آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای کارشناس فروش

  سه شنبه، 25 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای کارشناس فروش
در این مطلب قصد داریم به شما نحوه نوشتن رزومه برای کارشناس فروش را آموزش دهیم. در ادامه با ما باشید.

کارشناس فروش کیست ؟

کارشناس فروش فردی است که وظیفه معرفی محصول را به مشتریان بالقوه دارد. کارشناس فروش، در امر تسهیل فروش و افزایش میزان فروش فعالیت می کند، این کار از طریق بازاریابی و فروش حضوری و یا تلفنی انجام میشود.

کارشناس فروش وظایفی دارد که اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • شناسایی مشتریان بالقوه: کارشناس فروش باید مشتریان احتمالی را شناسایی کند، البته این کار گاهاً توسط شرکت و مدیر فروش انجام می شود، اما اگر این مورد انجام نشده بود، کارشناس باید بتواند با بررسی ها و سرچ هایی که می کند لیستی از مشتریان احتمالی را شناسایی و تهیه کند.
  • مشخص کردن هدف فروش: فروشنده باید هدف فروش داشته باشد. به اصطلاح تارگت فروش باید مشخص باشد، این تارگت بصورت دوره های مشخص ماهیانه، فصلی و یا حتی سالیانه مشخص می شود. این تارگت گاهاً باهمکاری مدیر فروش تهیه می شود.

  • برنامه ریزی: بدون برنامه ریزی مطمئنا نمی توان به اهداف دست یافت. کارشناس فروش باید برای دستیابی به اهداف خود، برنامه ریزی کرده و در این مسیر تلاش کند مطابق برنامه، به اهداف خودش دست یابد.
  • پاسخگویی و مشاوره به مشتریان: کارشناس فروش بخش عمده ای از فعالیت های خودش را با مشتریان می گذراند، لذا باید بتواند مانند مشاوری حرفه ای به سوال های مشتریان پاسخ بدهد. کارشناس فروش باید با روش های متقاعدسازی نیز بخوبی آشنا باشد تا با استفاده از این تکنیک ها بتواند محصولات و خدمات را بگونه ای به مشتری ها معرف کند که مذاکره، منجر به فروش شود. کارشناس فروش باید اطلاعات مشتریان را برای پیگیری های بعدی ثبت کند.
  • پیگیری: از امور مهم در شغل فروش، پیگیری است. بسیاری از مشتری ها برای نهایی شدن خرید نیاز به پیگیری دارند. کارشناس فروش حرفه ای باید اصول پیگیری را بداند و در زمان های مناسب پیگیر نهایی شدن خرید مشتری شود.
  • عقد قرارداد: در برخی از سازمانها کار عقد قرارداد با کارشناس فروش است. کارشناس فروش باید مطابق قراردادها سازمانش، با مشتری ها قرارداد امضا نماید.
  • ارائه گزارش: کارشناس فروش باید در بازه های زمانی مشخص گزارشی از روند کارش را به مدیرفروش ارائه دهد. وی باید مسیر دستیابی به هدف را در قالب گزارش ارائه نماید.
تصویر سازی نمودار و آدمک

نکاتی برای نوشتن نمونه رزومه کارشناس فروش

فروش یکی از تخصص های بسیار گسترده است که تقریبا در تمام زمینه های دیگر نیز کاربرد دارد. از انواع سازمان های بیمه گرفته تا کارخانه های بیوشیمیایی، همه ی صنایع به دنبال استخدام کارشناس فروش هستند تا محصولات و خدمات شان را در بازار بفروشند و از این طریق سود و درآمد کسب کنند. با توجه به گستردگی تخصص فروش، این شغل در هر صنعت و حوزه ای شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد. به همین خاطر چالش هایی که یک کارشناس فروش شاغل در حوزه بیمه با آن روبه رو می شود، با چالش های یک کارشناس فروش شاغل در حوزه منسوجات و پوشاک کاملا متفاوت است. برای مثال در برخی از صنایع و حوزه ها، یک کارشناس فروش باید دانش کافی برای استفاده از انواع ابزارها و کارکردن با انواع نرم افزارها را داشته باشد تا بتواند با تحلیل داده ها، استراتژی فروش جدیدی را طراحی و پیاده سازی کند؛ اما در صنایع دیگر ممکن است یک کارشناس فروش برای موفقیت در این زمینه، تنها به شخصیت بسیاری قوی و البته قدرت گفتار قانع کننده نیاز داشته باشد. با این وجود، رزومه کارشناس فروش موفق، یک ساختار کلی دارد. از آن جا که کارشناسی فروش، شغلی کاملا دست آورد محور است (یعنی اگر فروش نداشته باشید، اخراج خواهید شد)، رزومه شما به عنوان یک کارشناس فروش باید موفقیت های تان را در این زمینه منعکس کند. در ادامه به بررسی ۲ نکته ی مهم خواهیم پرداخت که با استفاده از آن ها، تمام کارشناسان فروش شاغل در هر صنعت و حوزه ای، قادر به نوشتن رزومه کاری بسیار قدرت مند و تاثیرگذار خواهند بود.

استفاده از اعداد، اعداد و باز هم اعداد:

شغل فروش کاملا به اعداد، محاسبه و انواع جدول ها بستگی دارد. این سوالات را با توجه به سود، مشتری ها، ارباب رجوع و میانگین فروش، از خود بپرسید:

  • روزانه با چند مشتری ارتباط دارید؟
  • ماهانه از طریق فروش، چه مبلغی کسب می کنید؟
  • افراد شاغل در جایگاه شغلی مشابه شما، به صورت میانگین چه مبلغی از این طریق کسب می کنند؟
  • آیا میزان درآمد شما از میانگین بیشتر است یا کمتر؟
  • چقدر از میانگین حوزه خود بالاتر یا پایین تر هستید؟

۶ مثال از کاربرد اعداد در رزومه کارشناس فروش

  • افزایش رضایت مشتری: اجرا کردن مقررات و پروسه های جدید و تضمین رسیدن میزان فروش تیم تحت نظر خود، به دستیابی به مبلغ فروش مورد نظر سازمان منجر شد که با افزایش ۵ درصدی رضایت سالانه مشتریان همراه بود؛
  • رسیدن به اهداف فروش: بهبود، افزایش و استقرار میزان فروش ماهانه منطقه به مبلغ ۱۳ میلیون تومان و پیشی گرفتن از اهداف تعیین شده برای فروش؛
  • شکستن رکوردهای فروش: تحلیل نیازهای خاص مشتریان از طریق نظرسنجی ها برای توسعه داده ها در این زمینه و در نتیجه افزایش سود به میزان ۱۵ درصد در طی ۲ سال؛
  • بیان دست آوردهای کسب شده در حیطه شغلی با توجه به ابعاد سازمان: کسب جایزه «بهترین دست آوردها» به دلیل داشتن فروش بیشتر از میانگین به صورت متوالی در یک سازمان گسترده با داشتن شعبه های گوناگون در ۲۰ شهر مختلف؛
  • درج تعداد افراد تحت مدیریت یا نظارت شما در رزومه: سرپرستی و مدیریت ۷ نیروی فروش، تعلیم آن ها در زمینه انتظارات شغلی و فراهم کردن راهنمایی های لازم برای این افراد؛
  • تعداد افراد تحت آموزش: آموزش به ۲ نیروی جدید در تخصص هایی هم چون صنعت فروش، آماده سازی ارائه های مرتبط و آموزش استراتژی های جمع بندی معاملات مختلف به آن ها. کارایی و عملکرد نیروهای تحت تعلیم به طرز قابل توجهی بیش از میانگین کارایی سازمان بوده است.

درج مهارت های سخت و نرم در رزومه:

مدیران استخدام در زمان بررسی رزومه شما تلاش دارند که میزان تسلط شما در زمینه استفاده از نرم افزارهای مختلف را بدانند و سعی می کنند با تحلیل شخصیت شما، به این موضوع مهم پی ببرند که آیا شخصیت شما مناسب کار فروش است یا خیر. به همین دلیل درج مهارت های نرم همانند انواع مهارت های ارتباطی و حتی نوع شخصیت فردی (ترجیحا بر اساس تست های رسمی روانشناسی) کاملا قابل قبول است. البته فراموش نکنید که باید تسلط بر تمام این داده ها را در بخش تجارب کاری رزومه خود و با بیان مثال هایی به مدیران استخدام سازمان ها ثابت کنید.

اگر اولین بار است که برای فروش رزومه می نویسید…

اگر شما در ابتدای مسیر شغلی خود و در جستجوی اولین شغل خود هستید یا سابقه شغلی غیرمرتبط دارید و به دنبال ایجاد یک تغییر به سمت فروش هستید، لازم است رزومه خود را به شکل مناسبی آماده کنید و به چند نکته توجه کنید:

به مهارت های خود در این حوزه توجه کنید. اگرچه ممکن است در حوزه فروش تجربه عملی زیادی نداشته باشید ولی احتمالا تجربه تعامل با مشتریان، برقراری تماس تلفنی، آماده سازی و ارسال ایمیل ها، هماهنگ کردن وقایع، یا تحقیق و جست وجوی اینترنتی را در تجربه های قبلی خود یا در پروژه های دانشگاهی داشته اید. همچنین می توانید به مهارت های نرم خود مثل سخت کوشی، پشتکار، تطبیق پذیری و برقراری ارتباط موثر اشاره کنید.

ممکن است در دوره های آموزشی یا سمینارهای مرتبط مثل فنون مذاکره و بازاریابی شرکت کرده یا مهارت کار با برخی از ابزارهای ارتباط با مشتریان یا ساخت ارائه حرفه ای را داشته باشید.

شرح مختصری از خود ارائه دهید. خلاصه رزومه می تواند پلی بین شرایط و تجربه کنونی شما و آنچه می خواهید در آینده انجام دهید و به آن دست یابید، ایجاد کند. بنابراین مناسب است در رزومه خود کمی درباره این که شما چه کسی هستید و به کجا می روید و چرا فروش را برای ادامه مسیر خود انتخاب کرده اید، بنویسید.

ممکن است چیزی مانند این بگویید: من به تازگی فارغ التحصیل شده ام. فردی بلندپرواز و پرتلاش هستم و تجربه های مشابه فروش در پروژه های دانشگاهی مثل تماس با شرکت ها برای جذب حمایت مالی از جشن فارغ التحصیلی دانشکده عمران و همکاری در برنامه ریزی و فروش محصولات کانون محیط زیست دانشگاه در جشنواره محیط زیست را داشته ام. من به شغل کارشناس فروش، ارتباط مستقیم و مذاکره با افراد و رسیدن به اهداف فروش بسیار علاقه مندم و در مسیر حرفه ای خود به دنبال رشد در این حوزه هستم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (212 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (19 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم