آموزش طعم و مزه دار کردن ماهی قبل از پخت

  چهارشنبه، 09 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش طعم و مزه دار کردن ماهی قبل از پخت
بهترین روش و طریقه برای مزه دارکردن ماهی قزل آلا و سالمون و جنوب ، معرفی انواع مختلف ادویه برای مرینیت ماهی برای کباب کردن و یا سرخ نمودن . ماهی حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف، مواد معدنی، چربی و کلسترول کم است.

بوی ماهی برای بسیاری از ما ناخوشایند است، ولی از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست. برای جلوگیری از بوی بد ماهی هنگام طبخ با روش های مختلفی می توان آن را مزه دار کرد. شما با استفاده از مواد معطر و سبزیجات و ادویه ها می توانید ماهی را مزه دار کنید. در این بخش شما را با بهترین و موثرترین روش های مزه دار کردن ماهی آشنا می کنیم.

منظور از مزه دار کردن ماهی چیست ؟

مرینیت روشی است که به وسیله آن برای از بین بردن بوی زخم و بد غذا هنگام پخت و طعم دار کردن آن تلاش می کنند. معمولا غذاهایی چون ماهی، گوشت، مرغ یا حتی برخی از سبزیجات قبل از پخت نیاز به مزه دار شدن دارند.این کار ضمن اینکه بوی زخم و خامی غذای شما را برطرف کرده، طعم و مزه ای لذیذ به آن خواهد بخشید.

روش های مزه دارکردن ماهی

  • مزه دار کردن ماهی با زعفران : همه ما یکی از بیشترین روش هایی که برای مزه دار کردن ماهی استفاده میکنیم این است که یا ماهی به زعفران و زرد چوبه یا پودر سیر و نمک و فلفل یا به تنهایی آرد سفید آغشته شود .
  • مزه دار کردن ماهی با ادویه ماهی و زرد چوبه : این روش به این صورت است که قبل از اینکه ماهی سرخ شود ، شما آرد و زرد چوبه نمک و فلفل و ادویه ماهی را با هم مخلوط ، و ماهی را به آن مواد آغشته و سپس سرخ نمایید .
  • مزه دار کردن ماهی با لیمو و پیاز : در این روش شما باید ماهی را پس از شستن ، قطعه کنید و تکه های برش خورده ماهی را داخل ظرفی گذاشته و پیاز خرد شده و آب لیمو و نمک و فلفل را اضافه میکنید تا هم ماهی را مزه دار کنید هم اینکه بوی بد ماهی را بگیرید ولی بیشتر از نیم ساعت در مایه نماند چونکه مزه ماهی تلخ میشود .
  • مزه دار کردن ماهی با رز ماری : برای این روش از مزه دار کردن فقط برگ های رزماری را بچینید و روی ماهی قرار دهید ، مقداری هم فلفل سیاه هم اضافه کنید تا بوی زهم ماهی هم گرفته شود .
  • مزه دار کردن ماهی با زنجبیل : در این روش فقط کافیست کمی پودر زنجبیل یا زنجبیل خرد شده را روی ماهی بریزید تا طعم متفاوتش را احساس کنید .
  • مزه دار کردن ماهی با گشنیز : این سبزی در کشور های عرب نشین و هندی ها زیاد استفاده میشه ، حتی در قلیه ماهی هم برای پر کردن شکم ماهی از گشنیز خرد شده استفاده میشه ، این سبزی ضد نفخ و دل درد هست و برای مزه دار کردن ماهی گزینه خوبی به حساب می آید .
  • مزه دار کردن ماهی با سرکه : در این روش زعفران و سرکه و فلفل و نمک را باهم مخلوط کنید و ماهی ها را در آن مایه حدود یک ساعت بخابانید تا طعم دار شود و سپس سرخ نمایید .
  • مزه دار کردن با شیر و پیاز : در این روش ماهی را در شیر و پیاز خلالی خرد شده بغلطانید و پس از ۳ ساعت آبکش نموده با نمک و فلفل مزه دار کنید و در آرد سوخاری بغلطانید و سرخ نمایید .

مرینت کردن ماهی به روش جنوبی ها

جنوب ایران برای مزه دار کردن ماهی از روش هایی استفاده می کنند که ماهی را بسیار خوشمزه و ترد می کند. برای مزه دار کردن ماهی می توان از سبزیجات و ادویه های گوناگونی استفاده کرد. برخی از این مواد را باهم مرور می کنیم:

مزه دار کردن ماهی با گشنیز

این سبزی نه تنها در جنوب ایران بلکه بین اعراب و هندی ها هم یکی از پرمصرف ترین سبزی هاست.در انواع قلیه، برای پر کردن داخل شکم ماهی و در انواع کاری ها از این سبزی معطر استفاده می شود. این سبزی علاوه بر اینکه خاصیت میکروب زدایی دارد ضدنفخ و دل درد هم هست

مزه دار کردن ماهی با سیر و پیاز

این دو یار دوست داشتنی، درواقع جزءلاینفک بیشتر غذاها هستند. هر دو از نظر طب سنتی گرم و خشک هستند . سیرکاهش دهنده فشارخون و آنتی بیوتیکی طبیعی و پیاز هم به عنوان پایین آورنده قندخون و یک انسولین طبیعی بسیار محبوب است آب پیاز را بگیرید و به همراه سیر رنده شده بر روی تکه های ماهی بریزید و نمک و فلفل بزنید و به میزان نیم ساعت استراخت بدهید و بعد سرخ کنیداز ورقه های پیاز و پودر سیر هم می توانید استفاده کنید و تایم استراحت و مزه دار شدن ماهی را بیشتر کنید تا خوب عطر و طعم پیاز را به خود بگیرد

مزه دار کردن ماهی با تمر هندی

تمرهندی اصالتا آفریقایی است. این گیاه اولین بار در مناطق استوایی قاره آفریقا روییده است. تمرهندی صدها سال پیش به وسیله کشتی به هند منتقل شد و در آنجا پرورش پیدا کرد.پس از آن، این گیاه در سراسر جهان پخش شد. این روزها شما با سر زدن به بازار، تمرهندی را در دو نوع شور و شیرین پیدا می کنید.تمرهندی رسیده و شیرین به عنوان میوه مصرف می شود. تمرهندی خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی هم دارد و مهم تر از همه، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است. پس این خوراکی خوشمزه را اصلا دست کم نگیرید. برای مرینت کردن ماهی تمرهندی را در آبجوش حل کنید و به صورت یک سس غلیظ بر روی ماهی ها به همراه ادویه های دلخواه بریزید و حدود یک ساعت استراحت بدهید سپس سرخ کنید و همچنین برای تهیه قلیه ماهی نیز از این روش می توانید استفاده کنید

نکات طلایی طبخ ماهی

  • نحوه یخ زدایی ماهی تاثیر زیادی در کیفیت پخت آن دارد.
  • حتما ماهی را نیم ساعت قبل از پختن یا سرخ کردن طعم دار کنید.
  • برای این که ماهی هنگام پخت (آب پز) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.
  • بهتر است آب پیاز و سیررا گرفته و ادویه دیگر را درون آب سیر و پیاز رنده شده ریخته و ماهی را با آن طعم دار کنید.
  • برای این که ماهی هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیاید.
  • برای این که هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی سینی تفلون بپزید یا سینی را چرب کنید و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه