انواع عقیق یمنی چیست؟

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
 انواع عقیق یمنی چیست؟
عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری نوع رگه دار سنگ عقیق یمانی است. سنگ خلنگ یا قلنج هم گفته می‌شود که خلنگ در فارسی به معنی سیاه‌وسفید است. به عربی و در متون قدیمی‌تر فارسی به نام سنگ باباغوری و جَزْع نیز آمده‌اند. دلیل این‌که این سنگ را باباغوری نام نهاده‌اند به خاطر طرح شکل چشم درون این نوع سنگ است که هاله هایی اطراف آن را گرفته‌است

نکته ای که هنگام خرید جواهرات بسیار حائز اهمیت می باشد اصالت آن است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید یک سنگ به اصل بودن آن مطمئن نباشید در این مطلب به چگونگی شناسایی اصالت سنگ عقیق می پردازیم و روش های تشخیص آن را برایتان توضیح می دهیم تا هنگام خرید زیورالاتی که در آن از این سنگ استفاده شده دچار تردید نشوید و به راحتی بتوانید اصل بودن آن را تشخیص دهید.

مهم ترین نکته برای خرید سنگ عقیق و تشخیص میزان خلوص این سنگ و مشورت با یک فرد ماهر و با تجربه است اما ممکن است شما چنین شخصی را نشناسید و بخواهید خودتان این کار را انجام دهید قبل از هر چیز از مرکزی که از آن خرید می کنید مطمئن شوید.

عقیق یمنی چیست؟

برای توضیح عقیق یمنی باید بگوییم، معادن عقیق یمنی از قدیمی ترین و باکیفیت ترین معادن عقیق در جهان محسوب میشوند.کیفیت سنگ های عقیقی که از معادن یمن استخراج می شوند، در مقایسه با دیگر معادن به مراتب بیشتر بوده و از قیمت بالاتری برخوردارند.خوب است بدانید عقیق های یمنی معمولا عقیق هایی خوش رنگ، یک دست و کمیاب بوده و عموم علاقه مندان به سنگ های قیمتی و کلکسیونى، از بین انواع سنگ عقیق، معمولا سنگ عقیق یمنی را انتخاب میکنند.هر چند که عقیق شجری و عقیق خراسانی نیز در این میان جایگاه خاص خودشان را دارند.عقیق یمنی را با عناوینی همچون یمن، یمانی و… نیز می شناسند.

مشخصات و انواع عقیق

سختی سنگ عقیق ٧ _ ۶/۵ میباشد.رنگ های عقیق طبیعی: قرمز، قرمز مایل به قهوه ای، جگری، زرد، کبود (آبی)، سیاه، سبز، خاکستری و خرمایی از دیرباز قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی میدانستند و آن را از خود دور نمیکردند.بر این اعتقاد بودند که سنگ عقیق محافظت کننده ای در برابر حوادث و بلایا میباشد.

انواع عقیق

عقیق سلیمانی:

عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری نوع رگه دار سنگ عقیق یمانی است. سنگ خلنگ یا قلنج هم گفته می شود که خلنگ در فارسی به معنی سیاه وسفید است. به عربی و در متون قدیمی تر فارسی به نام سنگ باباغوری و جَزْع نیز آمده اند. دلیل این که این سنگ را باباغوری نام نهاده اند به خاطر طرح شکل چشم درون این نوع سنگ است که هاله هایی اطراف آن را گرفته است.در فرهنگ عامیانه باوری وجود دارد که عقیق سلیمانی با خودش خوش شانسی و یا بدشانسی می آورد. و احتمالا همین ویژگی باعث شده که برای دور کردن چشم بد انگشترهایی با نگین عقیق سلیمانی را به انگشت می کنند.

عقیق یمانی:

به گونه ای از عقیق که رگه های رنگی اش به جای سیاه، طیف هایی از قرمز هستند عقیق یمانی می گویند. عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می تراشند.

عقیق دلربا:

سنگ دلربا از دسته سنگهای چشم نواز میباشد و در نگاه اول به نظر میرسد که ذرات اکلیل سرتاسر سنگ را پوشانده است و همین جلوه باعث میگردد تا این سنگ نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند. سنگ دلربا Goldstone بسیار جذاب است و درخشندگی آن ثابت و همیشگی است و در زیر نور زیبایی آن چند برابر می گردد. سنگ دلربا برای خانم ها و آقایان بسیار توصیه شده است بر اثر باورهای پیشینیان و روایات مکتوب، همراه داشتن این سنگ عشق و محبت را افزایش میدهد.

عقیق سرخ یا احمر:

نوعی عقیق که دارای رنگ سرخ آتشی است و در جواهرسازی مصرف می شود. عقیق سرخ در نزد بسیاری به “عقیق خونی” نیز شناخته می شود، در روم باستان برای حفاظت در برابر نیش حشرات و بهبود گردش خون و همچنین افزایش آرامش استفاده می شده است. نقل است که سنگ عقیق سرخ عنکبوتها را نیز دور می کند.

عقیق سیاه:

عقیق اسود که گاهی با نام اونیکس نیز شناخته می شود به رنگ سیاه شفاف و اغلب با رگه هایی به رنگ سفید است. البته لازم به ذکر است که اونیکس به طور کلی به عقیق هایی با ساختار لایه ای اطلاق می شود. رنگ عقیق سیاه به دلیل وجود مواد آهن دار می باشد. این سنگ باعث دور ماندن انرژیهای منفی میگردد و عملکرد بدن را تقویت میکند. طبق باورهای پیشینیان این سنگ با گذشت زمان طولانی به حداکثر قدرت خود می رسو و از این رو برای بهره مندی از خواص این سنگ بهتر است آنرا در تماس مستقیم با بدن قرار داده و یا برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نمایید

عقیق شجر :

عقیق شجر و یا دندریت به گروهی از عقیقهای سفید یا کبود و در برخی از انواع یمنی سرخ گفته میشود که رگه هایی اغلب به رنگ قهوه ای یا مشکی و به شکل درخت و مناظر طبیعت و گاهی تا حدودی شبیه به حیوانات در آن به چشم میخورد. برای مطالعه مطالب بیشتر راجب عقیق شجر می توانید به مقاله عقیق شجر و روش شناسایی عقیق اصل از تقلبی مراجعه کنید

عقیق چشم بلبلی:

نوعی عقیق شجری است که دارای دوایر متحدالمرکز کوچکتری است. زمینه این کانی به رنگ صورتی کم رنگ است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان