیریت کشور تعریف می کند. این برنامه افق طولانی مدت باید همواره جلوی چشم این مدیر باشد تا تمام حرکت هایش را بر اساس این نقشه راه تنظیم کند. حسن خلق و توان تعامل با تمام نیروهای انقلاب از شرایط ضروری یک مدیر کارآمد است. اگر یک مدیر در سطح ریاست جمهوری وابسته به یک حزب و جناح باشد و بخواهد بر اساس این وابستگی اش عمل کند، پیشرفت هرگز نمی تواند حاصل شود. وضع کنونی ما حاصل همین نگاه جناحی است. یک مدیر کارآمد کسی است که تمام هم و غمش صرف برداشتن کل موانع موجود بر سر راه معیشت مردم است. همان طور که مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره کردند، یک مدیر کارآمد در سطح اول مدیریت کشور، باید توان تعامل با دنیا را هم داشته باشد البته با حفظ اصول و مواضع اساسی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب. این می شود یک رئیس جمهور موفق. ما در کشور صاحب همه چیز هستیم و به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد ولی یک مدیر کارآمد می خواهیم که این منابع موجود به صورت کاملاً حساب شده در راستای رفع مشکلات کشور و مردم صرف شود. کارآمدی یک رئیس جمهور در آن است که بتواند حلاوت و شیرینی اقتصاد اسلامی و مردمی را به کام تک تک ایرانیان بچشاند. امروز شاهد آن هستیم که کسانی که مسئول وضع آشفته کنونی هستند می گویند تقصیر ما نبود! این نهایت پرروئی است! یک مدیر کارآمد مسئولیت کارهایش را به عهده می گیرد و تمام انرژی اش را صرف حل مشکلات مردم و تحقق اقتصاد عادلانه می کند.

تصویر

ساعد نیوز: همان طور که می دانید یکی از مشکلات کشور، فساد اقتصادی کلان و رانت خواری و نفوذ از مجاری دولتی است. با توجه به تجربه حضرتعالی در زمینه ریاست فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، یک مدیر کارآمد در کسوت ریاست جمهوری برای مبارزه با فساد در دولت که مجرای اصلی فساد در کشور است، چه استراتژی ای را باید اتخاذ کند؟

امیرخجسته: به اعتقاد من، پیشگیری از فساد مهمتر از مبارزه با فساد است. اگر حساسیت لازم در زمینه پیشگیری در دولت وجود داشته باشد دیگر کار به قوه قضائیه کشیده نمی شود. ما منتظر می مانیم تا کسی دزدی کند بعد برویم و او را تحت تعقیب قرار دهیم. باید اول جلوی دزدی ها و رانت خواری و ویژه خواری منتسبین و آقازاده ها و متنفذین گرفته شود. پیشگیری مهمتر است. ما باید مجاری فساد را ببندیم تا دیگر نیازی نباشد که فلان آقازاده را که اموال بیت المال را برداشته فرار کرده بخواهیم دستگیر کنیم. هر نوع اغماض در برخورد با مفسد خیانت به ایران است. نمی شود که هر کس که به کسی یا جایی بند است بخواهد هر غلطی دلش خواست بکند و دلارهای بیت المال را بدزدد و ما چشممان را روی آن ببندیم. نظارت قوی لازم است تا جلوی این نوع فسادها و خیانت ها گرفته شود. نظارت قوی راه حل و استراتژی ای است که یک مدیر کارآمد باید آن را سرلوحه خودش قرار دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (655 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان